2026-05-25, 22:31
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Mycket tjat om valfläsk i tråden men i just den här frågan flyter regeringen bara med den globala strömmen. Massor av länder, framförallt i Europa, har ökat subventionerna till kollektivtrafiken sedan Trump höjde de globala bränslepriserna. Regeringens åtgärd verkar vara en direkt kopia av en policy som infördes i Nederländerna för några månader sedan.

Det här är också det korrekta sättet att använda skattepengar på i en bränslebristsituation. Att sänka bränsleskatterna för att minska den ekonomiska chocken för hushållen är bara dumt om det finns en faktisk bränslebrist, vilket det finns så länge Hormuzsundet är stängt. Vad man måste göra är att använda skattepengarna så att bränslekonsumtionen faktiskt minskar, och att göra kollektivtrafikåkande mer attraktivt är en standardlösning för att uppnå detta.

Jag håller med till viss del, men det osar lite desperation då man samtidigt flaggar för sänkt skatt på bränsle.
Citera
2026-05-25, 22:33
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jävligt smart av regeringen att sänka tillfälligt tills veckan efter valet då eventuellt en rödgrön regering tar över. Då kommer priserna höjas... xD
En valvinnare för (S) att försöka bringa ordning i statsfinanserna igen efter borgarna moras, så priset lär gå upp igen
Citera
2026-05-25, 22:34
Medlem
Studsbolls avatar
Billigt och pinsamt valfläsk för att locka de resurssvaga att rösta på ett alternativ som de annars inte skulle övervägt. Själv åker jag inte kollektivt och skulle inte ens gjort det om jag fick betalt.
Citera
2026-05-25, 22:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.

Vad tror ni?
Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras

Ja det är ju alldeles för dyrt idag. Ett ärende inne i stan, t ex massage eller inköp och drt kostsr ca 80 kr tur och retur.

Om de sänker ned till halva kostnaden så kan jag tänka mig stt använda SL oftare.
Citera
2026-05-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det är ju alldeles för dyrt idag. Ett ärende inne i stan, t ex massage eller inköp och drt kostsr ca 80 kr tur och retur.

Om de sänker ned till halva kostnaden så kan jag tänka mig stt använda SL oftare.
Då kan du även "nöjesåka"...
Citera
2026-05-25, 22:35
Medlem
Flashshits avatar
Eftersom jag av princip är emot subventioner, då det mesta utom vissa områden som t.ex. försvar/rättsapparat/sjukvård/civilförsvaret skall bära sina egna kostnader, så är jag emot förslaget.
Kollektivtrafikens kostnader skall bäras av de som nyttjar den, höj avgifterna och inför fler kontroller och högre böter för de som fuskar.
Citera
2026-05-25, 22:37
Medlem
Citat:
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.
Vad tror ni?

Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras

Nej, skulle nog hellre åka flakmoppe mitt i vintern.
Citera
2026-05-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
svindyrt att åka i stockholm om du bara åker några stationer 43kr trots tätt med resenärer jämfört mot övriga landet.

Hur många åker 1 timme med tåget? kanske 10% av resenärerna.

Frågan är väl om man måste åka korta sträckor i Stockholm, du har väl allt essentiellt inom gångavstånd egentligen.

Sen så är det nog i alla medelstora städer också, fast ja, då är det buss eller ev. spårvagn. Det kostar 40kr att åka några stationer in till stan här med. Visst, 3kr skiljer det ju, men lönesituationen är en helt annan här så jag skulle tro att det är dyrare för de flesta i förhållande till deras inkomst.
Citera
2026-05-25, 22:38
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
En valvinnare för (S) att försöka bringa ordning i statsfinanserna igen efter borgarna moras, så priset lär gå upp igen

Ja, sossarnas ordning på ekonomin har ju stockholmarna fått smaka på i fyra år nu...
Citera
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Vad tror ni?

Detta är genialt av Tidö, så alla sosse-boomers får hur jävla får se hur jävla misskött SL är!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Får se hur MP, S, och V ska spinna det här som något dåligt.

Är de smarta så hakar de på och röstar för förslaget för att avväpna frågan politiskt.

Ska bli intressant att se hur förslaget ser ut. Vad räknas som kollektivtrafik och vad räknas inte. Tunnelbana, pendeltåg och bussar är självklara. Men hur blir det med Öresundståg, SJ och liknande? Långfärdsbussar, flygbussar, färjor m.m.
Senast redigerad av DunderGumman 2026-05-25 kl. 22:41.
Citera
2026-05-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taylor.Hackford97
Jag skulle vilja ha ett 30 dagskort som gäller 30 inviduella dagar… så åker du inte på en vecka. (semester, sjuk eller du behöver inte åka) då sparas de dagarna. Kortet skulle då hålla längre.
Skånetrafiken hade en sån variant under Covid men tyvärr tog de bort det sen. Synd!

Angående själva förslaget, med tanke på hur rasande oppositionen verkar över detta så är de helt rätt ute.
Senast redigerad av 555-553 2026-05-25 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in