2026-05-25, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytbhade1
Grattis, du hittade precis en 27 år gammal studie om olycksrisk och drog slutsatsen att etnicitet är problemet. Att läsa statistik utan att förstå kausalitet är som att ge en apa Excel.

Du gör ett klassiskt intellektuellt haveri här. Att en grupp i en studie från 1998 hade högre olycksrisk betyder inte att etnicitet är orsaken — det betyder att det fanns ett statistiskt samband i just det materialet. Det är statistik, inte biologisk determinism.

Med exakt samma logik skulle man kunna säga att unga män är ett samhällsproblem som borde särbehandlas, eftersom de är kraftigt överrepresenterade i våldsbrott, dödsolyckor och riskbeteenden. Men då hade du förmodligen skrikit om kollektiv skuldbeläggning.

Antingen tror du på individuell rättvisa eller så tror du på att döma människor efter grupptillhörighet. Du kan inte spela rationell statistiker och samtidigt argumentera som en fördomsdriven propagandist.

Om problemet är återfallsförbrytare och farliga förare fine, då pratar vi hårdare straff, bättre återkallelser av körkort och starkare system. Men om din slutsats alltid landar i ”invandrare = problemet” oavsett variabler, då är du inte fakta-driven. Då letar du bara siffror som bekräftar det du redan ville tro.
Det går också att göra sin egna lilla empiriska undersökning, om man är osäker på ev samband. Ta dig till Malmö, invänta första vansinneskörning utan hänsyn till övriga trafikanter och försök hinna notera bilförarens etnicitet. Tio sådana iakttagelser borde inte ta alltför lång tid, om du befinner dig i de centrala delarna. Därefter kan du fundera på ifall det möjligen kan finnas något samband mellan kaoskörning och etnicitet och med detta som grundplåt forska vidare!
Citera
2026-05-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerneskud
Bor du i Malmö??? Jag kan garantera dig att den statistiken håller eller ser ännu värre ut. Det är sjukt hetsigt i Malmötrafiken. Jag har själv ringt polisen flera gånger pga vårdslös körning. Varje gång har det varit en förare av annan härkomst än västeuropeisk/europeisk. Du läste redogörelsen över allvarliga dödsolyckor i Malmötrafiken? Svara på frågan och nämn dödsolyckor i Malmö med svenska förare? Tror inte du får ihop så många…
Jag vet inte längre vad som är rasisitiskt och vad som är korrekta iakttagelser…

Svennar sätter sig fulla bakom ratten och faceplantar första bästa stillastående objekt ex. stolpe, träd, staket. Sista idioten är inte född än.
Citera
2026-05-25, 20:43
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Du säger först att rasism inte är okej, men i nästa mening argumenterar du för särbehandling baserat på ursprung. Det är en självmotsägelse.

Svensk rättsstat bygger på individuellt ansvar inte kollektiv bestraffning beroende på var någon råkar komma ifrån. Om en svenskfödd person begår samma brott, ska samma princip gälla. Annars handlar det inte om rättvisa, utan om godtycke.

Vill du diskutera hårdare straff för återfallsförbrytare eller bättre utvisningslagstiftning för personer utan medborgarskap? Fine, det är en politisk diskussion. Men att göra “invandrare” till ett samlingsproblem när det inte ens finns officiell statistik som visar att etnicitet är huvudfaktorn bakom dödliga trafikolyckor är inte fakta, det är känslostyrd generalisering.

Problemet handlar om individers handlingar och hur samhället hanterar brott, inte om människors ursprung😘
Det finns bevis på att invandrare är extremt överrepresenterade i trafik" olyckor"
Olyckor inom parantes då det snarare i detta fallet är närmast överlagt.
Citera
2026-05-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Som Malmöbo ser jag ibland - inte jätteofta, men ibland - vansinnesbilister som kör fruktansvärt fort och ibland mot rött ljus. Det är oftast svårt att få en skymt av föraren i bilen, men någon gång har jag anat en Mellanösternprofil bakom glasrutan. Men okej, jag kan inte svära på att jag såg rätt.

Men en gång hände det mig att jag gick på en trottoar på en ganska lugn gata i Malmö, när det plötsligt kom en bil och styrde rakt upp mot mig, som om han tänkte köra på mig. I sista sekunden svängde han åt sidan. Nej, det var inget misstag från hans sida. Jag såg hans ansikte, och han var arab.

Jag står fast vid vad jag sa att det är personer med invandrarbakgrund, särskilt personer med bakgrund i Mellanöstern, som orsakar flest trafikolyckor i Malmö.

Mannen som körde på den 15-åriga flickan är dock uppenbarligen både en vansinnesbilist och en person med invandrarbakgrund, troligen från Mellanöstern.

Malmö måste vara absolut farligaste staden trafikmässigt ja.. är där inte mer senaste åren ,men redan då, köra mot rött så mycket ser jag aldrig annars..
Citera
2026-05-25, 20:59
Medlem
Vad menar du? Utlandsfödda är överrepresenterade där också…

Citat:
Ursprungligen postat av Dieudonne
Svennar sätter sig fulla bakom ratten och faceplantar första bästa stillastående objekt ex. stolpe, träd, staket. Sista idioten är inte född än.
Citera
2026-05-25, 20:59
Medlem
Svaagdrickas avatar
Är aset svensk medborgare eller kan vi bli av med vidret? Detta förutsätter förvisso att det inte blir en inkvoterad vänsteraktivist som åklagare.

Så trött på det styrande sossepacket i Malmö som predikar feminism men som samtidigt öppnat upp för en av de värsta macho- och misogyna kulturerna på jorden - den arabiska.

Bergsgatan har under flera år varit bilbana för de missanpassade.
Citera
2026-05-25, 21:12
Medlem
Jag kan dela med mig av egen upplevelse så sent som ikväll.
Kom cyklande längs Nobelvägen mot Nobeltorget. För er som inte känner till Malmö, kan man säga att detta är hyfsat centralt men inte mitt i stan. Ganska nära Möllevången om det ringer en klocka.

Nåväl, jag blir påkörd på insidan, alltså han kommer körandes på trottoaren, och nästan prejar mig. Som tur är jag ingen liten person, ganska kraftigt byggd, så välta omkull mig på 100 +kg är inte helt lätt.

Jag ifrågasätter vad den här Mellanöstern mannen sysslar med och blir därefter kallad både det ena efter det andra.
Nu är jag street smart och undviker direkt konfrontation så långt som möjligt, särskilt när jag märkte att den här killen är påverkad. Även om jag blev fly förbannad och skrek på svinet, så backade jag undan och undvek att nita honom. Man vet aldrig om en kniv eller pistol åker fram numera.

Killen stack till slut och polisanmälan är gjord. Men sånt här kan man få uppleva i Malmö år 2026...
Senast redigerad av Aschii 2026-05-25 kl. 21:22.
Citera
2026-05-25, 21:22
Medlem
Proumbras avatar
Tråkig händelse, speciellt när unga drabbas
Citera
2026-05-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerneskud
Bor du i Malmö??? Jag kan garantera dig att den statistiken håller eller ser ännu värre ut. Det är sjukt hetsigt i Malmötrafiken. Jag har själv ringt polisen flera gånger pga vårdslös körning. Varje gång har det varit en förare av annan härkomst än västeuropeisk/europeisk. Du läste redogörelsen över allvarliga dödsolyckor i Malmötrafiken? Svara på frågan och nämn dödsolyckor i Malmö med svenska förare? Tror inte du får ihop så många…
Jag vet inte längre vad som är rasisitiskt och vad som är korrekta iakttagelser…

Det är dessvärre min erfarenhet också, men polisen ringer man förgäves. Avgassmällare, statusbilar, hånskrattande vansinnesförare, hög hastighet, körning mot enkelriktat, evinnerligt tutande, noll vett och empati. Gud förbjud att man säger eller påpekar något, jag vågade en gång men aldrig mer.

Det är ett mirakel att det inte dör fler. Men fler kommer garanterat att köras ihjäl på Malmös gator innan Ramis polare stoppas. Vet inte vad som krävs. Att de ställer sig först i filen för högersväng för att rivstarta framför idioterna som är i rätt fil är snarare regel än undantag. Likaså när det är mycket trafik, bussfilen är till för bussen och de kaxiga dårarna som ändå inte bryr sig, ska endast hävda sig och sin dominans och är immuna mot konsekvenser. Rami och hans polare äger Malmö och oss.
Citera
2026-05-25, 21:25
Medlem
Jag fattar inte varför Bergsgatan inte bara är en bussgata? Trots alla gupp, nattlig avstängning osv. Det hjälper liksom inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Är aset svensk medborgare eller kan vi bli av med vidret? Detta förutsätter förvisso att det inte blir en inkvoterad vänsteraktivist som åklagare.

Så trött på det styrande sossepacket i Malmö som predikar feminism men som samtidigt öppnat upp för en av de värsta macho- och misogyna kulturerna på jorden - den arabiska.

Bergsgatan har under flera år varit bilbana för de missanpassade.
Citera
2026-05-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aschii
Jag fattar inte varför Bergsgatan inte bara är en bussgata? Trots alla gupp, nattlig avstängning osv. Det hjälper liksom inte...

Det finns trots allt skötsamma bilförare som kan behöva köra där även nattetid. Det är ingen lösning att begränsa allas frihet på grund av samma rötägg som ändå struntar i alla förbud, guppar och sänkta hastighetsgränser. I regler generellt. Finns dessutom gott om rallygator i stan. Stänga ner alla? För alla? Ja, det blir ju friare att gasa på.
Citera
2026-05-25, 22:26
Medlem
Citat:

Läser du vad jag skriver människa? Så långt jag vet så har ingen i denna tråden överhuvudtaget försökt försvara MGM? Han förstör inte för någon än sig själv bara! Svin. En hel folkgrupp kan inte hållas ansvarig för en individs handlingar, så enkelt är det. Säg vad du vill 🫶🏼
MGM förstör i första hand för flickan som han körde ihjäl och hennes anhöriga, i andra hand förstör han för alla övriga trafikanter i Malmö, i tredje hand förstör han statistiskt för hela sin folkgrupp om någon börjar räkna på trafikdårar och först i fjärde hand förstör han eventuellt något för sig själv, det som du anger som enda skada som är skedd! Skäms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in