2026-05-25, 07:47
Avstängd
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-rokfritt-otrolig-utveckling
Citat:
Sverige har uppnått målet om att färre än fem procent av befolkningen röker regelbundet – och anses därmed vara rökfritt.

– Det är en otrolig utveckling att man kan minska ett skadligt beteende så här pass mycket, säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

Samtidigt har det de senaste åren skett en kraftig ökning av snusandet.
Jag har aldrig rökt eller snusat. Jag mår illa av röklukt och är välldigt glad åt detta. Vad säger ni?
Citera
2026-05-25, 07:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jättebra att vi får bort rökningen men som sagt, snusningen som nu ökat är inget hälsopreparat direkt plus alla dessa kattbindor som ligger överallt när man är ute och går.
Citera
2026-05-25, 08:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Cykla då så försvinner bindorna.

Hur försvinner dessa kattbindor (portionssnuspåsar) från trottoarerna och vägarna om jag cyklar?
Citera
2026-05-25, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Jag har aldrig rökt eller snusat. Jag mår illa av röklukt och är välldigt glad åt detta. Vad säger ni?
Hur många procent av de procenten är kvinnor? 90 %?
Citera
2026-05-25, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Helt OT men håller med dig helt och hållet. Visar en man kuken för en dam i skogen så begår denna ett brott och kvinnan blir förskräckt men veckan efter händelsen så är det pridevecka och att visa kuken, piska kärringen och slänga med brösten blir då en familjefest.
Hela världen är fan vriden.
Ja, lite kanske. Men jag knöt ihop det OnT på slutet. Jag ville bara visa på andra lyckade påverkansoperationer som har förbättrat oss.

Det är ju rätt imponerande att vi är rökfria nu jämfört med 30% på 80-talet.

Måste vara massvis med positiva psy-ops som lyckats, vare sig vi vet eller inte. Att sluta röka är ju oerhört svårt.

Nu snusar jag kemiskt snus och låter Ahmed massera min prostata. Tack Pappa Staten!
Citera
2026-05-25, 08:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Hur många procent av de procenten är kvinnor? 90 %?

Jag skulle nog säga att 85% av dessa är invandrare och resten unga tjejer eller WT-folk.
Alla dessa gnäller över att de har dåligt med pengar samtidigt som de röker och dricker en redbull.
Citera
2026-05-25, 08:30
Medlem
Citat:
Jag skulle nog säga att 85% av dessa är invandrare och resten unga tjejer eller WT-folk.
Alla dessa gnäller över att de har dåligt med pengar samtidigt som de röker och dricker en redbull.
Jag räknar inte med invandrare, när jag tänker. Men så klart de är med. Är det därför siffran sjunker totalt sett? Ungefär som alkoholkonsumtionen går ner på grund av islam?
Citera
2026-05-25, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Det kan omöjligt stämma!
Säkert ännu en sådan fuskundersökning, där man försöker föra fram den tes man vill ska råda utifrån hur undersökningen är gjord.
Araberna röker något rent kopiöst och det är inte alls ovanligt att fastän de går med slöja, så röker de och merän 5 % araber har vi i Sverige.
Vad det gäller unga tjejer, så är påfallande många av dem också rökare, inte minst undersköterskor i vården.
Citera
2026-05-25, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det kan omöjligt stämma!
Säkert ännu en sådan fuskundersökning, där man försöker föra fram den tes man vill ska råda utifrån hur undersökningen är gjord.
Araberna röker något rent kopiöst och det är inte alls ovanligt att fastän de går med slöja, så röker de och merän 5 % araber har vi i Sverige.
Vad det gäller unga tjejer, så är påfallande många av dem också rökare, inte minst undersköterskor i vården.
Jag har ALDRIG sett en rökande slöja. Never.
Citera
2026-05-25, 08:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Jag räknar inte med invandrare, när jag tänker. Men så klart de är med. Är det därför siffran sjunker totalt sett? Ungefär som alkoholkonsumtionen går ner på grund av islam?

Nja, alkoholkonsumtionens nedgång beror nog mest på att dagens ungdomar och unga vuxna inte är ute och dricker på helgerna som en annan gjorde, de sitter hemma och dricker energidryck och tittar in i en skärm.

När en annan var ung då var fredag och lördag och ibland även onsdag en möjlighet att dricka öl och grogg😁
Citera
2026-05-25, 09:06
Medlem
KjellSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, lite kanske. Men jag knöt ihop det OnT på slutet. Jag ville bara visa på andra lyckade påverkansoperationer som har förbättrat oss.

Det är ju rätt imponerande att vi är rökfria nu jämfört med 30% på 80-talet.

Måste vara massvis med positiva psy-ops som lyckats, vare sig vi vet eller inte. Att sluta röka är ju oerhört svårt.

Nu snusar jag kemiskt snus och låter Ahmed massera min prostata. Tack Pappa Staten!

Tolkar jag dig rätt i att du menar att man är bög om man inte röker? Är det alltså så att 95% av alla Svenskar är bögar?
Citera
2026-05-25, 09:08
Medlem
Citat:
Nja, alkoholkonsumtionens nedgång beror nog mest på att dagens ungdomar och unga vuxna inte är ute och dricker på helgerna som en annan gjorde, de sitter hemma och dricker energidryck och tittar in i en skärm.

När en annan var ung då var fredag och lördag och ibland även onsdag en möjlighet att dricka öl och grogg😁
Ja, att det är så vet jag. Men jag kan bara dra slutsatsen att det är islam som är orsaken. Herregud, nu är helt alkoholfri öl mest poppis i affärerna. Och fläskkött på restauranger är inte alls en självklarhet. Var på Springrolls och där fanns inte fläsk, trots att det är thaimat. Det var däremot gott om svartmuskiga herrar.
Jag tar en liten virre på lillelördag (onsdag). Och helgen, så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in