2026-05-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Sant. Eller 1 år stod det när jag googlade nyss. Det känns ju ändå som att det borde vara ganska enkelt att hålla honom körkortslös. Å andra sidan verkar han ju inte vara en person som slutar köra bil bara för att han inte har nåt körkort.

Aaah! Mer än 1 år är det såklart. Tänkte bara att vid 2 år måste man ta om. Vid 1år slipper du det.
Men det är ju få som blir av med körkortet någonstans för emellan kanske 😅 de kanske bara gör hela år? Vad vet jag 😂
Men du har såklart rätt! Så fort det är mer än ett år så får man ta om!

Nej precis. Tror tyvärr inte det spelar någon roll.
Citera
2026-05-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Förklarar gärna pedagogiskt hur man ska gå till väga för att bilförare ska kunna höra omgivningen. Mitt förslag vore att förbjuda tak, fönster och ljudanläggningar i bilar, men du får fritt spelrum för egna förslag.

Nu är det ju så att jag inte hade bilister i åtanke. Jag tänkte främst på oskyddade trafikanter. Förvisso så spelar även hörseln in när man kör bil. Men bilister måste även observera ifall att om oskyddade trafikanter bär hörlurar och inte hör när man kommer, speciellt om man närmar sig bakifrån eller från sidan. Allt detta kallas förutseende/defensiv körning. Jag har kört yrkestrafik i över 30 år så jag vet vad pratar om.
Citera
2026-05-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytbhade1
Problemet är inte att polisen upprätthåller lagen, problemet är när prioriteringarna upplevs som fullständigt felriktade.

När vanliga trafikanter stoppas för mindre förseelser samtidigt som personer med dokumenterad historik av vårdslöshet i trafiken fortsätter vara ute på vägarna, då är det inte konstigt att folk tappar förtroendet. Vi pratar alltså om en person som tidigare dömts för vårdslöshet i trafik, kraschat in i ett vägarbete i Lund (någon annan hade kallat eller varnat för att han möjligtvis är TERRORIST), dömts för brott mot knivlagen, fått körkortet återkallat och ändå varit tillbaka i trafiken.

Det är just den typen av återkommande hänsynslöst beteende som folk reagerar på!!!!

Kritik handlar inte om att små trafikbrott ska ignoreras, utan om att rättsväsendet måste vara konsekvent och riskbaserat i sina prioriteringar. När personer med tydliga varningssignaler gång på gång får nya chanser tills något allvarligt händer, då är det rimligt att fråga om systemet verkligen agerar förebyggande. Precis som detta fall med denna patetiska föraren som trots SJUKA trafikföreelser och återkallat körkort är tillbaka och tar livet av en flicka som aldrig får uppleva sin framtid. För jävla tragiskt så man inte finner ord till.

Men men välkomna till Sverige där de lockar allt fler pantskallar till polisutbildningen 🤗 Say it louder for those in the back) 🗣️👮🏻‍♂️

Polisen är precis lika less på det som du, tro mig.
Det är systemet och lagarna det är fel på, vilket tyvärr bara kan förändras genom våra politiker som hellre leker sandlåda och stenkastning än något annat.
Polisen kan inte göra mer om straffen inte förändras.
Citera
2026-05-25, 19:17
Medlem
Slår man ihop alla hans jävla grejer nu? Dödshotet mot poliserna körningen osv?
Citera
2026-05-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Roten till problemet är att bilar som varande stora och tunga fordon med möjlighet till hög hastighet är fundamentalt inkompatibla med oskyddade trafikanter. Bilar kan köras på s.k. motorväg, där människor är förbjudna. I städer ska man kunna gå, cykla och bara flanera rent allmänt utan att bli utsatt för bilars våld.
Man ska kunna röra sig utan att bli trakasserad av importerat arabdrägg också, för mycket begärt tyvärr.
Citera
2026-05-25, 19:25
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen

Det blir väl samma sak här, förväntar jag mig. Samt att om han döms, blir det nog ny identitet, och ny bostadsort, för han kan nog inte bo i Malmö med det namn som står på polisens, domstolens handlingar.

GM register är ju inte så blygsamt direkt :

Dopningsbrott, Grovt rattfylleri, Ringa narkotikabrott, Våldsamt motstånd

Dopningsbrott
Brottsplatsadress
Mariedalsvägen, Malmö Händelse inträffad
2021-04-17

Brottsplatsadress
Dopningsbrott
Sabinavägen 10, Malmö Händelse inträffad
2021-04-17

Brottsplatsadress
Grovt rattfylleri
Mariedalsvägen, Malmö Händelse inträffad
2021-04-17

Ringa narkotikabrott
Brottsplatsadress
Ringa narkotikabrott
Mariedalsvägen, Malmö Händelse inträ
Citera
2026-05-25, 19:25
Medlem
Widtfamnes avatar
Jag kanske är trög nu men hur kommer det sig att endast en enda människa blev påkörd om bilen körde rakt igenom en folkmassa som hade grönt ljus, och var kommer de andra drabbade fordonen ifrån om den körriktningen hade rött ljus?
Citera
2026-05-25, 19:27
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Widtfamne
Jag kanske är trög nu men hur kommer det sig att endast en enda människa blev påkörd om bilen körde rakt igenom en folkmassa som hade grönt ljus, och var kommer de andra drabbade fordonen ifrån om den körriktningen hade rött ljus?

Du behöver bara bläddra 2-3sidor bakåt så finns en bra beskrivning som gör allt tydligt av händelsen. Kämpa på
Citera
2026-05-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Widtfamne
vilken folkmassa...?
De fick väl tvärnita när en bil kom farande emot dem i fel riktning.
Citera
2026-05-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytbhade1
Vänta vänta, rasism håller aldrig som ett giltigt argument. Testa fakta istället kompis. Så du har glömt alla etniskt svenska som dagligen begår samma brott, är slutsatsen då att alla svenskar är problemet? Din logik håller inte.
Att skylla en hel folkgrupp för en enskild persons handlingar är definitionen av fördomsfullt tänkande. Om gärningspersonen är född i Sverige faller hela ditt argument direkt. Parasit. Såna som dig borde få smaka på karamellen. Rasistjävel.

Åtminstone i Malmö är det många fler personer med invandrarbakgrund än etniska svenskar som orsakar allvarliga trafikolyckor med dödlig utgång. Precis som den här gången.
Citera
2026-05-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Ställer samma fråga, jävlar vad många skyddar förövarna nu.

En jävla massa kommentarer på Facebook, om att inte döma i förväg, och det ska utredas innan någon ska en tänkas var skyldig till något bla bla bla, ett jävla ömkande av förövaren, det är en vansinneskörning vi snackar om.

Istället är det nu i ena kommentaren så cycklade offret, i nästa var det på en elspark, och i ett tredje hade hon hörlurar. Ett enda långt skuldbeläggande av offret, skäms på er!

Fattar ni inte att ni sätter en standard för native invånare och en annan för hitflyttade eller andra generationen. Plus att vi ska inte cykla, då är det helt eller delvis mitt eget fel, hörlurar ska inte användas även om det är grön gubbe på ett övergångsställe. Skärpning!

Vem blir först med reg numret?

Vettigaste inlägget. Hon åkte inte elspark, hade inga hörlurar gick mot grönt inte rött han körde i alldeles för hög fart hon gjorde allt rätt. Vidriga människor alltid Malmö det det är synd om förövaren.
Citera
2026-05-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Åtminstone i Malmö är det många fler personer med invandrarbakgrund än etniska svenskar som orsakar allvarliga trafikolyckor med dödlig utgång. Precis som den här gången.

Och du är? Vad grundar du denna faktan på? Det stämmer absolut inte 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in