Donnie Darko (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0246578/
Jag såg den här med min dåvarande flickvän för många år sedan, hon gillade Jake Gyllenhaal och denna film väldigt mycket vill jag minnas.
Jag kände mig lite smått tveksam till att se den nu, för jag minns inte riktigt vad jag tyckte om den då, och jag hade inte så stora förhoppningar till att jag skulle uppskatta den mer nu.
Men jag uppskattade den mer än jag trodde. Det är många sköna låtar med i filmen som också sätter tonen på känslan. Den blir lite smått off, på ett bra sätt med mycket fingertoppskänsla i musikvalet. Musiken bidrar som sagt till känslan i filmen, men utöver vad själva musiken gör så är det en väldigt mysig, dämpad känsla genom hela filmen som jag uppskattar också.
Sen står filmen som "time travel" och "sci-fi" vilket är genrer och teman som inte alls passar mig, och det gör sig också påmint här. Till slut blir det lite för abstrakt för mig för att jag ska förstå vad som händer mot slutet. Det blir för hoppigt och "konstigt" för mig och min smak. Den typen av berättarstil och tema passar helt enkelt inte mig riktigt... sci-fi, fantasy, hittepå osv

Det blir svårt för mig att greppa.
Men jag kan ändå i stora drag uppskatta mycket med den här filmen. Det var mest när filmen gick mot sitt slut som den drogs ned i mina ögon. Sista 20 minuterna ställde jag mig bara frågan "vad är det som
egentligen händer?"
Mja... rätt bra film... kunde varit bättre om den inte spårade så jävligt