Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-13, 12:08
  #529
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbattmanen
Precis. Varsågod å hacka i dig ändå!!
Varför citerar du mig och svarar på en fråga som jag inte har ställt?

Jag vet att det antytts att GW använt sig av sin person som inspiration för olika karaktärer men det var alltså inte det frågan gällde.
Citera
2019-11-15, 22:18
  #530
Medlem
Tillexempelvis så är ju gripandet utav von Comer i Pinnochios näsa som hämtat från när dom griper obducenten Teet Härm i da Costa fallet, med inbjudna journalister i bästa Bäckström stil!
Citera
2019-11-17, 06:57
  #531
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faroth
Spoiler för er som inte läst boken.

Någon som läst Samhällsbärarna och kan förklara vad de två hästarna betyder i de avslutande sidorna av boken.

Ett psykfall som lyser på en minister med en ficklampa i riksdagen och vrålar:
-Tig med dig din puttefnasker. Det handlar faktiskt inte om två hästar.
Tråden är lång och jag har inte lyckata hitta något svar på frågan.

Är det någon som vet vad GW syftar på med ovan nämnda, fetade replik?
Citera
2019-11-27, 19:22
  #532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tråden är lång och jag har inte lyckata hitta något svar på frågan.

Är det någon som vet vad GW syftar på med ovan nämnda, fetade replik?
Kanske att det är en ko på isen?
Citera
2019-11-27, 19:47
  #533
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tråden är lång och jag har inte lyckata hitta något svar på frågan.

Är det någon som vet vad GW syftar på med ovan nämnda, fetade replik?


Boken inleds så här:
Citat:
De spände fast honom över ett vagnshjul med hjulnavet mot korsryggen och nacken böjd över järnskoningens kant. Hans armar och ben hade de knäckt med en yxhammare och konstfärdigt flätat mellan de grova ekrarna. För säkerhets skull hade de också fäst handleder och vrister med ogarvade remmar. Slutligen hade de spetsat hjulet på en ekstolpe av minst femton alnars längd och rest honom mot skyn.

Där vilade han nu. Mellan himmel och jord och sedan hur länge visste han inte. Över honom den sönderblåsta hösthimlen där solen stod lågt fastän det ännu inte var middagstid. Under honom den svarta myllan. Nyplöjd, ringlande i fåror. Här uppifrån såg det ut som kolonner av feta sniglar formerade radvis på väg bort. Säkert var det ryggarna deras han såg.

Helt klart måste det gjort ont men det kände han inte. I hans kropp fanns bara den frid som kommer av vetskapen om den högsta rättfärdighet. Därför höjde han också blicken mot himlen och sa – med så hög och tydlig röst att väktarna kring elden därnere förskräckta tumlade upp och stirrade mot honom – »Min Gud. Jag Michael Kohlhaas tackar dig för att jag fått min rätt«.

Han lät blicken falla igen. Även sniglarna hade stannat upp men ingen av dem vågade se på honom.

Om den i citatet nämnde Michael Kohlhaas kan man läsa:
Citat:
Michael Kohlhaas är en kortroman från 1808 av den tyske författaren Heinrich von Kleist. Den utspelar sig på 1500-talet och handlar om en hästhandlare som blir lurad av en skrupelfri slottsherre och bestämmer sig för att samla anhängare och hämnas på ett våldsamt sätt. Berättelsen är inspirerad av verklighetens Hans Kohlhase.
https://www.wikiwand.com/sv/Michael_Kohlhaas

Och om "verklighetens Hans Kohlhase":
Citat:
Kohlhase var framgångsrik viktualiehandlare i Cölln (numera Berlin). Den 1 oktober 1532 gjorde han en resa till mässan i Leipzig. Under vistelsen i en landkrog uppstod en tvist med godsägaren Günther von Zachwitz. Den senare påstått att Kohlhase skulle ha tagit godsägarens hästar och tog därför beslag i dessa två hästar som Kohlhase förde med sig. Denna dispyt hindrade Kohlhase att göra affärer och därför krävde han ersättning eller minst dessa två hästar. Von Zachwitz framförde däremot krav på foderpengar.
https://www.wikiwand.com/sv/Hans_Kohlhase
Citera
2019-11-27, 23:17
  #534
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Boken inleds så här:


Om den i citatet nämnde Michael Kohlhaas kan man läsa:
https://www.wikiwand.com/sv/Michael_Kohlhaas

Och om "verklighetens Hans Kohlhase":
https://www.wikiwand.com/sv/Hans_Kohlhase
Se där.
Citera
2019-11-28, 09:37
  #535
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Boken inleds så här:


Om den i citatet nämnde Michael Kohlhaas kan man läsa:
https://www.wikiwand.com/sv/Michael_Kohlhaas

Och om "verklighetens Hans Kohlhase":
https://www.wikiwand.com/sv/Hans_Kohlhase

Flashback levererar!
Citera
2019-12-22, 09:59
  #536
Medlem
Persson beklagar sig över utvecklingen i Sverige som förstör folkhemmet (Expressen idag).
Han glömmer med sina förträffliga försvarmekanismer att han ingår i det kluster av odugliga politiker, rikspolischefer, journalister och kriminologer som bär ansvaret.

Persson tog den andra vägen istället. Att som ihärdig linslus och orerande skribent i media slå mynt av sitt kändisskap och bygga stor förmögenhet på kriminaliteten (här räknas inte deckarna Persson på arbetstid skrev) han från början var satt att med hårt arbete i "forskarrummet" långt från kameror och mikrofoner prestera åtminstone förslag till lagstiftare för att reducera brottsligheten och öka tryggheten i ett Sverige han nu förfasas över.
__________________
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-12-22 kl. 10:32.
Citera
2020-05-23, 10:02
  #537
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om man läser GW Perssons romaner där Lars Martin Johansson är en huvudperson är det fascinerande hur han lyckats få majoriteten av oss läsare att uppfatta denna korrumperade och mörkläggande sossepolis som något slags hjälte i berättelsen vi kan sympatisera med.

Listan på det han av politiska skäl väljer att mörklägga som gäller socialdemokratiska politiker är rätt häpnadsväckande, bland annat ju ett flertal mord.
Citera
2020-05-23, 18:31
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det någon som har koll på om Jarnebring och Lewin är helt fiktiva figurer eller inte? Jag har nämligen för mig att GW riktar tack till dem i någon av sina rövarromaner.

De är tackade åtminstone i förordet till Profitörerna, hans andra roman, tillsammans med en del andra poliser ur handlingen. Jag ser det som ett sätt att framställa handlingen som autentisk, vilket också återkommer i form av inkluderade dokument, avsnitt rubricerade "Berättaren" m m.

(Det här utesluter förstås inte att det kan finnas förebilder till karaktärerna.)
Citera
2024-02-28, 22:09
  #539
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det någon som vet ifall GW håller på med någon ny roman?
Anyone? Det har gått några år sen sist...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback