2026-05-25, 14:50
Medlem
448s avatar
Finns massa goa grejer man kan göra med ost

https://vasterbottensost.com/recept/pankofriterade-sticks-av-vasterbottensost/

Sen den tjeckiska panerade osträtten Smažený sýr , vi kannju skippa nästan all potatis o bara ta såsen o lite grönt av nått slag.

Liten hög med brocolli,papprika o kankse en tomat + 1 potatis
Citera
2026-05-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Laxsidor kan man hitta för 99 klops kilot numera.20% proteiner o hälsoämnen

Högkvalitsmat för oss evigt unga ståtliga män.

Bara och köpa o vakuumförpacka o frysa in.

Håller länge

Färgat fiskkött... Nej tack för min del. Hur ser du på odlad lax? Du verkar rätt noggrann annars.

Köpte lax rökt idag på 50%. En förpackning till mig och en till frun. Vi ser detta som skräpmat. Hon behöver inte äta fisk då tjejers kroppar själva löser det där med omega 3 men jag behöver köpa det ibland så det gör jag. Den odlade är ju ändå god men det är svenskt kött min fru nästan enbart äter. Själv köper jag danskt och tyskt ibland på bra rea men jag prioriterar svenskt.
Citera
2026-05-25, 15:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Färgat fiskkött... Nej tack för min del. Hur ser du på odlad lax? Du verkar rätt noggrann annars.

Köpte lax rökt idag på 50%. En förpackning till mig och en till frun. Vi ser detta som skräpmat. Hon behöver inte äta fisk då tjejers kroppar själva löser det där med omega 3 men jag behöver köpa det ibland så det gör jag. Den odlade är ju ändå god men det är svenskt kött min fru nästan enbart äter. Själv köper jag danskt och tyskt ibland på bra rea men jag prioriterar svenskt.

Lax och öring är rosa på grund av kräftdjur dom äter men kan vara lite sminkat i odlad lax men det spelar ingen roll

Häsosam mat

Goggla

Astaxantin

Jag är nogrann!
Senast redigerad av 448 2026-05-25 kl. 15:11.
Citera
2026-05-25, 16:52
Medlem
baradumheters avatar
Citat:

Lust att utveckla det?
Citera
2026-05-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baradumheter
Lust att utveckla det?

Hörde det på P1 i ett nyhetsprogram. Minns ej namnet på den svenska forskaren men Agnes Wold var inblandad i upptäckten så jag trodde jag skulle kunna hitta något kring det. Men icke.
Googlade igår men hittade inga belägg för det mer än lite grann men då gällde det bebisar. Verkar inte finnas någon meta forskning kring omega 3 eller fisk heller.
Citera
2026-05-27, 12:47
Medlem
PingPongZongs avatar
Jag äter inte mycket kolhydrater. Gör det i perioder men slutar alltid med att jag slutar. Men just havregryn tycker jag är ok. Speciell blötlagda. Och det passar så bra till proteindrinkar. Som jag nu tänkt använda mig av i sommar. Havregryn bidrar även med en del protein. Till exempel om man tar en skopa vassleprotein så ger det 27g protein. Men med 100g havre så får man 40g. Och jag mår bra av havregryn. Om dom är blötlagda. Två drinkar per dag bidrar med 80g protein per dag.

Chatgpt:

Din shake – ungefärliga macros

Jag räknar på:

100 g havregryn
1 scoop whey (~27 g protein.
6–7 dl vatten (0 kcal)
Havre (100 g)

Totalt per shake
Kalorier: ~500–510 kcal
Protein: ~40 g
Kolhydrater: ~60–65 g
Fett: ~6–7 g
Fiber: ~10 g

Havregrynen står i 6-7dl vatten i kylskåpet. I en shacker. Tar jag bara fram den. Lägger i en skopa vassle. Rör runt kraftigt och sveper den. Perfekt.
Senast redigerad av PingPongZong 2026-05-27 kl. 12:49.
Citera
2026-05-28, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Jag äter inte mycket kolhydrater. Gör det i perioder men slutar alltid med att jag slutar. Men just havregryn tycker jag är ok. Speciell blötlagda. Och det passar så bra till proteindrinkar. Som jag nu tänkt använda mig av i sommar. Havregryn bidrar även med en del protein. Till exempel om man tar en skopa vassleprotein så ger det 27g protein. Men med 100g havre så får man 40g. Och jag mår bra av havregryn. Om dom är blötlagda. Två drinkar per dag bidrar med 80g protein per dag.

Chatgpt:

Din shake – ungefärliga macros

Jag räknar på:

100 g havregryn
1 scoop whey (~27 g protein.
6–7 dl vatten (0 kcal)
Havre (100 g)

Totalt per shake
Kalorier: ~500–510 kcal
Protein: ~40 g
Kolhydrater: ~60–65 g
Fett: ~6–7 g
Fiber: ~10 g

Havregrynen står i 6-7dl vatten i kylskåpet. I en shacker. Tar jag bara fram den. Lägger i en skopa vassle. Rör runt kraftigt och sveper den. Perfekt.

Har du Ifrågasatt varför du vill äta havregryn?
Fibrer är för fisar kan man säga. Fibrer är ingenting som en kropp behöver. Ett dåligt kostråd är det.
Testa gärna att skippa kolhydrater helt i en månad. Våra bilar får alltid gå på rätt bränsle och olja. Det är en cool upplevelse att låta kroppen göra det och något kan borde ge sig själv chansen till kan jag tycka då man lär känna sin kropp. Gar man problem med utslag och allt möjligt så kan de bli bättre även om 30 dagar är rätt så kort tid. Det mesta vi upplever negativt uppkommer från dålig kost.

Då menar jag att äta det man kan kalla för "animal based". Så länge det är från djurriket är det okey. Sen kan man äta kryddor. Nu köper jag själv tex hamburgare och steker hemma där det tex ingår lite potatismjöl men jag har ätit såhär i snart 1 år. Något som vill testa kanske bör äta rent kött istället eftersom det är en upplevelse att ge sin kropp rätt käk under en hel månad.

Styrketränar man så kommer man se stor skillnad på 1 år om man har ett bra träningsprogram. Någon som är seriös i gymmet kommer älska resultaten. Helst ska man ju vara avancerad redan innan så man kan uppleva skillnaden. Skippa proteinpulver. Det förstör bara gains!!! Äter man såhär jag nämner så äter man inget ultraprocessat alls under den tiden man testar på det. Sen kan man givetvis göra det senare men då har man ju perioden när man åt bättre att jämföra med. Meningen med att äta helt rätt är att undvika alla sjukdomar som de flesta drabbas av med tiden av sin dåliga kost.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-05-28 kl. 07:34.
Citera
2026-05-30, 21:00
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Har du Ifrågasatt varför du vill äta havregryn?
Fibrer är för fisar kan man säga. Fibrer är ingenting som en kropp behöver. Ett dåligt kostråd är det.
Testa gärna att skippa kolhydrater helt i en månad. Våra bilar får alltid gå på rätt bränsle och olja. Det är en cool upplevelse att låta kroppen göra det och något kan borde ge sig själv chansen till kan jag tycka då man lär känna sin kropp. Gar man problem med utslag och allt möjligt så kan de bli bättre även om 30 dagar är rätt så kort tid. Det mesta vi upplever negativt uppkommer från dålig kost.

Då menar jag att äta det man kan kalla för "animal based". Så länge det är från djurriket är det okey. Sen kan man äta kryddor. Nu köper jag själv tex hamburgare och steker hemma där det tex ingår lite potatismjöl men jag har ätit såhär i snart 1 år. Något som vill testa kanske bör äta rent kött istället eftersom det är en upplevelse att ge sin kropp rätt käk under en hel månad.

Styrketränar man så kommer man se stor skillnad på 1 år om man har ett bra träningsprogram. Någon som är seriös i gymmet kommer älska resultaten. Helst ska man ju vara avancerad redan innan så man kan uppleva skillnaden. Skippa proteinpulver. Det förstör bara gains!!! Äter man såhär jag nämner så äter man inget ultraprocessat alls under den tiden man testar på det. Sen kan man givetvis göra det senare men då har man ju perioden när man åt bättre att jämföra med. Meningen med att äta helt rätt är att undvika alla sjukdomar som de flesta drabbas av med tiden av sin dåliga kost.

Tillbaka. Jag var ute på äventyr.

Jag har testat längre perioder med och utesluta kolhydrater. Har ändå tränat i 36år. Och mat för och prestera har vart ett intresse i dom flesta av dom åren. För har alltid förstått att maten är så avgörande för resultatet man får. När det gäller allt. Men vill ha det otroligt enkelt.

Äter inte havregryn för fibrernas skulle. Att det står fibrer är för havregryn innehåller fibrer. Och äter havregryn gör jag inte. Jag dricker dom. Blötlagda havregryn. Något jag mår bra av.

Proteinpulver är något jag kommer ta nu. Vill ha det så enkelt som möjligt. Och billigt ska det också vara. Tycker det är roligt och se hur billigt man kan äta också.

Nu har jag en ny matplan. Som jag tagit hjälp av Chatgpt för att få reda på det jag vill veta.

Så här blir det.

50 g havregryn 6.5 g protein, vassle protein som ger 30 g protein, 1st 70 g ägg. 8 g protein.
En matsked Olivolja, 1 gram C - vitamin.

150 g blandfärs 20% fett som ger 30 g protein som görs som tacos i ett tortilla bröd.
1st 70 g ägg 8 g protein.

50 g havregryn 6.5 g protein, vassle protein som ger 30 g protein.
1st 70 g ägg 8 g protein. En matsked Olivolja.

150 g blandfärs 20% fett som ger 30 g protein som görs som tacos i ett tortilla bröd.

50 g havregryn 6,5 g protein, vassle protein som ger 30 g protein. 1st 70 g ägg 8 g protein.
3 kapslar Omega 3. 400mg magnesium malat

Totalt för hela dagen

Näringsämne Totalt
Protein 217,5 g
Leucin ≈ 20 g
Kolhydrater ≈ 141 g
Fett ≈ 135 g
Fibrer ≈ 19 g
Kalorier ≈ 2 630 kcal

50 g havregryn + vassle (30 g protein) + 1 ägg + 1 msk olivolja.

Näringsämne Mängd
Protein 44,5 g
Leucin ≈ 4,4 g
Kolhydrater ≈ 30 g
Fett ≈ 23 g
Fibrer ≈ 5 g
Kalorier ≈ 506 kcal

150 g blandfärs 20 % + tortillabröd + 1 ägg

Näringsämne Mängd
Protein 42 g
Leucin ≈ 3,3 g
Kolhydrater ≈ 25 g
Fett ≈ 38,5 g
Fibrer ≈ 2 g
Kalorier ≈ 602 kcal

Varje måltid ger ungefär:

Måltid 1, 3, 5: ≈ 4,4 g leucin
Måltid 2, 4: ≈ 3,3 g leucin

Det ligger över den nivå (ca 2,5–3 g leucin) som normalt
anses stimulera maximal muskelproteinsyntes hos de flesta vuxna.
Citera
2026-05-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Träningen är viktigast av allt. Dom som säger typ 50% träning 50% kost har fel, det är snarare 90% träning och 10% kost och återhämtning.

Också en ordentlig tankevurpa det här svaret
Citera
2026-06-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
du kan inte tappa vikt och bygga muskler samtidigt så du får bestämma dig

Till folk som ser detta i framtiden - Det här är skitsnack, Du kan absolut göra detta o kommer göra det om du är ny på gymmet (Newbie gains).

Har du mkt fett på kroppen så kan du också oftast göra det då din kropp kommer använda upp fettet som bränsle för att bygga muskelmassa (Body recomposition) .

Finns även gott om 'gear' som kan få dig att växa medans du tappar fett.

Med det sagt så gäller det ju självklart att du ligger på kaloriunderskott här också .

För att bidra till OT's frågeställning - Viktigt men folk tenderar att överdriva mängden som faktiskt behövs till annat en en marginell skillnad. Jag ser knapp skillnad själv om jag äter 100 eller 250 gram på en kroppsvikt runt 115kg , kcal är viktigare i min mening.
Senast redigerad av Infamous44 2026-06-01 kl. 10:33.
Citera
2026-06-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Tillbaka. Jag var ute på äventyr.

Jag har testat längre perioder med och utesluta kolhydrater. Har ändå tränat i 36år. Och mat för och prestera har vart ett intresse i dom flesta av dom åren. För har alltid förstått att maten är så avgörande för resultatet man får. När det gäller allt. Men vill ha det otroligt enkelt.

Äter inte havregryn för fibrernas skulle. Att det står fibrer är för havregryn innehåller fibrer. Och äter havregryn gör jag inte. Jag dricker dom. Blötlagda havregryn. Något jag mår bra av.

Proteinpulver är något jag kommer ta nu. Vill ha det så enkelt som möjligt. Och billigt ska det också vara. Tycker det är roligt och se hur billigt man kan äta också.

Nu har jag en ny matplan. Som jag tagit hjälp av Chatgpt för att få reda på det jag vill veta.

Så här blir det.

50 g havregryn 6.5 g protein, vassle protein som ger 30 g protein, 1st 70 g ägg. 8 g protein.
En matsked Olivolja, 1 gram C - vitamin.

50 g havregryn 6.5 g protein, vassle protein som ger 30 g protein.
1st 70 g ägg 8 g protein. En matsked Olivolja.

50 g havregryn 6,5 g protein, vassle protein som ger 30 g protein. 1st 70 g ägg 8 g protein.
3 kapslar Omega 3. 400mg magnesium malat

Totalt för hela dagen

Näringsämne Totalt
Protein 217,5 g
Leucin ≈ 20 g
Kolhydrater ≈ 141 g
Fett ≈ 135 g
Fibrer ≈ 19 g
Kalorier ≈ 2 630 kcal

50 g havregryn + vassle (30 g protein) + 1 ägg + 1 msk olivolja.

Näringsämne Mängd
Protein 44,5 g
Leucin ≈ 4,4 g
Kolhydrater ≈ 30 g
Fett ≈ 23 g
Fibrer ≈ 5 g
Kalorier ≈ 506 kcal

150 g blandfärs 20 % + tortillabröd + 1 ägg

Näringsämne Mängd
Protein 42 g
Leucin ≈ 3,3 g
Kolhydrater ≈ 25 g
Fett ≈ 38,5 g
Fibrer ≈ 2 g
Kalorier ≈ 602 kcal

Varje måltid ger ungefär:

Måltid 1, 3, 5: ≈ 4,4 g leucin
Måltid 2, 4: ≈ 3,3 g leucin

Det ligger över den nivå (ca 2,5–3 g leucin) som normalt
anses stimulera maximal muskelproteinsyntes hos de flesta vuxna.

Det är Inga problem. Tack för svaret ang fibrer. Du förstår jag hur du tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av Infamous44
Till folk som ser detta i framtiden - Det här är skitsnack, Du kan absolut göra detta o kommer göra det om du är ny på gymmet (Newbie gains).

Har du mkt fett på kroppen så kan du också oftast göra det då din kropp kommer använda upp fettet som bränsle för att bygga muskelmassa (Body recomposition) .

Med det sagt så gäller det ju självklart att du ligger på kaloriunderskott här också .

För att bidra till OT's frågeställning - Viktigt men folk tenderar att överdriva mängden som faktiskt behövs till annat en en marginell skillnad. Jag ser knapp skillnad själv om jag äter 100 eller 250 gram på en kroppsvikt runt 115kg , kcal är viktigare i min mening.

Ja, det är många som skriver felaktigheter här. Även rätt avancerade lyftare kan träna och få positiv utveckling på en viktnedgång. Grejen är att människor här knappt kört 5x5 och därför inte har erfarenhet av träning på seriös nivå...
Citera
2026-06-03, 20:41
Medlem
baradumheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infamous44

Hur i helsike ser du skillnad på att äta 100 respektive 250 g protein?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in