2026-05-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Återigen,

Flickor får bättre betyg än pojkar för att deras frontal cortex mognar snabbare....dvs de kan koncentrera sig och fokusera bättre, klarar sig själva bättre och ligger förmodligen före pojkar på en rad kognitiva förmågor som just involverar frontal cortex....vilket alltså är klara fördelar för inlärning.
denna skilland börjar upphöra senare då pojkar kommer ifatt....liksom inte konstigare än så.
och nej, jag har inte fel i detta.

Så hur många högskolepoäng har du på hjärnans funktion och ungas mentala utveckling Har du studerat kognitionsvetenskap? Biologisk psykologi utvecklingspsykologi eller någon form av neurovetenskap?

Du är totalt ute och cyklar. En ung hjärna klarar ofta av komplicerade uppgifter om du presenterar det på rätt sätt i rätt situation. Utmaningen är hos de elever som har npf och / eller är korkade. Eller ligger i gränsen till att vara korkade.
Citera
2026-05-24, 21:59
Medlem
Det är ju ett enormt ansvar.
Vi män får hela världen att fungera.

Men någon måste ju göra det.

Hoppas fler kvinnor inser vad vi tillför
Citera
2026-05-24, 22:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf

Ja, se så bra det blev.
Citera
2026-05-24, 22:04
Medlem
UltraSlinkys avatar
Att ha en prostata är inte jättekul över 40
Citera
2026-05-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Så hur många högskolepoäng har du på hjärnans funktion och ungas mentala utveckling Har du studerat kognitionsvetenskap? Biologisk psykologi utvecklingspsykologi eller någon form av neurovetenskap?

Du är totalt ute och cyklar. En ung hjärna klarar ofta av komplicerade uppgifter om du presenterar det på rätt sätt i rätt situation. Utmaningen är hos de elever som har npf och / eller är korkade. Eller ligger i gränsen till att vara korkade.

nej, jag har pluggat helt andra områden och jag har visserligen gjort HP provet, men mest som stöd för en kompis som behövde göra det.

Man kan verkligen ibland undra över din egen kognitiva förmåga...ex läsförmågan...
jag har ingenstans hävdat att pojkar inte kan ditt eller datt ......jag har enkom hävdat att flickor som grupp klarar prestera bättre än pojkar i skolan. Bevisligen så, eftersom nu flickor så länge vi haft betyg erhållit bättre resultat på totalen.

När ska poletten trilla ner?
Citera
2026-05-24, 22:08
Medlem
Citat:
ja men nu har alltså inte alla pojkar extremt hög intelligens....eller hur. Och vi talar här om alla pojkar, inte en utvald grupp.

Tycker du man ska sära på pojkar och flickor och ha olika pedagogiker? som säkerligen också kräver olika resurser...
Vi har redan en sits i svensk skola att pojkar tar mer av skolans resurser än vad flickorna gör.
Men du kanske tycker att pojkar ska ges ännu mer och flickor ännu mindre? så att nånstans ev. ett lika utfall infinner sig TROTS denna då biologiska skillnad mellan barn i dess åldrar.

Frågar du mig så nej, finns alldeles för många viktiga fördelar med att barn lär sig umgås med det andra könet, får samma behandling och gemensamma erfarenheter i sin generation, av samhället.
Det viktiga här är att ungdomar får ungefär samma möjligheter och att det alltid finns möjligheter att plugga in efteråt om man av detta skäl eller andra, gjort sämre ifrån sig än sin egentliga kapacitet.

Och vi har infört detta, nämligen HP prov och ex. komvux.

Jag tycker inte att en ska separera pojkar och flickor. De tekniker som en kan lära pojkar och flickor är nyttiga förr eller senare i livet för de flesta.
Samma teknik som en tonåring kan använda för att kompensera för begränsad utveckling i prefrontala cortex kan en vuxen använda sig av för att förstå komplicerade begrepp på universitetet.
En korkad person kan använda sig av samma teknik för att lära sig koncept som i annat fall ligger utanför deras förmåga
Bra studieteknik kan dessutom bidra till mindre stress och prestationsångest. Vilket bör leda till mindre psykisk ohälsa.

Jag har studerat på universitetet från och till genom åren och många unga har usel studieteknik och dåliga förkunskaper. Svenska elever har presterat under genomsnittet i PISA test de flesta år sedan 2012.
Så det är mer än pojkar som behöver det här
Citera
2026-05-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf

problemet är inte att ingen inte skulle begripa vad män tillför världen, problemet är snarast motsatsen att så få verkar fatta vad kvinnor tillför och det egentliga värdet av det, speciellt! på detta forum.
Citera
2026-05-24, 22:17
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Även om det inte förekommer jätteofta så visst händer det.

"Du som är man - kan inte du sätta upp den där TUNGA HYLLAN på väggen där borta i mitt rum?"

Men visst kan jag göra det! Btw, står du för räkningarna sen när jag helt utan licens på något alls borrar hål i en vattenledning + får ström i mig, river halva den bärande väggen å släcker hela byggnaden!? Vill du ha nått jävla twin towers scenario eller!? Jag har skills mest inom dator-hacking å PSYOPS även om jag faktiskt kan hantera en borr å skruvmejsel hjälpligt.

Bara format-CP-kolon direkt egentligen.
Citera
2026-05-24, 22:25
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att en ska separera pojkar och flickor. De tekniker som en kan lära pojkar och flickor är nyttiga förr eller senare i livet för de flesta.
Samma teknik som en tonåring kan använda för att kompensera för begränsad utveckling i prefrontala cortex kan en vuxen använda sig av för att förstå komplicerade begrepp på universitetet.
En korkad person kan använda sig av samma teknik för att lära sig koncept som i annat fall ligger utanför deras förmåga
Bra studieteknik kan dessutom bidra till mindre stress och prestationsångest. Vilket bör leda till mindre psykisk ohälsa.

Jag har studerat på universitetet från och till genom åren och många unga har usel studieteknik och dåliga förkunskaper. Svenska elever har presterat under genomsnittet i PISA test de flesta år sedan 2012.
Så det är mer än pojkar som behöver det här

Visst, men knappast trådens ämne eller hur.
och att svenska unga presterar sämre i skolan än på ex 80-90 tal, har nog ingenting med pedagogiken att göra utan helt andra orsaker. Skolpolitik, ex skolpengen och kommunaliseringen och mer i nutid sociala medier m.m.
Citera
2026-05-24, 22:25
Medlem
Citat:
nej, jag har pluggat helt andra områden och jag har visserligen gjort HP provet, men mest som stöd för en kompis som behövde göra det.

Man kan verkligen ibland undra över din egen kognitiva förmåga...ex läsförmågan...
jag har ingenstans hävdat att pojkar inte kan ditt eller datt ......jag har enkom hävdat att flickor som grupp klarar prestera bättre än pojkar i skolan. Bevisligen så, eftersom nu flickor så länge vi haft betyg erhållit bättre resultat på totalen.

När ska poletten trilla ner?

Det påståendet stämmer inte heller . Kika runt i världen så kommer du se att du har fel.
Japan är ett bra exempel om jag inte kommer ihåg fel. Både pojkar och flickor presterar bra på PISA testet. Ofta top 5 i världen.
Och pojkar och flickor har ingen större skillnad i betyg i deras motsvarighet till grundskola och gymnasium.
Citera
2026-05-24, 22:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piscine
Ja, som rubriken lyder: vad är jobbigast med att vara man?

Jag går inte runt och tänker på att något specifikt skulle vara jobbigast med att vara man. Det är snarare en fördel, jag har ju ofta en fördel på många företag, jag är man liksom, kvinnor har ju ett osynligt tak och vi män brukar samarbeta bättre än kvinnor. Jag har inget att klaga på direkt.

Vad är det du anser skulle vara jobbigt med att vara en man?

Citat:
I vilka situationer tror du att du enklare kommit fram i livet om du varit kvinna?

På köttmarknaden, kvinnor behöver inte göra så mycket för det finns män till allt, tjock + ful = finns alltid en man till det. Kvinnor är mera kräsna och agerar utifrån vad gruppnormen tycker och då är det manliga idealet i fokus. Om jag varit den genomsnittliga kvinnan, ja, inte mycket hade varit enklare. Då väljer jag hellre vara en genomsnittlig man.

Önskar du ibland att du vore kvinna? Varför?[/quote]

Inte en suck, jag går inte runt och tänker på att jag skulle vilja vara kvinna. Aldrig gjort en sådan sak. Jag anser dom män som tänker så borde söka upp en psykolog.

Citat:
Finns det något område som du tycker kvinnor fått ensamrätt på, och som du gärna vill ta del av?

Dom har fuskat till sig många jobb inom offentlig förvaltning, men så blir det ju en hönsgård av dom arbetsplatserna. Intriger, maktspel och kontorspolitik.

Citat:
Vad tror du att du, som man, skulle tjäna på jämställdhet?

Inte mycket, jag kan inte komma på en vettig sak. Vad skulle det vara? Jag tror bara det blir problem med total jämställdhet. Kvinnor ska vara sjuksköterskor, butiksbiträden och sekreterare. En stor skillnad mellan den kvinnliga identiteten och den manliga, skulle säkert främja mig. Jag tror alltså inte på total jämställdhet. Inte heller privat, kvinnor tenderar att bestämma för mycket privat, det är ju löjligt men många män har inte mycket säga till om privat i en relation med en kvinna.

Dom har förstås valt fel kvinna men ändå, kvinnor har mera makt privat socialt. Då menar jag förstås den tråkiga, alldagliga svenska kvinnan, som beter sig som en man, inte sminkar sig och ej heller försöker behaga mannen genom ett kvinnligt förhållningssätt.
Citera
2026-05-24, 22:43
Medlem
Citat:
Det påståendet stämmer inte heller . Kika runt i världen så kommer du se att du har fel.
Japan är ett bra exempel om jag inte kommer ihåg fel. Både pojkar och flickor presterar bra på PISA testet. Ofta top 5 i världen.
Och pojkar och flickor har ingen större skillnad i betyg i deras motsvarighet till grundskola och gymnasium.

fast nu skiljer det ju rejält i skolor i världen avseende andra saker ex. hur könen behandlas, villkor i övrigt etc etc.
Om jag nu minns rätt är att Indien är exempel på ett land där flickor presterar sämre än pojkar, men Indien är alltså ett land där rätt många flickor får sämre mat och sjukvård än dito pojkar och dessutom måste utföra hushållsuppgifter medan pojkarna kan viga sin tid och energi på att plugga.

Japan minns jag inte och orkar inte googla, men tvivlar starkt på att flickor skulle få sämre eller samma resultat på totalen där, däremot kanske sämre i specifika ämnen som matte ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in