2026-05-25, 14:14
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Om favoriterna vinner de återstående fyra toppmatcherna i Grupp B, skulle ordningen bli följande: 1. Kanada, 2. Tjeckien, 3. Norge, 4. Sverige.

I det här fallet skulle vinnaren av Finland-Schweiz-matchen möta Sverige i kvartsfinalen, och förloraren av den matchen skulle möta Norge.

Finland vill ju möta Norge i kvart, lägg match?
Jag tror inte finnarna är det minsta rädda för det här svenska laget.
Citera
2026-05-25, 14:16
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Ja men kan du hitta länder som är bättre på mölkky och boboll? Eller ishockey, för vem vet vad som händer i detta VM?
Glöm inte bort den globala megasporten ringette där Finland är en stormakt
Citera
2026-05-25, 14:30
Medlem
soffexpertens (jag) analys av Tre Kronor i VM.

- Det Tre Kronor främst saknar är bra offensiva och även defensiva centrar.
Största svagheten i laget är centrar.

- Målvakterna har tyvärr inte imponerat och Tre Kronor 2026 hade behövt en målvakt som tex Haukeland.

- Förvånad över att Tre Kronor presterat så dåligt defensivt. Försvarsmedvetenheten och förmågan att spela defensivt brukar vara det Tre Kronor kan luta sig tillbaka på. Släppa in 2 mål i PP mot Norge?

- Det största problemet som är orsaken till den underkända insatsen är Sam Hallams förmåga att ta ut rätt trupp och hitta en spelplan och sätta rätt spelare i rätt kedja med rätt kedjekamrat.
I kort turnering där spelarna inte hinner spela ihop sig behöver man ha en enkel spelplan och ge spelarna samma roll som de har i sitt lag. Sedan kan det vara till fördel att ta ut inte de bästa spelarna som finns tillgängliga utan även ta hänsyn till om de spelar eller nyligen har spelat ihop.

Hur ska Tre Kronor spela mot Slovakien imorgon tisdag?

Min åsikt är att de ska spela oldschool Tjeckiskt och spela defensivt och tajt och satsa på PP och kontringar.

Frågan är vem som ska stå i mål? Hellberg!

Det är bara att tacka att Kanada vaknade till och körde över Slovakien igår.

Nu ligger det helt i spelarnas egna händer och ta chansen imorgon.
Kan de vinna och vara underdogs mot Finland eller Schweiz i kvartsfinalen kan vad som helst hända.
Citera
2026-05-25, 14:35
Medlem
Citat:
Sant, jag tänkte på pike.

De flesta tror väl norsk förlust mot Tjeckien men vinst mot Danmark. Jag tror det kan bli antingen dubbelvinst eller -förlust. Hade varit morsomt med en dansk skalle och missad kvart för Noreg, hihi.

Vad har Tjeckien att vinna på att köra över Norge?
Ärlig fråga. Är det skillnad på vem de möter i kvartsfinalen då?
Danmark kommer inte vara större problem för Norge OM inte Danmark tänder till för att det är just Norge de möter.
Citera
2026-05-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det var några målvaktstavlor de första matcherna. Några rejäla backmissar och forward gjorde väl några grodor de också, som motståndarna inte var sena att utnyttja.

Första perioden mot Norge var mycket märklig. Samma sak med en av matchern i OS. De klev på isen men åkte bara runt och tittade ungefär jämfört med andra matcher där de dominerade och var full fart med en gång. Det var och är riktigt märkligt.

Instämmer, de verkar sitta kvar i bussen första perioden det här VM:t och vaknar till lite i andra för att sedan var helt slut i tredje perioden.
Citera
2026-05-25, 14:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Hur lyckades Samhall i Växjö när han verkar ha lika mycket känsla för att sätta ihop ett lag som valfri pojklagstränare.
Citera
2026-05-25, 15:26
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Vad har Tjeckien att vinna på att köra över Norge?
Ärlig fråga. Är det skillnad på vem de möter i kvartsfinalen då?
Danmark kommer inte vara större problem för Norge OM inte Danmark tänder till för att det är just Norge de möter.
Antar att man vill undvika Schweiz och Finland och det gör man genom att sluta etta eller tvåa i gruppen (ingen kan rucka på Fin och Sui i grupp A; de leder stort). Norge kan ju faktiskt bli tvåa i grupp B så därför bör tjeckerna slå dem.

Danmark ska inte kunna slå ett Norge som spelat som de gjort hittills. Men i vilket annat VM som helst hade man lagt pengarna på Danmark. Jag tror att enklare motstånd med nödvändighet inte behöver betyda enkelt.

Och herregud - det är faktiskt bara VM! Jag var inte särskilt entusiastisk innan turneringen och inte har det blivit bättre under dess gång.

Ingen annan idrott har ett världsmästerskap som hamnar på tredje eller t o m fjärde plats i rangordningen.

1) OS med NHL-spelare
2) World Cup
3 JVM (ja, det är mera professionellt, mera drag, mera glöd, jämnare, best-on-best, snyggare tv-produktion - allt!)
4) VM

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur lyckades Samhall i Växjö när han verkar ha lika mycket känsla för att sätta ihop ett lag som valfri pojklagstränare.

vf förklarade det bra tycker jag. Gå tillbaka någon sida och läs vetja.
Citera
2026-05-25, 16:21
Medlem
Citat:
Antar att man vill undvika Schweiz och Finland och det gör man genom att sluta etta eller tvåa i gruppen (ingen kan rucka på Fin och Sui i grupp A; de leder stort). Norge kan ju faktiskt bli tvåa i grupp B så därför bör tjeckerna slå dem.

Danmark ska inte kunna slå ett Norge som spelat som de gjort hittills. Men i vilket annat VM som helst hade man lagt pengarna på Danmark. Jag tror att enklare motstånd med nödvändighet inte behöver betyda enkelt.

Och herregud - det är faktiskt bara VM! Jag var inte särskilt entusiastisk innan turneringen och inte har det blivit bättre under dess gång.

Ingen annan idrott har ett världsmästerskap som hamnar på tredje eller t o m fjärde plats i rangordningen.

1) OS med NHL-spelare
2) World Cup
3 JVM (ja, det är mera professionellt, mera drag, mera glöd, jämnare, best-on-best, snyggare tv-produktion - allt!)
4) VM

Citat:

Något jag är väldigt trött att läsa.
Ge fan att kolla på VM då.
Citera
2026-05-25, 17:17
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:

1) OS med NHL-spelare
2) World Cup
4) VM

JVM har tagit över positionen som det "riktiga" hockey-VM. Men senior VM kan ändå vara underhållande just för att det är mer slumpbetonat där det mest handlar om hur specifika årgångar presterar snarare än vilket land som är bäst på riktigt.
Citera
2026-05-25, 17:35
Medlem
nousernameneededs avatar
Skönt att vi slipper se katastrofen Hallam något mer efter denna turnering! han är fan i nivå med Garpen... om inte värre då Garpen inte hade tillgång till NHL spelare under sin tid.
Citera
2026-05-25, 17:51
Medlem
Actuallysos avatar
Alltså, matchen mot Norge Som Sverige förlorade. Det måste nog vara det sämsta jag sett Sverige i VM sammanhang. Framförallt 3e perioden, inte en enda passning var rätt. Men Norge är rätt bra, de var nära att vinna mot Kanada. Tog poäng och vann mot Sverige och just nu leder mot Tjeckien med uddamålet inför 3e perioden. Oavsett så kommer Norge vinna mot Danmark tror jag och då finns bara chansen att Sverige måste vinna mot Slovakien och ta tre poäng. Vilket är långt ifrån säkert. Sen om de går vidare ändå så vinner de inte mot Schweiz eller Finland. De ser mkt bättre ut.
Citera
2026-05-25, 17:56
Medlem
Actuallysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Om favoriterna vinner de återstående fyra toppmatcherna i Grupp B, skulle ordningen bli följande: 1. Kanada, 2. Tjeckien, 3. Norge, 4. Sverige.

I det här fallet skulle vinnaren av Finland-Schweiz-matchen möta Sverige i kvartsfinalen, och förloraren av den matchen skulle möta Norge.

Finland vill ju möta Norge i kvart, lägg match?

Haha Så ni tror eller tycker att Sverige är favoriten mot Slovakien Lol!! Verkar inte som du sett VM i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in