2026-05-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ni var också ett par hårstrån från att åka ut i kvarten mot Schweiz. Jag förstår inte de finnar som beskriver sin OS-turnering i hockeyn som bra. Insatserna var klappkassa men belönades med brons.

Ja att slå Tre Kronor 4-1 var dåligt eller vad är det du försöker säga?

Alla dessa bittra FB experter som grinar när Finland går bättre än Sverige. Det är bara här i Flashback som Finland kan överprestera och vara sämst när det gäller samtidigt.

Att Finland lyckas ta medalj utan sin största stjärna Barkov är en av anledningarna varför finnarna ser OS-insatsen som bra men förväntar mig inte att fb experterna förstår det.
Citera
2026-05-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apophis
Ja att slå Tre Kronor 4-1 var dåligt eller vad är det du försöker säga?

Alla dessa bittra FB experter som grinar när Finland går bättre än Sverige. Det är bara här i Flashback som Finland kan överprestera och vara sämst när det gäller samtidigt.

Att Finland lyckas ta medalj utan sin största stjärna Barkov är en av anledningarna varför finnarna ser OS-insatsen som bra men förväntar mig inte att fb experterna förstår det.
Ja det är exakt det jag försöker säga. Finlands insats i OS var inte speciellt bra. Tre Kronors var inte heller speciellt bra. Men Finland flög hem med en medalj. Jag försöker titta på OS objektivt. Jag såg alla matcher i OS och hyser inget agg mot Finland. Jag pratar själv finska och har släkt över havet så det eviga tramset fungerar ej på mig. Att Finland tog medalj var lite som när den där skridskoåkaren från Australien (var det väl?) som vann för att övriga startfältet föll. Kul med medalj men knappast "bra" likt folket över Östersjön vill hävda.
Senast redigerad av karlkula12 2026-05-24 kl. 08:07.
Citera
2026-05-24, 08:42
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ni var också ett par hårstrån från att åka ut i kvarten mot Schweiz. Jag förstår inte de finnar som beskriver sin OS-turnering i hockeyn som bra. Insatserna var klappkassa men belönades med brons.

Ser man det med andra ögon...

Många motståndare är såpass dåliga,att dåliga insatser räcker till att nå ett slutspel och sedan vinna rätt matcher.

Det "klappkassa" Finland du beskriver, är med nästintill som "alltid" i ett OS...

Och förhoppningsvis nu tillbaka på tronen,även i VM.

Håller Finland, Schweiz som favoriterna (fortfarande) och från början.

Kanada är det lag som definitivt,kommer att spela "slutspelshockey" nästa vecka
Citera
2026-05-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Ser man det med andra ögon...

Många motståndare är såpass dåliga,att dåliga insatser räcker till att nå ett slutspel och sedan vinna rätt matcher.

Det "klappkassa" Finland du beskriver, är med nästintill som "alltid" i ett OS...

Och förhoppningsvis nu tillbaka på tronen,även i VM.

Håller Finland, Schweiz som favoriterna (fortfarande) och från början.

Kanada är det lag som definitivt,kommer att spela "slutspelshockey" nästa vecka
Av det jag såg rent spelmässigt så ger jag bara ge Kanada och USA godkänt. Slovakien tyckte jag var exceptionellt usla och ändå spelade de bronsmatch. Men som du beskriver även av de dåliga måste någon vara bäst. I detta fall blev det Finland men det är ingen pik mot Finland egentligen. Angående VM rankade jag Finland som 2:a innan turneringen då truppen är sjukt bra i ett VM-sammanhang.
Citera
2026-05-24, 09:24
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Av det jag såg rent spelmässigt så ger jag bara ge Kanada och USA godkänt. Slovakien tyckte jag var exceptionellt usla och ändå spelade de bronsmatch. Men som du beskriver även av de dåliga måste någon vara bäst. I detta fall blev det Finland men det är ingen pik mot Finland egentligen. Angående VM rankade jag Finland som 2:a innan turneringen då truppen är sjukt bra i ett VM-sammanhang.

Finland är det landslag som levererar,medans ni i Sverige pratar om ett lag som låter som dom hamnar på 7-8e plats i varje mästerskap.

Var står Tre Kronor i denna turnering,och på IIHFs ranking.. är väl bland Blåbären numera?
Citera
2026-05-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Finland är det landslag som levererar,medans ni i Sverige pratar om ett lag som låter som dom hamnar på 7-8e plats i varje mästerskap.

Var står Tre Kronor i denna turnering,och på IIHFs ranking.. är väl bland Blåbären numera?
Finland 4:a Sverige 5:a om jag läser rätt. Antar att OS räknas in. IIHF har dock Ryssland som etta vilket är absurt. Du bör nog tagga ner lite angående rankingen då Finland legat på 6:e plats ett bra tag vilket nog får defineras som "blåbärsplacering".
Jag vet inte heller vilken värld du lever i när de du menar att ett landslag som åkt ut i kvarten i tre raka VM tydligen "levererar".
Senast redigerad av karlkula12 2026-05-24 kl. 09:49.
Citera
2026-05-24, 13:42
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Finland 4:a Sverige 5:a om jag läser rätt. Antar att OS räknas in. IIHF har dock Ryssland som etta vilket är absurt. Du bör nog tagga ner lite angående rankingen då Finland legat på 6:e plats ett bra tag vilket nog får defineras som "blåbärsplacering".
Jag vet inte heller vilken värld du lever i när de du menar att ett landslag som åkt ut i kvarten i tre raka VM tydligen "levererar".
Hur länge sedan var det som mumin tog sig förbi kvarten i U18 VM? Framtiden ser inte ljus ut där.
Citera
2026-05-24, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Hur länge sedan var det som mumin tog sig förbi kvarten i U18 VM? Framtiden ser inte ljus ut där.

Hur framtiden blir får framtiden utvisa. Här och nu är verkligheten.
Citera
2026-05-24, 16:18
Medlem
karlsoons avatar
Jag gillar att Norge gått från att vara helt värdelösa i idrott och helt ointresserade av sport till att både gå om Sverige i både fotboll och hockey. Unna dom det
Citera
2026-05-24, 19:21
Medlem
2n00b4Us avatar
Vilka bortkastade år det har varit för svensk hockey de senaste åren.
Citera
2026-05-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Vilka bortkastade år det har varit för svensk hockey de senaste åren.
Hade man haft en lika kass tillväxt på vettiga juniorer som i Finland hade man kunnat snacka kris, men ja, seniorerna har presterat skit under Garpen och Hallam. Blir bättre under Grönborg ska du se.
Citera
2026-05-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jag gillar att Norge gått från att vara helt värdelösa i idrott och helt ointresserade av sport till att både gå om Sverige i både fotboll och hockey. Unna dom det

Haha sitt ner nu. Vad har Norge för meriter på senare tid inom dessa sporter? Grundar du på allvar att Norge i en enda VM match gått om Sverige i hockey?

Vem anser du gått om vem ifall Sverige mönstrar det bästa man har i en match mot Norges bästa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in