2026-05-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Såg igår en film om Sydkoreas minskande befolkning. Alla barn förutsätts gå i extraskola 6 timmar per dag Hagwon och för en hel uppväxt kostar det 2Mkr och Sydkoreanska föräldrar har därför bara råd med ett barn. Det barnet tvingas studera 16 timmar per dygn tills han blir 24 år och all den kunskapen kan ersättas med AI och detta visar att Sydkorea till ett av världens dummaste länder. Sveriges mer relaxade attityd kring studier och intelligens är så mycket mer flexibel för förändringar i samhället.
Vet inte vad som skall menas med att ett land är "dumt"?
"dumt" associerar mer till barnspråk.

SK har ökat sin BNP/Capita mer än något annat sedan 1960. Inte ens Singapore slår dom.
Det indikerar dels en framgångsrik politik i landet. Men också ett betydande mått av intellektuell duglighet. Annars kan man inte öka BNP/Capita.
Låter mer som att studierna betalar sig.
Citera
2026-05-25, 13:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vet inte vad som skall menas med att ett land är "dumt"?
"dumt" associerar mer till barnspråk.

SK har ökat sin BNP/Capita mer än något annat sedan 1960. Inte ens Singapore slår dom.
Det indikerar dels en framgångsrik politik i landet. Men också ett betydande mått av intellektuell duglighet. Annars kan man inte öka BNP/Capita.
Låter mer som att studierna betalar sig.
Jag har bott i Seoul. Underbar stad, allt perfekt skött, tunnelbanan är bäst i världen, även biltrafiken fungerar hur bra som helst. Men eftersom de nästan inte föder några barn så undrar jag om de inte tappat bort meningen med livet. Och de klarar inte ens vanlig demokrati utan är i praktiken någon slags ekonomisk diktatur med en liten klick miljardärer som äger allt. Smarta? Njae.

Om man söker lite på youtube så hittar man postutdelare som tar livet av sig för de har så mycket post. Studenter som tar livet av sig för de har så många läxor. Kvinnor som tar livet av sig för de orkar inte hitta en man.
Citera
2026-05-25, 14:02
Medlem
Att man har mycke sex
Citera
2026-05-25, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Att man har mycke sex

Röva.
Citera
2026-05-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Röva.
Rövdjur nä med kvinnor tänkte jag mera
Citera
2026-05-25, 14:19
Avslutad
Citat:
Rövdjur nä med kvinnor tänkte jag mera

Hehe nä jag tänker mer på att då har jag nog negativ IQ vid det här laget(!)
Citera
2026-05-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Hehe nä jag tänker mer på att då har jag nog negativ IQ vid det här laget(!)
Jo det är nog sant , tar tillbaka
Citera
2026-05-25, 14:24
Avslutad
Citat:
Jo det är nog sant , tar tillbaka

Skoja lite bara. Det kan nog ligga nåt i det jag vet faktiskt inte. Man ökar väl chanserna till det ju intelligentare man är iaf skulle jag tro.
Citera
2026-05-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är inte jag, men det är väl just så normalfördelning fungerar? Har man dom bästa, så har man också dom sämsta. Att den som sticker ut åt ett håll, sticker även ut åt andra hållet. Rätt mig gärna om jag har fel.
Du kanske menar att något annat än du skrev?
Personer, som har högt IQ på en del sorts, kan iofs ha lågt på annat som t ex de gener som inte fattar psykologi,
men det är normalt OLIKA personer, som hamnar högt respektive lågt på IQskalor.
Livet är inte alltid rättvist
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan leka med tanken att man kunde påverkar IQ uppåt så fler hamnade i högre IQ-sidan. I så fall skulle människans IQ växa för varje generation och ganska snabbt skulle vi ha IQ 200 och sedan IQ 300. Men detta har naturen stoppat, föräldrar med hög IQ får barn med IQ närmare mitten.
Va? Vad har du fått det ifrån?
Generna gör ju att det troliga är att då båda föräldrarna är smarta får de barn med IQ på DERAS nivå, INTE HÖGRE än dem.

Ofta är föräldrarna inte på samma nivå och då blir det slump vilken av de nivåerna respektive barn hamnar på.

Det blir "mutationer" ibland, ibland blir det bättre, ibland sämre, ibland mix som t ex hos autistiska.
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Ibland känns det lite som att superintelligenta har autistiska drag
Deras hjärnor analyserar saker hela tiden och därför minns de allt
En analyserande hjärna tränas att räkna ut saker snabbt och håller igång hela tiden
Däremot uppfattas de som opraktiska och lite osociala i många andra sammanhang
Vissa kan inte ta körkort, bygga saker osv...

Därför är min undrar om autism finns med i bilden
Vid extremt hög intelligens
Att vissa delar i hjärnan är mer aktiva än vanligt
Andra delar stimuleras mindre
Ibland men inte nödvändigtvis.
I det smarta kompisgänget finns:
/en geniidiot, i världseliten i sin nisch, men värdelös på allt annat. Säkert någon diagnos, det syns t o m.
/en annan på inte riktigt lika hög nivå, men mycket hög i sina två nischer. Han uppfattas som normal
- till han gör bort sig i sociala sammanhang för han begriper ingenting om psykologi och relationer.
/Vi andra har flera specialområden, är normala - utom att vi är smartare och vi vill ha mer tid till enskilt tänkande, men är även sociala då vi vill: Vi började känna varandra genom en sportklubb och har behållit kontakten även efter vi slutade i den.
Citat:
"Full kalender" kan jag snarare tänka mig är något introverta undviker. Och är mer förekommande för extroverta.
Den introverta strävar efter tid för sin egna tankeverksamhet, och är ovillig att ta störningar från andra.
Vi introverta kan ha en massa uppdrag - kanske för att vi är smartare?

((T ex innan jag sålde mitt företag med ganska många anställda,
skötte jag två företag SJÄLV,
ledde en sportförening med en massa i kalendern,
skötte distriktskansliet
tävlade i flera sporter,
uppdrag med deadlines för den dominerande tidningen
tittade på flera sporter även med årskort så jag kunde komma inspringande sent ändå ha plats
åkte på en massa danser då det var bra band...
Dessutom skrev jag in i kalendern i utrymmet för vecka, men inte specificerat när, t ex göra planeringar och annat jag ville tänka ut "snart".
Citat:
Hållar man själv låda så lär inte det stärka IQ.
Just det. Det vill inte en del hålla med om
Även om man är där, lär man sig mer på att lyssna än på att prata, OM det finns några vettiga där.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man ex AI tjänster har man lagt IQ nivån på ca 110-120.

Vad jag ex har gjort är att snacka ner en AI, när du få AI att berätta du är bättre än mig förstår man att man ligger över 120 i IQ
Det var ju inte länge sedan en av veteranerna inom AI sa att AI fortfarande bara ligger på en 3-4årings nivå jämfört med vuxna.
Många AIkundtjänster är helkorkade, t ex en hos en tekniktjänst fattade inte ens "support" !
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Du svarade inte på vad jag skrev. Att du duckar att svara på frågan är i sig ett svar.
Säger du som inte har svarat ordentligt en enda gång då jag visat att du är en idiotisk skitperson som ideligen kommit med korkade lögnslutsatser om mig, du brukar "svara" med korkade lögnslutsatser... T ex en gång listade jag 7 saker som SVAR på dina korkade påståenden, du svarade inte på en enda av dem...
Citera
2026-05-26, 10:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Va? Vad har du fått det ifrån?
Generna gör ju att det troliga är att då båda föräldrarna är smarta får de barn med IQ på DERAS nivå, INTE HÖGRE än dem.

Ofta är föräldrarna inte på samma nivå och då blir det slump vilken av de nivåerna respektive barn hamnar på.
Jag har fått det från Jordan Peterson som studerat intelligens i 25 år bl.a. på Harvard. Barns IQ dras mot mitten dvs har föräldrarna låg IQ får barnen högre och tvärtom.

Men var har DU fått ditt påstående ifrån?

Som du kanske kan inse: om IQ hade ärvts så kommer den att bli högre och högre därför att hög-IQ-människor (eller lejon) naturligtvis har enklare att skaffa mat, skaffa en partner osv. Men jag kan med stor säkerhet säga att inga lejon nu är smartare än för 4M år sedan dvs 1M generationer. Så din teori som du hittat på själv visar sig totalt omöjlig om man tänker efter en enda sekund. Du borde prova.
Citera
2026-05-26, 11:15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
"Full kalender" kan jag snarare tänka mig är något introverta undviker. Och är mer förekommande för extroverta.
Den introverta strävar efter tid för sin egna tankeverksamhet, och är ovillig att ta störningar från andra.
Nej, både "att ha full kalender" och att "vilja ägna sig åt egen tankeverksamhet" har med andra personlighetsdrag att göra än extrovert/introvert. Introverta vill vara ensamma, inte nödvändigtvis tänka mer.

Citat:
Det finns det väl potentiellt stöd för att du har fel.

Evidens visar iaf att fler år i skolan ger högre IQ.
Nej jag har inte fel. Jag har aldrig nämnt något om utvecklingspsykologi hos barn.

Citat:
Hållar man själv låda så lär inte det stärka IQ.
Nej man får inte högre IQ av att varesig hålla låda eller tänka mycket.
Citera
2026-05-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej jag har inte fel. Jag har aldrig nämnt något om utvecklingspsykologi hos barn.
Du har du inte förstått vad som står.

Skillnad mellan 8 och 9 år i grundskola ger en IQ-skillnad i vuxen ålder.

Eftersom man i Sverige och Norge inte införde åk 9 i hela landet samtidigt så har man där fått ett utmärkt tillfälle att mäta upp IQ skillnad för samma årskull där just ett år till i grundskola är skillnaden.

Ser ut som att du påstår saker (utan att redogöra) där dina påståenden inte stämmer med empiri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in