2026-05-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja, det beror ju på vad man äter. Skräpmat tycker jag är sådant som innehåller skräp (allt ultraprocessat eventuellt halvfabrikat) för kroppen och snabba kolhydrater är rena kolhydrater som tex pasta.

I slutändan får man de resultaten man förtjänar. Båda i gymmet och sin hälsa. Det handlar inte om otur =)
Nej men du kan utan tvekan få bra resultat om du säg äter köttbullar, falukorv, pizza mm men tränar bra och sover bra.
Att träna dåligt eller sova dåligt är dock väldigt svårt att kompensera upp för med bra kost.
Citera
2026-05-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej men du kan utan tvekan få bra resultat om du säg äter köttbullar, falukorv, pizza mm men tränar bra och sover bra.
Att träna dåligt eller sova dåligt är dock väldigt svårt att kompensera upp för med bra kost.

Håller med dig. Så länge man kan äta sådant och kroppen är frisk så fungerar det beroende på vad man äter. Som med allt annat så blir resultaten bättre ju duktigare man är så man ska nog inte lura sig själv att äta skräp.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-05-20 kl. 19:23.
Citera
2026-05-23, 20:16
Medlem
PingPongZongs avatar
Jag har diskuterat en del med chatgpt om snabb och enkel frukost. Och BILLIG...

100 g ICA Basic skivad ost.
2st 70 g ägg.
50g blötlagda over night oats. Havregryn alltså.
Tycker om när måltider ger 50 g protein.

📊 Ungefärliga värden för hela måltiden
🧀 100 g Edamerost
Protein: 26 g
Fett: 23 g
Kolhydrater: 0,5 g
Kalorier: 309 kcal
Leucin: ~2,5 g

🥚 140 g ägg
Protein: ~18 g
Fett: ~14 g
Kolhydrater: ~1 g
Kalorier: ~200 kcal
Leucin: ~1,4–1,6 g

🥣 50 g havregryn
Protein: ~6,5 g
Fett: ~3,5 g
Kolhydrater: ~30 g
varav fiber ~5 g
Kalorier: ~185 kcal
Leucin: ~0,5 g

🔢 Totalt för frukosten
Protein

~50–51 g

Leucin

~4,4–4,6 g

(det är mycket högt för en enskild måltid)

Kolhydrater

~31–32 g

netto något lägre p.g.a. fiber från havren
Fett

~40–41 g

Kalorier

~690–700 kcal

Ost är fan ett brutalt protein. Och ägg, ja det är bäst. Men ost... jag är imponerad.
Citera
2026-05-24, 09:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Jag har diskuterat en del med chatgpt om snabb och enkel frukost. Och BILLIG...

100 g ICA Basic skivad ost.
2st 70 g ägg.
50g blötlagda over night oats. Havregryn alltså.
Tycker om när måltider ger 50 g protein.

📊 Ungefärliga värden för hela måltiden
🧀 100 g Edamerost
Protein: 26 g
Fett: 23 g
Kolhydrater: 0,5 g
Kalorier: 309 kcal
Leucin: ~2,5 g

🥚 140 g ägg
Protein: ~18 g
Fett: ~14 g
Kolhydrater: ~1 g
Kalorier: ~200 kcal
Leucin: ~1,4–1,6 g

🥣 50 g havregryn
Protein: ~6,5 g
Fett: ~3,5 g
Kolhydrater: ~30 g
varav fiber ~5 g
Kalorier: ~185 kcal
Leucin: ~0,5 g

🔢 Totalt för frukosten
Protein

~50–51 g

Leucin

~4,4–4,6 g

(det är mycket högt för en enskild måltid)

Kolhydrater

~31–32 g

netto något lägre p.g.a. fiber från havren
Fett

~40–41 g

Kalorier

~690–700 kcal

Ost är fan ett brutalt protein. Och ägg, ja det är bäst. Men ost... jag är imponerad.

Jag skippar ju brödet o äter bara ost till frukost ofta
Citera
2026-05-24, 18:31
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag skippar ju brödet o äter bara ost till frukost ofta

Det fungerar, Det fungerar riktigt bra. Protein och fett. Men kolhydrater och fett. Eller bara kolhydrater i en måltid är inte bra. Värst är nog måltider där det bara är kolhydrater.

Jag tycker om att äta ägg på morgonen. Och så ost. För ost är så proteinrikt och ger mycket kalorier och energi. Ost är nog bästa proteinet om man vill bli mätt och få långvarig energi.
Citera
2026-05-24, 20:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Det fungerar, Det fungerar riktigt bra. Protein och fett. Men kolhydrater och fett. Eller bara kolhydrater i en måltid är inte bra. Värst är nog måltider där det bara är kolhydrater.

Jag tycker om att äta ägg på morgonen. Och så ost. För ost är så proteinrikt och ger mycket kalorier och energi. Ost är nog bästa proteinet om man vill bli mätt och få långvarig energi.

Kombon ost,nötfärs och ägg är lyckad tillsammans med oliver där det sistnämda är bra för tarmarna.

Rejält med oliver ibland - hel burk
Citera
2026-05-24, 23:14
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kombon ost,nötfärs och ägg är lyckad tillsammans med oliver där det sistnämda är bra för tarmarna.

Rejält med oliver ibland - hel burk

Sugen man blev på oliver nu. Gröna oliver. Sådana där fyllda med paprika. Så gott ihop med ost.

Ägg och ost äter jag mycket. Men faktiskt börjat med blandfärs nu. 50 nöt och 50 fläsk. Har fått en ide om försöka äta så bra som möjligt men också så billigt som möjligt. Är helt otroligt så billigt man kan äta och ändå få i sig det man anser sig behöva.

Äter oliver ibland. Men olivolja dricker jag varje dag. Startar dagen med två matskedar olivolja och halvliter vatten. Det tar jag direkt vid uppvaknandet. Efter det kokar jag ägg. Äter frukost 30 minuter efter jag druckit min olivolja och vatten.
Citera
2026-05-25, 12:51
Medlem
Citat:
Sugen man blev på oliver nu. Gröna oliver. Sådana där fyllda med paprika. Så gott ihop med ost.

Ägg och ost äter jag mycket. Men faktiskt börjat med blandfärs nu. 50 nöt och 50 fläsk. Har fått en ide om försöka äta så bra som möjligt men också så billigt som möjligt. Är helt otroligt så billigt man kan äta och ändå få i sig det man anser sig behöva.

Äter oliver ibland. Men olivolja dricker jag varje dag. Startar dagen med två matskedar olivolja och halvliter vatten. Det tar jag direkt vid uppvaknandet. Efter det kokar jag ägg. Äter frukost 30 minuter efter jag druckit min olivolja och vatten.

Vad anser du är billigt om man får fråga ?
Jag åt tidigare alltid kolhydrater innan träningen men nu äter jag inga kolhydrater alls sedan ganska lång tid. Inget ultra processat eller sådant heller. Är själv imponerad av resultaten i gymmet. Det blir en förbättring på så många plan när man börjar äta "rent".
Citera
2026-05-25, 13:16
Medlem
448s avatar
Citat:

Prova o ät 500gram oliver , är en fröjd o skita dygnet efter - underverk för tarmarna

Omeletter kan man göra oliver o med en 1 liter mjölk har man fulbordad kostcirkel.

Men bara oliver fungerar som bränsle över en dag , en stor elderadoburk räcker

Lite peperoni i omeletten sätter fjong
Citera
2026-05-25, 13:17
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vad anser du är billigt om man får fråga ?
Jag åt tidigare alltid kolhydrater innan träningen men nu äter jag inga kolhydrater alls sedan ganska lång tid. Inget ultra processat eller sådant heller. Är själv imponerad av resultaten i gymmet. Det blir en förbättring på så många plan när man börjar äta "rent".

Ja till exempel skivad ost. 89kr kg. 100g är 26g protein. Kostnad 8:90kr.

Blandfärs är ungefär samma kg pris. 100g är 20g protein.

Stora ägg ca 70g styck är 8.82g protein för 3kr styck. Så 9kr för 26.46g protein.

Kvarg är något jag ätit och äter efter träningspass. Men... Ger mig ingen tillfredsställelse alls. Är inte mycket för känna mig mätt. Men kvarg ger mig ingen mättnad alls. Tycker att 55-60 g protein ska ge lite mättnad. Men ingenting. Är lika dåligt som proteinpulver. Blandfärs, ost och ägg ger mycket mer.

Proteinpulver är ok15-30 minuter efter ett träningspass. Och så en kvarg efter det. Och så ost och ägg som sista måltid.
Citera
2026-05-25, 14:08
Medlem
448s avatar
Laxsidor kan man hitta för 99 klops kilot numera.20% proteiner o hälsoämnen

Högkvalitsmat för oss evigt unga ståtliga män.

Bara och köpa o vakuumförpacka o frysa in.

Håller länge
Citera
2026-05-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ja till exempel skivad ost. 89kr kg. 100g är 26g protein. Kostnad 8:90kr.

Blandfärs är ungefär samma kg pris. 100g är 20g protein.

Stora ägg ca 70g styck är 8.82g protein för 3kr styck. Så 9kr för 26.46g protein.

Kvarg är något jag ätit och äter efter träningspass. Men... Ger mig ingen tillfredsställelse alls. Är inte mycket för känna mig mätt. Men kvarg ger mig ingen mättnad alls. Tycker att 55-60 g protein ska ge lite mättnad. Men ingenting. Är lika dåligt som proteinpulver. Blandfärs, ost och ägg ger mycket mer.

Proteinpulver är ok15-30 minuter efter ett träningspass. Och så en kvarg efter det. Och så ost och ägg som sista måltid.

Okey. Ja det är normala priser tycker jag. Ägg och kött mättar väldigt naturligt märkte jag när jag började.

Ost är väl svårt rent kvalitetsmässigt. Nästan ingen ost har löpe idag och om löpe står med måste man ändå kolla så de inte har labb-skit i osten vilket de ofta har nu när tillverkarna vet att många letar efter löpe i innehållsförteckningen. Det gillar jag inte alls.

Jag åt kvarg i många år men nu är jag glad att slippa det. Blä.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-05-25 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in