Citat:
Ursprungligen postat av
kretinsky7
Enligt Google: "Anekdotisk bevisföring (eller anekdotisk evidens) innebär att man drar generella slutsatser baserade på enstaka, personliga erfarenheter eller enstaka historier snarare än på systematisk och vetenskaplig forskning."
Det är alltså vad du gör här. Du drar en slutsats (att Lörstad förmodligen inte kommer hota de svenska juniorrekorden i år) baserad på en enstaka parallell mellan hur SL presterade i maj 2025 med maj 2026. Det är knappast en analys som baserar sig på ett systematiskt eller vetenskapligt tillvägagångssätt.
Det här är vad jag skrev i mitt ursprungliga inlägg.
”Lörstad 13.45 och Ottfalk DNF. Dags att vara lite mindre optimistisk om deras framtid. Om det nu inte är speciella problem som förklarar”.
Därefter redogjorde någon för att de faktiskt skulle kunna finnas speciella problem.
Och alldeles nyligen skrev jag.
”Självklart har jag inte gett upp hoppet om Lörstad. Om det finns klara, tillfälliga, skäl till hans blygsamma säsongstart ser jag för övrigt ingen anledning att tro annat än att han kan matcha svenska juniorrekorden på 5000 och 10000 bana redan i år.”
Vill du fortsätta diskussionen kan du ju börja med att berätta var jag skrev att jag tror att han inte kommer att hota juniorrekorden. Det måste varit tidigare. Leta gärna upp det. Jag kan nämligen inte hitta det själv.