2026-05-25, 22:40
Medlem
Ukrainare får åka gratis, de behöver bara visa upp passet. Kan man inte göra likadant för Svensken?
Citera
2026-05-25, 22:50
Avstängd
Halvera inkomstskatten istället.
Citera
2026-05-25, 22:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då kan du även "nöjesåka"...

Planka? Nejjjschch det gör ju bara pissluffare.
Citera
2026-05-25, 22:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Hur rimligt det är om skattebetalarna får stå för det vet jag inte, men en enkelbiljett på Stockholms tunnelbana och bussar kostar 43 kr, vilket är det högsta priset av alla städer jag känner till.

Som jag förstod det så är det månadskort som ska halveras, tror inte enkelresor kommer subventioneras.

Frågan är om även årskort kommer halveras, i så fall är rådet att köpa ett sånt då halveringen bara skulle hålla i sig ett halvår.

Undrar vad oppositionen ska klaga på nu i och med detta förslaget? Är det kanske farligt att åka buss också eller dör det sniglar om folk åker tunnelbana? Något lär de hitta på för inget som Tidö säger kan vara bra.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2026-05-25 kl. 22:55.
Citera
2026-05-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det där är vad jag vill kalla desperat valfläsk!

Sänk biljettpriserna ordentligt!!!
Citera
2026-05-25, 22:54
Medlem
snooper123s avatar
Är väl bra för de som åker kollektivtrafik. Jag slutade åka buss och tåg sedan jag skaffade bil. Mest för att det är dyrare att åka kollektivt för mig eftersom jag har elbil.
Till exempel så kostar en enkelbiljett 120kr till Kristianstad medans ifall jag tar bilen så kostar det bara 40kr i el.
Citera
2026-05-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Planka? Nejjjschch det gör ju bara pissluffare.
Det gäller månadskortet inte enkelbiljetter...
Citera
2026-05-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Nej, bussen går skitkonstigt. Voi går betydligt snabbare, eller cykel. Tror nog att det går snabbare att gå till och med.

Men kul att det är valår i alla fall!

Åk du din Voi mellan Västerås och Stockholm så tar jag tåget.
Citera
2026-05-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Ukrainare får åka gratis, de behöver bara visa upp passet. Kan man inte göra likadant för Svensken?

En del andra nationaliteter oxå. Iaf dom 1a åren
Citera
2026-05-25, 23:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det gäller månadskortet inte enkelbiljetter...

Men herregud enkelbiljetterna är ju de som är fruktansvärt dyra just nu! De måste ju sänkas! 80 kr för att ta sig in och ut från stan är orimligt!!! 5 dar i veckan blir det 400 kr/veckan. Alla kanske inte jobbar exakt varje dag!
Citera
2026-05-25, 23:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Kollektivtrafik är alldeles för dyrt i Sverige. Skillnaden mellan att ta bilen (som man ändå äger oavsett om den används för jobbpendling eller inte) är ofta minimal, och då kanske resan tar 2-3 ggr så lång tid dessutom med kollektivtrafik. Detta är tillräckligt för att göra skillnad på riktigt.

Jag och min sambo tittade på ett annat hus innan vi köpte det vi gjorde. Fördelen med det andra huset vara att det var större men krävde då antingen att sambon skulle ha en bil eller åka buss till jobbet.
Med bil skulle resan ta ca 10 minuter men med lokalbuss så hade det blivit ett byte och om allt klaffade så skulle det ta 40-45 minuter.
Vi snackar här om en resa på kanske en mil bilvägen.

Vi köpte ett annat hus och då fick sambon gångavstånd till jobbet.
Kommunaltrafiken är helt vansinnig i denna stad och måste man byta buss så blir tiderna helt åt helvete.
Citera
2026-05-25, 23:05
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Hur blir det med Öresundståg, SJ och liknande? Långfärdsbussar, flygbussar, färjor m.m.

Det ska gälla för månadskort, inte för enkel/returbiljetter. Det handlar om subventionering av regionala trafiktrafikmyndigheters månadsbiljetter. Däri ingår Öresundståg (men återigen, enbart månadsbiljetter), men inte SJ och flygbussar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in