2026-05-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Med nuvarande lagstiftning kan vi inte bli av med honom oavsett. Han kommer att dömas för grovt vållande till annans död, inte för överlagt mord.

Överlagt mord blir nog mycket svårt ja, för det var det ju troligen inte. Hur gärna vi än vill det och oavsett hur hemskt vi tycker detta är så är det inte rationellt.

Jag skulle vilja ha det till dråp eller grovt vållande till annans död. Sedan är det så klart vårdslöshet i trafik, köra mot rött, etc bland de "mindre" brotten.

Men överlagt mord är nog svårt att få till - om det inte finns en koppling mellan offer och GM här där GM just ville mörda henne. Det kan tom jag räkna ut som inte är polis.
Citera
2026-05-26, 09:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Behöver inte bli något straff alls.

Är det låga odds på en invandrare som framfört bilen? Enligt rykten ska den ha kommit i över 70 km/h.
I början på 2000-talet presentetades siffror som visade att 39 av 40 som körde ihjäl någon på ett övergångsställe klarade sig undan med dagsböter.
Citera
2026-05-26, 09:34
Medlem
Baybreezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Enligt hennes profil på TikTok är hon kristen. Hon har själv skrivit det, och har postat bibelcitat mm.
För övrigt har jag ingen aning om vad "Europaportens skola," är för någon skola, har aldrig hört talas om.

Det är en privat grundskola här i Malmö, med muskprofil. Drivs av typ pingstkyrkan om jag inte minns fel, men det är även mestadels "icke kristna" som går där. En av malmös mest populära friskolor
Citera
2026-05-26, 09:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ytbhade1
Ingen har sagt att flickan eller hennes anhöriga inte är de största offren här, det är självklart!!!! Det jag motsatte mig var påståendet att en hel folkgrupp ska bära ansvar för en individs handlingar. En persons vansinneskörning definierar inte miljontals andra människor med liknande bakgrund. Det är exakt den generaliseringen jag vänder mig emot. Tack.

Sverige låg tidigare i topp när det gäller säkerhet. Nu är vi det mest kriminella landet i Nordeuropa. Och detta har gjort att en viss folkgrupp får bära ansvaret för andras handlingar. Om Sverige hade fått förbli svenskt, utan invandring, så hade vi inte haft dessa stora problem. Invandrare är överrepresenterade när det gäller brott, och har förstört Sverige.

Denna persons tidigare historik gör inte saken bättre. Vilken normal människa hotar med att skjuta någon i huvudet?
Senast redigerad av Newton555 2026-05-26 kl. 09:43.
Citera
2026-05-26, 10:38
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Håll er till diskussioner om olyckan i fråga.

Diskussioner om huruvida invandrare är överrepresenterade, diskussioner om etniska grupper, statistik i allmänhet mm får ni ta någon annanstans.

/Moderator

Varför benämns detta fortfarande som en olycka?
Citera
2026-05-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Precis och jag förstår dig till 100%. Man måste inte vara sjuksköterska för att ge sig iväg på kvällen med bil, utan ibland vill man bara komma iväg, ut och köra.
Sedan tror jag att många människor har en typ av ångest och känner största möjliga behov av trygghet. De tror att de får denna trygghet genom massövervakning, men istället har de köpt sig en diktatur.
Om övervakning hade effektivt fått bort brott, så hade London haft noll brottslighet. Men så är det inte.
Massövervakning har också en smärtgräns hos myndigheter, som ju består av människor. Får jag på käften i London, så har minst 8 kameror filmat händelsen. Polis tillkallas, men sedan läggs ärendet ner, eftersom det hamnar långt ned i prioritetsordningen och till sist orkar ingen ta tag i det.
Att jag får på käften genererar dessutom inga pengar till staten, men det gör däremot felparkering och fortkörning.
Både rättsäkerhet och mänskliga rättigheter sätt åt sidan när man får massövervakning.

Det som skulle behövts både i Malmö och även Lund som också är en stad som vansinneskörningar inte alls är bra pga gatorna och dess utformning, är en hård teknisk hastighetsbegränsning, där bilen via GPS läser av hastigheten som gäller på gatan och teknisk via gaspedalerna inte möjliggör att det går att dra upp bilen i hastigheter långt över den tillåtna.
Så länge inte det är gjort så kommer detta fortsätta, men det kommer garanterat komma i framtiden oavsett.
Citera
2026-05-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Då blir det en mindre muslim i nästa palestinademonstration i Malmö? Han lär ju inte komma ut på några år, och hoppas han utvisas till rövhålet där han hör hemma.

Senaste demonstrationen som var i Malmö i söndags var där inte många kvar i tåget. Skulle tippa på runt 30st. När dom började tåga för 3(?) år sedan så var det nog ett tusental.
Citera
2026-05-26, 10:51
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det som skulle behövts både i Malmö och även Lund som också är en stad som vansinneskörningar inte alls är bra pga gatorna och dess utformning, är en hård teknisk hastighetsbegränsning, där bilen via GPS läser av hastigheten som gäller på gatan och teknisk via gaspedalerna inte möjliggör att det går att dra upp bilen i hastigheter långt över den tillåtna.
Så länge inte det är gjort så kommer detta fortsätta, men det kommer garanterat komma i framtiden oavsett.

Vem kommer kostnaden att hamna på? Skall bilägaren behöva köpa till obligatorisk skräpteknik som sedan kommer att haverera? Kolla vad man lyckats göra med SOS call i bilar.
När du sedan uppdaterat bilar med detta jävulskap, så kan bilföraren fortfarande stanna och ge gående på käften.
Nej, patrask som inte respekterar svensk lagstiftning skall skickas tillbaka och nytt sådant skall inte släppas in i Sverige. Jag tror att det är ett mycket bättre verktyg än att hålla på med någon skör teknik som bara ger sidoproblem i slutändan.
Citera
2026-05-26, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är fullständigt naturligt att vilja veta fakta kring olyckan och se hur den gått till. Jag tycker att det är du som borde skämmas för att använda hennes död som anledning till att självgod, hycklande och pösande peka ut andra som i avsaknad av din höga moral som går ut på att titta bort och hålla avstånd och behandla händelsen så kyligt och statistiskt som möjligt.

Vill du diskutera frågan allmänt eller med mig hänvisar jag till den här tråden: (FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor
Fruktansvärt uttryckt, men helt i paritet med Flashback.
Det är väl inte alls någon rättighet att veta allt om allting. Att man vill veta är någonting helt annat. Tydlig distinktion. Dessutom att se hur den gått till, njaa. Det finns en polis i samhället som utreder.
Nu blev det väldigt off topic, men inlägget upprörde en del.
Citera
2026-05-26, 10:57
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Fruktansvärt uttryckt, men helt i paritet med Flashback.
Det är väl inte alls någon rättighet att veta allt om allting. Att man vill veta är någonting helt annat. Tydlig distinktion. Dessutom att se hur den gått till, njaa. Det finns en polis i samhället som utreder.
Nu blev det väldigt off topic, men inlägget upprörde en del.

Om du läser om inlägget så ser du att det ingenstans påstås att det är en rättighet att få veta, men att det är naturligt att vilja veta. Det är därför lejonparten av alla användare hänger i såna här trådar - och sen har vi er moraltanter som ska spela bättre än alla andra. Vider.
Citera
2026-05-26, 11:23
Medlem
DonLatinos avatar
Hoppas någon ny trafikreform införs efter detta. Folk i Malmö kör som galningar
Citera
2026-05-26, 11:23
Medlem
En sketen arab vid namn Rami. En sån värdelös invällare det finns kopior i mängder av.
Konstaterade detta i mitt första inlägg i tråden.
Fördomen visade sig återigen stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in