2026-05-21, 10:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Annars kan du testa det här :

Ingredienser1 burk (ca 300 g) stark ajvar relish
1 förpackning (500 g) passerade tomater
2 klyftor vitlök (pressade)
1 msk rödvinsvinäger (eller citronsaft)
1 tsk honung eller socker
1 tsk torkad oregano eller timjan
1 tsk paprikapulver
0,5 tsk chiliflingor eller chilipulver (justera efter smak)
2 msk olivolja
Salt och svartpeppar

Gör så här

Fräs kryddorna: Hetta upp olivoljan i en kastrull på medelvärme. Fräs pressad vitlök, paprikapulver och chili i ca 30 sekunder så att smakerna vaknar.

Blanda basen: Rör i hela burken med ajvar och de passerade tomaterna.Smaksätt: Tillsätt vinäger, honung och oregano. Rör om ordentligt.

Sjud: Låt såsen småkoka på svag värme utan lock i 10–15 minuter tills den tjocknat något.Smaka av: Smaka av med salt, svartpeppar och eventuellt mer chili eller honung.

Har du provat det receptet själv? Jag hade tänkt blanda in en burk stark ajvar i en fp passerade tomater KALLT, inte värma upp den, och sen tillsätta torra kryddor som cayennepeppar, paprika och sen naturligtvis lite socker och vinäger.

Ingen vitlök i den här såsen - det ska vara vitlök i den vita såsen.

Tror du inte att smaken helt förändras med uppvärmning? Vet inte om jag vågar lita på detta recept.

Jag vill ha en fräsch sås till grillat kött. Lagom lite pirrig styrka, inte galet stark, ingen sån där besk tomat-ton.
Citera
2026-05-21, 10:23
Medlem
AttansNedranss avatar
Blanda en tredjedel ketchup och två tredjedelar sriracha. "Starka såsen" är färdig på 30 sekunder.
Citera
2026-05-21, 10:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Blanda en tredjedel ketchup och två tredjedelar sriracha. "Starka såsen" är färdig på 30 sekunder.

Smakar ju helt annorlunda.
Citera
2026-05-21, 18:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har du provat det receptet själv? Jag hade tänkt blanda in en burk stark ajvar i en fp passerade tomater KALLT, inte värma upp den, och sen tillsätta torra kryddor som cayennepeppar, paprika och sen naturligtvis lite socker och vinäger.

Tror du inte att smaken helt förändras med uppvärmning? Vet inte om jag vågar lita på detta recept.

Jag vill ha en fräsch sås till grillat kött. Lagom lite pirrig styrka, inte galet stark, ingen sån där besk tomat-ton.

Nåt liknande har jar provat, att du uppvärmer en sås betyder inte att den behöver va uppvärmd senare sen som sås för att bli gott, mer att du bara kokat ihop smakerna bättre. Sen väcker man kryddorna till liv ochså gärna separat.

Här har du två till :

2 dl Ajvar relish (mild eller stark)1.5 dl Tomatpuré eller passerade tomater0.5 dl Rapsolja eller matolja1 msk Vatten1 krm Cayennepeppar eller lite sambal oelekSalt och svartpeppar efter smak

2-3 msk Ajvar relish2 msk Tomatpuré1 dl Vatten1 krm Vitlökspulver eller en riven vitlöksklyfta1 tsk Torkad persiljaChiliflakes eller Tabasco efter önskad hetta

Hehe å en till

Röd, stark kebabsås
1 del Ajvar Relish
2 delar tomatsås
1 del olja
persilja
basilika
cayennepeppar
saltsvartpeppar
vitpeppar
socker

Blanda smaka av

Det är inte frågan om att det inte finns vägar ;-)
Citera
2026-05-22, 11:03
Medlem
klybans avatar
Citat:

Varför inte köra från färska tomater som du rostar, det ger ett betydligt större djup för såsen.
Och går även sila genom trådsil om man inte vill ha med kärnorna.

Man kan även rosta vitlöken, tex genom skära toppen av en vitlök så alla klyftor blir lätt exponerade längst upp, häller lite olja på, lite salt och ett varv svartpeppar om man gillar det.
Sen i ugnen, här är stora frågan vilken temp, jag har kört en på 163 grader typ(Kommer av 325F.) och ca 1 timme.
Finns säkerligen fler varianter med både varmare och kallare ugn och tider.(Såg du inte skulle ha detta till just denna, men funkar till allt och om man vill ha den smaken på vitlöken.)

Och detta går göras kallt utan tvekan.

Och vill du verkligen överdriva och för se vad det blir då, då kan ju du göra din egen ajvar.
För en sådan kommer ha betydligt mer rostad smak än den köpta.

Annars är tex en pico de gallo förjävla god till grillat, tacos och en hel del annat.
Som du måste testa någon gång om du inte redan gjort.
Citera
2026-05-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ta hälften cream fraishe till ajvar och ha i lite salt och en skvätt sriracha. Färdigt och passar till…allt.
Ska testa
Citera
2026-05-22, 18:32
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Koka upp nått av de där heta tomatrecepten med lite köttfond
Då börjar det hända grejjor.
Syran ska in också naturligtvis

(Mellansverige)
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2026-05-22 kl. 18:43.
Citera
2026-05-22, 21:19
Medlem
Vem0ths avatar
Röd sås är väldigt enkelt och många pizzerior kör detta.

Mediumstark tacosås från Santa Maria, en slev av pizzerians egna tomatsås, lite vatten sedan mixa.

Anledningen till varför du kanske kan se dunkar av tacosås i pizzerians bakre hyllor är inte för alla mexikanska pizzor dessa säljer utan dessa är grundbasen till den röda såsen för specifikt kebabpizzor.
Citera
2026-05-23, 09:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför inte köra från färska tomater som du rostar, det ger ett betydligt större djup för såsen.

Därför att jag vill ha något som LIKNAR den röda såsen på en kebaberia.... En enkel tomatsås med lite "pizazz" och styrka.
Tack - jag förstår att du är gourmand, men din hjälp blev ganska felriktad här.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Annars är tex en pico de gallo förjävla god till grillat, tacos och en hel del annat.

Hmm. Det är en mix av tomat, silverlök, lime och koriander. Den gör jag ibland till tacos.
Jag ska göra en enkel röd sås till utegrillat kött.

Jag har fått alla tips jag behöver.
Citera
2026-05-23, 09:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Röd sås är väldigt enkelt och många pizzerior kör detta.

Mediumstark tacosås från Santa Maria, en slev av pizzerians egna tomatsås, lite vatten sedan mixa.

Anledningen till varför du kanske kan se dunkar av tacosås i pizzerians bakre hyllor är inte för alla mexikanska pizzor dessa säljer utan dessa är grundbasen till den röda såsen för specifikt kebabpizzor.

Spännande, det var nyheter för mig. Jag tror jag kör med egen kryddning istället. Tacokrydda är väl ändå mest salt, paprika, spiskummin.
Citera
2026-05-23, 13:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Därför att jag vill ha något som LIKNAR den röda såsen på en kebaberia.... En enkel tomatsås med lite "pizazz" och styrka.
Tack - jag förstår att du är gourmand, men din hjälp blev ganska felriktad här.

Hmm. Det är en mix av tomat, silverlök, lime och koriander. Den gör jag ibland till tacos.
Jag ska göra en enkel röd sås till utegrillat kött.

Jag har fått alla tips jag behöver.
Det är enkelt att rosta tomater, men förstår du vill ha det än enklare än så då.
Annars kan man göra en kall tacosås, enklare än så är svårt att göra det.

Pico de gallon har jag även jalapeno i, sen löken kan det bli vad som helst, gul, som röd, sällan silverlök dock även om det skett när jag har haft.
Picon är en riktigt god en måste jag säga, den ser inte så god i när man bara tittar ingredienserna, men tillsammans är det nästan magi.
Chimichurri tänker jag på också som är jävligt gott till grillat, men den är ju inte direkt röd och om man inte avviker från receptet.
Men en urkärnad finhackad tomat skulle inte göra bort sig i en chimi.
Citat:
Spännande, det var nyheter för mig. Jag tror jag kör med egen kryddning istället. Tacokrydda är väl ändå mest salt, paprika, spiskummin.
Gör du egen tacokrydda, så kan du hålla nere saltet eller ta bort det helt.
För det gör jag med alla mina egna kryddblandningar och använder mycket mindre salt än vad de vill enligt recepten.

Hittade på en egen mexikrydda, men såklart med mycket inspiration av de som redan finns.
Den skrev jag ned i kryddblandningartråden eller vad den nu hette, tyvärr är det en hel del arbete med den, en satans massa ingredienser, och en hel del inte enkla ingredienser att hitta i den.
Testat den till köttfärs och blev utmärkt, men borde gå applicera den i en röd sås med på något sätt.
Hmm, kanske ska testa det själv och då bara testa i lite gräddfil och se hur de reagerar tillsammans och smakar.
Citera
2026-05-23, 13:12
Medlem
Citat:
Hej matvänner

Tänkte försöka mig på egen röd sås. Den ska användas till grillspett med kött.
Min plan är att röra ut en hel burk stark ajvar i en förp. passerade tomater. Sen krydda på lite extra med chili, paprika, salt.
Behövs det något mer, tror ni? Jag gillar när den röda såsen har lite smak.

Förslag emottages tacksamt.
Såhär gör jag röd sås (som man får på pizzeriorna och kebabhaken). Jag har dock inga bra mått så jag gissar nu:

Värm upp 0.5-1 matskedar olivolja i en kastrull.

Ha i 2-3 matskedar TOMATPURÉ. Svetta ut purén ordentligt.

Ha i chiliflakes eller cayennepeppar efter smak (turkisk ”pul biber” passar bäst till detta). Salt efter smak.

Nu har man i kallt vatten tills dess att såsen blir rätt konsistens. Späd ut med vatten lite i taget tills konsistensen blir rätt.

Klart!

Man kan såklart ha i vitlök, örter, paprika osv. Men jag tycker personligen att röd sås ska vara tomatig och lite spicy, då räcker detta. Dom andra smakerna är det andra tillbehör som står för.
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-23 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in