2026-05-26, 16:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Ja. Samnytt skriver:

” Kista pekas ut som nytt ”mediamecka
Att partiet vill flytta verksamheten till just Kista handlar bland annat om att stadsdelen har många vakanta lokaler och ett behov av fler arbetsplatser.
– Det är ett stort samhällsproblem att otryggheten är ganska hög på kvällarna i Kista. När stora arbetsgivare lämnar Kista blir det även dåligt på dagarna. SVT och SR:s medarbetare kan utgöra ett föredöme och flytta sina arbetsplatser dit.”

https://samnytt.se/sd-flytta-statsmedierna-till-kista-riv-husen-i-centrala-stockholm
SD verkar lite hemliga med sin egna adress. Om Sveriges snabbast växande folkrörelse, som dessutom skattefinansieras, behöver större lokaler kanske Kista kan vara ett alternativ.
Citera
2026-05-26, 17:00
Medlem
Fastighetsbolaget Corem kraschar på börsen eftersom deras fastighet nu står tom. Det måste ju förr eller senare rensa upp i området så dr inte blir som i usa eller isreal där man har slumområden där inte ens polisen kan upprätthålla ordningen
Citera
2026-05-26, 17:48
Medlem
SD i Stockholm vill ju att SVT flyttas till Kista... Så de kanske får en ny hyresgäst där snart.
Citera
2026-05-26, 17:51
Medlem
Karmans avatar
Tidigare IBM och Ericsson-anställd ger sin syn på Kista, efter att ha arbetat där sedan slutet av 90-talet.

Fråga: "Ericsson ger ju inte någon officiell förklaring om vad som ligger bakom flytten?"

Svar: "– Ja, men alla vet. De fegar ut och kan inte säga att det handlar om en invandrarrelaterad gettofiering av området."

https://samnytt.se/ericsson-veteranen-om-flytten-fran-kista-alla-vet-varfor
Citera
2026-05-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det pratades förutom höga hyror och upplevd otrygghet när medarbetarna skulle ta sig till och från kontoret.

Ingen av cheferna/VD:arna/media har knystat om orsaken som stavas massinvandring av menasvin som innebär otrygghet, våldtäkter, rån, förnedring mm.

Alla förstår vi varför. De fega fanskapen är ynkligt livrädda för att få sparken. 100% luspudlar.
Citera
2026-05-26, 19:01
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hehehehe.

Men hur som helst, flyttar Ericson så bör ju staten/staden kliva in och ta sitt ansvar och placera verksamheter där, annars sunkar väl området ner sig totalt.

Perfekt för DO och deras 100 anställda
Citera
2026-05-26, 19:03
Medlem
brukstjacks avatar
Jag fattar inte den här nya konstiga berättelsen om Kista. Jag jobbade i området för typ 20 år sedan och det var ett utanförskapsområde redan då (och har väl så varit sedan åtminstone 90-talet), precis som sina granförorter i Järva (Akalla, Husby och Rinkeby).

Man kan väl inte komma och köra en surprised Pikachu nu helt plötsligt?

För egen del tyckte jag området varken kändes mer eller mindre otryggt än nån annan motsvarande förort från miljonprogrammet. Fattar dock för allt i världen inte varför Ericson och Tele2 envisas (envisades) med att ha kontor där, jag (och jag kan omöjligt vara den enda) har aktivt avstått från att söka tjänster på bolag i Kista för att jag inte pallar att åka till en fucking slutstation (typ) på blå varenda dag. Man lägger väl förfan ett kontor centralt så att alla anställda har en rimlig resväg oavsett var i stan dom bor?
Citera
2026-05-26, 19:34
Medlem
horses avatar
Kan vi inte skapa en namninsamling för att flytta SVT till Kista?
Citera
2026-05-26, 19:38
Medlem
mearshimers avatar
Det lär byggas om där så att 1or och 2or bildas där Ericssons högkvarter låg.

Detta gör att kista känns mindre öde om kvällarna.

Vilka flyttar då in?
Unga svenskar, studenter och nyskilda farsor antar jag.

Svenska fotbollsförbundet har tänkt bygga fotbollsplaner där. Vilket innebär ett och ett annat hotell. Samt några små företagskluster antar jag med
Citera
2026-05-26, 19:39
Medlem
Man får hoppas att den Indiska Madras curryn samt den Persiska Kebaben vid tunnelbanan blir billigare så att man kan komma till Kista City museum oftare.
Senast redigerad av sydneystockholm 2026-05-26 kl. 19:43.
Citera
2026-05-26, 20:00
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Jag fattar inte den här nya konstiga berättelsen om Kista. Jag jobbade i området för typ 20 år sedan och det var ett utanförskapsområde redan då (och har väl så varit sedan åtminstone 90-talet), precis som sina granförorter i Järva (Akalla, Husby och Rinkeby).

För egen del tyckte jag området varken kändes mer eller mindre otryggt än nån annan motsvarande förort från miljonprogrammet. Fattar dock för allt i världen inte varför Ericson och Tele2 envisas (envisades) med att ha kontor där, jag (och jag kan omöjligt vara den enda) har aktivt avstått från att söka tjänster på bolag i Kista för att jag inte pallar att åka till en fucking slutstation (typ) på blå varenda dag. Man lägger väl förfan ett kontor centralt så att alla anställda har en rimlig resväg oavsett var i stan dom bor?
Var det inte så att Ericsson etablerade sig där innan området blev väldigt mångkulturellt?
Jag mins iaf att kusinerna och en kompis bodde dör på 80-talet och då var det väldigt mycket nordbor som bodde där.
Kompisens lillsyrra gick på Kyrkans barntimmar i (tror jag) Husby och det var väldigt vitt där då.
Handlade man i centrum kände man sig ganska hemma och det var relativt lugnt , speciellt i Kista.

Började jobba på Ericssons själv 1998 fram till 2003 och man började verkligen märka att saker hade förändrats.
Senaste gången jag var i Kista Centrum var för kanske 3år sedan, för att handla en present i någon butik som hade kvar.
Blev smått chockad när jag kom upp för hissen och ut i Centrum.
Såg kanske 2 svenskar under den timme jag var där.
Bedrövligt sorglig utveckling.
Citera
2026-05-26, 20:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack

Nja, det finns väl tex kontor i Jordbro industriområde. Har folk i Vallentuna nära dit? Med ditt resonemang skulle alla kontor ligga vid Centralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in