2024-12-23, 15:19
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Den polske slaktaren som Lindeberg nämnde borde väl undersökts närmare.
Vad "friade" honom?
Han hade mördat tidigare och i första fallet, 1974, styckat kroppen, dömdes för vållande och styckning till sluten psykiatrisk vård, hur länge han satt där vet jag inte men fyra år senare dömdes han för ett brutalt knivmord på en äldre kvinna och en man. Åter till sluten psykiatrisk vård. Sju månader innan CdD hittades hade han blivit slutligt utskriven. Bodde i Södertälje och brukade åka till Stockholm och köpa kött som han styckade och sålde till bekanta. Han var även känd på Malmskillnadsgatan.

Känns som det borde varit ett spår som skulle körts i botten sas.

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/1999/19693.pdf
debatt i läkartidningen mellan Gunilla Bring och Linderberg, GB tillhörde tydligen Hanna Olsson kretsen. Hennes kritik av Linderberg är lite långrandig, Linderbergs försvar är intressantare.

red:
"Slaktaren" i Malmö på 70-talet. Vem var han?
Vilken förvirrad människa Gunilla Bring var. Huvuddelen av hennes kritik riktar sig mot rättsliga rådet. Att Lindeberg berättar vad de kom fram till kan inte belastas honom. Resterande hon hugger på är nyanser i hans sätt att uttrycka sig som inte behagar henne. Sedan avslutar hon med en riktig fuling. Beskriver en helt annan anledning än det aktuella fallet till varför Teet borde delegitimeras och ställer det mot Lindebergs protester mot delegitimeringen.

Lindebergs svar visar att de redan få faktauppgifter hon hade i sitt svammel var felaktiga.
Citera
2024-12-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Inte nödvändigtvis. Det finns många yrkesmän som jag känner, vilka har ytterst omogna intressen. De som blir obducenter tillhör dessutom en mycket speciell skara människor. De är i regel inte som du och jag är.

/AI
Jag känner inga så jag vet inte. Däremot vet jag att det är en mycket professorstät kår. Så ambition kan ju vara en drivkraft.
Citera
2024-12-23, 15:42
Medlem
Jo det är ju heeelt uppåt väggarna att det ens gick till åtal. Det finns ju absolut noll och inget som binder honom till da Costa. Däremot fanns det en massa andra gubbar i hennes telefonbok. Problemet med hela den här soppan stavas masspsykos och mytomani i en salig röra.
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Om th köpt sex på Malmskillnadsgatan och Catrin jobbade där så är det ju inte heeeelt uppåt väggarna att han blev misstänkt, men att ta blev misstänkt är ju en gåta
Senast redigerad av noden 2024-12-23 kl. 16:10.
Citera
2024-12-23, 16:08
Medlem
Väldigt bra fråga. Samtidigt ger hon ju ett ganska moget och stabilt intryck när hon pratar. Hon kunde uppenbarligen prata för sig och hade någon slags pondus. Jag tror borderline /EIPS mer framstår som hysteriska och instabila på ett sådant sätt att sjukvårdsfolket skulle genomskåda det. Hon fick ju en otroligt grundlig incest utredning. Hon gav sig fan inte utan gick till den ena läkaren efter den andra. De sövde till och med ner ungen vid ett tillfälle för att kolla på djupet. Man undrar ju hur hon kunde bortse från all den fakta hon fick genom dessa undersökningar. Det pekar kanske mer mot Münchaussen by proxy? Hon verkar heller inte ha hotat och bråkat med TA direkt på det sättet som borderline personer brukar göra. Var det Münschaussen? Eller kan det vara att hon har varit utsatt för en sektliknande hjärntvätt under uppväxten? Så att hon fick svårt att hantera vuxenlivet ute i verkligheten?
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Borderline/EIPS?
Citera
2024-12-23, 18:24
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Inte nödvändigtvis. Det finns många yrkesmän som jag känner, vilka har ytterst omogna intressen. De som blir obducenter tillhör dessutom en mycket speciell skara människor. De är i regel inte som du och jag är.

/AI

Nej, sant. Jag uppfattar rättsläkare som läkare som försöker klura ut dödsorsaken.
Bra för anhöriga, bra för polisen om man misstänker brott. Förstår inte hur man klarar av yrket men så förstår jag heller inte hur man klarar av att undersöka anus på en livs levande patient.

Reflekterade över hur Olsson och Borgnäs faktiskt lyckades producera bra skräcklitteratur genom att utnyttja Catrine Da Costas död. Deras böcker är ju makabra på riktigt till skillnad från 80-talets löjliga skräckrullar.
Citera
2024-12-23, 18:33
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Jag känner inga så jag vet inte. Däremot vet jag att det är en mycket professorstät kår. Så ambition kan ju vara en drivkraft.

Det är mitt intryck också. Medicin handlade ju redan från början om att förstå den mänskliga kroppen, sjukdomar och död.
Citera
2024-12-23, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska

Fotohandlarfruns syster nämnde ju att obduktionsbilder hade lämnats in en gång i butiken. Det lät på henne som att det var långt innan det datum som fotohandlarparet påstod. Dokumenterades det någon gång när systern ansåg att dessa bilder lämnades in i butiken?

Det var inte obduktionsbilder utan bilder från ett bårhus.
Citera
2024-12-23, 18:40
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Det var inte obduktionsbilder utan bilder från ett bårhus.

Frågan är ju om det är dessa bilder som fotohandlarparet ursprungligen framkallade och deras minnesbilder över åren förvrängdes.
Citera
2024-12-23, 18:46
Medlem
Storstaffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om GM pökat på CdC så kanske denne vill ta bort eventuella DNA spår i hennes slida eller runt brösten och grovkarvade bort framsidan.
Eller en slaktare i vild frenesi och psykopat som bara helt enkelt slaktade kroppen och sen spred ut den lite här och var, en säck i dag, en säck i morgon osv.

I mitten av 80-talet tänkte nog inga brottslingar på att inte lämna DNA-spår efter sig.
Citera
2024-12-23, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host

Av något skäl känner fotohandlarparet inte att de bör kontakta polisen gällande detta 1984, utan väntar tre år med allt starkare medial cirkus med fantastiska och bisarra detaljer kring den påstådda styckningen. Då "minns" de plötsligt och vill informera polisen.

För alla sansade människor är detta något som gör att man bör vara mycket försiktig med deras berättelse.

Har du läst förhören med dem? De säger att det fanns två anledningar till att de inte gick till polisen sommaren 1984. Dels hade mannen som lämnade in filmen poängterat att det handlade om ett hemligt ärende, en polisutredning eller liknande, och att de absolut inte fick säga något om saken. Dels var fotona tagna i en miljö som paret Schröder uppfattade som sjukhusliknande, med rostfria bänkar och så vidare. De säger själva att de förmodligen skulle blivit mer misstänksamma om det varit fråga om en annan typ av miljö.
Citera
2024-12-23, 18:55
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Dels var fotona tagna i en miljö som paret Schröder uppfattade som sjukhusliknande, med rostfria bänkar och så vidare. De säger själva att de förmodligen skulle blivit mer misstänksamma om det varit fråga om en annan typ av miljö.

Så när en mycket mystisk person, som presenterar sig som "obducent", lämnar in bilder på en styckad kvinnokropp i deras affär i Solna, och det sedan snart börjar hittas delar av en styckad kvinnokropp i Solna, och snart därefter så grips en "obducent" som arbetar i Solna - så tänker paret att detta omöjligt har någon koppling.
Citera
2024-12-23, 18:59
Medlem
Citat:
Har du läst förhören med dem? De säger att det fanns två anledningar till att de inte gick till polisen sommaren 1984. Dels hade mannen som lämnade in filmen poängterat att det handlade om ett hemligt ärende, en polisutredning eller liknande, och att de absolut inte fick säga något om saken. Dels var fotona tagna i en miljö som paret Schröder uppfattade som sjukhusliknande, med rostfria bänkar och så vidare. De säger själva att de förmodligen skulle blivit mer misstänksamma om det varit fråga om en annan typ av miljö.
Och eftersom det framgick tydligt redan 1984 att en "obducent" var misstänkt och anhållen så håller inte dessa förklaringar. I synnerhet som de absolut hade fått säga något till polisen om det hela hade varit sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in