2026-05-26, 12:51
Medlem
De borde subventionera diesel och bensin istället. Halvera priset vid pump!
Citera
2026-05-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Valfläsk eller ej, går det igenom kommer jag använda det.

Haha då får du snabba dig det ska tydligen upphöra igen lite efter valet LOL
Citera
2026-05-26, 13:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Live här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidopartierna-haller-presstraff-om-kollektivtrafiken
Citera
2026-05-26, 13:30
Medlem
Tidö adresserar det till dn plånboksfråga. Det är förstås sant - men de borde även trycka på a
miljön pga mindre utsläpp om alternativet är gamla smutsiga bilar.
Citera
2026-05-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Händer sällan i Sverige, men i länder med mycket trafik är oddsen att dö i en ambulans bra mycket högre också.

Nä, kollektivtrafik är så klart bra. Vet dock inte om resorna behöver subventioneras? Bättre om pengarna går till att lösa underhållsskulden och kanske sänka förvärvsskatten något.
Hela samhället tjänar gott på det, bättre att subventionera kollektivtrafik över elbilar. Till och med du som kör tjänar enormt på att slippa trängas med seg trafik full av idioter som fått körkortet med frukostflingorna,m folk som varken vill eller borde köra. Ge dem ett alternativ, subventionerat eller inte så blir vägen fri och alla som blir kvar uppför sig exemplariskt.
Citera
2026-05-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Tågen går redan med maximalt antal avgångar under rusningstid. Det behövs fler spår, och de har hållit på med spårbreddningen i över ett decennium och de lär hålla på ett decennium till. Visar bara hur totalt oinsatt i ämnet du är.

Så nej, det är inte en "lösning" att tvinga fler människor att åka tåg i nuläget. Politikerna skulle förutsett den här utvecklingen för 40 år sen och skridit till verket med massiva satsningar på infrastrukturen, nu har de istället låtit den förfalla i hundra år. Vagnbrist, stillastående tåg, nedrivna kontaktledningar, växelfel, signalfel, personalbrist osv är vardag i kollektivtrafiken. Det kommer inte bli bättre om vi fyller på med ytterligare 200,000 resenärer per dag.
När Banverket och Vägverket slogs ihop gick nästan alla pengar till motorvägar och hjärndöda 2+1 vägar som ökat biltrafiken vilket kräver mer pengar för att bredda dessa. Där är felet, järnvägen har fått för lite pengar i många decennier. Fortfarande bättre att satsa på järnvägen över att försöka bredda motorvägar och bygga mer parkeringar så att fler kan åka bil.
Citera
2026-05-26, 13:45
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Vi får se hur mycket det verkligen blir. Det är ju alltid massa snack om höjda pensioner, mer i plånboken och billigare tandvård innan valen.
Citera
2026-05-26, 13:52
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Nu verkar det ha gått igenom. SL klagar lite på framförhållning men kommer följa intentionerna.
Citera
2026-05-26, 13:53
Medlem
Vi som redan har årskort då?
Hur har de tänkt kompensera oss😁?
Citera
2026-05-26, 13:56
Medlem
Varför väntade dem att göra detta till just innan valet och inte alla dessa år innan? Själv gillar jag detta, men är ju det största valfläsket jag sett som dem kommer sluta med direkt efter valet igen.
Citera
2026-05-26, 13:59
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan
Varför väntade dem att göra detta till just innan valet och inte alla dessa år innan? Själv gillar jag detta, men är ju det största valfläsket jag sett som dem kommer sluta med direkt efter valet igen.

Blir väl första gången nånsin som jag köper månadskort 🤣. För 400 kr är det helt klart värt det.
Citera
2026-05-26, 14:20
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan

För att Trump inte har anfallit Iran flera år sedan och bidragit med ökade bränslepriser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in