2026-05-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och det du beskriver är ju likartad modus operandi för i princip alla konspirationstroende i alla konspirationsteorier, oavsett om det handlar om 9/11, förintelsen, judarna, invandringen, chemtrails, flat earth etc etc etc, och samma för de som blint tror på allehanda paranormala påstådda fenomen som medium, slagrutor etc etc etc.

Att sen vissa beter sig så mest för att det är kul att motvalsa sig lite är en sak, men skrämmande att så många verkligen benhårt tror blint på konspirationsteorierna oavsett bergen av vetenskapliga motbevis.

T ex med dom rasade tornen.behöver man inte va fysiker eller byggnadsexpert/höghuskonstruktör för att förstå at dom tornen föll på ett sätt som är omöjligt uten spr.medel och mycket avanserade metoder. Millioner människor vet detta nu och är inte nåt man "bara tror".

Månlandningen vet många också är fejkade, efter att dom upptäcker alla detaljer i filmer och fotografier som inte ger nån mening. Ett och annat fel skulle man tolerera, men inte tiotals och alla rymdmänniskpr/astronauters beteende som vi känner till...
Samt alla tenkisk omöjliga saker.
Citera
2026-05-22, 13:41
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Om man börjar åka kommersiellt runt månen så kommer jag inte ifrågasätta det.
För att börja göra komersiella resor runt månen måste någon resa vara den första - för att ta reda på om sådana resor är möjliga.
Vad är det som gör att inte Artemis 2 var denna första resa?
Citera
2026-05-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
För att börja göra komersiella resor runt månen måste någon resa vara den första - för att ta reda på om sådana resor är möjliga.
Vad är det som gör att inte Artemis 2 var denna första resa?
Magkänslan. Det är allt jag har att gå på. Om folk börjar åka till månen på semestern så är jag den förste att erkänna att min magkänsla hade fel.
Citera
2026-05-22, 14:51
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
T ex med dom rasade tornen.behöver man inte va fysiker eller byggnadsexpert/höghuskonstruktör för att förstå at dom tornen föll på ett sätt som är omöjligt uten spr.medel och mycket avanserade metoder. Millioner människor vet detta nu och är inte nåt man "bara tror".

Månlandningen vet många också är fejkade, efter att dom upptäcker alla detaljer i filmer och fotografier som inte ger nån mening. Ett och annat fel skulle man tolerera, men inte tiotals och alla rymdmänniskpr/astronauters beteende som vi känner till...

Jaha, hur vet miljoner människor att WTC sprängdes med sprängmedel? Eftersom man vet att tornens konstruktion+buckling gjorde att dom kollapsade?

Kan du visa en enda detalj i en film eller fotografi som visar att månlandningarna var fejk? Självklart kan du inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Magkänslan. Det är allt jag har att gå på. Om folk börjar åka till månen på semestern så är jag den förste att erkänna att min magkänsla hade fel.

Är det inte dags att kolla på alla hundratals eller tusentals bevis som motbevisar din magkänsla?
Citera
2026-05-22, 16:02
Medlem
Citat:

Nu har ju alla dessa påstådda argument från filmer och bilder visat sig vara felaktiga. Och vilka tekniska omöjligheter tänker du på ? Samma sak här har debunkats
Citera
2026-05-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Jaha, hur vet miljoner människor att WTC sprängdes med sprängmedel? Eftersom man vet att tornens konstruktion+buckling gjorde att dom kollapsade?

Kan du visa en enda detalj i en film eller fotografi som visar att månlandningarna var fejk? Självklart kan du inte det.

Är det inte dags att kolla på alla hundratals eller tusentals bevis som motbevisar din magkänsla?

Jag skriver gärna om wtc,.men måste nog hänvisa till wtc-tråden så inte nån mod stoppar det här i måntråden.

Tillräckligt många har slutat lita på officiella tramset, om det är månhoaxet eller wtc-bedrägerierna m.m.
Enkelt att be om bevis, men det blir bara eviga tjatet typ jo..nej..jo..nei..och professionella bevisnekare har resten av året för att tjata, och nästa år...
Citera
2026-05-22, 19:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag skriver gärna om wtc,.men måste nog hänvisa till wtc-tråden så inte nån mod stoppar det här i måntråden.

Tillräckligt många har slutat lita på officiella tramset, om det är månhoaxet eller wtc-bedrägerierna m.m.
Enkelt att be om bevis, men det blir bara eviga tjatet typ jo..nej..jo..nei..och professionella bevisnekare har resten av året för att tjata, och nästa år...

Men du har ju aldrig visat några bevis. Börjar det inte bli ganska pinsamt?
Citera
2026-05-22, 19:47
Medlem
SpaceX ska tydligen stå för månlandaren när Artemis 4 ska ta folk till månen. Börsnotering nu i juni. Jag kan redan nu säga att jag kommer vara skeptisk. Men aktierna lär stiga rejält när dom landar.
Citera
2026-05-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Men van allens film var ute i rymden?

vad drar du själv för slutsats?
Citera
2026-05-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Enligt James Van Allen så har vi varit i rymden och även på månen. Så om om du nu litar på han så kan du lägga ner detta tramset. Eller cherrypickar du även vad han säger?

Van Allen var mycket konsekvent i vad han sa om saken, och backade aldrig om sina publicerade uttalanden, som dessa:

"So far, the most interesting and least expected result of man's exploration of the immediate vicinity of the earth is the discovery that our planet is ringed by a region - to be exact, two regions - of high energy radiation extending many thousands of miles into space.
The discovery is of course troubling to astronauts; somehow the human body will have to be shielded from this radiation, even on a rapid transit through the region.
[...]

Unless some practical way can be found to shield space-travelers against the effects of the radiation, manned space rockets can best take off through the radiation-free zone over the poles."
Citera
2026-05-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Som jag tidigare tagit upp du bortser från en rad omständigheter som förklarar saken
Det var inte samma områden av bältet som passerades. Thor Able området var mer intensivt.
Det var inte samma film. Apollo filmerna var mindre känsliga för strålning och förvarades i egna behållare
Skyddet för filmerna i Apollo var över 6 g/cm2. Skyddet varierar beroende på var i kapselm man är och det är mer än hälften av Thor Ables

Apollo befann sig i det inre bältet minst dubbelt så länge, då man också färdades tillbaka. men den kosmiska strålningen tar inte slut efter bältena utan är något man utsätts för under hela vistelsen utanför jordens atmosfär.

Apollos fotografiska emulsion var naturligtvis också känslig för joniserande strålning och kosmisk partikelstrålning, då det i själva verket är samma typ av film, dvs gelatin + silverhalid-kristaller.

förstår ärligt talat inte vad du försöker säga om skyddet. Apollo hade som sagt några ynka mm aluminiumfolie. du kanske skulle dra dig till minnes vad din rekommenderade artikel sa: för att stoppa den kosmiska strålningen skulle det krävas en sfär av 400 ton vatten som omsluter besättningen.

"A spherical shell of water or plastic could protect space travelers, but it would take a total mass of at least 400 tons — beyond the capacity of heavy-lift rockets."
Senast redigerad av justformybaby 2026-05-22 kl. 20:12.
Citera
2026-05-22, 20:16
Medlem
Kan ingen jävel bara åka förbi/ landa i närheten av månlandningen och visa bilder på bilen, flaggan mm som såklart står fortfarande parkerade där de lämnades så blir det slut på allt trams kring om någon varit där eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in