2026-05-22, 14:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nuläget är ungefär följande: (Alla behöver inte hålla med, men jag tror de flesta håller med om huvuddragen).

Pensionssystemet är totalt underfinansierat. För att folk ska få en däglig pension så höjs hela tiden pensionsåldern. Jag som 70-talist har en norm/riktålder på 70 år för att börja plocka pension. Samtidigt finns det inte en käft som vill anställa en 60-åring. Redan som 50 börjar det bli svårt att få ett nytt jobb, men problemen stannar inte där.

De flesta kan bara räkna med att få ut 50-60% av den tidigare lönen om de går i pension vid sin riktålder, vilket nu är 68 år. Även med tjänstepension. I annat fall blir det ännu mindre. En stor del av befolkningen kan bara räkna med garantipension. Vart fan har alla pengar tagit vägen undrar man???

Hur mycket och hur höga skulle avsättningarna behöva vara för att man ska kunna få ut 80% i pension om man går vid 60 år och jobbat heltid sedan man var 25? Det är nämligen där någonstsns man borde ligga med ett vettigt och verklighetsförankrat system som jag ser det. Dagens pensionssystem har blivit så eroderat att man nästan lika gärna skulle kunna ta bort det helt och hållet. Låt folk spara pengar privat och gå till socialen om det inte funkat. Antingen det, eller laga systemet så det liknar något.

Åsikter??

Man får spara ihop till sin egen pension och helt se det man får av stat och arbetsgivare som en bonus.
Men janntegnällspikarna som springer runt iförda elastisks kläder, drickandes red bull och flexandes sina tatueringar lipar högljutt över att de inte har råd att spara några pengar alls faktiskt överhuvdtaget någonsin och att det är ett hån att föreslå det.
Jag som sett varenda avsnitt av Lyxfällan i TV3 säger mmmm.....
Citera
2026-05-22, 16:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man får spara ihop till sin egen pension och helt se det man får av stat och arbetsgivare som en bonus.
Men janntegnällspikarna som springer runt iförda elastisks kläder, drickandes red bull och flexandes sina tatueringar lipar högljutt över att de inte har råd att spara några pengar alls faktiskt överhuvdtaget någonsin och att det är ett hån att föreslå det.
Jag som sett varenda avsnitt av Lyxfällan i TV3 säger mmmm.....

Ja, bara avskaffa inkomstskatten helt då. Annars känns det som att man får betala två gånger. Om den arbetsgivaravgift och inkomstskatt som avser mig istället hade satts in på mitt konto hade ju saken kommit i ett helt annat läge.
Citera
2026-05-22, 17:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja, bara avskaffa inkomstskatten helt då. Annars känns det som att man får betala två gånger. Om den arbetsgivaravgift och inkomstskatt som avser mig istället hade satts in på mitt konto hade ju saken kommit i ett helt annat läge.

Problemet blir nog inte mindre av att det flyttar hit golk som aldrig kommer i srbete men ändå sks få pension. Det kostar även om drt förnekss.
Citera
2026-05-22, 20:50
Medlem
Imnshos avatar
Varför ska man ta från sitt egna löneutrymme under de aktiva åren och lägga mer på pensionen? Avsättningarna betalas av arbetstagarna själva. Vi har idag 18,5% för den allmänna, och det har vi haft länge. Det räcker om man förstår begreppet livsinkomst.
Citera
2026-05-22, 20:56
Medlem
Citat:
Var inte så länge sedan man började höja åldern. 10 år? Och man har redan hunnit med flera steg.
Även om fler lever till de blir 100 betyder det inte att fler är friska och efterfrågade på arbetsmarknaden när de är 70 år.
Det enda är att pensionssystemet eroderas och blir helt beroende av att folk spar privat.

Som jag skrev, man väntade 20-30 år för länge med att börja höja. Därför fick man införa den höjning rätt snabbt. Pga politiskt feghet.

Nu är man mer på banan, och endast mindre justeringar behövs.

Jo. Det betyder faktiskt att fler är friska vid 70, det hänger liksom ihop när vi blir äldre, att vi även är friskare vid motsvarande åldrar. Dvs du är ungefär i samma skick halvvägs i livet, oavsett vad medellivslängden är.

Du fattar väl själv att det inte bara förlängs på slutet. Att vi blir äldre betor ju på att vi är friskare längre upp i åldrarna.

Men visst finns det utmaningar, absolut, men pension vid 60 och leva tills 100? Om du fick dina pengar själv, inser du hur mycket du måste spara när du arbetar för att få pengarna att räcka?
Citera
2026-05-22, 21:02
Medlem
Citat:
Skillnaden är att pension är en avgift. Jag kan logga in på Pensionsmyndigheten och se hur mycket som är "mina" pengar.
Det kan man inte göra med skatten inom de områden du räknar upp, så din jämförelse haltar ordentligt. Men för all del. Gör om det till en skatt då. Låt pensionen bli lika för alla. Vill man ha mer får man spara privat.

Eftersom vi vet att man ska bli pensionär, och vet hur länge folk lever i snitt. Kan man fördela pensionen på ett annat sätt än sjukvården, som slår betydligt mer olika, men i praktiken skulle man kunna redovisa hur mycket man betalt in. Dock baserar vi inte sjukvården på det (vilket är helt rätt) utan efter behov.

Oavsett om det kallas skatt eller avgift, vill du skippa den och ta pengarna själv får du också klara dig själv. Tar pengarna slut är det ditt problem.

Sjukvården hade funkat exakt likadant om man fick behålla de 12% själv. Håller du dig frisk kan du göra nått roligt för pengarna, får du cancer får du betala själv, oavsett vad det kostar.

Nu har vi inte det systemet i Sverige starta ett parti och driv den linjen, borde ju bli rätt stort kan man tycka om det nu är så orättvist.
Citera
2026-05-24, 09:22
Medlem
Citat:
Att göra en budget gör tyvärr inte att inkomsterna ökar. En låginkomstagare som får ut 18 papp i månaden och bor i en två-rummare tillsammans med ett barn kan inte spara när mat och kläder ska betalas.

Det är en väldigt låg lön.

Ett ganska extremt exempel... men det finns bostadsbidrag och barnbidrag utöver den lönen.

När barnet vuxit upp får man spara.

Eller så får man försöka öka sin inkomst....

Att göra en budget synliggör vad man kan spara in på. Ett ha koll på sina utgifter är grunden för en sund ekonomi och sparande.
Citera
2026-05-24, 17:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är en väldigt låg lön.

Ett ganska extremt exempel... men det finns bostadsbidrag och barnbidrag utöver den lönen.

När barnet vuxit upp får man spara.

Eller så får man försöka öka sin inkomst....

Att göra en budget synliggör vad man kan spara in på. Ett ha koll på sina utgifter är grunden för en sund ekonomi och sparande.

Håller med om att det är en låg lön, men extremt exempel vet jag inte. Det är däromkring lönen ligger inom flera låglöneyrken. Butiksbiträde, vårdbiträde utan OB osv. Vill bara belysa att det för stora grupper kan vara mycket svårt att spara något, eftersom det knappt finns något att spara från.
Citera
2026-05-25, 10:40
Medlem
Citat:
Håller med om att det är en låg lön, men extremt exempel vet jag inte. Det är däromkring lönen ligger inom flera låglöneyrken. Butiksbiträde, vårdbiträde utan OB osv. Vill bara belysa att det för stora grupper kan vara mycket svårt att spara något, eftersom det knappt finns något att spara från.

Genomsnittslönen för ett butiksbiträde ligger på 33.500 kr enligt google copilot. Man får ut ca 27.000 i månaden om man bor i Sundbyberg.

Vårdbiträdet har 28.700 i snitt.

Jo, du tog en låg län för en låglönearbetare.

Du får skärpa dig... du har verkligen ingen koll alls.
Citera
2026-05-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Som jag skrev, man väntade 20-30 år för länge med att börja höja. Därför fick man införa den höjning rätt snabbt. Pga politiskt feghet.

Nu är man mer på banan, och endast mindre justeringar behövs.

Jo. Det betyder faktiskt att fler är friska vid 70, det hänger liksom ihop när vi blir äldre, att vi även är friskare vid motsvarande åldrar. Dvs du är ungefär i samma skick halvvägs i livet, oavsett vad medellivslängden är.

Du fattar väl själv att det inte bara förlängs på slutet. Att vi blir äldre betor ju på att vi är friskare längre upp i åldrarna.

Men visst finns det utmaningar, absolut, men pension vid 60 och leva tills 100? Om du fick dina pengar själv, inser du hur mycket du måste spara när du arbetar för att få pengarna att räcka?

Fast varför måste alla göra samma avvägning mellan att spendera medans man är ung och att spara till pension? Kan vi inte bara hålla fast vid 18.5% till pensionsavsättning till det allmäna och låta det finansera ett statligt system som garanterar en ren lägsta nivå.

Vill man ha det bättre som pensionär sparar man själv. Vill man hellre resa och festa som ung så gör man det. Vill man ha en sportbil för att hantera 40 års krisen så köper man en sådan. Man bestämmer själv och lever sedan med konsekvenserna av sitt beslut? Varför skulle det vara en orimlig tanke i en tid där befolkningen är så välutbildad att de flesta har universitetsutbildning? Vi borde väl vara den generation som allra minst behöver politiker som plannerar åt oss?
Citera
2026-05-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast varför måste alla göra samma avvägning mellan att spendera medans man är ung och att spara till pension? Kan vi inte bara hålla fast vid 18.5% till pensionsavsättning till det allmäna och låta det finansera ett statligt system som garanterar en ren lägsta nivå.

Vill man ha det bättre som pensionär sparar man själv. Vill man hellre resa och festa som ung så gör man det. Vill man ha en sportbil för att hantera 40 års krisen så köper man en sådan. Man bestämmer själv och lever sedan med konsekvenserna av sitt beslut? Varför skulle det vara en orimlig tanke i en tid där befolkningen är så välutbildad att de flesta har universitetsutbildning? Vi borde väl vara den generation som allra minst behöver politiker som plannerar åt oss?

Det är typ det jag sagt hela tiden.
Citera
2026-05-25, 12:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Varför kan då inte alla dessa 18,% utgöra premiepension, som jag själv placerar, och som jag själv äger, istället för dagens pyramidsystem med pensionsrätter, där bara 2,5% är mina egna?
Dessutom har ju dagens system en omfördelande uppgift, i och med att man betalar pensionsavsättning på hela lönen, men bara får pensionsrätt upp till (ett ganska lågt) tak, så högavlönade betalar delar av lågavlönades pension. Det borde också ändras.
Allmän pension kan ju fungera precis som tjänstepension, fungerar i resten av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in