2026-05-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ja men alltså det här kan ju inte vara en fråga längre, eller? Det är ju så. Helt plötsligt ska vi dela ut pension till hundratusentals eller människor som inte har betalat in en enda kr i skatt. Hur svårt är det att fatta att de pengarna ska tas från andra?

Komiskt att sossar och vänstern röstar på massinvandring och samtidigt klagar på inkomster, pensioner och skatt.
Enligt alla andra i tråden är det inte så.
Alla pensionspengar sitter på ett konto med "kassaskåpssäkra" väggar runt och alla importerade tärande ekonomiska migranter påverkar inte pensionen alls.
Citera
2026-05-21, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Alla pensionspengar sitter på ett konto med "kassaskåpssäkra" väggar runt och alla importerade tärande ekonomiska migranter påverkar inte pensionen alls.

Intressant. Då undrar man vad de tror de pengarna kommer ifrån. Tas det från sjukvården?
Citera
2026-05-21, 08:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Har du sett Lyxfällan?

Hur olika verkligheten är mot hur folk upplever att de sköter sin ekonomi?

"Det går inte att spara! Jag har försökt!"

Så kan man fråga om de faktiskt gjort en budget, hur de håller koll på sina utgifter.

Hur tänker du att vi skall göra? Eat the rich?

Att göra en budget gör tyvärr inte att inkomsterna ökar. En låginkomstagare som får ut 18 papp i månaden och bor i en två-rummare tillsammans med ett barn kan inte spara när mat och kläder ska betalas.
Citera
2026-05-21, 08:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja men alltså det här kan ju inte vara en fråga längre, eller? Det är ju så. Helt plötsligt ska vi dela ut pension till hundratusentals eller människor som inte har betalat in en enda kr i skatt. Hur svårt är det att fatta att de pengarna ska tas från andra?

Komiskt att sossar och vänstern röstar på massinvandring och samtidigt klagar på inkomster, pensioner och skatt.

Jo, det förvånar mig faktiskt att sossar varit så för invandring. Det pressar ned löner och urholkar socialförsäkringssystemen.
Citera
2026-05-21, 08:12
Medlem
Citat:
Intressant. Då undrar man vad de tror de pengarna kommer ifrån. Tas det från sjukvården?
Nu är du faktiskt elak som kräver av vänsterfolket ska kunna tänka logiskt.
Förstå sambandet mellan pengar in och pengar ut.
Att staten inte har en obegränsad tillgång till pengar.
Citera
2026-05-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är väl att många i praktiken inte kan välja. De har inte råd att gå tidigt i pension för då blir ersättningen för låg.

Läste en rapport från Pensionsmyndigheten. Pensionsåldern förutspås öka gradvis framöver. Just nu är det 68 för oss, men det görs ny bedömning vart 6e år. Troligen 70 år om 15 år. För pensioner födda på 90-talet pratar vi 72 år.

Själva grundtanken med pension är ju att staten ska sörja för pensionsersättningen när folk är för gamla för att arbeta. Nu utgår man inte från arbetsförmåga utan vad som ryms inom ett konstruerat system. Räcker inte pengarna till så höjer man pensionsåldern. Det håller inte.

Riktålder ändras inte direkt inpå, utan ligger rätt långt framåt. Födda 70-81 är 68 i prognosen, 82 till 97 är 69.

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/pensionsaldrar-och-riktalder

De som är 10 år idag har 71 som prognos enligt det som står i länken. Men de förväntas bli 100 år i snitt också

Så, mej, det är inte troligt man om 15 år höjer ålder mm ef två år strax innan man går i pension.

De som ligger precis vid brytning kan ev åka på ett år senare, dvs de som är 45 idag och har 68 idag kanske om 10 år flyttas till andra gruppen som har 69 istället, men att ett helt åldersspann skulle flyttas fram ett år när inpå pensionen tror jag inte på.

Tycker du är onödigt pessimistiskt faktiskt

Anser för övrigt att man redan för 25 år sen borde börjat skriva upp pensionsåldern, med steg om 6 månader, då hade det landat in lite mjukare. Nu blev det en chock för många när de förväntat sig 65 och får 68 istället.

Alla som tänkte efter lite kunde räkna ut med röven att det inte kommer att funka att behålla pensionsåldern vid 65 när medelåldern bara ökar. Jag visste det när jag var i 20-årsåldern, men det hade varit politiskt självmord att ens nämna det då. Så man sköt problemet framför sig tills det inte gick att ducka längre. Och hade man gjort det i tid hade nog pensionerna kunnat vara lite högre idag, då ner pengar varit kvar i systemet

Men när politisk främst bedrivs för att säkra makten i nästa val istället för långsiktigt tänkt, då blir det som det blir.
Citera
2026-05-21, 21:59
Medlem
Citat:
De prioriterar nog mat och hyra framför att spara ja.

Och cigg, snus, energidricka skraplotter mm.

99% av alla som påstår att de inte har råd att spara har råd, men väljer att inte göra det.
Citera
2026-05-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ja, det jag dragit ihop inom systemet borde vara mina pengar. Dör jag så borde mina arvingar få pengarna. Idag bara betalar man och får inget tillbaka. Då kan man lika gärna lägga ned skiten.

Och då borde även dina arvingar försörja dig om pengarna tar slut, eller hur.

Som jag sagt tidigare, man kan inte äta kakan och ha den kvar.

Nu har vi valt ett system i Sverige (som de flesta välfärds länder har i lite olika varianter, dvs man försörjs livet ut, oavsett om det blir kort eller långt.

Och det är fullt rimligt.

Ditt resonemang kan man överföra på sjukvård, vägnät, brandkår, polis, skola, barnomsorg mm.

Dvs vi tar bort alla skatter och sen betalar man för de tjänster man nyttjar. Varför ska mina 12% som går till sjukvården nyttjas av andra???? Orättvist!!!

Se på USA hur bra det fungerar....
Citera
2026-05-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Riktigt så enkelt är det inte....

Du förstår uppenbarligen inte hur pensionsystemet är uppbyggt, hur garantipension finansieras jämfört med inkomstpension osv.

Men det är riktigt att att socialbidraget till en Somaliefamilj inte tas ifrån pensionärs inkomstpensioner, däremot bidrar inte en person som inte arbetar till pensionssystemet, men kommer då inte heller att få ut några pengar ur der. Garantipension är mer som ett socialbidrag som staten står för (och de pengarna konkurrerar givetvis med andra poster)

Men om vi tar ett exempel (exempel siffror nu)att det arbetar 5 miljoner, och finns 500k som inte arbetar, så kommer det in en viss summa varje månad till pensionssytemet, som fördelas på tex 1 miljon pensionärer.

Om det tillförs ytterliggare 500k som lever på bidrag, så är det fortfarande exakt lika mycket pengar in till pensionssystemet, som sen fördelas ut till de som är pensionärer, fortfarande 1'miljon. Men det får andra konsekvenser på samhället givetvis, men mot pensionssystemet påverkar det inte

Om däremot 500k blir arbetslösa av de 5 miljoners, då försvinner 10% av underlaget till systemet, DÅ påverkar det negativt.

Om hälften av de 500k får jobba, då ökar insättningarna till pensionssystemet med 5%

Det som är den stora svagheten med nuvarande system är att det behövs i princip att befolkningen hela tiden ökar för att få det att gå runt, och det håller inte hur länge som helst.

Men vårt system är bra oavsett vad många tror, och många andra länder planerar för motsvarande system
Citera
2026-05-21, 22:31
Medlem
Citat:

Suck....är ni så obildade att ni har nån koll på hur det fungerar?

På varje månadslön avsätta det 18,5% till pensionssystemet, och det är de pengarna som betalas ut till pensionärer.

De ligger utanför övriga budgeten, så bidragsinvandrare får man finansiera på andra sätt.

Tro mig, jag är inte för sinnessjuk invandring av folk som bara tär, men likväl måste man hålla isär socialbidrag och pensioner, de påverkar inte varandra.
Citera
2026-05-22, 03:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Riktålder ändras inte direkt inpå, utan ligger rätt långt framåt. Födda 70-81 är 68 i prognosen, 82 till 97 är 69.

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/pensionsaldrar-och-riktalder

De som är 10 år idag har 71 som prognos enligt det som står i länken. Men de förväntas bli 100 år i snitt också

Så, mej, det är inte troligt man om 15 år höjer ålder mm ef två år strax innan man går i pension.

De som ligger precis vid brytning kan ev åka på ett år senare, dvs de som är 45 idag och har 68 idag kanske om 10 år flyttas till andra gruppen som har 69 istället, men att ett helt åldersspann skulle flyttas fram ett år när inpå pensionen tror jag inte på.

Tycker du är onödigt pessimistiskt faktiskt

Anser för övrigt att man redan för 25 år sen borde börjat skriva upp pensionsåldern, med steg om 6 månader, då hade det landat in lite mjukare. Nu blev det en chock för många när de förväntat sig 65 och får 68 istället.

Alla som tänkte efter lite kunde räkna ut med röven att det inte kommer att funka att behålla pensionsåldern vid 65 när medelåldern bara ökar. Jag visste det när jag var i 20-årsåldern, men det hade varit politiskt självmord att ens nämna det då. Så man sköt problemet framför sig tills det inte gick att ducka längre. Och hade man gjort det i tid hade nog pensionerna kunnat vara lite högre idag, då ner pengar varit kvar i systemet

Men när politisk främst bedrivs för att säkra makten i nästa val istället för långsiktigt tänkt, då blir det som det blir.

Var inte så länge sedan man började höja åldern. 10 år? Och man har redan hunnit med flera steg.
Även om fler lever till de blir 100 betyder det inte att fler är friska och efterfrågade på arbetsmarknaden när de är 70 år.
Det enda är att pensionssystemet eroderas och blir helt beroende av att folk spar privat.
Citera
2026-05-22, 03:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och då borde även dina arvingar försörja dig om pengarna tar slut, eller hur.

Som jag sagt tidigare, man kan inte äta kakan och ha den kvar.

Nu har vi valt ett system i Sverige (som de flesta välfärds länder har i lite olika varianter, dvs man försörjs livet ut, oavsett om det blir kort eller långt.

Och det är fullt rimligt.

Ditt resonemang kan man överföra på sjukvård, vägnät, brandkår, polis, skola, barnomsorg mm.

Dvs vi tar bort alla skatter och sen betalar man för de tjänster man nyttjar. Varför ska mina 12% som går till sjukvården nyttjas av andra???? Orättvist!!!

Se på USA hur bra det fungerar....

Skillnaden är att pension är en avgift. Jag kan logga in på Pensionsmyndigheten och se hur mycket som är "mina" pengar.
Det kan man inte göra med skatten inom de områden du räknar upp, så din jämförelse haltar ordentligt. Men för all del. Gör om det till en skatt då. Låt pensionen bli lika för alla. Vill man ha mer får man spara privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in