2026-05-22, 12:23
Medlem
GustavAdams avatar
Hur länge hänger turbon med på Corrola/Auris 1,8L motorerna?
Förutsatt att service utförts enligt tillverkarens anvisning.
Rasar de efter 150 000 km om de körts hårt?
Senast redigerad av GustavAdam 2026-05-22 kl. 12:31.
Citera
2026-05-22, 12:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Hur länge hänger turbon med på Corrola/Auris 1,8L motorerna?
Förutsatt att service utförts enligt tillverkarens anvisning.
Rasar de efter 150 000 km om de körts hårt?
Är service intervallen 3000 mil på oljebyte och varvar till varvstopp så kan du med lite tur köra sönder motorn på halva den sträckan svårt att svara på det beror på hur man misshandlar bilen allt går sönder till slut
Citera
2026-05-22, 13:37
Medlem
kyrkstockens avatar
Kan man ens lita på turbomotorer? Ford, VW tom landcruiser som varit världens bästa bil i 50 år rasar.

Klart man kan i teorin bygga turbo som håller genom att anpassa gods, men här handlar det om politiska påtryckningar som tvingar fram små lövtunna motorer.
Citera
2026-05-22, 13:44
Medlem
Toyota är ivf inte kända för motorskador som många andra bilmärken är.
Citera
2026-05-22, 14:06
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kan man ens lita på turbomotorer? Ford, VW tom landcruiser som varit världens bästa bil i 50 år rasar.

Klart man kan i teorin bygga turbo som håller genom att anpassa gods, men här handlar det om politiska påtryckningar som tvingar fram små lövtunna motorer.

Jag kör en gammal skåpbil med en Renault turbomotor, den har gått ~25000 mil utan problem. Det är förvisso ingen prestandamotor, och jag kör rätt lugnt (orka busköra med en jävla skåpbil). Men ja, regelbundna oljebyten så är det inga större problem med en modern turbo.
Citera
2026-05-22, 14:08
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Toyota är ivf inte kända för motorskador som många andra bilmärken är.

Det är nya tider

https://carup.se/ny-miljardsmall-maste-byta-ut-44-000-motorer/
Citera
2026-05-22, 14:21
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Det är nya tider

https://carup.se/ny-miljardsmall-maste-byta-ut-44-000-motorer/
För visso men där handlar det om V6:an, inte 1,8 L "gräsklipparmotorn".
Citera
2026-05-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Suck…. Vad då ”rasar”…..?

Även förr i tiden, utan turbo, så förekom rasade motorer i princip i alla bilar.

Moderna motorer, oavsett med eller utan turbo, oavsett tillverkare, är generellt sett mycket driftsäkra och har lång livslängd, oftast bättre än förr och med längre serviceintervaller.
Citera
2026-05-22, 16:36
Medlem
Svaret på din fråga kan bli det klassiska "hur långt är ett snöre"?

Jag vill påstå att skötseln och körförhållandena är avgörande för de flesta bilmotorers livslängd.
Går vi tillbaka till 50 och 60-talet så var VW typ 1 måttstocken.
Då fick man en guldklocka om man lyckades köra en VW-motor 10.000 mil utan haveri.

Jag lyckades inte.
På min VW typ 1 1956 havererade kamaxeldrevet vid nånstans mellan 5.000 och 6.000 mil.
Orsaken var att kamaxeldrevet var tillverkat av konstfiber.
Konstfibern nöttes av och pulveriserades för att till slut täppa till oljekanalen i vevaxeln.
VW typ 1 hade inget oljefilter - endast en sil i botten på motorn/oljetråget.
Denna sil förmådde inte samla upp resterna av kamaxeldrevet.
Resultatet blev att vevaxeln skar och lagersätena i motorhalvorna deformerades så att motorn inte gick att lämna som pant mot en utbytesmotor.
VW tog det i på någon som helst garanti eller "goodwill".
Jag hade inte köpt bilen ny.
Guldklockan tillföll endast dom som klarade 10.000 mil på motorn - och var förste och ende ägaren till bilen.

Många år senare, när jag köpte nya bilar, började jag ALLTID med att byta oljan i motorn.
Varför?
Jo jag hade med egna ögon sett vad som "kan bli kvar" i oljan efter sammansättningen och provkörningen, då jag var anställd på Volvos motorverkstad i Eskilstuna.

Sen - vad gäller turbomotorer - så är handhavandet av yttersta vikt.
Man kör inte en turbomotor på motorväg och avslutar med att abrupt stänga av den heta motorn.
Motorn BÖR få svalna av i lugn och ro under ordnade former genom tomgångskörning i runt 5 minuter.
Då hinner motoroljan cirkulera och kyla ner motorn och därmed turbon.

Finns/fanns en känd och duktig motorman i Södertälje - mest känd för att han samlade på NSU RO80 - som konstruerade en anordning till turbomotorer så att de tvingades fortsätta att snurra cirka 5 minuter efter att man slagit från tändningen.

Oljebyten - ofta - är nyckeln till ett långt motorliv i allmänhet, och för "respiratormotorer" i synnerhet.

Jag är av den bestämda uppfattningen att 30.000 km är för långt mellan oljebytena.

Jo jag vet att oljorna med åren blivit allt bättre och bättre.

Många europeiska biltillverkares motorer har problem med de långa oljebytesintervallerna.

Men inte - vad jag erfarit - Toyota och Honda.

Så svaret på frågan är att livslängden på Toyotas turbomotor beror på ägare/förare - speciellt den förste!
Citera
2026-05-22, 17:21
Medlem
Perfect10s avatar
En annan tumregel är trimmningsgraden, under 100 hk/liter för hållbarhet. Toyota brukar (de hållabara iaf) ligga med marginal under det.
Citera
2026-05-22, 17:22
Medlem
448s avatar
Dagens turbos rullar ju bilens livslängd ut vid oljebyten - kör inte gamla bilar men finns folk som plockat av turbon på 90 talsbilar för och renovera och beställt renoveringskitt.

Allt nytt som innuti

Det som sliter är ofta att folk kör övermil på oljan som blir tjockare o smörjer dåligt vid kallstart
Citera
2026-05-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Svaret på din fråga kan bli det klassiska "hur långt är ett snöre"?

Jag vill påstå att skötseln och körförhållandena är avgörande för de flesta bilmotorers livslängd.
Går vi tillbaka till 50 och 60-talet så var VW typ 1 måttstocken.
Då fick man en guldklocka om man lyckades köra en VW-motor 10.000 mil utan haveri.

Jag lyckades inte.
På min VW typ 1 1956 havererade kamaxeldrevet vid nånstans mellan 5.000 och 6.000 mil.
Orsaken var att kamaxeldrevet var tillverkat av konstfiber.
Konstfibern nöttes av och pulveriserades för att till slut täppa till oljekanalen i vevaxeln.
VW typ 1 hade inget oljefilter - endast en sil i botten på motorn/oljetråget.
Denna sil förmådde inte samla upp resterna av kamaxeldrevet.
Resultatet blev att vevaxeln skar och lagersätena i motorhalvorna deformerades så att motorn inte gick att lämna som pant mot en utbytesmotor.
VW tog det i på någon som helst garanti eller "goodwill".
Jag hade inte köpt bilen ny.
Guldklockan tillföll endast dom som klarade 10.000 mil på motorn - och var förste och ende ägaren till bilen.

Många år senare, när jag köpte nya bilar, började jag ALLTID med att byta oljan i motorn.
Varför?
Jo jag hade med egna ögon sett vad som "kan bli kvar" i oljan efter sammansättningen och provkörningen, då jag var anställd på Volvos motorverkstad i Eskilstuna.

Sen - vad gäller turbomotorer - så är handhavandet av yttersta vikt.
Man kör inte en turbomotor på motorväg och avslutar med att abrupt stänga av den heta motorn.
Motorn BÖR få svalna av i lugn och ro under ordnade former genom tomgångskörning i runt 5 minuter.
Då hinner motoroljan cirkulera och kyla ner motorn och därmed turbon.

Finns/fanns en känd och duktig motorman i Södertälje - mest känd för att han samlade på NSU RO80 - som konstruerade en anordning till turbomotorer så att de tvingades fortsätta att snurra cirka 5 minuter efter att man slagit från tändningen.

Oljebyten - ofta - är nyckeln till ett långt motorliv i allmänhet, och för "respiratormotorer" i synnerhet.

Jag är av den bestämda uppfattningen att 30.000 km är för långt mellan oljebytena.

Jo jag vet att oljorna med åren blivit allt bättre och bättre.

Många europeiska biltillverkares motorer har problem med de långa oljebytesintervallerna.

Men inte - vad jag erfarit - Toyota och Honda.

Så svaret på frågan är att livslängden på Toyotas turbomotor beror på ägare/förare - speciellt den förste!

Lite tankar och fakta runt detta…

Generellt sett så är det absolut inte dåligt att byta olja före säg 3k mil, eller före vad som sägs i serviceintervallerna. Men, samtidigt så funkar det generellt sett helt ok att köra enligt intervallerna, eller till det varslas om oljeservice så många nya motorer anpassar intervallerna efter hur motorn körts.

En annan sak är att det absolut är en bra tanke att köra lugnt med en turbomotor (särskilt om man kört hårt sista stunden) sista kilometrarna innan stopp.
Men, samtidigt så har oljorna förbättrats enorm vad gäller tålighet mot höga temperaturer och ”koksning” mot hur det var på t ex 70-80talen. Samt att i princip alla moderna motorer sen slutet på 80talet har vattenkylda lagerhus på turbon. Detta betyder att på moderna turboaggregat så har oljan degraderats från att primärt ha både ansvar för kylning och smörjning, bara har ansvar för smörjning primärt. Och motorns kylvatten har fått ta över ansvaret för kylning.
Det är dessutom så finurligt att när motorn är igång så pumpas kylvatten runt genom turbons lagerhus, och när motorn stannas så fortsätter kylvattnet att cirkulera genom lagerhuset så länge det är varmt genom sk termosifonverkan. Detta gör att det i det inte är tvunget att köra lugnt sista biten för att kyla ner turbon. Eller att stå på tomgång för att turbin ska svalna. Det är fortfarande en god tanke att göra så, men alltså inte längre så viktigt alls som det var förr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in