2026-05-25, 21:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att rökning slutade vara tillåten på krogar och restauranger var ett väldigt bra beslut. Man lyktade som en halv tobaksfabrik innan efter en utekväll och då har jag inte ens nämnt all indirekt rökning man blev utsatt för. Då verken rökning eller snusning är bra för hälsan så är det bara positivt om så få som möjligt brukar dito.
Citera
2026-05-26, 00:14
Medlem
Är det något att stoltsera med när det skett via repression och skambeläggning? Folk vill egentligen röka men det finns inga platser där man får röka och det är genom beskattning alldeles för dyrt.

Fan vad jag blev röksugen nu. Tänk att förr när man kunde gå på café och köpa en kopp kaffe och sitta och röka hela dagen i en mysig miljö. Nu blir man tvingad på den kalla trottoaren som någon nerpissad luffare.
Citera
2026-05-26, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-rokfritt-otrolig-utveckling

Jag har aldrig rökt eller snusat. Jag mår illa av röklukt och är välldigt glad åt detta. Vad säger ni?
Propagandan verkar ha fungerat på dig.
Citera
2026-05-26, 07:04
Medlem
Bara jag som tycker snus är så jävla äckligt?

Kvinnor och tjej-män som luktar apa i munnen.
Citera
2026-05-30, 20:40
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlanderIIIfan
Bara jag som tycker snus är så jävla äckligt?
Ja.
Snus är inte bara gott, det är även bra mot karies och ett utmärkt sätt att sluta röka.
Citera
2026-05-30, 22:43
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast invandringen har inte bytt ut den svenska befolkningen utan ökat den. Vi har väl gått från åtta miljoner till tio miljoner under en väldigt kort tid.

Det bor ca 7 miljoner svenskar + nordbor (finnar, norrmän, danskar, islänningar) i Sverige och 11 miljoner totalt, troligen närmare 12 miljoner inklusive illegala, i Sverige. I yngre åldersgrupper är invandrarna redan i majoritet i stora delar av landet. Utbytet är redan i full fart men svenne saknar tillräckligt hög visiospatiell intelligens så han kan inte förstå hur det sker eller ens att det sker. Jag skrev ett inlägg för 20 år sedan där jag förutspådde dagens situation så det här är inte någonting som förvånar mig. Jag har inte heller sett någon ny trend som motsäger min uppskattning av inbördeskrigets utbrott någon gång på 30-talet.
Citera
2026-05-30, 23:01
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ja.
Snus är inte bara gott, det är även bra mot karies och ett utmärkt sätt att sluta röka.

Snus orsakar tandköttets tillbakadragande från tandhalsarna och exponering av dessa, vilket i sin tur leder till köldkänsliga tänder och att man ser ut som Saurons Språkrör när man ler.

När man åldras så krymper det fina kapillärnätverket och det är det som bland annat orsakar åldersrelaterat hårafall som kommer när man är 30-40-50. I munhålan så accelerar snus den här processen eftersom nikotin är kärlsammandragande. Den här processen går att bromsa och möjligen även vända med modern bioteknik.

Om syftet med nikotinkonsumtionen är ökad vaksamhet och mental förmåga så kan man uppnå samma effekt genom att konsumera acetylkolinergiska tillskott, t.ex galantamin, en alkaloid som urvinns ur en ört och som i syntetisk form används som alzheimerbromsmedicin. Galantamin har ingen effekt på sjukdomen i sig utan höjer endast den mentala funktionsnivån.

Den här medicinen fungerar även på människor som inte har alzheimers. Människor som konsumerar nikotin bibehåller en högre mental förmåga än normalt under åldrandet och det är för att nikotin är en agonist vid acetylkolinergiska nikotinreceptorer. Den andra typen av acetylkolinergisk receptor är den muskariniska receptorn. Galantamin bromsar nerbrytningen av actetylkolin och lyfter på så vis hela det acetylkolinergiska systemet till skillnad från nikotin. Dvs som tillskott och som mild stimulant så är nikotin tämligen budget.

Det är värt att notera att även en mild överdosering av galantamin orsakar något som påminner om kraftig sjösjuka och det helt saknas berusningspotential. I USA kan du köpa galantamin som kosttillskott men här i Sverige är det läkemedelsklassat för att läkarkåren ska ha säkra jobb till hög lön.

Snus och tobak är alltså inte nyttigt över huvud taget i jämförelse med alternativ.
Citera
2026-05-30, 23:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ja.

Möjligt att det ersätter rökbegäret, men nyttigt är det fan inte. Möjligtvis sådana sorter som är fria från både tobak och nikotin.
Citera
2026-05-31, 12:39
Medlem
Citat:
Ja.

Bra mot karies? Vem har lurat i dig det? Någon alkoholiserad äcklig farbror?

Att byta cigaretter mot snus är samma sak. Det stavas Nikotin. Det är den aktiva substansen i båda ser du. Nu har du lärt dig något nytt.
Citera
2026-05-31, 15:32
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Bra mot karies? Vem har lurat i dig det? Någon alkoholiserad äcklig farbror?

Att byta cigaretter mot snus är samma sak. Det stavas Nikotin. Det är den aktiva substansen i båda ser du. Nu har du lärt dig något nytt.
Snus är basiskt och motverkar syran som fräter i tandemaljen. Det har jag lärt mig av en professor, men det är ren allmänbildning.
Om du tror att snus och cigaretter är "samma sak", och att snusets nikotin är ens tillnärmelsevis lika farligt som tjäran, kolmonoxiden och dom tusentals andra giftiga ämnena i cigaretter, så är du förmodligen idiot på riktigt. Grattis.
Citera
2026-05-31, 19:15
Medlem
Citat:
Snus är basiskt och motverkar syran som fräter i tandemaljen. Det har jag lärt mig av en professor, men det är ren allmänbildning.
Om du tror att snus och cigaretter är "samma sak", och att snusets nikotin är ens tillnärmelsevis lika farligt som tjäran, kolmonoxiden och dom tusentals andra giftiga ämnena i cigaretter, så är du förmodligen idiot på riktigt. Grattis.

Hör har du en länk om hur fel du har din söndercurlade pojkvasker.

https://folktandvarden.vgregion.se/artiklar-och-guider/din-guide-om-snus-och-munhalsa/myter-om-snus-och-munhalsa/

Om du kan fixa en artikel om att det skyddar är du begåvad.
Citera
2026-05-31, 19:37
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Hör har du en länk om hur fel du har din söndercurlade pojkvasker.

https://folktandvarden.vgregion.se/artiklar-och-guider/din-guide-om-snus-och-munhalsa/myter-om-snus-och-munhalsa/

Om du kan fixa en artikel om att det skyddar är du begåvad.
Om du tror jag litar mer på en artikel från folktandvården än vad jag litar på riktiga vetenskapliga forskningsrapporter så bekräftar du mina misstankar kring idioti. Jag har noll intresse av att diskutera med, eller att försöka bota en idiot. Ha en bra kväll, plattskalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in