2026-05-14, 19:07
Medlem
Gubbens avatar
Du kommer till en T-korsning och ska svänga höger.
Från vänster kommer en bil som ska rakt fram.
Vad gör du?
A) kör ut framför då du kommer från höger, han ska släppa dig enligt h-regeln
B) släpper bilen eftersom det är mer logiskt fast ändå fel och det är onödigt att riskera en olycka
Det finns inga skyltar och ingen huvudled.
Citera
2026-05-14, 19:16
Medlem
mikaelss avatar
Inga skyltar, inte huvudled = högerregeln.
Citera
2026-05-14, 19:19
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Vad gör du?
B) släpper bilen eftersom det är mer logiskt fast ändå fel och det är onödigt att riskera en olycka

Det beror lite på. Kommer bilen från vänster i full fart skulle jag inte kört då det verkar korkat att bli påkörd. Följer föraren däremot reglerna och saktar in för att lämna företräde verkar det nästan ännu mer korkat att inte köra. Finns tillfällen där jag skulle kört även om bilen från vänster skulle tvingas tvärnita också. Det är ju ganska irriterande när man står på en mindre anslutande väg och ingen stannar trots mycket trafik och skyldighet att göra så.

Vad gör du?
Citera
2026-05-14, 19:26
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det beror lite på. Kommer bilen från vänster i full fart skulle jag inte kört då det verkar korkat att bli påkörd. Följer föraren däremot reglerna och saktar in för att lämna företräde verkar det nästan ännu mer korkat att inte köra. Finns tillfällen där jag skulle kört även om bilen från vänster skulle tvingas tvärnita också. Det är ju ganska irriterande när man står på en mindre anslutande väg och ingen stannar trots mycket trafik och skyldighet att göra så.

Vad gör du?

För det mesta B.
Hade smällt många gånger om jag följt A.
Citera
2026-05-14, 19:30
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
För det mesta B.
Hade smällt många gånger om jag följt A.

Om du skapar en kö bakom dig då?
Citera
2026-05-14, 19:31
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Vad gör du?
Högerregeln gäller, men det är många som tänker ”den som inte ska svänga kör först” respektive ”störst gata kör först”.

Jag TROR att en av orsakerna till sådant tänkande är att vi har en hel del gator i städerna, som är huvudled. Huvudleder är ofta lite större gator. Det är lätt att missa en huvudledsskylt.
Därav ”störst gata kör först” och ”den som
Inte svänger kör först”.

Jag har kört väldigt mycket i Norge. Man har inte alls lika många huvudledsgator i städerna som vi har. Man har egentligen bara den eller de stora genomfartsgatorna som huvudled. Högerregeln hålls i Norge på ett helt annat sätt än här.
Citera
2026-05-14, 19:33
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Om du skapar en kö bakom dig då?

Svårt att säga.
Det här är faktiskt ett exempel från verkligheten.
Är inte så mycket trafik här men folk kör desto fortare.
Citera
2026-05-14, 19:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vad gör du?

Högerregel eller ej så kör man ju aldrig ut framför utan att först vara säker på att bilen från vänster verkligen släpper ut dig.

Det finns ju ingen rättighet att köra ut framför. Däremot finns det två skyldigheter. Bilen från vänster har skyldighet att släppa ut bilen från höger enligt högerregeln och du har skyldighet att vara säker på att den andra stannar samt att vara beredd på att stanna om denne inte gör det.
Citera
2026-05-14, 19:41
Medlem
En sådan korsning finns i området där jag bor. Gata A är lite mer trafikerad och leder till en av de stora huvudlederna i stan. Gata A uppfattas av många som huvudled. Till denna ansluter gatorna B, C och D. Ingen av gatorna är markerade som huvudled.

Det är lite 50/50 om folk praktiserar högerregeln mrn då hastigheten bara är 30 leder det inte till några incidenter.

Lite förvirring kan dock uppstå när man tillämpar högerregeln.
Citera
2026-05-14, 19:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Väldigt vanligt att många inte fattar att högerregeln gäller i T-korsningar (om inte vägmärken visar annat).

Jag stannar för de från höger. Vill inte riskera något. Ibland måste man stå stilla som ett fån innan de från höger fattar att köra.

Om JAG kommer från någons höger kollar jag om muppen tänker stanna eller inte. Kör bara om den verkligen stannar - vilket de sällan gör. Vill inte riskera krocka med en mupp.
Citera
2026-05-14, 20:28
Medlem
Onanikrems avatar
Besvärligt och kan göra ont att krocka, gjort det ett par gånger i precis situation som topic. Så jag saktar in och ser om det är en människa bakom ratten på bilen som kommer från vänster eller en fullblodsidiot. Sist jag blev påkörd var jag av med bilen tre veckor, som tur var har jag två bilar.
Citera
2026-05-15, 00:19
Medlem
Om jag tänker rent logisk befinner sig ju bilen till vänster om mig redan på den bef. vägen och kör rakt fram.
Jag har kommit fram till T-korset och skall då in på dennes väg. Jag borde då ge fordonet från vänster företräde.
Men nu är ju många trafikregler enligt mig ologiska.

Som ex.vis att fotgängare har företräde över gatan. Dessutom vet endast en mycket liten del av befolkningen vad som gäller då.
Jag väntar med spänning på då tåg ska stanna för att släppa förbi bilar vid järnvägsövergångar..
Senast redigerad av eudiktatur 2026-05-15 kl. 00:24. Anledning: felstavat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in