2026-05-25, 22:27
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytbhade1
Visa mig dessa bevis är du snäll
Har redan presenterats i tråden.
Försöker du sabotera diskussionen?
Citera
2026-05-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villemer
Det går också att göra sin egna lilla empiriska undersökning, om man är osäker på ev samband. Ta dig till Malmö, invänta första vansinneskörning utan hänsyn till övriga trafikanter och försök hinna notera bilförarens etnicitet. Tio sådana iakttagelser borde inte ta alltför lång tid, om du befinner dig i de centrala delarna. Därefter kan du fundera på ifall det möjligen kan finnas något samband mellan kaoskörning och etnicitet och med detta som grundplåt forska vidare!

Det där är fortfarande bekräftelsebias, inte statistik. Och ärligt, hur avgör du ens säkert etnicitet genom en bilruta på några sekunder? Din ”Gucci-keps-son i pappas Mercedes” kan lika gärna vara svensk som vad som helst annat om han nu ska leka gangster. Precis som många hobbyblattar där ute gör. Idag är det svårt att se skillnad på en arab och etniskt svensk individ kan jag säga er. Malmö är dessutom en stad med stor andel invånare med utländsk bakgrund, så att du ser fler från vissa grupper säger i sig exakt ingenting om orsakssamband. Say less, knäppjök 😂
Citera
2026-05-25, 22:32
Medlem
Citat:
MGM förstör i första hand för flickan som han körde ihjäl och hennes anhöriga, i andra hand förstör han för alla övriga trafikanter i Malmö, i tredje hand förstör han statistiskt för hela sin folkgrupp om någon börjar räkna på trafikdårar och först i fjärde hand förstör han eventuellt något för sig själv, det som du anger som enda skada som är skedd! Skäms!

Ingen har sagt att flickan eller hennes anhöriga inte är de största offren här, det är självklart!!!! Det jag motsatte mig var påståendet att en hel folkgrupp ska bära ansvar för en individs handlingar. En persons vansinneskörning definierar inte miljontals andra människor med liknande bakgrund. Det är exakt den generaliseringen jag vänder mig emot. Tack.
Senast redigerad av ytbhade1 2026-05-25 kl. 22:35.
Citera
2026-05-25, 22:46
Medlem
Citat:
Det där är fortfarande bekräftelsebias, inte statistik. Och ärligt, hur avgör du ens säkert etnicitet genom en bilruta på några sekunder? Din ”Gucci-keps-son i pappas Mercedes” kan lika gärna vara svensk som vad som helst annat om han nu ska leka gangster. Precis som många hobbyblattar där ute gör. Idag är det svårt att se skillnad på en arab och etniskt svensk individ kan jag säga er. Malmö är dessutom en stad med stor andel invånare med utländsk bakgrund, så att du ser fler från vissa grupper säger i sig exakt ingenting om orsakssamband. Say less, knäppjök 😂
Nej, jag är inte knäppjök för att jag tipsar om att det är enkelt att göra egna iakttagelser i Malmötrafiken. Officiell statistik som du efterfrågar om samband eller ej mellan etnicitet- dårkörning har du ju själv kunnat konstatera vara mycket gammal. Någon nytillkommen sådan är förmodligen bara ett önsketänkande. Tills vidare får vi alltså hålla tillgodo med egna iakttagelser och dra slutsatserna av dessa.
Citera
2026-05-25, 22:50
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Roten till problemet är att bilar som varande stora och tunga fordon med möjlighet till hög hastighet är fundamentalt inkompatibla med oskyddade trafikanter. Bilar kan köras på s.k. motorväg, där människor är förbjudna. I städer ska man kunna gå, cykla och bara flanera rent allmänt utan att bli utsatt för bilars våld.

Vilket jävla flum-resonemang. Nej bilar behövs av olika anledningar i städer också.
Citera
2026-05-25, 22:52
Medlem
Det mest skrämmande här är inte bara olyckan, utan hur snabbt vissa förvandlar en verklig människas sista ögonblick till något de vill konsumera. En familj har förlorat sitt barn – och ni frågar efter länkar
Citera
2026-05-25, 22:55
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte knäppjök för att jag tipsar om att det är enkelt att göra egna iakttagelser i Malmötrafiken. Officiell statistik som du efterfrågar om samband eller ej mellan etnicitet- dårkörning har du ju själv kunnat konstatera vara mycket gammal. Någon nytillkommen sådan är förmodligen bara ett önsketänkande. Tills vidare får vi alltså hålla tillgodo med egna iakttagelser och dra slutsatserna av dessa.

Så för att det saknas ny officiell statistik menar du att personliga iakktagelser plötsligt blir tillförlitlig empiri? Det är inte så det fungerar. Egna iakttagelser är subjektiva och extremt känsliga för bekräftelsebias. Att dra generella slutsatser om etnicitet utifrån vad man tycker sig se i trafiken är inte fakta, det är just anekdotisk bevisföring. Det finns uppenbarligen en GEDIGEN anledning till att myndigheter och forskningsinstitut som BRÅ, Transportstyrelsen och VTI fokuserar på faktiska riskfaktorer som ålder, kön, tidigare brottslighet, socioekonomiska faktorer och körbeteende inte “jag såg tio personer i Malmötrafiken på Bergsgatan”. Anekdoter är inte statistik. Försök inte skola en skolad person tack. Lycka till 🤝
Citera
2026-05-25, 22:55
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aschii
Förklara gärna för mig varför det är så viktigt att köra på Bergsgatan nattetid?
Går det inte att köra på Nobelvägen, Carl Gustavs väg, Amiralsgatan?
Ska man in till Möllevången kan man nå den från någon av sidogatorna som ansluter till nyss nämnda vägar.

Men återkom gärna om jag missat något.

Avstängningen nattetid var inte helt lyckad. Jag känner själv folk som jobbar inom socialjouren och som sjuksköterskor kvällar och nätter. Dessa behöver komma hem. Att använda den här olyckan för att kollektivt bestraffa bilister i Malmö är bara jävligt hjärndöd idé.
Vad man gör är diverse efterhandslösningar på grundproblemet att man har förskjutit demografin och har därmed bilförare som hör hemma i Kairo, Tripoli, Alger, men inte någon av Sveriges städer.
Citera
2026-05-25, 23:20
Medlem
Tragiskt. Så onödigt. Jäveln som körde är en knarkande idiot med tanke på hans tidigare domar. Enlig sydsvenskan ska han genomgå en liten rättspsykiatrisk bedömning men kanske skulle behöva en stor enligt hans advokat tror jag det stod. Psykotisk ? Antagligen. Asså sluta med dessa droger era förbannade idioter. Man blir bara dum i huvudet och helt omdömeslös. Borde finnas både alkolås å knarklås på alla fordon
Citera
2026-05-25, 23:35
Medlem
Citat:
Så för att det saknas ny officiell statistik menar du att personliga iakktagelser plötsligt blir tillförlitlig empiri? Det är inte så det fungerar. Egna iakttagelser är subjektiva och extremt känsliga för bekräftelsebias. Att dra generella slutsatser om etnicitet utifrån vad man tycker sig se i trafiken är inte fakta, det är just anekdotisk bevisföring. Det finns uppenbarligen en GEDIGEN anledning till att myndigheter och forskningsinstitut som BRÅ, Transportstyrelsen och VTI fokuserar på faktiska riskfaktorer som ålder, kön, tidigare brottslighet, socioekonomiska faktorer och körbeteende inte “jag såg tio personer i Malmötrafiken på Bergsgatan”. Anekdoter är inte statistik. Försök inte skola en skolad person tack. Lycka till 🤝
I avsaknaden av statistik som folk upplever relevant, så blir det naturligt att egna erfarna iakttagelser är enda källan för slutsatser, vad annars finns att göra?
"Att dra generella slutsatser om etnicitet utifrån vad man tycker sig se i trafiken är inte fakta, det är just anekdotisk bevisföring."
Va! ska man sitta och vänta i 30 år till på att en ny forskarrapport eventuellt presenterar "fakta", innan man kan våga uttala sig om det man så övertydligt erfarit?
Kejsaren är naken, men du kan inte se det, knäppjök:-)!
Citera
2026-05-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Vad jag vet är någon religiös tillhörighet inte fastslagen. Bara för att du går på Europaportens skola är du inte kristen. Det är Malmös populäraste friskola och det krävs normalt att du är född i Sverige i absoluta början på året för att få plats, då det i princip krävs att föräldrarna ställer barnet i kö direkt vid födseln.
Enligt hennes profil på TikTok är hon kristen. Hon har själv skrivit det, och har postat bibelcitat mm.
För övrigt har jag ingen aning om vad "Europaportens skola," är för någon skola, har aldrig hört talas om.
Senast redigerad av Tesla83 2026-05-25 kl. 23:48.
Citera
2026-05-25, 23:51
Medlem
incinerate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Polisen är precis lika less på det som du, tro mig.
Det är systemet och lagarna det är fel på, vilket tyvärr bara kan förändras genom våra politiker som hellre leker sandlåda och stenkastning än något annat.
Polisen kan inte göra mer om straffen inte förändras.
Kan du ge några kortfattade exempel på straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in