2026-05-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Nej det är klart, att anmäla till imy är enkelt och jag avråder inte till det, tvärtom. Men med största sannolikhet får man ett svar att det läggs ner då de redan inlett tillsyn mot flera liknande sidor.

Det beror på vilka sidor det handlar om. Lexbase och verifiera tar ju inte bort folk på begäran, Mrkoll tog bort innan, vet inte hur det är nu. Sen finns många andra bakom betalväggar som inte är lika kända som ex lexbase som också vägrar radering.
verkar inte som du gjort så många anmälningar själv till IMY, de inledde granskningar då de fått så många klagoomål på en del siter, först när de inledde en större granskning så lades anmälan ner för det ingick då i den större granskningen, före det var mina anmälningar aktuella och jag kunde även följa upp dem se status osv, det var volymen på anmälningarna som gjorde granskningen möjligt och satte press på aktörerna då de måste komma med yttrande osv.

Således är en anmäla till IMY här en bra väg gå, men de måste ju neka honom artikel 17 först, jag förstår inte varför du uttalar dig negativt till det här och säger det kommer läggas ner, det var precis såhär det startade med övriga siter med samtliga av dem faktiskt
Citera
2026-05-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Inom juridiken sägs det ibland att det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Det här är väl ett exempel på det, att få rätt medför en ekonomisk risk.

Den viktigaste faktorn är om sidan har utgivningsbevis eller inte. Om de har utgivningsbevis och bara har lagt upp dokument som visar att du blivit åtalad för våldtäkt så finns det nog inget hopp om att vinna en rättegång baserat på tidigare fall.

Däremot så är ett fall gällande om Lexbase måste följa GDPR uppe i EU-domstolen. Om de slår fast att de måste följa GDPR så kan du göra en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten. Men svårt att säga när EU-domstolen behagar komma fram till ett avgörande.

Om det innebär en stor ekonomisk risk så vill jag ju inte stämma. Litar inte på att jag kommer få rätt med tanke på hur oklart allt verkar.

Det står inte bara att jag åtalad för våldtäkt utan att jag är dömd för våldtäkt vilket inte stämmer. Hade det stått rätt hade jag brytt mig mindre, men man borde ha koll på grejerna.
Citera
2026-05-24, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
verkar inte som du gjort så många anmälningar själv till IMY, de inledde granskningar då de fått så många klagoomål på en del siter, först när de inledde en större granskning så lades anmälan ner för det ingick då i den större granskningen, före det var mina anmälningar aktuella och jag kunde även följa upp dem se status osv, det var volymen på anmälningarna som gjorde granskningen möjligt och satte press på aktörerna då de måste komma med yttrande osv.

Således är en anmäla till IMY här en bra väg gå, men de måste ju neka honom artikel 17 först, jag förstår inte varför du uttalar dig negativt till det här och säger det kommer läggas ner, det var precis såhär det startade med övriga siter med samtliga av dem faktiskt

Nu väljer du att misstolka med mening. Jag har inte varit negativ utan bara skrivit hur det ser ut nu. Vill man anmäla så anmäl, ingen skada kommer ske.
Jag har gjort så många anmälningar mot många olika siter så du kan inte ana, både innan deras tillsyn och efter. Innan lades det per automatik ner då IMY inte ansåg sig ha behörighet att utreda siter med utgivningsbevis då de har grundlagsskydd. Sen kom domen från högsta domstolen som gjorde att imy ändrade uppfattning och istället för att utreda varje anmälan för sig så valde de att inleda en egeninitierad tillsyn. IMY har egentligen fått in anmälningar sen lexbase start 2014 och sen änn mer sen GDPR sattes igång 2018. Så det beror knappast på att de fått in många anmälningar som de valt att inleda tillsyn. Efter en dom från högsta domstolen ändrades synen på gdpr i Sverige, där vissa förstått att undantaget inte får vara så brett. Det IMY nu inväntar är domen från EU-domstolen, vilket de själva uppgett. De kommer knappast inleda en utredning om man anmäler nekanden av radering. Men är det dåligt att du anmäler? Nej, men bättre att stämma då du kan få skadestånd.
Citera
2026-05-24, 15:01
Medlem
Citat:
Nu väljer du att misstolka med mening. Jag har inte varit negativ utan bara skrivit hur det ser ut nu. Vill man anmäla så anmäl, ingen skada kommer ske.
Jag har gjort så många anmälningar mot många olika siter så du kan inte ana, både innan deras tillsyn och efter. Innan lades det per automatik ner då IMY inte ansåg sig ha behörighet att utreda siter med utgivningsbevis då de har grundlagsskydd. Sen kom domen från högsta domstolen som gjorde att imy ändrade uppfattning och istället för att utreda varje anmälan för sig så valde de att inleda en egeninitierad tillsyn. IMY har egentligen fått in anmälningar sen lexbase start 2014 och sen änn mer sen GDPR sattes igång 2018. Så det beror knappast på att de fått in många anmälningar som de valt att inleda tillsyn. Efter en dom från högsta domstolen ändrades synen på gdpr i Sverige, där vissa förstått att undantaget inte får vara så brett. Det IMY nu inväntar är domen från EU-domstolen, vilket de själva uppgett. De kommer knappast inleda en utredning om man anmäler nekanden av radering. Men är det dåligt att du anmäler? Nej, men bättre att stämma då du kan få skadestånd.
varför säger du då IMY kommer lägga ner en anmälan emot den här sidan TS handlar om? Det har de inte gjort innan mig vetterligen
Citera
2026-05-24, 15:48
Medlem
Citat:
varför säger du då IMY kommer lägga ner en anmälan emot den här sidan TS handlar om? Det har de inte gjort innan mig vetterligen

Har du svårt att förstå eller vill du bara inte förstå?

Då de redan inlett flera egeniniterade tillsyn gällande flera liknande sidor så lägger de ner inkomna klagomål med hänvisning att de redan har tillsyn mot flera liknande sidor. Jag har nämligen fått flera sådana svar från IMY.
Testa själv att skicka en anmälan mot en valfri sida och återkom med hur de svarade.
Citera
2026-05-24, 16:13
Medlem
Citat:

Då de redan inlett flera egeniniterade tillsyn gällande flera liknande sidor så lägger de ner inkomna klagomål med hänvisning att de redan har tillsyn mot flera liknande sidor. Jag har nämligen fått flera sådana svar från IMY.
Testa själv att skicka en anmälan mot en valfri sida och återkom med hur de svarade.
Nej de gör de inte visa det isf, det6 var mängden anmälningar som gjorde de startade en större granskning, det kanske de gör emot den här siten med, men då måste det komma in en massa anmälningar först det står fö på deras hemsida med så här har du således helt fel.

Men eftersom du uppmanar folk inte anmäla dit så blir ju en större granskning emot dem inte möjlig, förstår du eller vill du inte förstå? källa IMYs hemsida
Senast redigerad av FedorEmelianenko 2026-05-24 kl. 16:25.
Citera
2026-05-24, 16:55
Medlem
Citat:
Nej de gör de inte visa det isf, det6 var mängden anmälningar som gjorde de startade en större granskning, det kanske de gör emot den här siten med, men då måste det komma in en massa anmälningar först det står fö på deras hemsida med så här har du således helt fel.

Men eftersom du uppmanar folk inte anmäla dit så blir ju en större granskning emot dem inte möjlig, förstår du eller vill du inte förstå? källa IMYs hemsida

Mängden anmälningar påverkade, ja. Läser du mina tidigare svar har jag aldrig avrått från att anmäla. Men den största anledningen till att de ens började utreda dessa sajter var efter domen från HD. Anmälningar har de ju fått hela tiden utan att agera.

https://www.imy.se/nyheter/imy-har-behorighet-att-granska-soktjanster-med-utgivningsbevis/

Som sagt, testa att gör en anmälan och sen återkom. Jag tänker inte publicera besluten på mina anmälningar här.
Som jag skrev tidigare, sätter jag stopp för vår lilla diskussion.
Citera
2026-05-24, 17:19
Medlem
Citat:
Mängden anmälningar påverkade, ja. Läser du mina tidigare svar har jag aldrig avrått från att anmäla. Men den största anledningen till att de ens började utreda dessa sajter var efter domen från HD. Anmälningar har de ju fått hela tiden utan att agera.

https://www.imy.se/nyheter/imy-har-behorighet-att-granska-soktjanster-med-utgivningsbevis/

Som sagt, testa att gör en anmälan och sen återkom. Jag tänker inte publicera besluten på mina anmälningar här.
det är ju det jag sagt hela tiden, mängden anmälningar spelade visst roll och de la inte alls ner dem direkt som DU sa.

jag har anmält nästan samtliga sajter som är under granskning och ingen av dem har lagts ner pgr av de har liknande granskningar emot andra siter, däremot har jag fått mail om min anmälan med flera gjort de nu inleder en större granskning, och där får siten chansen yttra sig ganska intressant tycker jag även om inte du verkar tycka det.

Jag läser dina inlägg och du skriver i princip det inte är någon mening med anmäla till IMY då de bara lägger ner anmälan direkt pgr av de har granskningar av liknande3 siter ellerhur? jag hävdar det inte är så
Citera
2026-05-26, 02:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
det är ju det jag sagt hela tiden, mängden anmälningar spelade visst roll och de la inte alls ner dem direkt som DU sa.

jag har anmält nästan samtliga sajter som är under granskning och ingen av dem har lagts ner pgr av de har liknande granskningar emot andra siter, däremot har jag fått mail om min anmälan med flera gjort de nu inleder en större granskning, och där får siten chansen yttra sig ganska intressant tycker jag även om inte du verkar tycka det.

Jag läser dina inlägg och du skriver i princip det inte är någon mening med anmäla till IMY då de bara lägger ner anmälan direkt pgr av de har granskningar av liknande3 siter ellerhur? jag hävdar det inte är så
Historiskt sett så har IMY lagt ner sådana anmälningar med hänvisning till att tjänster med utgivningsbevis är undantagna från GDPR.

Eftersom frågan för närvarande prövas av svensk domstol, som inväntar förhandsavgörande från EU-domstolen, så vilandeförklarar såvitt jag förstått det IMY anmälningar i väntan på avgörande. Hur de sen agerar kommer bero på hur saken avgörs.

Min rekommendation skulle vara att anmäla om han inte tidigare har gjort det. Om man tidigare gjort en anmälan som lagts ner så kan man anmäla på nytt, alternativt begära omprövning av ärendet som tidigare lagts ner.
Citera
2026-05-29, 01:31
Medlem
Varför gör du en andra tråd med samma fråga? Om det är som du säger att sidan visar falsk information så är det ju i princip garanterat att du vinner en stämning mot dem. GDPR tillåter inte spridande av falska personuppgifter, du har alltså rätt att få dem raderade och dessutom få skadestånd.

Så vad är det du väntar på?
Senast redigerad av derfilo999 2026-05-29 kl. 01:35.
Citera
2026-05-29, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Varför gör du en andra tråd med samma fråga? Om det är som du säger att sidan visar falsk information så är det ju i princip garanterat att du vinner en stämning mot dem. GDPR tillåter inte spridande av falska personuppgifter, du har alltså rätt att få dem raderade och dessutom få skadestånd.

Så vad är det du väntar på?

Vet inte hur exakt jag går tillväga med en stämning. Vet du?
Dessutom kan det väl bli dyrt?
Senast redigerad av Pungsugar-Nisse 2026-05-29 kl. 02:10.
Citera
2026-05-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsugar-Nisse
Vet inte hur exakt jag går tillväga med en stämning. Vet du?
Dessutom kan det väl bli dyrt?
Om det är ett förenklat tvistemål så blir det inte dyrt. Du behöver inte anlita en advokat utan kan hantera det själv om du läser på lite. Denna typ av fall är inte komplicerade.
Citat:
Rör tvisten ett värde på högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 29 600 kronor år 2026) räknas det som ett ”förenklat tvistemål”. Då begränsas ersättningen som den vinnande parten kan få. Det gäller till exempel ersättning för kostnader för ombud, eftersom det inte är tänkt att ombud ska behövas i mål om så låga värden.
Citat:
Om du vill stämma någon behöver du betala en ansökningsavgift till tingsrätten. Hur stor avgiften är beror på värdet på det tvisten rör. Om värdet är högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 29 600 kronor år 2026) är avgiften 900 kronor. För högre värden är avgiften 2 800 kronor.
https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/

Att stämma någon är heller inte svårt. Du kan enkelt göra det på nätet:
https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/ansok-om-stamning/
Senast redigerad av ydn08 2026-05-29 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in