Citat:
Just det. Utom att man kan ha många specialiteter.
Alltså, vi föds med ett visst intelligensspann - vår IQ kan inte bli högre eller lägre än det.
Sedan var vi hamnar INOM det spannet som vuxna beror på uppväxten: tillgång till utbildning på rätt nivå, samtalspartners med god intelligens (eller tvärtom), böcker, stimulerande fritidssysselsättningar o.s.v.. Man kan även som vuxen bli "rostig" i hjärnan om man slutar träna den, och t.ex. har ett arbete som inte kräver att man använder hjärnan på någon högre nivå, samt ägnar fritiden åt enkel färdigtuggad underhållning.
När det kommer till introvert/extrovert, så tror jag faktiskt att det ÄR så att introverta människor ofta upprätthåller en högre IQ INOM SITT SPANN (alltså jämfört med var de skulle ligga om de var extroverta), för att de tillbringar mycket tid med sådant som utvecklar hjärnan. Som att läsa (både skönlitteratur och facklitteratur och på olika språk), tänka, intressera sig för intellektuella saker, ta reda på saker, de kanske spelar schack mot en schackdator, löser korsord, matteproblem eller soduku, diskuterar en mängd ämnen på olika forum och slipar sina argument, fortsätter att lära sig nya saker - t.ex. språk - långt upp i livet. Att sitta på krogen och dricka alkohol och fyllna till mer och mer varje kväll i goda vänners lag, är trevligt det med, men tränar inte hjärnan.
Sedan var vi hamnar INOM det spannet som vuxna beror på uppväxten: tillgång till utbildning på rätt nivå, samtalspartners med god intelligens (eller tvärtom), böcker, stimulerande fritidssysselsättningar o.s.v.. Man kan även som vuxen bli "rostig" i hjärnan om man slutar träna den, och t.ex. har ett arbete som inte kräver att man använder hjärnan på någon högre nivå, samt ägnar fritiden åt enkel färdigtuggad underhållning.
När det kommer till introvert/extrovert, så tror jag faktiskt att det ÄR så att introverta människor ofta upprätthåller en högre IQ INOM SITT SPANN (alltså jämfört med var de skulle ligga om de var extroverta), för att de tillbringar mycket tid med sådant som utvecklar hjärnan. Som att läsa (både skönlitteratur och facklitteratur och på olika språk), tänka, intressera sig för intellektuella saker, ta reda på saker, de kanske spelar schack mot en schackdator, löser korsord, matteproblem eller soduku, diskuterar en mängd ämnen på olika forum och slipar sina argument, fortsätter att lära sig nya saker - t.ex. språk - långt upp i livet. Att sitta på krogen och dricka alkohol och fyllna till mer och mer varje kväll i goda vänners lag, är trevligt det med, men tränar inte hjärnan.
((Jag har alltid haft olika kompisar för olika av mina specialiteter för få klarar att hänga med på mer än 2 om ens det.))
Även om extroverta har lika högt IQspann vid STARTEN av livet hamnar de på efterkälken eftersom de inte tränar hjärnan lika mycket som genomsnittet av introverta gör...
Citat:
För egen del bryr jag mig inte ett dugg om vad korkade, som dessutom snackar skit, tycker, men DÄREMOT är det en del av min "mission" att försöka göra världen lite mindre dålig genom att försöka få den att ta bättre beslut och speciellt försöka hjälpa snälla men inte smarta personer att inte bli blåsta.
Därför har jag skrivit/pratat mycket t ex
mot religiösa som försöker leda personer till att inte INTE tänka logiskt
och sedan många år motbevisat amerikaner som försöker inbilla andra att USA är bäst i världen

ännu mer nu med Trump...
IRL vet folk vad jag gjort så det behövs inte nämnas,
medan på internet skriver jag ibland vad jag gjort som EXEMPEL till det jag påstår.
Citat:
Diskuterar iofs sällan intelligens i sig med smarta, men diskuterar saker som kräver hög intelligens för att begripa
Citat:
Ja. IRL ignorerar jag oftast korkade påståenden om mig men på internet bemöter jag dem för att ANDRA än korkade skitpersoner inte ska kunna lura dem.((Det jag är mest känd för i Sverige är jag bevisat tydligt NÄST bäst, så jag är lättindentifierad om jag skulle tala om för vad och jag vill inte ha in sådana skitpersoner i de forumen, därför talar jag inte om för vad. Dessutom var jag ganska känd för mina aktieanalyser och förutspåenden inom det området, men det var länge sedan jag flyttade fokus till att researcha för att starta företag utomlands, så jag bryr mig inte om om skitpersonsidioterna kommer in på aktieforum
Citat:
Just det som Trump och hans idiotfans
Jag har nog erfarenheter av människor med väldigt hög intelligens i jämförelse med andra och är intelligent själv. Ditt resonemang spricker eftersom lågt begåvade människor hela tiden attackerar begåvade människor med falska påståenden om att de är "osammanhängande" och "röriga" till direkta påhopp på deras intelligens.
Jag är mer begåvad än många och på nätet är just min intelligens vad lägre begåvade gärna hoppar på direkt med falska påståenden om att jag inte är särskilt smart.
Människor med låg IQ tror att vad de påstår om andra, alltid kan bli den vinnande sanningen eftersom de inte förstår skillnaden mellan vad de tror/tänker och hur något faktiskt är.
Jag är mer begåvad än många och på nätet är just min intelligens vad lägre begåvade gärna hoppar på direkt med falska påståenden om att jag inte är särskilt smart.
Människor med låg IQ tror att vad de påstår om andra, alltid kan bli den vinnande sanningen eftersom de inte förstår skillnaden mellan vad de tror/tänker och hur något faktiskt är.
och t ex den här i den här tråden:
Citat:
Du begriper inte ens att nästan hela i startposten är listning av vad som sägs i den länkade ARTIKELN...
Citat:
Just det. Intelligens är ett intressant ämne för människor med högre intelligens eftersom vi faktiskt kan uppfatta den. Det handlar inte om att klappa sig själv på axeln lika mycket som att ämnet är intresseväckande i vad som skapar olika skillnader, hur de uttrycks, hur andra tänker osv.
Nedifrån ser det ut som något elitiskt, en förfining där någon bara råkar "ha vunnit". Men ligger man en bit ifrån genomsnittet så är det med intelligens istället något helt annat och berör hur människor tänker.
Nedifrån ser det ut som något elitiskt, en förfining där någon bara råkar "ha vunnit". Men ligger man en bit ifrån genomsnittet så är det med intelligens istället något helt annat och berör hur människor tänker.
((I mitt fall syns det tydligt t ex på de höga resultaten som sportledare och inom aktiehandel.))
Ja. En av kompisarna är t o m i världseliten i schack och en annan inom ekonomi, men ingen av dem klarar av ett vanligt jobb
p g a kasst EQ.