Citat:
Ursprungligen postat av
Dobledotte
Fy fan vad hemskt …
Jag minns hur hon sa att hon sökt vård men inte fick någon hjälp alls. Men hon har ju uppenbarligen fått men inte velat ha.. väldigt sorgligt ändå
Det var enligt Alice “fel” sorts hjälp hon erbjöds, och därför avvek hon. Jag tror att hon är en väldigt krävande patient som tjatar sig till undersökningar och sedan blir rasande när resultaten visar att allt är utan anmärkning. Hade hon kunnat fuska sig till ett falskt positivt provsvar hade hon gjort det. Det är så genomskinligt att hon inte är så sjuk som hon påstår. Hon håller igång med shopping, matlagning och bakning konstant, och däremellan måste hon lägga in en snyfthistoria om hur ont hon har och hur orken inte finns. Ska man ljuga får man åtminstone vara smart. Jag skulle aldrig orka hålla det tempo hon har när min sjukdom är i skov — då gör jag det absolut nödvändigaste och resten får vänta, för orken finns inte. Jag behöver fokusera på att läka och vila.
Sen förstår jag inte hur hon kan gå så snabbt när hon påstår att hon har så ont och behöver rullator. I en storyn är de är ute och går och plockar skräp och där riktigt rask takt. Det är som att hon glömmer bort sin egen berättelse varje gång. Hon skulle aldrig få igenom en sjukskrivning, för hon är mer än arbetsför med det tempo hon håller.
Det är sällan jag blir provocerad, men i det här fallet blir jag det. Jag har människor i min närhet som också är sjuka, och de far så illa emellanåt att jag själv far illa av att se det. Livet är grymt när man ser två av sina närmaste vänner förlora små bitar av sig själva till sina sjukdomar. De gör sitt bästa varje dag för att orka. De, precis som jag, har ändrat och testat olika alternativ, som kost och rutiner, för att se om något hjälper. Vi försöker. Vi gnäller ibland, det får man. Men vi fastnar inte där. Vi bryter ihop och går vidare.
Nu kommer det snart “nyheter” i Alice bakskola: 49 kronor för fem bakkurser. Och nu kommer jag vara taskig… men Alice kan inte baka. Punkt. Med det menar jag att hennes nivå ligger inom helt vanlig, enkel bakning. Hon är inte Brinken Bakar, hur mycket hon än tror det. Att ta betalt för så simpel bakning och undervisa i “världens bästa bakverk” är faktiskt pinsamt.
Dessutom har hon skrivit om hur hon blivit kontaktad sååå många gånger av både Hela Sverige Bakar och Sveriges Mästerkock. Men Sveriges Mästerkock kontaktar ingen, där söker man själv. När det gäller Hela Sverige Bakar kan produktionen ibland skicka ett meddelande till någon här och där och fråga om man är intresserad av att söka, men det är långt ifrån samma sak som att vara “headhuntad”. Och ärligt talat hade hon inte kommit långt. Hon behöver bygga upp sina kunskaper, lära sig mer om bakning, smaker och kemin bakom. Det är absolut inte omöjligt men problemet är att ingen får ge Alice kritik. Hon biter huvudet av en direkt, hon kan inte ta det. Såna människor har jag väldigt svårt för. Kritik, när den ges på rätt sätt, gör en bättre. Men ibland måste man också kunna erkänna för sig själv att man inte kan allt tipptopp.