2026-05-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Om det är han i grön tröja som sågs åka ambulans så var han lite plufsig. Övervikt ökar risken för bl.a. stroke.
Jisses han hade definitivt inte en stroke skärp dig!
Citera
2026-05-25, 19:44
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Widtfamne
Jag kanske är trög nu men hur kommer det sig att endast en enda människa blev påkörd om bilen körde rakt igenom en folkmassa som hade grönt ljus, och var kommer de andra drabbade fordonen ifrån om den körriktningen hade rött ljus?
Jag är undrande hur det gått till att FEM bilar är inblandade.
Tre bilar före MGMs bil och en bil efter.

Är det två bilar som kört över tjejen och MGM först i det?
Hur kan bilen längst fram av de 5 vara inblandad?

Vittnen finns i massor men ingen vet hur det gått till.
MGM äger ingen bil.
Ingen yppar reg nr på MGM.
Citera
2026-05-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays
Bara för att han gjorde ett idiotiskt drag betyder det ju inte att han inte har ånger för de konsekvenser det blev.
Det spelar ingen roll och det rättfärdigar inget. Men det finns ingen vinnare i detta.
Vilken vidrig kommentar ingen vinnare? Det finns bara ett offer och en ansvarig förövare men flera förlorare flickans nära och kära. Hur kan du överhuvudtaget nämna förövare och offer i samma kommentar som två förlorare. En valde medvetet att ta en risk totalt likgiltig inför vad som kunde hända den andra gjorde det man ska kunna göra utan att bli mördad.
Citera
2026-05-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytbhade1
Och du är? Vad grundar du denna faktan på? Det stämmer absolut inte 😂

Okej, låt mig ta några exempel.

För några år sen var det en 23-årig kille, en arab, som körde ihjäl en 60-årig etniskt svensk cyklist. 23-åringen dömdes till 3 års fängelse. Jag var med vid rättegången.

Samma år var den en 20-årig kille, också arab, som körde sönder en svensk småbarnsmamma så att hon blev en grönsak för resten av livet. Han dömdes också till 3 års fängelse. Jag var med vid rättegången.

Det var väl ett år sen som en taxichaufför, en arab, körde på tre människor vid Triangeln i Malmö. En kvinna dog.

För inte så länge sen var det en kaos-cyklist, som cyklade utan all vett och sans och körde på en kvinna så att hon dog. Detta var också vid Möllevångstorget. Kaos-cyklisten fick villkorlig dom, för det händer nästan aldrig att personer döms till fängelse för att ha cyklat ihjäl ändra människor.

Och nu är det alltså en man med någon sorts utländsk bakgrund som på ett fruktansvärt sätt har kört ihjäl en 15-årig flicka när hon gick över gatan på ett övergångsställe vid grönt ljus. Kan det bli mer fel än så?

Men du som menar att etniska svenskar kör ihjäl andra människor i parti och minut, du kan väl berätta om några fall där etniska svenskar har orsakat dödsolyckor i Malmö?
Citera
Medlem
Widtfamnes avatar
Citat:
Och du är? Vad grundar du denna faktan på? Det stämmer absolut inte 😂

Här är fakta:

Grupper från Mellanöstern + Nordafrika är den högsta riskgruppen med 3,7 gånger högre olycksrisk än svenskar.

... enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)
Invandrare och trafiksäkerhet - förstudie. En analys av tillgängliga data i Sverige
https://vti.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A673691&dswid=1205
Citera
Medlem
Citat:
Vill du berätta om händelseförloppet?

Du har nog frågat fel person, jag har ingen aning om händelseförloppet
Citera
2026-05-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kustenklar
Du behöver bara bläddra 2-3sidor bakåt så finns en bra beskrivning som gör allt tydligt av händelsen. Kämpa på

Jaså? Jag undrar också men kan inte hitta.
Citera
2026-05-25, 20:11
Medlem
Citat:
Här är fakta:

Grupper från Mellanöstern + Nordafrika är den högsta riskgruppen med 3,7 gånger högre olycksrisk än svenskar.

Invandrare och trafiksäkerhet - förstudie. En analys av tillgängliga data i Sverige

Grattis, du hittade precis en 27 år gammal studie om olycksrisk och drog slutsatsen att etnicitet är problemet. Att läsa statistik utan att förstå kausalitet är som att ge en apa Excel.

Du gör ett klassiskt intellektuellt haveri här. Att en grupp i en studie från 1998 hade högre olycksrisk betyder inte att etnicitet är orsaken — det betyder att det fanns ett statistiskt samband i just det materialet. Det är statistik, inte biologisk determinism.

Med exakt samma logik skulle man kunna säga att unga män är ett samhällsproblem som borde särbehandlas, eftersom de är kraftigt överrepresenterade i våldsbrott, dödsolyckor och riskbeteenden. Men då hade du förmodligen skrikit om kollektiv skuldbeläggning.

Antingen tror du på individuell rättvisa eller så tror du på att döma människor efter grupptillhörighet. Du kan inte spela rationell statistiker och samtidigt argumentera som en fördomsdriven propagandist.

Om problemet är återfallsförbrytare och farliga förare fine, då pratar vi hårdare straff, bättre återkallelser av körkort och starkare system. Men om din slutsats alltid landar i ”invandrare = problemet” oavsett variabler, då är du inte fakta-driven. Då letar du bara siffror som bekräftar det du redan ville tro.
Citera
2026-05-25, 20:18
Medlem
Citat:
Du säger först att rasism inte är okej, men i nästa mening argumenterar du för särbehandling baserat på ursprung. Det är en självmotsägelse.

Svensk rättsstat bygger på individuellt ansvar inte kollektiv bestraffning beroende på var någon råkar komma ifrån. Om en svenskfödd person begår samma brott, ska samma princip gälla. Annars handlar det inte om rättvisa, utan om godtycke.

Vill du diskutera hårdare straff för återfallsförbrytare eller bättre utvisningslagstiftning för personer utan medborgarskap? Fine, det är en politisk diskussion. Men att göra “invandrare” till ett samlingsproblem när det inte ens finns officiell statistik som visar att etnicitet är huvudfaktorn bakom dödliga trafikolyckor är inte fakta, det är känslostyrd generalisering.

Problemet handlar om individers handlingar och hur samhället hanterar brott, inte om människors ursprung😘

Citat:
Här är fakta:

Som Malmöbo ser jag ibland - inte jätteofta, men ibland - vansinnesbilister som kör fruktansvärt fort och ibland mot rött ljus. Det är oftast svårt att få en skymt av föraren i bilen, men någon gång har jag anat en Mellanösternprofil bakom glasrutan. Men okej, jag kan inte svära på att jag såg rätt.

Men en gång hände det mig att jag gick på en trottoar på en ganska lugn gata i Malmö, när det plötsligt kom en bil och styrde rakt upp mot mig, som om han tänkte köra på mig. I sista sekunden svängde han åt sidan. Nej, det var inget misstag från hans sida. Jag såg hans ansikte, och han var arab.

Jag står fast vid vad jag sa att det är personer med invandrarbakgrund, särskilt personer med bakgrund i Mellanöstern, som orsakar flest trafikolyckor i Malmö.

Mannen som körde på den 15-åriga flickan är dock uppenbarligen både en vansinnesbilist och en person med invandrarbakgrund, troligen från Mellanöstern.
Citera
2026-05-25, 20:22
Medlem
Bor du i Malmö??? Jag kan garantera dig att den statistiken håller eller ser ännu värre ut. Det är sjukt hetsigt i Malmötrafiken. Jag har själv ringt polisen flera gånger pga vårdslös körning. Varje gång har det varit en förare av annan härkomst än västeuropeisk/europeisk. Du läste redogörelsen över allvarliga dödsolyckor i Malmötrafiken? Svara på frågan och nämn dödsolyckor i Malmö med svenska förare? Tror inte du får ihop så många…
Jag vet inte längre vad som är rasisitiskt och vad som är korrekta iakttagelser…

Citat:
Grattis, du hittade precis en 27 år gammal studie om olycksrisk och drog slutsatsen att etnicitet är problemet. Att läsa statistik utan att förstå kausalitet är som att ge en apa Excel.

Du gör ett klassiskt intellektuellt haveri här. Att en grupp i en studie från 1998 hade högre olycksrisk betyder inte att etnicitet är orsaken — det betyder att det fanns ett statistiskt samband i just det materialet. Det är statistik, inte biologisk determinism.

Med exakt samma logik skulle man kunna säga att unga män är ett samhällsproblem som borde särbehandlas, eftersom de är kraftigt överrepresenterade i våldsbrott, dödsolyckor och riskbeteenden. Men då hade du förmodligen skrikit om kollektiv skuldbeläggning.

Antingen tror du på individuell rättvisa eller så tror du på att döma människor efter grupptillhörighet. Du kan inte spela rationell statistiker och samtidigt argumentera som en fördomsdriven propagandist.

Om problemet är återfallsförbrytare och farliga förare fine, då pratar vi hårdare straff, bättre återkallelser av körkort och starkare system. Men om din slutsats alltid landar i ”invandrare = problemet” oavsett variabler, då är du inte fakta-driven. Då letar du bara siffror som bekräftar det du redan ville tro.
Citera
2026-05-25, 20:30
Medlem
Citat:
Vänta vänta, rasism håller aldrig som ett giltigt argument. Testa fakta istället kompis. Så du har glömt alla etniskt svenska som dagligen begår samma brott, är slutsatsen då att alla svenskar är problemet? Din logik håller inte.
Att skylla en hel folkgrupp för en enskild persons handlingar är definitionen av fördomsfullt tänkande. Om gärningspersonen är född i Sverige faller hela ditt argument direkt. Parasit. Såna som dig borde få smaka på karamellen. Rasistjävel.

Ok, och vad har du att bidra med kopplat till tråden?
Topic är inte dina tankar kring ev rasism, utan en dödsolycka.
Skapa en egen tråd om du vill diskutera individer kontra grupper
Citera
2026-05-25, 20:31
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Citat:

Varför tar du den här hemska människan (MGM) i försvar? Han förstår för alla inklusive de från mellanöstern som inte vill leva som man gör i mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in