2026-05-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Jag låter andra avgöra vem som tål kritik eller inte. Men den som gör påståenden om vad jag skriver som inte är sanna och sen låtsas som intet när jag påpekar att jag aldrig påstått det, skall kanske tänka ett varv till. Jag accepterar att du har en annan åsikt än vad jag har så länge du accepterar att det bara är åsikter och inte fakta. Precis som mina egna åsikter. Det är väl det som ett forum är till för? Att utbyta åsikter. Det jag vänder mig emot i din argumentation är det kursiverade ovan.

Ja, som sagt så läste jag fel och erkände också mitt misstag tidigare.
Citera
2026-05-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Ja, som sagt så läste jag fel och erkände också mitt misstag tidigare.
Ja, då säger vi godnatt och avslutar den här diskussionen. Överens?
Citera
2026-05-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ja, då säger vi godnatt och avslutar den här diskussionen. Överens?

👍
Citera
2026-05-26, 15:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Laget till Nordiska mästerskapen presenterat: https://www.friidrott.se/tavling-landslag/elit-landslag/kriterier-uttagningar/senior-arena/

Oroande med återbud från Julia Henriksson och Moa Granat. Annars en väldigt stor trupp.
Citera
2026-05-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Laget till Nordiska mästerskapen presenterat: https://www.friidrott.se/tavling-landslag/elit-landslag/kriterier-uttagningar/senior-arena/

Oroande med återbud från Julia Henriksson och Moa Granat. Annars en väldigt stor trupp.

Dessutom återbud från Alice Magnell, Saga Provci, Svea Victorén, Vanessa Kamga, Henrik Larsson (sedan länge) och Ragnar Carlsson.

Larsson hade vissa mindre skadekänningar. Undrar lite över hur många av de övriga som dras med problem? Alice Magnell var anmäld till ett lopp i Belgien, men hon kom inte till start, så absolut möjligt att hon inte är 100%.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-05-26 kl. 15:44.
Citera
2026-05-26, 15:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Dessutom återbud från Alice Magnell, Saga Provci, Svea Victorén, Vanessa Kamga, Henrik Larsson (sedan länge) och Ragnar Carlsson.

Larsson hade vissa mindre skadekänningar. Undrar lite över hur många av de övriga som dras med problem? Alice Magnell var anmäld till ett lopp i Belgien, men hon kom inte till start, så absolut möjligt att hon inte är 100%.
Moa Granat sprang en sträcka på stafett-SM men jag tyckte hon såg seg ut så säkert att hon har något problem. När det gäller Vanessa Kamga så är det nog inga problem, det blir väl snarare lite overkill för henne att tävla på Nordiska mästerskapen.
Citera
2026-05-26, 15:56
Medlem
Mycket svag besättning på medel/lång för båda könen. När de bästa, av olika anledningar, uteblir är det väldigt tunt. Var är alla manliga hinderlöpare? Men mästerskapen kanske kolliderar med annat som pågår. Återbuden, så när som på Kamga, har väl annars andra tråkigare förklaringar. Dessa satans skador!
Citera
2026-05-26, 16:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Mycket svag besättning på medel/lång för båda könen. När de bästa, av olika anledningar, uteblir är det väldigt tunt. Var är alla manliga hinderlöpare? Men mästerskapen kanske kolliderar med annat som pågår. Återbuden, så när som på Kamga, har väl annars andra tråkigare förklaringar. Dessa satans skador!
Är ju en del löpare som tävlar i andra tävlingar under veckan och under helgen, bla Carmen Cernjul, Julia Nielsen, William Trulsson, Carl Bengtström, Mia Barnett, Saga Provci, Freja Bjerström, Elsa Sundqvist och Liv Dinis (åtminstone utifrån vad som återges hos friidrott.se).
Citera
2026-05-26, 16:39
Medlem
Nordiska mästerskapen är ju en utgift för de aktiva (svenska idrottare betalar resa och boende, finska idrottare betalar 250-500€) så en del väljer att tävla där de får betalt i stället
Citera
2026-05-26, 16:54
Medlem
Alkibiadess avatar
WA har fastställt kvalsystemet till VM 2027 i Beijing:
Pressrelease: https://worldathletics.org/competitions/world-athletics-championships/beijing27/news/press-releases/qualification-system-world-athletics-championships-beijing-27
Själva kvalsystemet: https://assets.aws.worldathletics.org/document/6a156f9f527e379c9a3c765f.pdf?_gl=1*ho8jnw*_gcl_au* OTYyMDM2NjM3LjE3NzczMTQ0MzU.*_ga*MTk1NjQxOTYyNy4xN zc3MzE0NDM1*_ga_7FE9YV46NW*czE3Nzk4MDYzMDgkbzI3JGc xJHQxNzc5ODA2MzE3JGo1MSRsMCRoMA..

Citat:
For the 2027 World Championships, the system has been set with the objective of having approximately 40% of the athletes qualifying through entry standards and 60% qualifying through world rankings. The approach is designed to ensure that the World Championships continue to bring together the world’s leading athletes across all disciplines, while recognising both exceptional single performances and consistent high-level competition across the qualification period.
Citat:
The standards also reflect the expanded role of the world rankings as a qualification route, with most athletes expected to become eligible for selection through rankings rather than by achieving a single entry standard. The world rankings now place more weight on the results score and less on the placing score, to even the playing field for athletes with limited access to high-ranking competitions.
Citat:
For entry standard purposes, performances must mainly be achieved at category C competitions and above, to ensure the mark has been set in a meeting where minimum competition standards have been met. Performances achieved in lower category competitions will remain valid for world rankings. Recognising the limited availability of category C and higher meetings for the 5000m and 10,000m on the track, road running performances in Label road races – category E – for the 5km and 10km will also be recognised for entry standard purposes. Marathon marks may also be achieved in Label road races.
Citat:
Wild cards will be available to the defending world champions from 2025, winners at the World Athletics Ultimate Championship 2026, winners of the 2026 World Race Walking Tour and World Combined Events Tour, the leading hammer performers on the 2026 Continental Tour, and the winners of the 2027 Wanda Diamond League.
En snabb koll på kvalgränserna ger vid handen att på damsidan är det bara Axelina och Fanny i kula och Kamga i diskus samt Aregawi i maraton, kanske också Ekman i höjd och Khaddi i längd, som i dagsläget har kapacitet att klara kvalgränserna (Aregawi har redan klarat kvalgränsen, för övriga så har kvalperioden inte börjat ännu).
Citera
2026-05-26, 17:16
Medlem
Citat:
Pressrelease: https://worldathletics.org/competitions/world-athletics-championships/beijing27/news/press-releases/qualification-system-world-athletics-championships-beijing-27
Själva kvalsystemet: https://assets.aws.worldathletics.org/document/6a156f9f527e379c9a3c765f.pdf?_gl=1*ho8jnw*_gcl_au* OTYyMDM2NjM3LjE3NzczMTQ0MzU.*_ga*MTk1NjQxOTYyNy4xN zc3MzE0NDM1*_ga_7FE9YV46NW*czE3Nzk4MDYzMDgkbzI3JGc xJHQxNzc5ODA2MzE3JGo1MSRsMCRoMA..

En snabb koll på kvalgränserna ger vid handen att på damsidan är det bara Axelina och Fanny i kula och Kamga i diskus samt Aregawi i maraton, kanske också Ekman i höjd och Khaddi i längd, som i dagsläget har kapacitet att klara kvalgränserna (Aregawi har redan klarat kvalgränsen, för övriga så har kvalperioden inte börjat ännu).
Det nya systemet har det ryktats om tidigare, och jag har ingen anledning att ändra mitt negativa omdöme. Inte så rättvist som en del kan tro att låta fler komma med via ranking. Alla får ju inte starta på de tävlingar som ger högst rankingpoäng, eller har av andra skäl inte möjlighet. Rankingsystemet har dessutom en del märkliga orättvisor. Exempelvis har den som vinner en högklassig tävling på medel/lång , men gör det efter ett långsamt taktiklopp ingen glädje av insatsen. Och diskussionen om att inte sända ”turister” till OS blir väl ännu tokigare, när gränserna trissas upp från redan höga nivåer och alla som inte klarar dessa får den beteckningen.
Citera
2026-05-26, 18:08
Medlem
Citat:

Nu har hon varit småskadad (igen), men Sara Lahti bör väl åtminstone kunna komma i närheten av 30.40 på 10 000m/10km?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in