2026-05-26, 10:18
Medlem
Jag måste ge Ellie det att hon bangar inte för hårt arbete

Men jag har inte autism men kan se det som att saker "måste"
få vara som dom alltid har varit
I det kan nog många känna igen sig i.
Man köper Bregott och inget annat än Bregott
Man använder samma sort av roll on
Man har samma rutiner varje dag

Men hur funkar det med att adhd och NOLL konsekvenstänk???

Jag har levt med en sån människa och jag vet än idag
precis vad han gör idag och vid vilken tid

Så har man alltid grillat utan kryddad grillolja så
måste det vara så oavsett om ens sällskap inte
kommer att tycka att det är gott

Det är helt omöjligt för en "frisk" person att förstå detta.
Och jag personligen stör mig på hur hon gör och inte gör
Men jag får väl jobba vidare på den biten
Citera
2026-05-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starkast66
Jag måste ge Ellie det att hon bangar inte för hårt arbete

Men jag har inte autism men kan se det som att saker "måste"
få vara som dom alltid har varit
I det kan nog många känna igen sig i.
Man köper Bregott och inget annat än Bregott
Man använder samma sort av roll on
Man har samma rutiner varje dag

Men hur funkar det med att adhd och NOLL konsekvenstänk???

Jag har levt med en sån människa och jag vet än idag
precis vad han gör idag och vid vilken tid

Så har man alltid grillat utan kryddad grillolja så
måste det vara så oavsett om ens sällskap inte
kommer att tycka att det är gott

Det är helt omöjligt för en "frisk" person att förstå detta.
Och jag personligen stör mig på hur hon gör och inte gör
Men jag får väl jobba vidare på den biten

Jag stör mig inte på att hon har konstiga saker för sig. Eller konstiga men ”stelbent” inställning. Men det är synd att barnen växte upp med mat helt utan kryddor tex, vilket kan påverkat M till att han bara vill äta makaroner och Nuggets.

Men jag stör mig på att en sån här person ska sitta och guida andra personer som är utsatta och lever i svåra situationer. Just eftersom hon har ett ensidigt tänk som ofta är ”jag”-tänk enbart så ser jag det som oroväckande och skadligt. Visst ska man se till sitt egna mående men inte enbart, man måste kunna förstå andra människors känslor, behov och önskningar och kompromissa såvida det inte handlar om destruktiva mönster. Men Ellie tycker att man ska alltid säga nej om man vill det. Punkt slut.
Citera
2026-05-26, 11:31
Medlem
I hennes senaste reel tror jag att det var så pratar hon om att säga nej, utan att ge någon förklaring. Hon sa nej när hennes kompisar ville låna hennes bil m.m men då är frågan, lånade hon något av dom? Sa dem nej då eller? Jag ser vänskap som något annat, där man hjälps åt i bland behöver mina vänner mer hjälp och stöd av mig och ibland tvärt om, ett givande och tagande, det där med att säga nej bara för att säga nej, nja. Men absolut sätta gränser och då ha en öppen kommunikation som hon också pratar om är så viktigt, att faktiskt säga till den här vännen som skall låna att du det börjar bli lite mkt nu, du kanske måste börja kolla på en annan lösning än att låna min bil hela tiden, jag behöver den själv. Som ett exempel. Så tänker iaf jag ♥️
Citera
2026-05-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Jag stör mig inte på att hon har konstiga saker för sig. Eller konstiga men ”stelbent” inställning. Men det är synd att barnen växte upp med mat helt utan kryddor tex, vilket kan påverkat M till att han bara vill äta makaroner och Nuggets.

Men jag stör mig på att en sån här person ska sitta och guida andra personer som är utsatta och lever i svåra situationer. Just eftersom hon har ett ensidigt tänk som ofta är ”jag”-tänk enbart så ser jag det som oroväckande och skadligt. Visst ska man se till sitt egna mående men inte enbart, man måste kunna förstå andra människors känslor, behov och önskningar och kompromissa såvida det inte handlar om destruktiva mönster. Men Ellie tycker att man ska alltid säga nej om man vill det. Punkt slut.

Med tanke på att det kommer från en person som själv haft väldigt svårt att TA ett nej, och särskilt utan förklaring, så blir det för mig väldigt komiskt.

Man kan inte bara gå runt och sätta sig själv och sitt eget mående i första hand hela tiden.
Vänskap handlar om att ge och ta.
Citera
2026-05-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granasen
Stefan ville göra marinad till köttet men Ellie säger att det gör inte jag så det blev salt och peppar. Vill han ha marinerat kött kan han väl få göra det. Man behöver ju inte marinera allt kött.
Han verkar vara en toffelhjälte eller så orkar han inte ta fighten med drottningen i huset.
Jag gillar inte heller allt men man får prioritera..
Citera
2026-05-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoringo
I hennes senaste reel tror jag att det var så pratar hon om att säga nej, utan att ge någon förklaring. Hon sa nej när hennes kompisar ville låna hennes bil m.m men då är frågan, lånade hon något av dom? Sa dem nej då eller? Jag ser vänskap som något annat, där man hjälps åt i bland behöver mina vänner mer hjälp och stöd av mig och ibland tvärt om, ett givande och tagande, det där med att säga nej bara för att säga nej, nja. Men absolut sätta gränser och då ha en öppen kommunikation som hon också pratar om är så viktigt, att faktiskt säga till den här vännen som skall låna att du det börjar bli lite mkt nu, du kanske måste börja kolla på en annan lösning än att låna min bil hela tiden, jag behöver den själv. Som ett exempel. Så tänker iaf jag ♥️
Tänk om Stefan sa Nej till att inte använda grillolja?? Det hade varit spännande. Vems nej har veto? Gissar att Ellies Alltid trumfar alla andras nej.
Citera
2026-05-26, 13:43
Medlem
Lika säkert som pricken över i, amen i kyrkan, huvudet på spiken etc! Hennes ord är lag och där frontar favoriten "nej".
Citat:
Ursprungligen postat av AmeliaTara
Tänk om Stefan sa Nej till att inte använda grillolja?? Det hade varit spännande. Vems nej har veto? Gissar att Ellies Alltid trumfar alla andras nej.
Citera
2026-05-26, 15:04
Medlem
askungens avatar
Nu ska hon äta ägg. Får se om hon blossar upp igen nu då eller så har hennes äggallergi försvunnit
Citera
2026-05-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckolina55
Han verkar vara en toffelhjälte eller så orkar han inte ta fighten med drottningen i huset.
Jag gillar inte heller allt men man får prioritera..
Det var ändå roligt när hon skulle ha honom att bli filmad och berätta om hur källaren skulle påbörjas men då vände han kameran o ordet till henne! Det gillade hon inte 🤣😏
Citera
2026-05-26, 18:23
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifer23
Det var ändå roligt när hon skulle ha honom att bli filmad och berätta om hur källaren skulle påbörjas men då vände han kameran o ordet till henne! Det gillade hon inte 🤣😏

Ha ha ja hennes min 😒😂😂

På tal om källarprojektet. Kändes väldigt oplanerat. Sen gräver dom en stor hög som dom sen får gräva ännu en gång i skottkärran...😂🤣
Citera
2026-05-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Ha ha ja hennes min 😒😂😂

På tal om källarprojektet. Kändes väldigt oplanerat. Sen gräver dom en stor hög som dom sen får gräva ännu en gång i skottkärran...😂🤣
Tänkte exakt samma, dubbelt arbete att göra en hög först…😂😂
Citera
2026-05-26, 23:07
Medlem
Vilka problem hon har… När hon ska ut med jycken och måste släpa med Mellon ut. Fasen ungen är 5 år, hur kan det ens vara ett problem? Hon ojar sig till och med om man VILL cykla eller inte… Kanske dags att han lär sig cykla på en riktig cykel btw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in