2026-05-23, 18:39
Medlem
The Patriot: The Extended Cut (2000).

Filmen Patrioten utspelas under amerikanska frihetskriget på 1700-talet mellan Storbritannien och de tretton brittiska kolonierna i Nordamerika. Huvudpersonen är godsägaren Benjamin Martin (Mel Gibson) som tar upp kampen mot britterna efter att han förlorat en son till kriget.

Patrioten är en episk krigsfilm som är knappt 3 timmar lång och historien är tidvis riktigt bra. Mel Gibson som är känd från Mad Max-filmerna och Braveheart gör ett stålande jobb som den gamle krigshjälten som på nytt tvingas gå ut i krig. Patrioten är sammanfattningsvis en traditionell och lite konservativ film om frihetskamp mot en mäktigare förtryckare.

Betyg: 7.
Citera
2026-05-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
The Patriot: The Extended Cut (2000).

Filmen Patrioten utspelas under amerikanska frihetskriget på 1700-talet mellan Storbritannien och de tretton brittiska kolonierna i Nordamerika. Huvudpersonen är godsägaren Benjamin Martin (Mel Gibson) som tar upp kampen mot britterna efter att han förlorat en son till kriget.

Patrioten är en episk krigsfilm som är knappt 3 timmar lång och historien är tidvis riktigt bra. Mel Gibson som är känd från Mad Max-filmerna och Braveheart gör ett stålande jobb som den gamle krigshjälten som på nytt tvingas gå ut i krig. Patrioten är sammanfattningsvis en traditionell och lite konservativ film om frihetskamp mot en mäktigare förtryckare.

Betyg: 7.

Skrev en upphandling/examensarbete en gång på just denna filmen när jag läste Filmvetenskap tidigt 2000-tal.

Scenografin och kostym är väldigt bra, i stil med Kubricks Barry Lyndon.

Handlingen håller en bra röd tråd genom hela filmen, är väl vissa delar som sviktar men överlag är det en sevärd film om man vill se en film om just frihetskriget och inte inbördeskriget (typ 75 år senare) i USA.

En ung Heath Ledger ser vi även i filmen och konstigt nog ingen kvinnlig huvudroll som levererat efter denna film.

John Williams står för musik och Roland Emmerich för regi. Roland hade ju haft en "storfilm" precis innan (1998 med Godzilla)

Skulle ge den 7-7.5 precis som Piratpartiet.

7.5 för kläder, miljö och att John Williams räddar upp en del scener med filmmusiken.

Är nog dags att se om den ändå. Inte sett filmen på 20år+

Såg om Barry Lyndon i julas dock. Nu kan man ju inte jämföra historien men det går inte att undvika att Roland har sneglat på Kubricks verk.
Citera
2026-05-23, 23:55
Medlem
What-The-Fucks avatar
Såg precis att "Armageddon" går på TV4. - Måste vara en av de sämsta filmerna som någonsin gjorts. - Att skicka ut oljeborrare i rymden för att borra i en asteroid. Rymdskyttlar som kolliderar med stenar. Och sedan har man med sig en "Minigun" ut i rymden av någon outgrundlig anledning.

- Och så avslutas det med smäktande stråkar och tårdrypande "Farväl-scener".

- Om det hade varit en komedi. Kunde jag förstått det.

"Titta vi flyger" / "Titta vi flyger ännu högre" //// "Titta vi flyger till en asteroid"

- Men dessvärre är den inte detl - Skall föreställla "Action".

- Helt klart en kandidat till världshistoriens sämsta film med miljonbudget enligt mig.

Bruce Willis, Liv Tylor, Ben Afleck, Steve Buscemi, Peter Stormare m.f.l får ursäkta...

/SG
Citera
2026-05-24, 03:19
Medlem
Tror det var The Roaring 20's (1939). Överraskande bra med tanke på hur gammal den är. Jag är inte den som kollar svartvita gamla filmer annars. Noterade att Cagney/hans motskådespelerska missade sin "cue" vid en scen där han skulle slå till Bogart vilket var lite roligt.
Citera
2026-05-24, 07:24
Medlem
En idyllisk liten stad (1979)
Originaltitel: Un si joli village

En domare utreder en mäktig mans frus död, man får redan klart för sig i början av filmen
att han är skyldig, så filmens poäng är egentligen inte mordet, utan mera konfrontationen
mellan domaren och den mäktiga industri ägaren. Han vill bara att rättvisa ska skipas men
pressas från många håll att inte gräva i det.

6.5 IMDb
Senast redigerad av mangne 2026-05-24 kl. 07:27.
Citera
2026-05-24, 11:26
Medlem
Bartman777s avatar
Unlawful Entry (1992)
https://www.imdb.com/title/tt0105699

Psykologiska thrillers! Det är bra grejer alltså!
Jag har alltid haft lite svårt för Ray Liotta, han ser så förbannat dryg ut. Men han är likväl en bra skådespelare och han gör inget undantag i denna rulle. Kurt Russell tycker jag mycket om, och han är likaså väldigt bra här. Madeleine Stowe passar också bra in och hon är väldigt vacker här också.

Det är en väldigt typisk psykologisk thriller för den här tiden och mycket går enligt den mallen. Det är därför inte jättemycket överraskningsmoment för min del som sett många filmer i denna genre. Men det gör ingenting, jag uppskattar dessa typer av filmer oerhört mycket.

Sen kan jag ju undra varför den delvis står som "dark comedy" på IMDB, de tycks skriva ut det på vilka filmer som helst
Senast redigerad av Bartman777 2026-05-24 kl. 12:09.
Citera
2026-05-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
För egen del så var det The Amityville Horror.

Vad jag tyckte om den kan sammanfattas med två ord: ren skit. En skräckfilm som inte är läskig fyller helt enkelt inte sin funktion, och att den är baserad på en sann historia tror jag inte ett dyft på.

3/10

Länka gärna filmen till IMDB och skriv några rader om den samt ge den betyg; det blir roligare så.
Ser att du är online och svarar på en snart 20 år gammal kommentar haha!

Såg Dark Skies i natt och igen för att jag älskar aliens och hela den gemenskapen!

Den filmen kunde innehålla desto mer (vedertagen) teori för det finns nämligen ett s k alien-community... Sen kan man diskutera bakgrunden, röda tråden och skådespeleriet för att filmen ska få ett desto bättre betyg!

Riktigt fascinerande och mysigt (JAPP) och bra att en alien-gemenskap (community) finns! För de brukar nämligen även diskutera rumtidskomplexet och olika framtidslösningar osv vilket jag som science-person älskar att se!

6.5/10 kan den få hehe!
Citera
2026-05-24, 17:49
Medlem
Geomeisters avatar
The Message, 1976.
https://www.imdb.com/title/tt0074896/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_The%20message

Filmer om Islam är inte vanliga i västvärlden. Speciellt inte år 1976. Då bestämde sig en regissör som är muslim att ge ut episk film om starten till Islam. Det här är den mest påkostade filmen om religionen någonsin, tydligen. Stämmer det fortfarande tro?

Nästan tre timmar lång är denna episka film. Jag har alltid haft svårt för religion på film. Det är svårt att visa något som inte finns. Sannolikt är sådana här filmer mer givande för folk som tror och ser saker en som jag har svårt att ta på allvar. I denna film, i respekt till religionen, så finns det ingen avbildning av Muhammed. Vilket blir aningen märkligt då det egentligen är filmens huvudperson. Tycker de lyckas hyfsat bra med att arbeta omkring det.

Intressant detalj är att filmen gjordes i två olika versioner. Arabiska och Engelska. Olika skådespelare spelar samma roller. Ungefär som att göra samma film på två olika sätt. Jag har sett den engelska versionen.

Nåja. Lyckades filmen konvertera mig till Islam? Nej. Är det endast propaganda för eller emot Islam? Lyckligtvis inte det heller. Filmen visar flera olika vinklar av berättelsen. Filmen går även in i olika delar. Det är inte endast samma typ av scener som återkommer hela tiden utan det är mer varierat än så.

Filmen är lite väl lång dock. Intresset gick upp och ner. Fick pausa några gånger för att orka mig igenom allt. Jag valde filmen på grund av skådespelaren Anthony Quinn. Han lanseras idag som en klar huvudroll. Det är han inte. Han är dock rätt underhållande i sin halvstora roll.

Jämfört med andra episka/krigsfilmer jag sett av detta slag är denna ingen ny favorit, men inte heller någon helt utan värde. Denna hamnar någonstans mittemellan. Ingen film jag rekommenderar för gemene man, men gillar man äldre episka filmer och har intresse för religion så kan den vara värd din tid.
Citera
2026-05-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Message, 1976.
https://www.imdb.com/title/tt0074896/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_The%20message

Filmer om Islam är inte vanliga i västvärlden. Speciellt inte år 1976. Då bestämde sig en regissör som är muslim att ge ut episk film om starten till Islam. Det här är den mest påkostade filmen om religionen någonsin, tydligen. Stämmer det fortfarande tro?

Nästan tre timmar lång är denna episka film. Jag har alltid haft svårt för religion på film. Det är svårt att visa något som inte finns. Sannolikt är sådana här filmer mer givande för folk som tror och ser saker en som jag har svårt att ta på allvar. I denna film, i respekt till religionen, så finns det ingen avbildning av Muhammed. Vilket blir aningen märkligt då det egentligen är filmens huvudperson. Tycker de lyckas hyfsat bra med att arbeta omkring det.

Intressant detalj är att filmen gjordes i två olika versioner. Arabiska och Engelska. Olika skådespelare spelar samma roller. Ungefär som att göra samma film på två olika sätt. Jag har sett den engelska versionen.

Nåja. Lyckades filmen konvertera mig till Islam? Nej. Är det endast propaganda för eller emot Islam? Lyckligtvis inte det heller. Filmen visar flera olika vinklar av berättelsen. Filmen går även in i olika delar. Det är inte endast samma typ av scener som återkommer hela tiden utan det är mer varierat än så.

Filmen är lite väl lång dock. Intresset gick upp och ner. Fick pausa några gånger för att orka mig igenom allt. Jag valde filmen på grund av skådespelaren Anthony Quinn. Han lanseras idag som en klar huvudroll. Det är han inte. Han är dock rätt underhållande i sin halvstora roll.

Jämfört med andra episka/krigsfilmer jag sett av detta slag är denna ingen ny favorit, men inte heller någon helt utan värde. Denna hamnar någonstans mittemellan. Ingen film jag rekommenderar för gemene man, men gillar man äldre episka filmer och har intresse för religion så kan den vara värd din tid.

Kan även rekommendera "Lady of Heaven" (2021) om du vill se en episk film om Islams uppkomst på 600-talet. Filmen behandlar samma tidsepok som "The Message" (1976) fast det är en mycket modernare film. Lady of Heaven fokuserar dock mer på Shiamuslimernas version av händelserna än filmen The Message (Sunnimuslimernas perspektiv).
Senast redigerad av Piratpartiet 2026-05-24 kl. 20:52.
Citera
2026-05-24, 21:52
Medlem
Bartman777s avatar
Donnie Darko (2001)
https://www.imdb.com/title/tt0246578/

Jag såg den här med min dåvarande flickvän för många år sedan, hon gillade Jake Gyllenhaal och denna film väldigt mycket vill jag minnas.
Jag kände mig lite smått tveksam till att se den nu, för jag minns inte riktigt vad jag tyckte om den då, och jag hade inte så stora förhoppningar till att jag skulle uppskatta den mer nu.

Men jag uppskattade den mer än jag trodde. Det är många sköna låtar med i filmen som också sätter tonen på känslan. Den blir lite smått off, på ett bra sätt med mycket fingertoppskänsla i musikvalet. Musiken bidrar som sagt till känslan i filmen, men utöver vad själva musiken gör så är det en väldigt mysig, dämpad känsla genom hela filmen som jag uppskattar också.

Sen står filmen som "time travel" och "sci-fi" vilket är genrer och teman som inte alls passar mig, och det gör sig också påmint här. Till slut blir det lite för abstrakt för mig för att jag ska förstå vad som händer mot slutet. Det blir för hoppigt och "konstigt" för mig och min smak. Den typen av berättarstil och tema passar helt enkelt inte mig riktigt... sci-fi, fantasy, hittepå osv Det blir svårt för mig att greppa.

Men jag kan ändå i stora drag uppskatta mycket med den här filmen. Det var mest när filmen gick mot sitt slut som den drogs ned i mina ögon. Sista 20 minuterna ställde jag mig bara frågan "vad är det som egentligen händer?"

Mja... rätt bra film... kunde varit bättre om den inte spårade så jävligt
Citera
2026-05-25, 22:45
Medlem
Bartman777s avatar
Stockholmsnatt (1987)
https://www.imdb.com/title/tt0092015

Är det här någon reklamfilm av Paulo Roberto, för Paulo Roberto...? "Titta vad jag kan slåss"

Jag gillar Sökarna, Nattbuss 807, 30e November och såna filmer. Den här går ju lite i samma linje, men den var ju ljusår sämre
Det var inte mycket positivt jag tog med mig från den här filmen, det kändes monotont, enformigt och töntigt allting. Paulo Robertos kläder var verkligen skitfula

Däremot var det en del bra musik med i filmen, och det uppskattade jag
Citera
2026-05-26, 11:20
Medlem
Bartman777s avatar
Postal (2007)
https://www.imdb.com/title/tt0486640

Vem minns spelen Postal? Jag spelade iaf Postal 2 när jag var yngre. Jag var kanske inte så bra, men det var ett störtskönt spel. Den här filmen bygger på de spelen.

Jag har sett den här förut, och den var idag mycket mer underhållande än jag trodde jag skulle tycka!
Den är väldigt underhållande faktiskt, och känns inte politiskt korrekt alls, där ingen går säker. Det är så skönt dum humor i den, som också är ganska typiskt för filmer från dessa år. Men sen har de lagt på ett lager till som gör det ännu dummare och skönare.

Eller så är det jag som romantiserar filmen lite då spelet har legat mig så varmt om hjärtat, och jag känner igen en del i filmen från spelet.
Men för mig spelar det mindre roll... jag tycker ju likväl den här filmen är väldigt skön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in