2026-05-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badou
Ja det sjukaste i denna historia är ju att mamman fortsätter att blunda. A är ju psykiskt sjuk så hennes förnekelse tillhör ju sjukdomsbilden. Jättemärkligt att mamman sa i podden att hennes dotter aldrig varit psykiskt sjuk när A varit öppen med att hon haft anorexia under flera år tidigare i sitt liv. Tur att hon har sin syster iaf som inte verkar vara manipulerad.

Reagerade också på att mamman sa ”min dotter har aldrig haft psykisk ohälsa eller varit psykiskt sjuk” det är liksom inget att skämmas för men att säga att en kvinna som lidit av anorexi i minst 5-6 år (enligt den ”gamla” räkningen hon håller fast vid) inte har lidit av psykisk sjukdom är liksom helt delulu.
Även om hon nu inte har anorexi (vilket hon ju har, men ponera att hon inte har det) så skulle hennes livssituation göra henne otroligt deprimerad… inget jobb, smärtor överallt, kan inte försörja sig själv, helt ensam, ingen hjälp från vården osv. Om man inte drabbas av psykisk ohälsa då är man fan avtrubbad
Citera
2026-05-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
”I samtal med A uppger hon att hennes problematik grundar sig i
somatiska besvär på grund av medicinering med Lamotrigin för krampanfall.
När hon konfronteras med uppgifter om att det har hittats laxeringsmedel som hon har gömt nekar hon till att detta skulle ha varit hennes och tillåter inte att dessa uppgifter bekräftas av hennes familj. Därutöver bagatelliserar hon sin viktnedgång och den låga vikten förklaras med att hon är relativt kort. Vid tidigare vårdtillfälle för krampanfall några dagar tidigare valde hon att avvika från sjukhuset trots att hon var i samma tillstånd som nu”

Hjärtskärande 😢 och ännu värre att mamman blundar

Fy fan vad hemskt …

Jag minns hur hon sa att hon sökt vård men inte fick någon hjälp alls. Men hon har ju uppenbarligen fått men inte velat ha.. väldigt sorgligt ändå
Citera
2026-05-20, 11:06
Medlem
Skampis avatar
Ja, enkelt förklarat så är hon ju uppenbarligen som en hypokondriker som kräver att få röntgen för att hen "helt säkert har en hjärntumör" och vägrar acceptera att det sitter i psyket.
Idag är snyftkalas igen i stories att hon har så ont och måste använda rullator mer och mer... Ja men sänk en till energidryck Alice så orkar du fara fram fortare med rullatorn iaf!
Citera
2026-05-20, 13:53
Medlem
Innan lunch: Kan knappt röra sig utan rullator och isolerar sig.

Efter lunch: En snabb promenad ute med mamma. Hörs ju att hon inte har nån rullator då dom går på grus. Inte ett dugg andfådd är hon heller även fast hon pratar samtidigt som hon rusar fram.
Citera
2026-05-20, 16:50
Medlem
Jag blir så 🤬 som sagt så sent som imorse var det gråt och tanda gnisslan för värk och hon var tvungen att gå med rullator, Alice tyckte folk tittade på henne så numera höll hon sig isolerad inomhus , nu på eftermiddagen full fart utan rullator på promenad med sin mamma och hunden. Vad är det som gör att de båda tror att folk vill baka det som Alice bakar, som vi sagt tidigare det hon gör ser underbart, kladdigt och oätbart ut i flera av hennes " hitte på " recept. Jag kan ge mig f-n på att den tårta de pratar lyriskt om som om de uppfunnit den är en vanlig men ack så god Pinocchio tårta som människor bakat i " hundra år ". Pinocchio tårtan har många namn ska bli intressant att se vad Alice döper den till. Kom ihåg vart ni hörde detta om Pinocho tårtan 😌
Citat:
Ursprungligen postat av Nanosim
Innan lunch: Kan knappt röra sig utan rullator och isolerar sig.

Efter lunch: En snabb promenad ute med mamma. Hörs ju att hon inte har nån rullator då dom går på grus. Inte ett dugg andfådd är hon heller även fast hon pratar samtidigt som hon rusar fram.
Citera
2026-05-22, 12:58
Medlem
Jag tar tillbaka det jag skrev angående Pinocchio tårtan,( det hade visserligen inte förvånat mig )

Jag undrar om Alice har olika personligheter, ena stunden är det gråt och tanda gnisslan och typ 2 sekunder senare är det fullt ös med promenader och tips. Undrar hur många gånger till man ska se hennes Ta da reel för Ninja maskinen.

Det är ngt väldigt märkligt med både Alice och hennes mamma ingen utav dem tycks varken förstå eller ta in vad ngn annan tex läkare säger, de litar mer på Chat gtbt än en utbildad läkare säger. Samma sak med provsvar om inte Alice får de svar hon vill ha så beror det på att vården gjort ngt fel, och hennes mamma bara håller med.
Citera
2026-05-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av India73
Jag tar tillbaka det jag skrev angående Pinocchio tårtan,( det hade visserligen inte förvånat mig )

Jag undrar om Alice har olika personligheter, ena stunden är det gråt och tanda gnisslan och typ 2 sekunder senare är det fullt ös med promenader och tips. Undrar hur många gånger till man ska se hennes Ta da reel för Ninja maskinen.

Det är ngt väldigt märkligt med både Alice och hennes mamma ingen utav dem tycks varken förstå eller ta in vad ngn annan tex läkare säger, de litar mer på Chat gtbt än en utbildad läkare säger. Samma sak med provsvar om inte Alice får de svar hon vill ha så beror det på att vården gjort ngt fel, och hennes mamma bara håller med.

Ja läkaren sa att hon har en komplex personlighetsstörning, inte nödvändigtvis anorexia. Så absolut, nåt är det med det där maniska som ingår i diagnosen.
Citera
2026-05-22, 13:52
Medlem
Vad gjorde hon hos läkaren idag? Gick hon bara dit för att skälla?
Citera
2026-05-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobledotte
Fy fan vad hemskt …

Jag minns hur hon sa att hon sökt vård men inte fick någon hjälp alls. Men hon har ju uppenbarligen fått men inte velat ha.. väldigt sorgligt ändå

Det var enligt Alice “fel” sorts hjälp hon erbjöds, och därför avvek hon. Jag tror att hon är en väldigt krävande patient som tjatar sig till undersökningar och sedan blir rasande när resultaten visar att allt är utan anmärkning. Hade hon kunnat fuska sig till ett falskt positivt provsvar hade hon gjort det. Det är så genomskinligt att hon inte är så sjuk som hon påstår. Hon håller igång med shopping, matlagning och bakning konstant, och däremellan måste hon lägga in en snyfthistoria om hur ont hon har och hur orken inte finns. Ska man ljuga får man åtminstone vara smart. Jag skulle aldrig orka hålla det tempo hon har när min sjukdom är i skov — då gör jag det absolut nödvändigaste och resten får vänta, för orken finns inte. Jag behöver fokusera på att läka och vila.

Sen förstår jag inte hur hon kan gå så snabbt när hon påstår att hon har så ont och behöver rullator. I en storyn är de är ute och går och plockar skräp och där riktigt rask takt. Det är som att hon glömmer bort sin egen berättelse varje gång. Hon skulle aldrig få igenom en sjukskrivning, för hon är mer än arbetsför med det tempo hon håller.

Det är sällan jag blir provocerad, men i det här fallet blir jag det. Jag har människor i min närhet som också är sjuka, och de far så illa emellanåt att jag själv far illa av att se det. Livet är grymt när man ser två av sina närmaste vänner förlora små bitar av sig själva till sina sjukdomar. De gör sitt bästa varje dag för att orka. De, precis som jag, har ändrat och testat olika alternativ, som kost och rutiner, för att se om något hjälper. Vi försöker. Vi gnäller ibland, det får man. Men vi fastnar inte där. Vi bryter ihop och går vidare.

Nu kommer det snart “nyheter” i Alice bakskola: 49 kronor för fem bakkurser. Och nu kommer jag vara taskig… men Alice kan inte baka. Punkt. Med det menar jag att hennes nivå ligger inom helt vanlig, enkel bakning. Hon är inte Brinken Bakar, hur mycket hon än tror det. Att ta betalt för så simpel bakning och undervisa i “världens bästa bakverk” är faktiskt pinsamt.

Dessutom har hon skrivit om hur hon blivit kontaktad sååå många gånger av både Hela Sverige Bakar och Sveriges Mästerkock. Men Sveriges Mästerkock kontaktar ingen, där söker man själv. När det gäller Hela Sverige Bakar kan produktionen ibland skicka ett meddelande till någon här och där och fråga om man är intresserad av att söka, men det är långt ifrån samma sak som att vara “headhuntad”. Och ärligt talat hade hon inte kommit långt. Hon behöver bygga upp sina kunskaper, lära sig mer om bakning, smaker och kemin bakom. Det är absolut inte omöjligt men problemet är att ingen får ge Alice kritik. Hon biter huvudet av en direkt, hon kan inte ta det. Såna människor har jag väldigt svårt för. Kritik, när den ges på rätt sätt, gör en bättre. Men ibland måste man också kunna erkänna för sig själv att man inte kan allt tipptopp.
Citera
2026-05-24, 12:09
Medlem
Är det ens nån som blir sugen på att äta hennes flottiga , geggiga & påhittade saker ?😆
Citera
2026-05-24, 16:52
Medlem
Jag vet ingen som klagar på precis allt och alla andra som Alice och hennes mamma.
Citera
2026-05-24, 17:34
Medlem
Alice skrattar/fnissar till då hon sagt något, tror hon att det låtet kokett ? Så brukar folk göra som är osäkra på sig själva och känner att de måste förstärka det de har sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in