2026-05-23, 09:25
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt1155
Auris 2016 - 2018 samt Corolla 2019-2020 fanns med en 1.2 liters bensinmotor med turbo. 116 hk, fanns med manuell och automat. Hybriderna som är 1.8 eller 2.0 har aldrig funnits med turbo. 1.2T är vad jag minns den enda turboladdade bensinmotorn som funnit i en vanlig standardtoyota på svenska marknaden i modern tid (oräknat celica, gr osv)

Ja, 1,2 turbo finns i fler av de mindre modellerna. Heter 8NR-FTS. Vill minnas att det funnits en 1,4 men det kan vara dieseln jag blandar ihop det med.
Citera
2026-05-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
har en gammal trimmad saab med original turbo. Täta oljebyten hjälper mycket. Många underskattar hur skitig olja kan förstöra saker och ting, speciellt när det går igenom något som blir extremt varmt och snurrar extremt snabbt, även små föroreningar kan då snabbt få stor inverkan.
Kör lugnt de sista minutrarna om inte bilen är såpass modern att den har elpumpar som fortsätter pumpa runt vattnet till turbon efter avslag av motorn.

Många moderna, speciellt prestanda bilar har både olje och vattenpump som fortsätter pumpa olja och vatten genom turbon även efter det att du stängt av bilen för att förhindra koksning.
Så har du en modern turbo bil är det inte konstigt om den låter lite efter körning det är bara pumparna som sköter om turbon så du slipper.

Vilka bilar/motorer har just specifikt pumpar för vatten eller olja som ordnar kylning av turbon när motorn är stoppad? Nyfiken…..
Jag är av den tron att det är extremt få bilar som har de lösningarna, men att de flesta kör med självcirkulation när motorn stoppats, så som Saab så smidigt ordnade det redan 1987.

Tidigare fanns det ju div tredjepartslösningar som t ex hade elektroniskt timer så motorn gick några minuter av sig själv innan de slog av sig. Eller en behållare som ackumulerade olja under tryck som sen sakta pressades genom lagerhuset när motorn stoppades.
Citera
2026-05-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vilka bilar/motorer har just specifikt pumpar för vatten eller olja som ordnar kylning av turbon när motorn är stoppad? Nyfiken…..
Jag är av den tron att det är extremt få bilar som har de lösningarna, men att de flesta kör med självcirkulation när motorn stoppats, så som Saab så smidigt ordnade det redan 1987.

Tidigare fanns det ju div tredjepartslösningar som t ex hade elektroniskt timer så motorn gick några minuter av sig själv innan de slog av sig. Eller en behållare som ackumulerade olja under tryck som sen sakta pressades genom lagerhuset när motorn stoppades.
AI to the rescue:
"Elektrisk efterlöpningspump (kylning)
Nästan alla moderna turbobilar med vattenkylda turbos har en elektrisk kylvattenpump som fortsätter cirkulera kylvatten efter motorstopp – annars kokar kvarvarande kylvätska i turbon (heat soak). Exempel:

Volkswagen/Audi/SEAT/Škoda med 1.4 TSI, 2.0 TSI, 1.8/2.0 TFSI
BMW med N20, B48, B58-motorer
Mercedes med M270, M274, M260, OM651
Ford med 1.0 EcoBoost, 1.5/2.0 EcoBoost
Volvo med Drive-E (T3–T8)
Renault/Nissan med 1.3 TCe
Toyota GR-motorer (GR Yaris, GR86 turbo)

Elektrisk oljecirkulationspump (smörjning)
Mer avancerat – förekommer framförallt på:

Porsche (911, Macan, Cayenne) – elektrisk oljepump håller turbon smord även efter motorstopp
Audi RS/S-modeller med RS 4, RS 5, RS 6/7 (C8), SQ5/SQ7 med V6/V8 TFSI
BMW M-modeller – S58 (M3/M4) och S55 har aktiv oljecirkulation efter stopp
Mercedes-AMG med M139 (A45, CLA 45) och M177/M178 (C63, E63)
Volvo T8-motorer med Twin Engine

Kombination av båda
Högeffektmotorer som AMG M139, BMW S58 och Porsche GT3 RS-motorer har ofta både elektrisk kylvattenpump och elektrisk oljepump för maximal turbohållbarhet."
Citera
2026-05-23, 09:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Alla bensinare med turbo rasar om man kör dom hårt. Små maskiner som levererar allt för mycket effekt på allt för höga varvtal. Idén med turbo på en bensinmotor är idiotisk från början till slut (utanför racing) men det är ju ytterligare ett resultat av den idiotiska klimatpolitiken där allt går ut på att minska förbrukningen och sänka utsläppen. Trots att hållbarheten lider.
Citera
2026-05-23, 09:56
Medlem
Citat:
AI to the rescue:
"Elektrisk efterlöpningspump (kylning)
Nästan alla moderna turbobilar med vattenkylda turbos har en elektrisk kylvattenpump som fortsätter cirkulera kylvatten efter motorstopp – annars kokar kvarvarande kylvätska i turbon (heat soak). Exempel:

Volkswagen/Audi/SEAT/Škoda med 1.4 TSI, 2.0 TSI, 1.8/2.0 TFSI
BMW med N20, B48, B58-motorer
Mercedes med M270, M274, M260, OM651
Ford med 1.0 EcoBoost, 1.5/2.0 EcoBoost
Volvo med Drive-E (T3–T8)
Renault/Nissan med 1.3 TCe
Toyota GR-motorer (GR Yaris, GR86 turbo)

Elektrisk oljecirkulationspump (smörjning)
Mer avancerat – förekommer framförallt på:

Porsche (911, Macan, Cayenne) – elektrisk oljepump håller turbon smord även efter motorstopp
Audi RS/S-modeller med RS 4, RS 5, RS 6/7 (C8), SQ5/SQ7 med V6/V8 TFSI
BMW M-modeller – S58 (M3/M4) och S55 har aktiv oljecirkulation efter stopp
Mercedes-AMG med M139 (A45, CLA 45) och M177/M178 (C63, E63)
Volvo T8-motorer med Twin Engine

Kombination av båda
Högeffektmotorer som AMG M139, BMW S58 och Porsche GT3 RS-motorer har ofta både elektrisk kylvattenpump och elektrisk oljepump för maximal turbohållbarhet."

Tackar för info, den punkten har jag inte hållit mig uppdaterad på länge.

Men det var ungefär som jag förväntade, inte så himla många, och den mer avancerade lösningen på med påkostade prestandabilar.
Citera
2026-05-23, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Alla bensinare med turbo rasar om man kör dom hårt. Små maskiner som levererar allt för mycket effekt på allt för höga varvtal. Idén med turbo på en bensinmotor är idiotisk från början till slut men det är ju ytterligare ett resultat av den idiotiska klimatpolitiken där allt går ut på att minska förbrukningen och sänka utsläppen. Trots att hållbarheten lider.

Kan du inte sluta sprida din okunniga skit….?

Turbo på bensinmotorer har funnits och funkat bra i massvis med år, och med mycket bra driftsäkerhet. Turbo på motorer, oavsett bensin eller diesel, är en fullständigt lysande idé och smart lösning. Som ger stora starka motorers prestanda när det behövs men den mindre ekonomiska motorns fördelar i övrigt. Och generellt sett ju nyare motorer ju bättre hållbarhet, men redan från 80talet så höll turbomotorer generellt sett mycket bra.

Dessutom rasar alla motorer förr eller senare om de körs hårt, ja även om de körs lugnt. Inget håller för evigt.

Och om du är för feg för att läsa mina inlägg och ta till dig seriösa fakta så säger det en hel del om dig. Men andra kanske är förnuftigare än dig och lär sig.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-23 kl. 10:06.
Citera
2026-05-23, 14:21
Medlem
Citat:
Tackar för info, den punkten har jag inte hållit mig uppdaterad på länge.

Men det var ungefär som jag förväntade, inte så himla många, och den mer avancerade lösningen på med påkostade prestandabilar.
Nja den skrev ju att nästan alla moderna turbo bilar har detta system. Jag luskade ut det när jag hörde ett konstigt surrande från vissa bilar på parkeringen som inte var fläkt ljud. Då var det en kompis som sa att det nog är vattenpumpen till turbon och såklart så var det.
Ganska smart då många inte tänker på att de ens har turbo.
Citera
2026-05-23, 16:37
Medlem
Citat:
Nja den skrev ju att nästan alla moderna turbo bilar har detta system. Jag luskade ut det när jag hörde ett konstigt surrande från vissa bilar på parkeringen som inte var fläkt ljud. Då var det en kompis som sa att det nog är vattenpumpen till turbon och såklart så var det.
Ganska smart då många inte tänker på att de ens har turbo.

Jodå, jag såg det. Men det var ju AI eller hur…? Och lite beroende hur frågan ställs så får man svaret ”många” eller som i ditt fall ”nästan alla”.

Hur som helst så har dessa lösningar blivit mer spridda, från att tidigare varit mer passiva system.

Och hur som helst #2 så är moderna turbomotorer, oavsett drivmedel” generellt sett mycket driftsäkra och långlivade, och har så varit i många decennier om man haft lite koll på hur de ska hanteras etc, och ju nyare ju mer kan man slappna av själv och bilen sköter om det på egen hand.
Citera
2026-05-23, 21:15
Medlem
Citat:
Jodå, jag såg det. Men det var ju AI eller hur…? Och lite beroende hur frågan ställs så får man svaret ”många” eller som i ditt fall ”nästan alla”.

Hur som helst så har dessa lösningar blivit mer spridda, från att tidigare varit mer passiva system.

Och hur som helst #2 så är moderna turbomotorer, oavsett drivmedel” generellt sett mycket driftsäkra och långlivade, och har så varit i många decennier om man haft lite koll på hur de ska hanteras etc, och ju nyare ju mer kan man slappna av själv och bilen sköter om det på egen hand.
Jo AI kan ju vara lite...sådär ibland haha. Dessutom har turbos blivit billiga dussinvaror idag från att ha varit dyra och exklusiva drivna av vakuum, finns det någon diesel bil utan turbo idag? Styrningen är dessutom riktigt bra.
Citera
2026-05-23, 21:31
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
finns det någon diesel bil utan turbo idag?

Ja, faktiskt - Toyota Land Cruiser J70.
Men det är nog den enda NA dieseln du kan köpa ny idag. Kan knappast anses som modern, vilket iofs är hela syftet med den.
Citera
2026-05-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Ja, faktiskt - Toyota Land Cruiser J70.
Men det är nog den enda NA dieseln du kan köpa ny idag. Kan knappast anses som modern, vilket iofs är hela syftet med den.
Ja ha där ser man, minns att gamla sug dieslar var väldigt sega, nästan så man fick hoppa ut och skjuta på
Citera
2026-05-23, 22:33
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Många år senare, när jag köpte nya bilar, började jag ALLTID med att byta oljan i motorn.
Varför?
Jo jag hade med egna ögon sett vad som "kan bli kvar" i oljan efter sammansättningen och provkörningen, då jag var anställd på Volvos motorverkstad i Eskilstuna.

Intressant, kolla du nånsin i filtret hur mkt skräp det var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in