2026-05-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Står det uttryckligen att du är dömd eller finns bara en utredning som när den laddas ner (betalas för) visar att du frikändes.

Laddar man ned domen så ser man att jag är frikänd, men deras egna design/gränssnitt säger åtalad för två våldtäkter varav en dömd och en friad.
Citera
2026-05-23, 21:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsugar-Nisse
Laddar man ned domen så ser man att jag är frikänd, men deras egna design/gränssnitt säger åtalad för två våldtäkter varav en dömd och en friad.
vilken sida handlar det om? har det kommit en ny?
Citera
2026-05-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Får man fråga vilken sida det handlar om?

Citat:
vilken sida handlar det om? har det kommit en ny?

Lagenta.se, tidigare Craime.se.
Citera
2026-05-23, 21:27
Avstängd
Citat:
Lagenta.se, tidigare Craime.se.
de följde artikel 17 i dataskyddsförordningen förut har de slutat med det?
Citera
2026-05-23, 22:44
Medlem
Citat:
Så du är dömd för en våldtäkt eller är det samma "brott" som listas två gånger?
Citera
2026-05-24, 00:54
Medlem
Citat:
Är det så krångligt med en stämning alltså? Man kan inte bara skriva upp och ned vad som skett bara och att det bryter mot GDPR?

Alltså syftet med en stämning är ju att att du lägger fram din sak och sen säger motparten sitt och om ni inte kommer fram till lösning så startas en rättegång. Där kan domstolen utreda om det bryter mot gdpr om du påtalar det. Alternativet är ju att anmäla och hoppas på att dit du anmäler tar tag i det, vilket med största sannolikhet inte kommer tas upp om det anmäls till imy då de redan inletts tillsyn mot flera databaser.
Citera
2026-05-24, 01:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Alltså syftet med en stämning är ju att att du lägger fram din sak och sen säger motparten sitt och om ni inte kommer fram till lösning så startas en rättegång. Där kan domstolen utreda om det bryter mot gdpr om du påtalar det. Alternativet är ju att anmäla och hoppas på att dit du anmäler tar tag i det, vilket med största sannolikhet inte kommer tas upp om det anmäls till imy då de redan inletts tillsyn mot flera databaser.
Han har dock inget att förlora på anmäla det till IMY det är ju såpas enkelt göra ändå, men först måste han ju se om de följer artikel 17 först och begära den, har sidan utgivningsbevis jag antar den har det men sidan har ju tagit bort folk innan vet jag.
Citera
2026-05-24, 02:00
Medlem
Citat:
Så du är dömd för en våldtäkt eller är det samma "brott" som listas två gånger?

Läs första meningen i trådstarten.
Citera
2026-05-24, 07:26
Medlem
Citat:
Läs första meningen i trådstarten.
Varför listas då två poster på hemsidan?
Citera
2026-05-24, 12:52
Medlem
Citat:
Varför listas då två poster på hemsidan?

Det kan man fråga sig. Det är ju dessutom falsk marknadsföring om någon vill köpa domen för att de tror någon dömts för våldtäkt.
Citera
2026-05-24, 13:18
Medlem
Citat:
Han har dock inget att förlora på anmäla det till IMY det är ju såpas enkelt göra ändå, men först måste han ju se om de följer artikel 17 först och begära den, har sidan utgivningsbevis jag antar den har det men sidan har ju tagit bort folk innan vet jag.
Nej det är klart, att anmäla till imy är enkelt och jag avråder inte till det, tvärtom. Men med största sannolikhet får man ett svar att det läggs ner då de redan inlett tillsyn mot flera liknande sidor.

Det beror på vilka sidor det handlar om. Lexbase och verifiera tar ju inte bort folk på begäran, Mrkoll tog bort innan, vet inte hur det är nu. Sen finns många andra bakom betalväggar som inte är lika kända som ex lexbase som också vägrar radering.
Citera
2026-05-24, 13:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Inom juridiken sägs det ibland att det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Det här är väl ett exempel på det, att få rätt medför en ekonomisk risk.

Den viktigaste faktorn är om sidan har utgivningsbevis eller inte. Om de har utgivningsbevis och bara har lagt upp dokument som visar att du blivit åtalad för våldtäkt så finns det nog inget hopp om att vinna en rättegång baserat på tidigare fall.

Däremot så är ett fall gällande om Lexbase måste följa GDPR uppe i EU-domstolen. Om de slår fast att de måste följa GDPR så kan du göra en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten. Men svårt att säga när EU-domstolen behagar komma fram till ett avgörande.

Vad kan det finnas för skäl till att Lexbase inte behöver följa GDPR? Och om de inte behöver det, vad är då det egentliga syftet medd GDPR överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in