2026-05-15, 08:49
Medlem
Tycker att högerregeln bara ska gälla på 30 vägar. Skapar för mycket förvirring i trafiken annars
Citera
2026-05-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Tycker att högerregeln bara ska gälla på 30 vägar. Skapar för mycket förvirring i trafiken annars
Man måste ju titta på det internationellt också. Speciellt vilka trafikregler som grannländerna tillämpar annors kan det bli riktigt rörigt vid trafik i grannländerna.
Citera
2026-05-23, 16:36
Medlem
Högerregeln gäller där det saknas skyltning och ingen av vägarna räknas som huvudled. Vinkeln mellan de anslutande vägarna har uppenbarligen ingen betydelse. Dock kan det vara vettigt att inte köra för fort och noga kolla hur folk agerar då paragrafryttare gladeligen svänger ut och aktivt försöker bli påkörda när de vet att de har rätt, och även folk som gör fel är oftast mycket självsäkra. Onödigt att krocka, även om du har rätt.
Citera
2026-05-23, 19:44
Medlem
Jag hatar folk som bryter mot regler så i samma situation kör jag alltid ut och visst har det hänt att det varit nära krock någon gång, men det hade ju inte varit mitt fel, det är så jag ser det. Har under mina ca 25 år med körkort ännu inte varit med om en olycka utan resultatet brukar bli att den som gör fel tvärnitar och jag tutar argt.
Citera
2026-05-23, 21:11
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Du kommer till en T-korsning och ska svänga höger.
Från vänster kommer en bil som ska rakt fram.
Vad gör du?
A) kör ut framför då du kommer från höger, han ska släppa dig enligt h-regeln
B) släpper bilen eftersom det är mer logiskt fast ändå fel och det är onödigt att riskera en olycka
Det finns inga skyltar och ingen huvudled.
→ → B ← ←
Högerregeln i T-korsningar skiter jag i av ren princip. Jävla idioti, skapat av idioter för idioter, så nej tack.
Motivering.
Det bromsar upp trafiken helt i onödan, osmidig regel.
Regeln är helt ologiskt, den som kommer på anslutande väg har självklart väjningsplikt.
Risken finns att man blir påkörd bakifrån om man plötsligt stannar.

Ska man köra på alternativ A och samtidigt köra säkert så måste du ändå vänta in och se att bilen från vänster faktiskt stannar så plötsligt står alla stilla. Sa jag att detta är idioti? Om inte så vill jag klart och tydligt förkunna att högerregeln i T-korsningar är en jävla idioti och jag kommer aldrig följa den. Detta är en kulle jag är beredd att dö på.
Citera
2026-05-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
→ → B ← ←
Högerregeln i T-korsningar skiter jag i av ren princip. Jävla idioti, skapat av idioter för idioter, så nej tack.
Motivering.
Regeln är helt ologiskt, den som kommer på anslutande väg har självklart väjningsplikt.

Ska man köra på alternativ A och samtidigt köra säkert så måste du ändå vänta in och se att bilen från vänster faktiskt stannar så plötsligt står alla stilla. Sa jag att detta är idioti? Om inte så vill jag klart och tydligt förkunna att högerregeln i T-korsningar är en jävla idioti och jag kommer aldrig följa den. Detta är en kulle jag är beredd att dö på.

Problemet är ju när folk ställer sig över lagen och gör egna regler som du föreslår. Samma gäller för övrigt med vanliga övergångställen (ej cykelöverfart) där majoriteten av bilister verkar stanna för cyklister trots att det ska vara tvärt om.

Genom att göra det så har en "kultur" vuxit fram där cyklister tror att det är fritt fram att cykla över övergångställen för att alla bilar stannar, så när vissa följer lagen till punkt och pricka och inte stannar för cyklister, det är då farliga situationer uppstår just för att så många stannar för cyklister fast de inte bör göra det.

Samma gäller T-korsningar. Lite av samma fenomen sker där, där många gärna stannar fast de har förkörsrätt för att de kommer från höger och därför har detta vuxit fram där den som kör på den större vägen tror att det är lugnt att köra, ända tills de möter någon som utnyttjar sin rätt att köra först...
Som jag t.ex.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-05-23 kl. 22:20.
Citera
2026-05-23, 21:54
Avstängd
Älskar långa gator med massor av t-korsningar där man kan få stanna när man bara följer gatan rakt fram en 10-15 ggr. Det känns riktigt efterblivet. Men kommer jag från någon av dessa sidogator så stannar jag så klart även om jag har högerregeln på min sida.
Citera
2026-05-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Älskar långa gator med massor av t-korsningar där man kan få stanna när man bara följer gatan rakt fram en 10-15 ggr. Det känns riktigt efterblivet. Men kommer jag från någon av dessa sidogator så stannar jag så klart även om jag har högerregeln på min sida.

Återigen, som jag tidigare skrev, då späder du bara på tanken hos alla som kör på "den större vägen" att det är fritt fram att skita i högerregeln eftersom alla stannar ändå.

Det är därför vi har detta problem därför folk väljer att skapa sina egna regler som sprider sig i samhället.

Men kan säga att jag kör alltid ut om det är i den situationen och jag kommer från höger och har aldrig råkat ut för en olycka under hela mitt liv. Visst har det hänt att folk fått tvärtnita och tutat på mig som om jag gjort något fel, men jag tutar i så fall bara tillbaka för att visa att dom hade fel. Sen får de väl gå tillbaka till körskolan och lära sig på riktigt tycker jag.
Citera
2026-05-23, 22:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Återigen, som jag tidigare skrev, då späder du bara på tanken hos alla som kör på "den större vägen" att det är fritt fram att skita i högerregeln eftersom alla stannar ändå.

Det är därför vi har detta problem därför folk väljer att skapa sina egna regler som sprider sig i samhället.

Men kan säga att jag kör alltid ut om det är i den situationen och jag kommer från höger och har aldrig råkat ut för en olycka under hela mitt liv. Visst har det hänt att folk fått tvärtnita och tutat på mig som om jag gjort något fel, men jag tutar i så fall bara tillbaka för att visa att dom hade fel. Sen får de väl gå tillbaka till körskolan och lära sig på riktigt tycker jag.

Det är trafikverkets uppgift att forma gatorna så att folket inte skapar egna regler. Jag tänker inte riskera livet för att stärka korrekt beteende hos andra.
Citera
2026-05-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Det är trafikverkets uppgift att forma gatorna så att folket inte skapar egna regler. Jag tänker inte riskera livet för att stärka korrekt beteende hos andra.

Självklart vill man inte riskera livet, men när man kör i en ny bil md årsmodell 2024 och en Volvo dessutom och hastigheterna det handlar om är upp till 40 km/h, plus att OM det händer något så hinner mer eller mindre alla bromsa en del så det kanske blir en krock i 20 km/h och det är ingen fara alls.

Dagens moderna bilar kan man krocka i 70 km/h med utan några allvarliga skador.

Men med det sagt, ingen vill ju krocka, men för mig är reglerna så viktiga att jag inte kan böja mig för dom, det känns som att jag är en liten fegis som ger upp för andra som tycker dom ska köra före trots att dom inte får det, så det kan jag inte tillåta.

Men som sagt, kört bil i 25+ år och har ännu inte krockat trots mitt sett att se på det hela.
Men om det händer så tror jag det händer i låg hastighet, jag kommer få en hyrbil betald direkt och bilen totalt reparererad eller ersatt beroende på skadorna så ingen större förlust så att säga.
Citera
2026-05-24, 23:02
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
→ → B ← ←
Motivering.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Problemet är ju när folk ställer sig över lagen och gör egna regler som du föreslår. Samma gäller för övrigt med vanliga övergångställen (ej cykelöverfart) där majoriteten av bilister verkar stanna för cyklister trots att det ska vara tvärt om.

Genom att göra det så har en "kultur" vuxit fram där cyklister tror att det är fritt fram att cykla över övergångställen för att alla bilar stannar, så när vissa följer lagen till punkt och pricka och inte stannar för cyklister, det är då farliga situationer uppstår just för att så många stannar för cyklister fast de inte bör göra det.

Samma gäller T-korsningar. Lite av samma fenomen sker där, där många gärna stannar fast de har förkörsrätt för att de kommer från höger och därför har detta vuxit fram där den som kör på den större vägen tror att det är lugnt att köra, ända tills de möter någon som utnyttjar sin rätt att köra först...
Som jag t.ex.
Varför citerar du mig när du ändå inte bemöter motiveringen?
Citera
2026-05-24, 23:23
Medlem
Jag hävdar nog min rätt, men inte till priset av en krock. Så det beror på vilken hastighet den andra håller och om den verkar se mig. Men irriterande med människor som tillämpar sitt eget regelverk. Förhåller alla sig till regelboken så fungerar trafiken bättre och säkrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in