2026-05-23, 14:52
Medlem
Jag polisanmälde en sida som lägger upp domar, där det står att jag är dömd för våldtäkt, trots att jag blev åtalad men friad. Detta är en väsentlig skillnad enligt mig.

Efter polisanmälan fick jag ett brev från Justitiekanslern där det bl.a. står att åtal för förtal normalt ska väckas av den som utsatts för brottet (enskilt åtal). Endast i undantagsfall, om det anses påkallat från allmän synpunkt, får åklagare väcka åtal för förtal (allmänt åtal).

Uppgifterna i anmälan ger inte underlag för bedömningen att åtal är påkallat från allmän synpunkt.

Det är alltså inte allmänhetens intresse att man sätter dit sidor som felaktigt pekar ut en friad person som våldtäktsman. Det är fritt fram då alltså att hänga ut folk som våldtäktsman även när de inte ens är dömda för våldtäkt.

Jag undrar om det finns något jag kan göra nu? Enskilt åtal låter lite läskigt eftersom man kan få stå för stora kostnader om man förlorar, så som jag förstått. Finns det något alternativ där jag inte riskerar att bli skyldig stora belopp?
Senast redigerad av Pungsugar-Nisse 2026-05-23 kl. 14:54.
Citera
2026-05-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsugar-Nisse
Jag polisanmälde en sida som lägger upp domar, där det står att jag är dömd för våldtäkt, trots att jag blev åtalad men friad. Detta är en väsentlig skillnad enligt mig.

Efter polisanmälan fick jag ett brev från Justitiekanslern där det bl.a. står att åtal för förtal normalt ska väckas av den som utsatts för brottet (enskilt åtal). Endast i undantagsfall, om det anses påkallat från allmän synpunkt, får åklagare väcka åtal för förtal (allmänt åtal).

Uppgifterna i anmälan ger inte underlag för bedömningen att åtal är påkallat från allmän synpunkt.

Det är alltså inte allmänhetens intresse att man sätter dit sidor som felaktigt pekar ut en friad person som våldtäktsman. Det är fritt fram då alltså att hänga ut folk som våldtäktsman även när de inte ens är dömda för våldtäkt.

Jag undrar om det finns något jag kan göra nu? Enskilt åtal låter lite läskigt eftersom man kan få stå för stora kostnader om man förlorar, så som jag förstått. Finns det något alternativ där jag inte riskerar att bli skyldig stora belopp?
Även om du vinner ett enskilt åtal riskerar du att stå med kostnaderna. Detta eftersom de betalas i förskott och du kan inte veta att motparten ersätter dig. Dessutom kan dina kostnader jämkas nedåt om de anses vara för höga. Samma om du bara får delvis rätt.
Citera
2026-05-23, 15:41
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Skönt att jag inte blivit dömd då.
GDPR artikel 17 (rätten att bli glömd) + dataskyddslagen är ofta den effektivaste vägen, inte straffrättslig förtal.
Citera
2026-05-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
GDPR artikel 17 (rätten att bli glömd) + dataskyddslagen är ofta den effektivaste vägen, inte straffrättslig förtal.

Hur exakt går man till väga då?
Citera
2026-05-23, 15:50
Medlem
Inom juridiken sägs det ibland att det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Det här är väl ett exempel på det, att få rätt medför en ekonomisk risk.

Den viktigaste faktorn är om sidan har utgivningsbevis eller inte. Om de har utgivningsbevis och bara har lagt upp dokument som visar att du blivit åtalad för våldtäkt så finns det nog inget hopp om att vinna en rättegång baserat på tidigare fall.

Däremot så är ett fall gällande om Lexbase måste följa GDPR uppe i EU-domstolen. Om de slår fast att de måste följa GDPR så kan du göra en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten. Men svårt att säga när EU-domstolen behagar komma fram till ett avgörande.
Citera
2026-05-23, 15:54
Medlem
Du hade garanterat vunnit en stämning om du hänvisar till gdpr och har då chans till skadestånd. Risken är obefintlig att förlora ett sådant mål i dagsläget då mycket har hänt gällande gdpr-tillämpning gällande dessa databaser i Sverige.

Annars kan du vänta tills Eu-domen C-199/24 meddelas.
Du kan läsa mer i denna tråd: (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Citera
2026-05-23, 16:06
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Hur exakt går man till väga då?
Googla 'GDPR artikel 17 radering Lexbase IMY' så hittar du konkreta vägledningar. Alternativt lägg frågan i Claude (claude.ai) eller ChatGPT, beskriv situationen och be om steg-för-steg-guide. IMY:s egen sajt (imy.se) har också bra info om hur man anmäler.
Citera
2026-05-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Du hade garanterat vunnit en stämning om du hänvisar till gdpr och har då chans till skadestånd. Risken är obefintlig att förlora ett sådant mål i dagsläget då mycket har hänt gällande gdpr-tillämpning gällande dessa databaser i Sverige.

Annars kan du vänta tills Eu-domen C-199/24 meddelas.
Du kan läsa mer i denna tråd: (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Citat:
Googla 'GDPR artikel 17 radering Lexbase IMY' så hittar du konkreta vägledningar. Alternativt lägg frågan i Claude (claude.ai) eller ChatGPT, beskriv situationen och be om steg-för-steg-guide. IMY:s egen sajt (imy.se) har också bra info om hur man anmäler.

Är det så krångligt med en stämning alltså? Man kan inte bara skriva upp och ned vad som skett bara och att det bryter mot GDPR?
Citera
2026-05-23, 18:30
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Är det så krångligt med en stämning alltså? Man kan inte bara skriva upp och ned vad som skett bara och att det bryter mot GDPR?
En stämning är ett formellt juridiskt dokument med specifika krav, stämningsansökan lämnas till tingsrätten, du betalar ansökningsavgift, motparten får svara, sedan blir det rättegång. Det är inte ett brev du skriver fritt. GDPR-anmälan till IMY däremot är enkel, kostnadsfri och rätt väg här, det är vad jag menade. Börja där.
Citera
2026-05-23, 18:44
Medlem
Citat:
En stämning är ett formellt juridiskt dokument med specifika krav, stämningsansökan lämnas till tingsrätten, du betalar ansökningsavgift, motparten får svara, sedan blir det rättegång. Det är inte ett brev du skriver fritt. GDPR-anmälan till IMY däremot är enkel, kostnadsfri och rätt väg här, det är vad jag menade. Börja där.

Är det inte massvis med personer som anmält exempelvis Lexbase till IMY men ingenting har skett?
Citera
2026-05-23, 18:46
Avstängd
Får man fråga vilken sida det handlar om?
Citera
2026-05-23, 19:42
Medlem
Står det uttryckligen att du är dömd eller finns bara en utredning som när den laddas ner (betalas för) visar att du frikändes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in