2026-05-26, 09:53
Medlem
AlfaQhards avatar
Fast det är ju mycket enklare, snabbare, och framförallt billigare att ta kollektivt i de större städerna än bil.

Stockholm framförallt
Citera
2026-05-26, 10:06
Medlem
Som kortsiktig lösning i relation till den möjligt stundade bränslekrisen så är det, så långt jag kan tänka, ett bra förslag.

Men eftersom det också snackats om subventionering på drivmedel av samma anledning, vilket är helt kontraproduktivt, så blir det sammantagna intrycket det av inkompetens och valfläsk-desperation.

Som långsiktigt förslag är det dock idiotiskt. Finansiera kollektivtrafiken med skatt istället och gör den avgiftsfri, så slipper vi kostnaderna för betalsystem, spärrsystem, och biljettkontroller.

För de som inte vet så är den enskilt största orsaken till avgiftshöjningen inom SL de senaste 10-20 åren en stegvis sänkning av offentlig finansiering.
Citera
2026-05-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det där är vad jag vill kalla desperat valfläsk!
Till skillnad från såsarna som i förra valet lovade en veckas extra semester till barnfamiljer.
Citera
2026-05-26, 10:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du tänker dåligt.

Skatt används till välfärd. Fattiga behöver billig välfärd, rika har råd att betala för sin välfärd. Mindre skatt ger mindre välfärd, vilket främst drabbar de fattiga.

Skatt är bra, och gynnar särskilt personer med låg iq som du själv och alla du känner.

Högern vill sänka skatter, vilket gör de rika ännu rikare, och det förstör demokratin.
Det finns ju nivåer på allting. För höga skatter är kontraproduktivt. Och trots höga skatter är tex. svensk vårdsektor inte ens på topp 25 listan globalt.
https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-countries-with-the-best-and-worst-health-care-in-2026/

För en låginkomsttagare är 2000 mer i plånboken betydligt mer värdefullt, än för en höginkomsttagare. Dessutom lägre skatter, och inga idiotiska "miljonärsskatter", leder till fler företag och därmed högre skatteintäkter och fler jobb, vilket också gynnar låginkomsttagaren väldigt mycket.
Citera
2026-05-26, 10:23
Medlem
På ett sätt inte bra då det inte är tänkt att lösa något alls. Vi behöver långsiktiga förslag. Regeringen är IQ fiskmås. Tror de förlorar valet för de är verkligen de sämsta vi haft som styrt på läääänge.
Citera
2026-05-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
De har nyss fått kritik angående sänkt skatt bensin, de fick kritik ang miljön. Detta är endast för att se bättre ut, fyfan
Vad är det med dig? Sänkt skatt på bränsle är bara bra. Inga nackdelar. Det är kul att köra bil!
Nu får de som åker kollektivt det billigare.
Och det ska vara bra för miljön.
Men även det ska det klagas på.
Skäms på dig!
Citera
2026-05-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Där någonstans slutade jag läsa. Du hade lika gärna kunnat åka helikopter till jobb och klaga på bensinpriset. Om du inte själv förstår hur jävla snäv grund du baserar ditt argument på är vet jag faktiskt inte vad jag ska säga.
Så du vill inte ta in fakta då? Varför går du off topic för? Kanske du kan förklara varför du slutade läsa? Du tror jag är en ”pappa betalar”? Stämmer inte övh. Förlåt för jag, gav för mycket förklaring i text, jag är autistiskt, kanske du märker?
Nej, jag betalar allt själv. Hade själv kunnat köpa bilen, likt jag själv betalat för förlossning i Sverige för min utländska fru, du vet som vi alla här i norr har.
Om du inte ens kan vara öppen att ta emot och diskutera topic vad gör du då på Flashback?
Du har helt bevisat att jag redan har rätt. Kan inte ens kontra svar på fakta
Citera
2026-05-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
På ett sätt inte bra då det inte är tänkt att lösa något alls. Vi behöver långsiktiga förslag. Regeringen är IQ fiskmås. Tror de förlorar valet för de är verkligen de sämsta vi haft som styrt på läääänge.
Menar du på fullaste allvar att en vänsterregering med Socialdemokraterna är bättre än den vi har nu?
Du är skyldig att förklara varför du vill ha dyrare bränsle, mer invandring och därmed mer, brott och allmän oreda.
Varför vill du ha ett sargat Sverige? Helt sjukt!
Citera
2026-05-26, 10:53
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.
Vad tror ni?

Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras

Den moderatledda regeringen leker miljöpartister och inför halva priset på kollektivtrafik...kan desperationen från Tidölaget inför valet i höst bli tydligare än så här?!
Citera
2026-05-26, 10:54
Medlem
bananjuices avatar
Jättebra, det borde permanenteras i brist på att göra den avgiftsbefriad.
Citera
2026-05-26, 10:55
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Till skillnad från såsarna som i förra valet lovade en veckas extra semester till barnfamiljer.

Tja, om S hade vunnit förra valet så hade de kanske genomfört det löftet och då hade det ju inte varit valfläsk.
(Men det får vi ju aldrig veta!)
Citera
2026-05-26, 11:00
Medlem
Koldioxid ackumuleras i atmosfären. Det tar inte vögen någonstans. Därför måste växthusgaserna ner till noll. Det är noll utsläpp som måste vara målet på jordklotet. Annars, global uppmärmning.

Därför är det väl bra med kollektivtrafik eller elbilar.

Så ur den aspekten kanske förslaget är lite bra - men en hel rad åtgärder som måste till.

Fast jag tror Tidö tänker valfläsk eftersom de rika använder sig av både rot och rutavdrag nycket mer och också köper nyare och miljövänligare bilar. Därför tänker man att fattigare personer ska uppmuntras att försöka åka mer kollektivt istället för i gamla skitiga bilar. Rimligt ändå.

Min plånbok skulle i alla fall må bättre med lägre avgift för kollektivtrafik
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-26 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in