2024-12-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tråden dog tydligen iochmed mitt inlägg 28/2...Ingen som hört ifall GW håller på med en ny roman?

Han är troligtvis för gammal för att skriva nu.
Citera
2025-02-18, 18:49
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Tråden dog tydligen iochmed mitt inlägg 28/2...Ingen som hört ifall GW håller på med en ny roman?

Kort intervju i Aftonbladet idag där det framkommer följande längst ner i faktarutan:

Citat:
Ny bok på gång: ”Det är en vanlig sån där kriminalroman jag håller på med. Tanken är väl att jag ska bli klar någon gång till sommaren”.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/JbwR3P/hjartat-stoppar-inte-gw-tillbaka-i-tv
Senast redigerad av snillet_1 2025-02-18 kl. 19:12.
Citera
2026-05-24, 13:26
Medlem
Cineastens avatar
Googlar man på" Leif GW böcker i ordning" blir AI resultatet felaktigt..Det dyker nämligen upp tre titlar på böcker som inte existerar.

Till mina vänner bland de laglösa (2020)
Bara de döda äro lyckliga (2021)
Än karlar detektera (2023)

AI är inte att lita på. Det blir viktigare och viktigare med källkritik idag.
Citera
2026-05-24, 13:41
Medlem
atts avatar
Citat:
Googlar man på" Leif GW böcker i ordning" blir AI resultatet felaktigt..Det dyker nämligen upp tre titlar på böcker som inte existerar.

Till mina vänner bland de laglösa (2020)
Bara de döda äro lyckliga (2021)
Än karlar detektera (2023)

AI är inte att lita på. Det blir viktigare och viktigare med källkritik idag.

Instämmer.

Än karlar detektera är bortsett från det en kul titel. Någon borde skriva boken.
Citera
2026-05-24, 15:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Instämmer.

Än karlar detektera är bortsett från det en kul titel. Någon borde skriva boken.

Hanna Olsson gör comeback i rampljuset! Vederlägger allt som hänt i daCosta-fallet under det senaste kvartsseklet.

//OT-sorry.
Citera
2026-05-24, 16:22
Medlem
Cineastens avatar
Hur som verkar det inte hända mycket på skrivfronten. Professorn sitter mest och frustar i tv. Lite tröttsamt.

För tillfället läser jag om hans rövarromaner och de är väldigt underhållande. Ibland blir det tjatigt och upprepande med "[i]mannen som kan se runt hörn[/I" och "[i]supersalamin[/aI]" eller "jag hör vad du säger" men det är välskrivet och ofta väldigt roligt. Den första trilogin var mer allvarlig men sen lättade det onekligen upp och för den som är uppmärksam dyker det upp kopplingar mellan olika karaktärer i böckerna och tv-serierna.

Jag har t.e.x inget som helst minne av Linda Mattei i böckerna när jag började läsa om dem, men hon dyker upp som Lisa Matteis mamma från SÄK i Faller fritt som i en dröm bland annat. Linda Mattei dök upp som karaktär i tv-serien Anna Holt många år innan boken skrevs.

I tv-serien Anna Holt jobbade Anna Holt för Bo Jarnebring på spaningsroteln men den kopplingen är inte solklar i böckerna såvitt jag noterat.

Kopplingen mellan sexualsadisten Claes Waltin och LM Johanssons fru Pia presenteras inte i vare sig En pilgrims död eller Den fjärde mannen men det gör den i böckerna. De har haft ihop det innan Pia och Johansson träffas.

I En pilgrims död ersattes Anna Holt med Eriksson. Varför?

Svt (med Lassgård, Per Svensson mfl) borde ta sig an en bokstavstrogen filmatisering av Samhällsbärarna och Linda som i Lindamordet (med Claes Malmberg som Späckis) innan det är för sent. Berättelserna är för bra för att inte filmatiseras.

GW lyckades med konststycket att skapa underhållande kriminalhistorier utan en massa actionscener. Jag kommer inte på någon annan svensk författare som lyckats med det.

Sjöwall Wahlöö hade ju en del dråpliga "actionsekvenser" med i sina böcker men alla historierna filmatiserades dessvärre inte i Sverige.
Senast redigerad av Cineasten 2026-05-24 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in