2026-05-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, vi föds med ett visst intelligensspann - vår IQ kan inte bli högre eller lägre än det.

Sedan var vi hamnar INOM det spannet som vuxna beror på uppväxten: tillgång till utbildning på rätt nivå, samtalspartners med god intelligens (eller tvärtom), böcker, stimulerande fritidssysselsättningar o.s.v.. Man kan även som vuxen bli "rostig" i hjärnan om man slutar träna den, och t.ex. har ett arbete som inte kräver att man använder hjärnan på någon högre nivå, samt ägnar fritiden åt enkel färdigtuggad underhållning.

När det kommer till introvert/extrovert, så tror jag faktiskt att det ÄR så att introverta människor ofta upprätthåller en högre IQ INOM SITT SPANN (alltså jämfört med var de skulle ligga om de var extroverta), för att de tillbringar mycket tid med sådant som utvecklar hjärnan. Som att läsa (både skönlitteratur och facklitteratur och på olika språk), tänka, intressera sig för intellektuella saker, ta reda på saker, de kanske spelar schack mot en schackdator, löser korsord, matteproblem eller soduku, diskuterar en mängd ämnen på olika forum och slipar sina argument, fortsätter att lära sig nya saker - t.ex. språk - långt upp i livet. Att sitta på krogen och dricka alkohol och fyllna till mer och mer varje kväll i goda vänners lag, är trevligt det med, men tränar inte hjärnan.
Just det. Utom att man kan ha många specialiteter.
((Jag har alltid haft olika kompisar för olika av mina specialiteter för få klarar att hänga med på mer än 2 om ens det.))

Även om extroverta har lika högt IQspann vid STARTEN av livet hamnar de på efterkälken eftersom de inte tränar hjärnan lika mycket som genomsnittet av introverta gör...
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Och mitt resonemang tar sitt avstamp i att lejonet inte bryr sig om vad zebran tycker om honom.
För egen del bryr jag mig inte ett dugg om vad korkade, som dessutom snackar skit, tycker,
men DÄREMOT är det en del av min "mission" att försöka göra världen lite mindre dålig genom att försöka få den att ta bättre beslut och speciellt försöka hjälpa snälla men inte smarta personer att inte bli blåsta.
Därför har jag skrivit/pratat mycket t ex
mot religiösa som försöker leda personer till att inte INTE tänka logiskt
och sedan många år motbevisat amerikaner som försöker inbilla andra att USA är bäst i världen
ännu mer nu med Trump...

IRL vet folk vad jag gjort så det behövs inte nämnas,
medan på internet skriver jag ibland vad jag gjort som EXEMPEL till det jag påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Falskt påstående. Mycket begåvade människor diskuterar gärna intelligens och det du uttrycker är en kulturell uppfattning som inte har en koppling till intelligens.
Diskuterar iofs sällan intelligens i sig med smarta, men diskuterar saker som kräver hög intelligens för att begripa
Citat:
Om du inte talar om vad du är, lämnar du utrymme för att det motsatta ska kunna påstås om dig. Otroligt få människor säger att de är dittan eller dattan, ändå tror 9/10 att de utmärker sig bättre än andra inom de områden de fokuserar på.
Ja. IRL ignorerar jag oftast korkade påståenden om mig men på internet bemöter jag dem för att ANDRA än korkade skitpersoner inte ska kunna lura dem.

((Det jag är mest känd för i Sverige är jag bevisat tydligt NÄST bäst, så jag är lättindentifierad om jag skulle tala om för vad och jag vill inte ha in sådana skitpersoner i de forumen, därför talar jag inte om för vad. Dessutom var jag ganska känd för mina aktieanalyser och förutspåenden inom det området, men det var länge sedan jag flyttade fokus till att researcha för att starta företag utomlands, så jag bryr mig inte om om skitpersonsidioterna kommer in på aktieforum
Citat:
Jag har nog erfarenheter av människor med väldigt hög intelligens i jämförelse med andra och är intelligent själv. Ditt resonemang spricker eftersom lågt begåvade människor hela tiden attackerar begåvade människor med falska påståenden om att de är "osammanhängande" och "röriga" till direkta påhopp på deras intelligens.

Jag är mer begåvad än många och på nätet är just min intelligens vad lägre begåvade gärna hoppar på direkt med falska påståenden om att jag inte är särskilt smart.

Människor med låg IQ tror att vad de påstår om andra, alltid kan bli den vinnande sanningen eftersom de inte förstår skillnaden mellan vad de tror/tänker och hur något faktiskt är.
Just det som Trump och hans idiotfans
och t ex den här i den här tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Väldigt rörig trådstart, näe du är nog ute å cyklar. Folk med högt iq brukar kunna vara mer sammanhängande och mer precisa.

Du begriper inte ens att nästan hela i startposten är listning av vad som sägs i den länkade ARTIKELN...
Citat:
Intelligens är ett intressant ämne för människor med högre intelligens eftersom vi faktiskt kan uppfatta den. Det handlar inte om att klappa sig själv på axeln lika mycket som att ämnet är intresseväckande i vad som skapar olika skillnader, hur de uttrycks, hur andra tänker osv.

Nedifrån ser det ut som något elitiskt, en förfining där någon bara råkar "ha vunnit". Men ligger man en bit ifrån genomsnittet så är det med intelligens istället något helt annat och berör hur människor tänker.
Just det.

((I mitt fall syns det tydligt t ex på de höga resultaten som sportledare och inom aktiehandel.))
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Spela schack ♟️ eller bridge tänker jag först på.
Ja. En av kompisarna är t o m i världseliten i schack och en annan inom ekonomi, men ingen av dem klarar av ett vanligt jobb p g a kasst EQ.
Citera
2026-05-22, 12:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Vidare så undrar jag lite över dom supermänniskorna. Dom som är i toppen av sitt fält yrkesmässigt, ett socialt geni som hinner med att läsa 'stora författare och filosofer', utvecklas i sina utmanande hobbies, festa hela natten, hålla sig i form och dessutom ha en familj som dom verkligen hinner umgås med. Marie Curie kunde det inte, Einstein kunde det inte, Newton kunde det inte. Inte heller Carl Sagan och Elon Musk kan det bevisligen inte heller. Än så länge har jag inte stött på någon sådan människa, har du?

Jag har stött på sådana som har varit nära på, faktiskt. Men om vi ska ta några som alla känner till, så t.ex. Julius Caesar. Det är även omvittnat att han hade ett sömnbehov på bara tre-fyra timmar (men han tog korta power naps däremellan), och därför hann han med så mycket. Han kunde läsa en papyrusrulle bara genom att titta på den ett ögonblick t.ex., då hade han scannat av den och tagit in innehållet. I det militära var han först en modig soldat som ung (och en som samtidigt överlevde), sedan en skicklig general. Han hann med att vara något slags präst som ung också förutom detta. Han skrev böcker. Han var även ett socialt geni. Kunde motivera sina trupper och bilda politiska allianser. Samt att han var en (ö)känd kvinnokarl - där hjälpte väl hans snygga manliga utseende till också förstås. I Alexandria festade han halva nätterna med den 30 år yngre Kleopatra...

idag stämmer det också på många politiker. Det bjuder mig emot att säga Margaret Thatcher, för jag tyckte aldrig om henne, men hon pluggade t.ex. juridik och kemi samtidigt, och sedan forskade hon i kemi och blev senare advokat, sedan gick hon in i politiken - där hon snabbt nådde toppen såklart - och i parlamentet blev hon någon slags Elizabeth I-figur där hon höll alla herrarna i ett stramt grepp. Hon sov också bara tre timmar om dygnet, och hann därför med många saker samtidigt. Hon var så effektiv att hon t.o.m. födde båda barnen som man ska ha samtidigt (tvillingar) - detta var ett stående skämt om henne!

Ronald Reagan var väl också den typen... och idag Donald Trump. Det är otroligt vad den karl'n har hunnit med i sitt liv.
Citera
2026-05-22, 14:08
Medlem
Citat:
Vidare så undrar jag lite över dom supermänniskorna. Dom som är i toppen av sitt fält yrkesmässigt, ett socialt geni som hinner med att läsa 'stora författare och filosofer', utvecklas i sina utmanande hobbies, festa hela natten, hålla sig i form och dessutom ha en familj som dom verkligen hinner umgås med. Marie Curie kunde det inte, Einstein kunde det inte, Newton kunde det inte. Inte heller Carl Sagan och Elon Musk kan det bevisligen inte heller. Än så länge har jag inte stött på någon sådan människa, har du?
Känner flera som klarar båda bra.
Ja, det är vanligt att karriärister inte prioriterar familjen. En del av dem vaknar upp FÖR SENT då de passerat 50 år och har tonårsbarn, som mer eller mindre avskyr dem.
Men det är en prioriteringsfråga. Det finns många icke-karriärister, som inte bryr sig om barnen fastän de är hemma själva mycket tittande på TV istället...

Då jag började leda en sportklubb nära botten i seriesystemet och knappt hade några spelare, åkte jag runt i skolorna och propagerade för att de skulle försöka starta lokala grupper stöttade av klubben. Vi hade nästan inga medlemmar så vi hade knappt några som kunde vara ledare så efter att barnen blivit intresserade sa jag upp med handen om ni känner någon som kanske kan bli ledare för er grupp. De som räckte upp handen fick en informationslapp om hur det kan gå till, vad klubben hjälper till med och telefonnummer till mig.
En anmärkningsvärd sak var att ju HÖGRE status på området desto FLER ställde upp som ledare fastän de ju har MINDRE tid p g a jobb, medan på områden med LÄGST status var det ALDRIG någon som tog sig tid, fastän det är där aktiviteterna behövs mest...
På det sättet fick vi bl a fram ledare med höjdarjobb inom t ex Telia och ICA, som tog sig tid att hjälpa sina barn. T o m två VDar för börsnoterade företag ställde upp, den ene för ett internationellt företag tog sig tid då han var i Sverige, medan den förste var t o m huvudledare för en grupp flera år. Så jag har varit över VDn i ett stort internationellt företag haha
Citera
2026-05-22, 15:34
Medlem
Akacia2050s avatar
Jag har säkert en bra bit över medel i IQ, väldigt enkelt med matte och så. Men har inget intresse för tal och "komplexa mönster". Mer helt autisk i skönhet, gylleneanittet, Gud. Mer inne vishet, dikter, förstår helheten, har lätt för att fånga upp vad beståndsdelar sammantaget i vad de netyder, behöver inte gå in så mycket i detaljer men får nya insikter när jag gör det. Iq visar inte litterär begåvning. Tror inte TS utmärker sig i IQ men andra intelligenser. Barn som har högt IQ från lägre klasser är udda och ibland misslyckade men softar? högt iq i överklassen är uppstyrda men har hobbies och egenheter?
Citera
2026-05-22, 15:45
Medlem
Mikaelias avatar
Har hört att många intelligenta människor blir missbrukare eftersom de är trötta på hur dumt samhället fungerar. Just IQ-tester går att träna sig till ett bra resultat och bör således inte användas som ett test för att mäta logisk intelligens. Intelligens är extremt brett och man kan vara intelligent på allt från konst till matematik.
Citera
2026-05-22, 16:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
idag stämmer det också på många politiker. Det bjuder mig emot att säga Margaret Thatcher, för jag tyckte aldrig om henne, men hon pluggade t.ex. juridik och kemi samtidigt, och sedan forskade hon i kemi och blev senare advokat, sedan gick hon in i politiken - där hon snabbt nådde toppen såklart - och i parlamentet blev hon någon slags Elizabeth I-figur där hon höll alla herrarna i ett stramt grepp. Hon sov också bara tre timmar om dygnet, och hann därför med många saker samtidigt. Hon var så effektiv att hon t.o.m. födde båda barnen som man ska ha samtidigt (tvillingar) - detta var ett stående skämt om henne!
Det ironiska är ju att historien visar vilken usel statsledare hon var, och nästan alla problem som UK har numera kan härledas till Thatcher. Som trodde benhårt på att företag skulle lösa alla problem under konkurrens. Bara det att bra företag ordnar så de slipper konkurrens.

Ett bra exempel är oljan. UK hade lika mycket olja i Atlanten som Norge. Men nu utvinner de ingen olja längre, den är slut eftersom Thatcher lät stora USA-bolag suga ut så mycket som möjligt. Därefter beskattades USA-företagen och skatterna gick rakt in i statsbudgeten. Så det finns inte en krona sparad. Medans korkade Norge lät staten ta alla pengar och sparade dem i Norska oljefonden som är världens största sparbössa. Så kan de gå när ett "geni" möter någon vanlig i en kamp om olja.
Citera
2026-05-22, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det ironiska är ju att historien visar vilken usel statsledare hon var, och nästan alla problem som UK har numera kan härledas till Thatcher. Som trodde benhårt på att företag skulle lösa alla problem under konkurrens. Bara det att bra företag ordnar så de slipper konkurrens.

Ett bra exempel är oljan. UK hade lika mycket olja i Atlanten som Norge. Men nu utvinner de ingen olja längre, den är slut eftersom Thatcher lät stora USA-bolag suga ut så mycket som möjligt. Därefter beskattades USA-företagen och skatterna gick rakt in i statsbudgeten. Så det finns inte en krona sparad. Medans korkade Norge lät staten ta alla pengar och sparade dem i Norska oljefonden som är världens största sparbössa. Så kan de gå när ett "geni" möter någon vanlig i en kamp om olja.

Jo men så är det ju ofta. För att gå till Julius Caesar igen, så gjorde han sig så impopulär att han blev mördad till slut, trots alla hans framgångar. Överste Khadaffi också, för att ta ett exempel i nutid. Jag tror i och för sig att detta också kan bero på folks avundsjuka. Folk vill ha någon att se upp till och beundra, det är nog inbyggt i oss - men samtidigt känner de avundsjuka mot personen, och därför gottar de sig när den en gång dyrkade personen faller... (Förlåt för att det blev lite OT.)
Citera
2026-05-22, 16:48
Avslutad
Samma sak som horoskop, self-glazing och tydligt att alla kan passa in på något.

Ingen smart människa tror på sådant.
Citera
2026-05-22, 16:49
Medlem
Custom_mades avatar
Ny forskning visar att en indikator på hög intelligens är meta kognition, dvs att kunna tänka på hur man tänker.
Citera
2026-05-22, 17:02
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Din tråd håller en rätt låg nivå och saknar sammanhang och är strukturerad konstigt så jag tror inte du tillhör den delen av befolkningen höger om mittcirkeln.

Korrelation: Två saker händer samtidigt (t.ex. att folk äter mer glass när det är soligt).
Kausalt samband (Kausalitet): Det ena beror direkt på det andra (t.ex. att värmen från solen gör att glassen smälter).

Jag tror inte att det finns något kausalt samband, eller ens en korrelation, mellan extraversion/introversion och högt IQ. De här två sakerna har inte ens med varandra att göra överhuvudtaget, och då kan det absolut inte finnas något orsakssamband.

Intelligens och personlighetsdrag är två helt separata system.
Jag har försökt förklara korrelation och koherens för Lunkan man förstår inte. Det är ingen idé. Han är smart för han har bestämt att så är fallet.
Citera
2026-05-22, 17:03
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Känner flera som klarar båda bra.
Ja, det är vanligt att karriärister inte prioriterar familjen. En del av dem vaknar upp FÖR SENT då de passerat 50 år och har tonårsbarn, som mer eller mindre avskyr dem.
Men det är en prioriteringsfråga. Det finns många icke-karriärister, som inte bryr sig om barnen fastän de är hemma själva mycket tittande på TV istället...

Då jag började leda en sportklubb nära botten i seriesystemet och knappt hade några spelare, åkte jag runt i skolorna och propagerade för att de skulle försöka starta lokala grupper stöttade av klubben. Vi hade nästan inga medlemmar så vi hade knappt några som kunde vara ledare så efter att barnen blivit intresserade sa jag upp med handen om ni känner någon som kanske kan bli ledare för er grupp. De som räckte upp handen fick en informationslapp om hur det kan gå till, vad klubben hjälper till med och telefonnummer till mig.
En anmärkningsvärd sak var att ju HÖGRE status på området desto FLER ställde upp som ledare fastän de ju har MINDRE tid p g a jobb, medan på områden med LÄGST status var det ALDRIG någon som tog sig tid, fastän det är där aktiviteterna behövs mest...
På det sättet fick vi bl a fram ledare med höjdarjobb inom t ex Telia och ICA, som tog sig tid att hjälpa sina barn. T o m två VDar för börsnoterade företag ställde upp, den ene för ett internationellt företag tog sig tid då han var i Sverige, medan den förste var t o m huvudledare för en grupp flera år. Så jag har varit över VDn i ett stort internationellt företag haha
Vad tänker du att dina exempel säger? Förutom att de ställde upp. Att en VD ställer upp säger inte mer än att han - ställde upp.
Citera
2026-05-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Men du skriver ju att just extroverta inte brukar ha dessa vanor så som att "ha full kalender" eller "vara nyfiken", alltså säger du att det är något som introverta oftare har?

Nej man får inte högre IQ av att tänka mycket. Nej man får inte lägre IQ av att vara social och snacka mycket.

Sen vet jag inte vad jag ska säga om att du tror att presidenten i världens främsta stormakt inte är smart. Han må bete sig på ett sätt som tyder på bristfällig empati, men intelligent fattar du väl för fan att han är.
Jo man får högre IQ av att tänka mycket. Tänk på det litegrann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in