Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Just ja, Fahlström var ju inlagd en del av sommaren. Det vore intressant att få veta dels huruvida polisen förvarnade om sitt besök, dels ifall det finns någon dokumentation över branden.
Nu läste jag på nytt materialet om Fahlström, bland annat det som NoppigaSockar lagt upp här:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Ett förhör gällde branden, där en person som arbetade i en fotoservice i samma hus påstod att Fahlström lånat en kamera för att dokumentera skadorna. Denne person bekräftar datumet som Fahlström uppgav, så man kan väl förmoda att det var korrekt.
Men mer intressant var förhöret med Fahlströms behandlande läkare. Fahlström inkom med ambulans till Sabbatsberg 84-07-27 och flyttades till neurologen 84-07-29. Därifrån skrevs han ut 84-08-06 och skulle egentligen ha överflyttats till psykiatrin, men undvek detta. Fahlström skrevs alltså ut och kom på fri fot dagen innan FP2 upptäcktes. Därefter var han på vift i nästan en månad innan han 84-09-03 slutligen lades in på psyket.
Ingen vet ju när säckarna placerades ut, och sannolikt låg säckarna på FP2 där längre än ett dygn, men det är en lite iögonfallande slump att Fahlströms utskrivning sammanfaller med upptäckten av FP2.
Tillägg: man kan också notera att Fahlström, enligt egen uppgift, återföll i missbruket runt midsommar 1984, men blev inlagd först över en månad senare. Vid det laget hade FP1 redan upptäckts och rapporterats om.
Oj oj oj ... du har helt rätt angående tidpunkterna, vilket jag inte har tänkt på.
Fahlströms in- och utskrivningar har en minst sagt intressant relation till utredningens tidslinje.
Och om vi letar efter en GM eller en medgärninsgman som kombinerar intelligens med kaos och som måste förhålla sig till trassliga yttre omständigheter, är han som klippt och skuren.
Vi har tidigare i tråden diskuterat eventuella hinder som GM kunde stöta på, i form av polisingripanden, missbruk, anhållanden osv.
Fahlström var en person som råkade ut för hinder, i form av missbruk, sjukdom och även fattigdom - hans ekonomi var körd i botten på sommaren 1984. Och en så banal sak som att tanka bilen, krävde nog planering och tankemöda.
Det är också intressant att notera att utredarna tyckte att han var tillräckligt intressant för att man skulle genomföra en husrannsakan. En gång i tiden har det funnits en lista med omständigheter, som utredarna tyckte var graverande för Fahlström.
Vi kan också notera att både Vinof och Fahlström omges av dramatiska omständigheter, precis innan polisen pratar med dem.
Fahlström tänder eld på sin bostad och Vinof intoxikerar sig och blir hämtad med ambulans.
Ytterst stabila gubbar.
När det gäller eventuella skador på Fahlströms golv, som han (eller någon han kände) eventuellt försökte dölja, tänker jag såhär: förutom skador och spår som kan ha uppkommit när BO avled (om hon nu avled i hans enrummare), kan det ha uppkommit skador när BO låg för länge på golvet, efter att BO avled.
Avlidna personer som ligger i flera dygn på golvet i en bostad, förstör golvet. Blod och likvätska kan i värsta fall förstöra golvet totalt - och det kan absolut uppstå skador på trossbotten, eller vad man nu kallar det nedersta lagret i golvet.
Jag är förvånad över att utredarna inte tänkte i dessa banor.
Det skulle var väldigt intressant att se vilken storlek och form brandområdet på golvet hade och exakt var det började brinna.
Jag säger då det. Omständigheterna runt Fahlström är extremt konstiga ...