Citat:
Väldigt bra inställning i det norska laget, och väl coachat av Petter Thoresen. Sverige tillät Norge ta initiativet i första perioden, och resultatet var egentligen helt rättvist. Det svenska laget har kanske större potential, men vill man inte tillräckligt, och förmår man inte undvika förödande misstag (två baklängesmål i power play) spelar det ingen roll.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/3p5pLe/erik-granqvist-rasande-efter-sveriges-forlust-mot-norge-i-ishockey-vm
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/3p5pLe/erik-granqvist-rasande-efter-sveriges-forlust-mot-norge-i-ishockey-vm
Citat:
Granqvist sågade både svenska spelare och ledare.
– När det händer en gång kan man säga att det är ”små marginaler”. Men fuck små marginaler när det händer fyra år i rad i sex stora turneringar. Att man kommer ut och inte vinner duellspelet – att man inte ser passionen, säger Granqvist.
Det är möjligt att en del tv-tittande svenska supportrar kände igen sig i Granqvists känslor efter fiaskot. För han höjde rösten ordentligt när han pratade med studiokollegorna Niklas Jihde och Mikael Renberg i Viaplay.
– Förlåt, jag blir uppeldad, men jag tycker att det är så jävla dåligt rent ut sagt, säger Granqvist.
Experten gick sedan från arg till uppgiven när han fick höra en intervju med Sveriges förbundskapten Sam Hallam.
– Varför skulle jag bry mig så mycket? Varför ska jag sitta här? Vad är klockan? Elva? Ska man bry sig så här mycket? säger Granqvist
– När det händer en gång kan man säga att det är ”små marginaler”. Men fuck små marginaler när det händer fyra år i rad i sex stora turneringar. Att man kommer ut och inte vinner duellspelet – att man inte ser passionen, säger Granqvist.
Det är möjligt att en del tv-tittande svenska supportrar kände igen sig i Granqvists känslor efter fiaskot. För han höjde rösten ordentligt när han pratade med studiokollegorna Niklas Jihde och Mikael Renberg i Viaplay.
– Förlåt, jag blir uppeldad, men jag tycker att det är så jävla dåligt rent ut sagt, säger Granqvist.
Experten gick sedan från arg till uppgiven när han fick höra en intervju med Sveriges förbundskapten Sam Hallam.
– Varför skulle jag bry mig så mycket? Varför ska jag sitta här? Vad är klockan? Elva? Ska man bry sig så här mycket? säger Granqvist
Lite oprofessionellt av Erik att svära och inte ha bättre kontroll på sina känslor men det sagt - det är nog vad de flesta av oss känner.
Vad hände egentligen i första och andra perioden? Vad handlade det om?
Citat:
Dagen efter. Vilken bakfylla
Borde inte sam avgå nu med en gång? Tydligen bråkade svenska spelare i spelargångrn enligt norrmän. Men man kan väl inte helt lite på de trollen. Missnöjet måste vara enormt bland spelare och ledare. De enda som verkar nöjda är förbundet som håller sam kvar.
Borde inte sam avgå nu med en gång? Tydligen bråkade svenska spelare i spelargångrn enligt norrmän. Men man kan väl inte helt lite på de trollen. Missnöjet måste vara enormt bland spelare och ledare. De enda som verkar nöjda är förbundet som håller sam kvar.
Med varandra eller med norrbaggarna?
Bråkade man med varandra så kan det vara befogat med en åthutning och rensa luften om det behövs även om det bäst görs i slutna rum. Så mycket proffs måste man ändå vara. Tycker man ska vara försiktig med kritiken på de unga, både från fansen och från övriga gruppen. Ett etablerat fullblodsproffs med 20 miljoner i årslön kan ta det, men för en 18 åring kan det sätta sig i huvudet.
Citat:
Det är lustigt hur jag fick ont i magen när jag fick veta att Hallam skulle vara tränare i OS. Det var väl under det föregående VM:et där jag insåg hur inkompetent och handlingsfattig människan är som coach och visste redan då många månader före OS skulle ta plats att det aldrig skulle gå vägen.
Att sedan sitta och titta sig igenom OS som går precis som man oroat sig för och veta att dom kommer ge gubben ännu ett mästerskap i form av VM är riktigt surt. Man sitter liksom och väntar på att bli besviken i flera månader om och om igen.
Hallam's coachande är för övrigt såpass dåligt att de kanadensiska TSN kommentatorerna hade det som en talking point under OS. Över hur konstigt det var att spelare X aldrig spelades, hur kedjorna inte rörde sig, målvakterna han valde att spela. Och de avslöjade också att det var en hel del meningsskiljaktigheter i det svenska omklädningsrummet.
Nu under VM så nämner dom fortfarande detta, hans coachande under OS och hur makabert det var.
Att sedan sitta och titta sig igenom OS som går precis som man oroat sig för och veta att dom kommer ge gubben ännu ett mästerskap i form av VM är riktigt surt. Man sitter liksom och väntar på att bli besviken i flera månader om och om igen.
Hallam's coachande är för övrigt såpass dåligt att de kanadensiska TSN kommentatorerna hade det som en talking point under OS. Över hur konstigt det var att spelare X aldrig spelades, hur kedjorna inte rörde sig, målvakterna han valde att spela. Och de avslöjade också att det var en hel del meningsskiljaktigheter i det svenska omklädningsrummet.
Nu under VM så nämner dom fortfarande detta, hans coachande under OS och hur makabert det var.
1. Hur visste TSN kommentatorerna det?
2. Framför allt målvaktssidan borde han justerat tidigare. Det sagt, det är ju inte så att vi har insikt i dagsform eller suttit och glott hundratals timmar på matcher och gjort analyser för och emot. Det var dock några tavlor i de första matcherna som kanske borde korrigerats för allas skull.
Citat:
Kan vi inte slå lag som Danmark, Norge, Finland, Grekland och Lichtenstein i hockey så har vi inte riktigt i VM att göra oavsett.
Det är något jäkligt märkligt i hela organisationen. Varför utses tränare som levererar så usla resultat? Varför har vi svårt att få våra topp-NHL spelare att ställa upp. Varför när de ställer upp levererar de inte på topp? BÅG lyckades med det. Grönborg lyckades med det. Jag kräver inte guld varje turnering men definitivt att spela om medaljer varje turnering. Så många lag är det inte och vi är topp 3 efter Ryssland och Kanada. Periodvis svacka får man acceptera OM det är skada/NHL-final eller andra omständigheter. Det har dock varit en rätt skral prestation under lång tid. Man ser ju att de kan när de vill. Det är just det, frågan är vad det handlar om.
Är så jäkla naiv att jag ändå tror vi kan kriga om medaljerna och vi kommer till slutspel! Kämpaglöd! Inget lag utom Schweiz har ju imponerat. Ja, Norge...
Om Sverige hade haft ett b-lag eller ett a-lag istället för ett c-lag med usel Fk så hade Norge blivit till mos. Vi hade 13 debutanter i truppen med en psykopat till Fk, mot ett övertaggat Norge med hybris efter matchen mot Kanada.