2026-05-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Allt detta är ju intressanta omständigheter, men jag undrar om det någonsin har framkommit att Fahlström var införstådd med att han skulle bli förhörd och i sådana fall vilket datum. Utifrån det du citerar tycks ju Fahlström inte ha förstått att det var polisen som dök upp, som om detta skedde helt oannonserat.

Om Fahlström var ovetande minskar sannolikheten att han eller någon annan medvetet startade en eld för att förstöra bevis, men det är en intressant tanke och han beter sig ju minst sagt anmärkningsvärt i förhör.

Jag undrar om polisen dök upp oannonserat, 4 måmader efter BO:s död, hos en man som inte var formellt misstänkt. Och även det hände, bör hsn ju ha fattat att polisen eventuellt skulle söka honom, pga att han kände den mördade tjejen som synts i tidningen. Att han sett bilden på henne i DN, är mkt troligt.

Han var dessutom bekant med FP2, så det intressant att notera att han inte självmant ringde polisen.

Varför blev han inte en tipsare?
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-05-24 kl. 18:26.
Citera
2026-05-24, 18:41
Medlem
Citat:
Allt detta är ju intressanta omständigheter, men jag undrar om det någonsin har framkommit att Fahlström var införstådd med att han skulle bli förhörd och i sådana fall vilket datum. Utifrån det du citerar tycks ju Fahlström inte ha förstått att det var polisen som dök upp, som om detta skedde helt oannonserat.

Om Fahlström var ovetande minskar sannolikheten att han eller någon annan medvetet startade en eld för att förstöra bevis, men det är en intressant tanke och han beter sig ju minst sagt anmärkningsvärt i förhör.

Det är fö lustigt att det tog 2 månader innan polisen gjorde hembesök hos en av Vasastans mest populära langare, som kände BO.

Snabba var de inte.
Citera
2026-05-24, 19:41
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag undrar om polisen dök upp oannonserat, 4 måmader efter BO:s död, hos en man som inte var formellt misstänkt. Och även det hände, bör hsn ju ha fattat att polisen eventuellt skulle söka honom, pga att han kände den mördade tjejen som synts i tidningen. Att han sett bilden på henne i DN, är mkt troligt.

Han var dessutom bekant med FP2, så det intressant att notera att han inte självmant ringde polisen.

Varför blev han inte en tipsare?
Jag vet så klart inte, men utifrån det tillgängliga materialet tycks polisen dykt upp utan förvarning. Kanske hade man försökt nå Fahlström utan resultat och sökte honom i hemmet istället?

I mina ögon hade branden varit mer suspekt om Fahlström visste att polisen var att vänta, eller om den skett tidigare. Som du skriver skedde detta drygt fyra månader efter da Costas förmodade dödstidpunkt och hennes identitet hade exponerats i tidningarna sedan länge. Det verkar dumdristigt att vänta så länge med att undanröja eventuella bevis.

Å andra sidan har vi enbart Fahlströms egna uppgifter om när branden inträffade. Polisen noterade att lägenheten var nedgången och ostädad, men ifall det hade brunnit kraftigt dagen innan bör det självfallet ha funnits spår av detta i form av lukt, sot och så vidare.

Ja, att Fahlström dels initialt inte ville kännas vid någon kontakt med da Costa, dels inte brydde sig om att själv kontakta polisen trots att han träffat da Costa relativt nära inpå hennes död är definitivt varningssignaler.
Citera
2026-05-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Den mannen är en skamfläck på Svt. En konspirationsteoretiker förklädd till undersökande reporter avlönad med våra skattemedel. Och uppbackad av Svt. Har något enda av hans teoribyggen någonsin bekräftats.
Kan verkligen instämma. Tyvärr har hans smörja och konspirationsteorier lett till stor skada för Härm och Allgén.
Citera
2026-05-24, 22:02
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Ju mer jag tänker på det. I fjol såg jag ett par vara ute och gå med en tax vid den udda tiden nio på kvällen. Och jag är ganska säker på att det var mulet. Jag kan inte släppa det. Frågan är ju va de gjorde ute. Borde jag ha kontaktat polisen?

Läste ditt starka och modiga inlägg som nu får mig att minnas hur jag den 2 maj 2022 såg en man och en kvinna som höll hand men ändå inte tycktes vara ett par. De gick in på Kungliga biblioteket. Jag minns hur det var ovanligt få måsar i Humlegården. Hade helt glömt detta men nu minns jag plötsligt. Runt 13.00 kanske 13.15 hände detta. Har tipsat polisen.
Citera
2026-05-25, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Följer inte Otto annars men just denna video, som väl är baserad på research av personer i denna tråd, är ju intressant. Ni som redan gräver i detta specifika spår sedan ganska länge (vet inte om Otto själv är i tråden) - har något nytt framkommit i och med videon? Det kan ju vara skräpdumpning också. Finns kanske redan i tråden.

Det gröna-lastbilsspåret är absolut intressant. Inget snack!

Men det är lite i tunnaste laget ändå. Skulle ju iofs vara kul om man kunde leta upp den här lilla lastbilen, men fyndplats två låg väl i ett sådant här lite skabbigt industriområde där sådana här fordon hela tiden rör sig i olika ärenden?

Att det kör in en pickup och vänder utanför en entré till nåt litet företag händer väl lite hela tiden i ett sånt område tänker jag. Men visst.. Det finns ett utredningsvärde här i uppgifterna.
Senast redigerad av Macke85 2026-05-25 kl. 06:32.
Citera
2026-05-25, 06:01
Medlem
Citat:
Jag vet så klart inte, men utifrån det tillgängliga materialet tycks polisen dykt upp utan förvarning. Kanske hade man försökt nå Fahlström utan resultat och sökte honom i hemmet istället?

I mina ögon hade branden varit mer suspekt om Fahlström visste att polisen var att vänta, eller om den skett tidigare. Som du skriver skedde detta drygt fyra månader efter da Costas förmodade dödstidpunkt och hennes identitet hade exponerats i tidningarna sedan länge. Det verkar dumdristigt att vänta så länge med att undanröja eventuella bevis.

Å andra sidan har vi enbart Fahlströms egna uppgifter om när branden inträffade. Polisen noterade att lägenheten var nedgången och ostädad, men ifall det hade brunnit kraftigt dagen innan bör det självfallet ha funnits spår av detta i form av lukt, sot och så vidare.

Ja, att Fahlström dels initialt inte ville kännas vid någon kontakt med da Costa, dels inte brydde sig om att själv kontakta polisen trots att han träffat da Costa relativt nära inpå hennes död är definitivt varningssignaler.

Vi får se vad vi kan få fram, när det gäller skriven info om branden. Hela situationen är svårtolkad.

När det gäller Fahlströms senfärdighet (om han undanröjde bevis), får man tänka på att han trillade tillbaka i missbruket och var sjuk under sommaren 1984. Han hade mycket att stå i.

Med tanke på hans aktivitetsnivå (han lyckades snacka sig ut från psykiatrin och personalen tröttnade på honom) får man väl anta att han var innne i ett maniskt skov. Ett maniskt skov är att likna vid någon sorts halvpsykos och om han dessutom missbrukade, bör hans tidssinne och hans praktiska omdöme ha påverkats enormt av sjukdomen.

Att slänga suspekta möbler och förstöra golvet på hösten, kanske framstod som vettigt i hans värld.

Det han indirekt säger till polisen, är fö att hans bostad var en otäck riskmiljö. Om en 54-årig man inte ens kan kontrollera en lödkolv i en enrummare och lyckas tillkalla polis och brandkår, pga ren klantighet, kan man lugnt förmoda att flera livsfarliga situationer har uppstått i enrummaren.

Om man adderar hans klientel (da Costa och liknande missbrukare), så framstår Fahlströms enrummare som ännu farligare ...

Jag hoppas verkligen att vi får utförlig info om den påstådda branden och Falström som person.

Han är ännu en osannolik figur i ett osannolikt persongalleri.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-05-25 kl. 06:03.
Citera
2026-05-25, 07:32
Medlem
Det kan tilläggas att en patient som Fahlström kan bli psykotisk. Hans typ av sjukdom innehåller ibland psykotiska inslag, röster, vanföreställningar osv.
Citera
2026-05-25, 11:19
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Vi får se vad vi kan få fram, när det gäller skriven info om branden. Hela situationen är svårtolkad.

När det gäller Fahlströms senfärdighet (om han undanröjde bevis), får man tänka på att han trillade tillbaka i missbruket och var sjuk under sommaren 1984. Han hade mycket att stå i.

Med tanke på hans aktivitetsnivå (han lyckades snacka sig ut från psykiatrin och personalen tröttnade på honom) får man väl anta att han var innne i ett maniskt skov. Ett maniskt skov är att likna vid någon sorts halvpsykos och om han dessutom missbrukade, bör hans tidssinne och hans praktiska omdöme ha påverkats enormt av sjukdomen.

Att slänga suspekta möbler och förstöra golvet på hösten, kanske framstod som vettigt i hans värld.

Det han indirekt säger till polisen, är fö att hans bostad var en otäck riskmiljö. Om en 54-årig man inte ens kan kontrollera en lödkolv i en enrummare och lyckas tillkalla polis och brandkår, pga ren klantighet, kan man lugnt förmoda att flera livsfarliga situationer har uppstått i enrummaren.

Om man adderar hans klientel (da Costa och liknande missbrukare), så framstår Fahlströms enrummare som ännu farligare ...

Jag hoppas verkligen att vi får utförlig info om den påstådda branden och Falström som person.

Klart intressant person och allt som rör möbler, golv, badrum, bilar som skrotas mm är intressant. Branden behöver ju inte betyda något men jag reagerade också på ”trossbotten”. Om det brinner i hans golv i exempelvis augusti eller mitten av juni så blir det inte mindre intressant.
Citera
2026-05-25, 18:53
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Just ja, Fahlström var ju inlagd en del av sommaren. Det vore intressant att få veta dels huruvida polisen förvarnade om sitt besök, dels ifall det finns någon dokumentation över branden.

Nu läste jag på nytt materialet om Fahlström, bland annat det som NoppigaSockar lagt upp här: (FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Ett förhör gällde branden, där en person som arbetade i en fotoservice i samma hus påstod att Fahlström lånat en kamera för att dokumentera skadorna. Denne person bekräftar datumet som Fahlström uppgav, så man kan väl förmoda att det var korrekt.

Men mer intressant var förhöret med Fahlströms behandlande läkare. Fahlström inkom med ambulans till Sabbatsberg 84-07-27 och flyttades till neurologen 84-07-29. Därifrån skrevs han ut 84-08-06 och skulle egentligen ha överflyttats till psykiatrin, men undvek detta. Fahlström skrevs alltså ut och kom på fri fot dagen innan FP2 upptäcktes. Därefter var han på vift i nästan en månad innan han 84-09-03 slutligen lades in på psyket.

Ingen vet ju när säckarna placerades ut, och sannolikt låg säckarna på FP2 där längre än ett dygn, men det är en lite iögonfallande slump att Fahlströms utskrivning sammanfaller med upptäckten av FP2.

Tillägg: man kan också notera att Fahlström, enligt egen uppgift, återföll i missbruket runt midsommar 1984, men blev inlagd först över en månad senare. Vid det laget hade FP1 redan upptäckts och rapporterats om.
Senast redigerad av costa-mop 2026-05-25 kl. 18:56.
Citera
2026-05-26, 03:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
När jag skriver ” hjälpa till” så menar jag att hon är överygad att de 2 läkarna begått brottet så hon anpassar sitt vittnesmål så det hänger i hop med åklagarens beskrivning,, till den grad att hon kommer med lögner, vilket hin kanske inte ens själv är medveten om,, läser man flera av vittnesmålen i detta ärende kan man se hur de ändras över tid, det ursprungliga första vittnesmålet i polisförhör är inte detsamma som sägs i rätten,,all forskning visar att de tidigaste vittnesmålen är de mest tillförlitliga,,,

I vilken forskning då? 🤔

Om ett kvinnligt vittne vill hjälpa till så kan det ju faktiskt bero på att hon verkligen vill hjälpa till?

Varför vill du då diskvalificera vittnet?

Och vad har hunddamens sagt i det första förhöret jämfört med vad hon sa i rätten? Minnesbilder kan förändras med tiden.

Minnet är inte en fast inspelning, utan en dynamisk process.

Tänk om vittnet såg och kom ihåg rätt?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-05-26 kl. 04:02. Anledning: Tillägg
Citera
2026-05-26, 05:52
Medlem
Citat:
Just ja, Fahlström var ju inlagd en del av sommaren. Det vore intressant att få veta dels huruvida polisen förvarnade om sitt besök, dels ifall det finns någon dokumentation över branden.

Nu läste jag på nytt materialet om Fahlström, bland annat det som NoppigaSockar lagt upp här: (FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Ett förhör gällde branden, där en person som arbetade i en fotoservice i samma hus påstod att Fahlström lånat en kamera för att dokumentera skadorna. Denne person bekräftar datumet som Fahlström uppgav, så man kan väl förmoda att det var korrekt.

Men mer intressant var förhöret med Fahlströms behandlande läkare. Fahlström inkom med ambulans till Sabbatsberg 84-07-27 och flyttades till neurologen 84-07-29. Därifrån skrevs han ut 84-08-06 och skulle egentligen ha överflyttats till psykiatrin, men undvek detta. Fahlström skrevs alltså ut och kom på fri fot dagen innan FP2 upptäcktes. Därefter var han på vift i nästan en månad innan han 84-09-03 slutligen lades in på psyket.

Ingen vet ju när säckarna placerades ut, och sannolikt låg säckarna på FP2 där längre än ett dygn, men det är en lite iögonfallande slump att Fahlströms utskrivning sammanfaller med upptäckten av FP2.

Tillägg: man kan också notera att Fahlström, enligt egen uppgift, återföll i missbruket runt midsommar 1984, men blev inlagd först över en månad senare. Vid det laget hade FP1 redan upptäckts och rapporterats om.

Oj oj oj ... du har helt rätt angående tidpunkterna, vilket jag inte har tänkt på.

Fahlströms in- och utskrivningar har en minst sagt intressant relation till utredningens tidslinje.

Och om vi letar efter en GM eller en medgärninsgman som kombinerar intelligens med kaos och som måste förhålla sig till trassliga yttre omständigheter, är han som klippt och skuren.

Vi har tidigare i tråden diskuterat eventuella hinder som GM kunde stöta på, i form av polisingripanden, missbruk, anhållanden osv.

Fahlström var en person som råkade ut för hinder, i form av missbruk, sjukdom och även fattigdom - hans ekonomi var körd i botten på sommaren 1984. Och en så banal sak som att tanka bilen, krävde nog planering och tankemöda.

Det är också intressant att notera att utredarna tyckte att han var tillräckligt intressant för att man skulle genomföra en husrannsakan. En gång i tiden har det funnits en lista med omständigheter, som utredarna tyckte var graverande för Fahlström.

Vi kan också notera att både Vinof och Fahlström omges av dramatiska omständigheter, precis innan polisen pratar med dem.

Fahlström tänder eld på sin bostad och Vinof intoxikerar sig och blir hämtad med ambulans.

Ytterst stabila gubbar.

När det gäller eventuella skador på Fahlströms golv, som han (eller någon han kände) eventuellt försökte dölja, tänker jag såhär: förutom skador och spår som kan ha uppkommit när BO avled (om hon nu avled i hans enrummare), kan det ha uppkommit skador när BO låg för länge på golvet, efter att BO avled.

Avlidna personer som ligger i flera dygn på golvet i en bostad, förstör golvet. Blod och likvätska kan i värsta fall förstöra golvet totalt - och det kan absolut uppstå skador på trossbotten, eller vad man nu kallar det nedersta lagret i golvet.

Jag är förvånad över att utredarna inte tänkte i dessa banor.

Det skulle var väldigt intressant att se vilken storlek och form brandområdet på golvet hade och exakt var det började brinna.

Jag säger då det. Omständigheterna runt Fahlström är extremt konstiga ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-05-26 kl. 06:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in