Igår, 06:43
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Mest troligt har han väll en likadan till med tex trasig motor, nu har han bytt motor oxh vill lämna tillbaka den trasiga,

Bara säg nej, det finns inget att komma med!

.Håller med eller om gubben kört och vält med den eller tappat den från släpkärran ;-)
Citera
Igår, 07:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Klart knivarna är slitna i en tjugo år gammal klippare. Sen står det i manualen på alla fyrtakt maskiner att man inte ska lägga dom på sidan för oljan kommer att rinna ut, hamna på fel ställen. Den är knappast "trasig" för det om han inte kört utan olja så den skurit.

Det är bara att blocka idioten om han fortsätter trakassera.
Citera
Igår, 07:29
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorbajs
Det skulle man kunna tro men det här gäller en svensk man i 60 års åldern som verkar helt verklighetsfrånvänd som tror att man kan ändra sig efter man tagit sönder något självmant

Det finns idioter till allt. Hänvisa till köplagen. Skadan har skett vid oaktsamhet i antingen frakt eller användande. Sådana här prylar säljs alltid i befintligt skick och den fungerade väl vid transaktionen, du har ingen skyldighet att lämna någon ångerrätt eller garanti. Blockera sedan numret och be honom att inte kontakta dig igen.

Är det någon lokal byfåne? Du kanske kan fråga dig runt eller reka om han har en historia av liknande incidenter sedan tidigare. Inte sällan sådana här muppar sätter fiffel som detta i system. Han kanske har bytt till trasiga blad för att behålla de hela själv eller bytt ut halva maskinen.
Citera
Igår, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om det finns folk som kan med sånt? Svar japp när jag höll på med köp och sälj kunde jag få ett samtal något år efter och någon sa bilen har dåliga däck vad ska du göra år det.

Ja, sånt folk finns definitivt. Finns de ju som hyr en bil och skiftar däcken mot sina egna utslitna...
Citera
Igår, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Kolla här
https://www.konsumentverket.se/om-oss/vagledning-for-konsumenter/
Ring å snacka med dem om privat försäljning täcks.

I vissa kommuner finns även kommunal konsumentvägledning.
Det står även om det på länkad hemsida.

Då det är en privatperson som köpt av en annan privatperson så är ingen av dem konsument så ingen konsument lagstiftning gäller.
Citera
Igår, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Då det är en privatperson som köpt av en annan privatperson så är ingen av dem konsument så ingen konsument lagstiftning gäller.
Köplagen är det som gäller, vilket säkert står nånstans på länkad sida med..
Citera
Igår, 09:09
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam
Jag hade inte lagt ner någon mer tid på detta. Din teori om att gräsklipparen tippats låter väldigt trolig. Det är såklart ett prekärt läge för gubben när han övertalat frugan att dom behöver en åkgräsklippare som han sedan direkt har sönder. Någon måste han ju skylla på.
Citera
Igår, 09:12
Medlem
Cameltotems avatar
Försök hitta en bra lösning.

Finns folk som mördat för mindre, man vet aldrig hur kapabel en annan människa är till mord eller utpressning.
Citera
Igår, 10:32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ja hela historien är ganska konstig och det är garanterat något han ställt till med själv.

Fråga han var det läcker. Alltså Jag har en Meec Tools vertikalskärare. La den på sidan för jag skulle inspektera knivarna, då rann det ut motorolja på sidan av den. Dum som jag är trodde jag först den gått sönder. Jag hade dessutom lagt den på sidan i bilen då jag skulle transportera den, vilket jag inte förstod skulle göra den läcker ut motorolja.

Nej, lagt kort ligger för en sådan person.
Citera
Igår, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Finns folk som mördat för mindre, man vet aldrig hur kapabel en annan människa är till mord eller utpressning.
Det hade vart ett alternativ om han inte avsiktligt försöker blåsa mig.

Men samtidigt håller jag med om vad du säger och kan man gå såhär långt för ett fel man själv begår så är ju risken att man inte har alla hästar hemma.

Kommer dock inte backa då det är uppenbart att han är handhavande.
Citera
Igår, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Då har man indirekt vidgått köparens begäran om ersättning om än med viss prutning. Finns kanske tillfällen det passar, men inte i det som ts beskriver då det dessutom misstänks vara konstruerade fel.
Citera
Igår, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Fråga han var det läcker. Alltså Jag har en Meec Tools vertikalskärare. La den på sidan för jag skulle inspektera knivarna, då rann det ut motorolja på sidan av den. Dum som jag är trodde jag först den gått sönder. Jag hade dessutom lagt den på sidan i bilen då jag skulle transportera den, vilket jag inte förstod skulle göra den läcker ut motorolja.

Nej, lagt kort ligger för en sådan person.
Det kan han inte svara på för ena sekunden kan han ingenting och i nästa ska han laga den själv.

Jag vet med 99,x % säkerhet att det kommer från vevhusventilationen där oljan endast kan rinna ut om maskinen är tippad i 90graders lutning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in