2026-05-21, 20:47
Medlem
När du säljer en begagnad vara privat gäller Köplagen (1990:931), och den säger i korthet:

• Varan ska stämma överens med vad köparen rimligen kan förvänta sig.
• Säljaren är inte ansvarig för dolda fel som inte fanns vid köpet.
• Köparen har bevisbördan, de måste visa att felet fanns redan vid köpet.

Eftersom köparen provkörde och såg maskinen i fungerande skick vid leveransen, blir det extremt svårt för honom att hävda att ett motor- och knivfel fanns vid köptillfället, om det inte finns tydliga tecken på det.

Köparen kan försöka hävda fel på varan, men han måste visa att felet fanns vid leverans (det vill säga innan han hämtade och använde maskinen). Eftersom du beskriver att maskinen var fullt fungerande och att oljespillet troligen beror på felaktigt handhavande (tippning, fel påfyllning etc.) efter leverans, är det högst osannolikt att köparen har rätt till hävning eller ersättning.

De punkter som stärker din ståndpunkt:

• Maskinen var fullt fungerande vid hämtningen.
• Köparen provkörde maskinen och godkände den.
• Bilden visar olja på ställen där oljan normalt inte rinner ut, sannolikt har maskinen tippats.
• Du har använt maskinen under flera år utan att olja läckt eller knivarna gått sönder.
• Ditt svar till köparen har varit sakligt och korrekt.

Exempel på vad du kan skriva till honom:

• Maskinen var fullt fungerande vid överlämningen. Du provkörde och godkände den.
• Den olja som har runnit ut på bilderna kan endast uppstå om maskinen tippats kraftigt efter leverans.
• Maskinen har under flera års användning fungerat utan oljeläckage eller skadade knivar.
• Eftersom eventuella fel uppstått efter att maskinen hämtats, har jag inget ansvar för dem enligt köplagen, och kommer därför inte gå med på någon hävning eller återbetalning.
Citera
2026-05-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorbajs
10 000 kr gäller det

Ja hela historien är ganska konstig och det är garanterat något han ställt till med själv.

Vad det gäller experten så är det säkert någon granne i vanlig ordning som servat sin båtmotor själv på 90talet och därmed har god kunskap inom området…

Ja vi får vart det leder, har aldrig varit med om något liknande faktiskt, får lite känslan av att han tror han köpt en klotgrill på Jula som han inte var nöjd med.

Dessutom gör det mig lite irriterad att han troligen maskar hans eget misstag och försöker få tillbaka pengarna pga något som är hans eget fel.
Lägg ner så lite energi som möjligt. Du behöver inte svara mer än att han provkörde och valde att köpa och sen inte svara mer. Förmodligen kommer inte något mer att hända. Säg absolut inget som kan tolkas som att du skulle göra avdrag på summan eller ta tillbaka den.
Citera
2026-05-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jo. Det finns det.
Undersöker Du en vara och köper den, har Du godkänt skicket.
Tror du missförstått orden i texten. "Plikt" betyder ju tvång eller något man måste.
Du måste ingenting, du kan köpa något med förbundna ögon om du vill det. Däremot kan du givetvis inte klaga i efterhand.
Citera
2026-05-21, 21:11
Medlem
Citat:
Tanken slog mig faktiskt att lasthöjden på hans släp var ganska högt och att jag fick bistå med ramper för att slippa lyfta upp den.

Har han lossat den för hand utan ramper så är det scenariot väldigt troligt.
Tänkte skriva exakt samma när jag läste detta. Det är mycket troligt att det gått till så och det är inte ens säkert att han fattar själv att man inte kan tippa ett motorfordon. Men som sagt, lägg ingen men energi på detta.
Citera
2026-05-21, 21:18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam

Jag utgår från att du sålt den som privatperson och inte som företag? Isåfall finns det inget att diskutera, köp mellan privatpersoner är slutgiltliga, det finns ingen jävla reklamationsrätt. Ingen domstol kommer ta upp det där, och om de ändå gör det, kan du bara komma i pyjamas, du behöver inte ens anlita advokat, och säga som det var - och du kommer få rätt.
Citera
2026-05-21, 21:20
Medlem
Jobbigt...

För köparen, fuck you med eller utan vetskap om oljespillet bla bla bla.
Ah, livet kan va orättvist ibland (tillbaka om det e en habb-babbe med zastavas, men de klipper nog varandra mer än en gräsmatta förstås).
Citera
2026-05-21, 21:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam

Det är ju oerhört jobbigt med sånt här och jag är rätt säker på att du kommer få rätt i domstol. Men det blir ju en huvudvärk ändå och om personen kört sönder den från släpet eller nåt så har du inte heller någon nytta av den om du häver köpet. Hade han velat häva den när den fungerade så hade det varit en annan sak. Misstänker att han tippat i nån slänt eller kört av släpet eller tippat den från släpet. Sen är det ju två olika fel enligt honom och knivarna kan ju vara sunkiga men det är ju slitage eller så har han kört på något
Citera
2026-05-21, 21:53
Medlem
Citat:
10 000 kr gäller det

Ja hela historien är ganska konstig och det är garanterat något han ställt till med själv.

Vad det gäller experten så är det säkert någon granne i vanlig ordning som servat sin båtmotor själv på 90talet och därmed har god kunskap inom området…

Ja vi får vart det leder, har aldrig varit med om något liknande faktiskt, får lite känslan av att han tror han köpt en klotgrill på Jula som han inte var nöjd med.

Dessutom gör det mig lite irriterad att han troligen maskar hans eget misstag och försöker få tillbaka pengarna pga något som är hans eget fel.

Mest troligt har han väll en likadan till med tex trasig motor, nu har han bytt motor oxh vill lämna tillbaka den trasiga,

Bara säg nej, det finns inget att komma med!
Citera
2026-05-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vid köp mellan privatpersoner gäller i Sverige normalt Köplagen, inte konsumentköplagen. Det är en ganska stor skillnad eftersom köparen då har betydligt svagare skydd.
Jag hade
- varit lugn och saklig och inte erkänt något fel.
- bett honom specificera exakt vilket ursprungligt fel han menar fanns vid köpet.
a. oljefelet
b. knivfelet
- inte tagit tillbaka maskinen bara för att han kräver det.
-----------------------
Jag hade försökt att ha konversationen på mail eller annat sätt för att dokumentera svaren
kontaktat mekanikerna eller analyserat vilka det är
Frågat hur kunde han kolla att knivarna var förstörda?
-------------------------
För att bli av med honom hade jag informerat och utbildat honom om följande:
"Köplagen - inte konsumentköplagen - säger
1. om köparen provkört och undersökt maskinen före köpet.
2. om den fungerade utan kända fel vid överlämnandet.
3. om felet uppstod först efter att den kom i hans besittning och
4. om det finns en möjlig alternativ förklaring (att maskinen tippats).
Så består köpet."

Och fortsatt
"Du måste kunna visa:
1. exakt vad det faktiskt finns för fel,
2. att felet fanns redan vid köpet,
3. och att det inte beror på normalt slitage, ålder eller handhavande efter köpet.
På en åkgräsklippare från 2005 är förväntningarna dessutom lägre än på en ny maskin. Begagnade äldre maskiner säljs i princip i befintligt skick även om man inte uttryckligen skriver det.
Så du har noll chans att vinna detta i tingsrätten om du går dit."
----------
han har ju inte beskrivit på vilket sätt knivarna var helt förstörda?
varför undersökte han dem först när han kom hem?
personligen hade jag ju lagt lite tid på detta och försökt att hjälpa honom genom att åka dit och kolla om det inte ärför långt - haft med mig ett vittne - eller be honom komma med maskinen.
Allt skriftligt där det är möjligt och spelat in allt med min smartphone där det är möjligt.

Herregud…. Killen/gubben har köpt en pkergräsklippare för 10k som är 15+år gammal.

Uppenbarligen är han en idiot, eller så försöker han såklart att få pruta på priset med att hitta på saker.

Alltså, om man köper en 15 år gammal bil, så får man ju förvänta sig enorma fel.

En klippare som stått i ett garage eller under en pressening i 10 vintrar är såklart bara skrot, som gubbfan köpt.. vilket han borde förstå.

Är det en Gul Stiga föresten !???
Citera
2026-05-22, 00:07
Medlem
JymdKjams avatar
Att köpa en begagnad åkgräsklippare är väl som att be om problem!? Remmar och skit som alltid trasslar.
Citera
2026-05-22, 00:11
Medlem
Citat:
Jag försöker alltid tänka ur en köpares perspektiv när jag säljer och var öppen och ärlig.

Självklart kommer han bli sur men han säger också saker som är lite motstridiga te.x ”jag kan laga den eller om du vill hämta den” ingen aning vad det betyder eller vad han vill förmedla också ”meckanikern kommer tillbaka imorrn med verktyg”

Jag har ingen aning vem den så kallade mekanikern är eller om han är en granne med en skruvmejsel så bara det att dom börjar pilla på den själva känns lustigt och vad vet jag om dom förvärrar en redan dålig situation
Men herregud...
Förutsatt att du inte visste att den läckte såå mycket olja såå...

Skit i honom bara, blocka nummret.
Köparen har som sagt provkört och själv tagit beslutet att köpa din gamla klippare.

Att han sedan kör sönder den är ju hans eget fel, det är risken man tar med gamla grejer.

Han har ingen som helst rätt att lämna tillbaka, få pengar tillbaka eller att du ska bekosta reparationen.

Bekosta reparation är nu köparens ansvar då han nu äger klipparen, varför kontaktar han ens dig?

Detta säger du och klipper sedan kontakten med honom helt.
Citera
2026-05-22, 01:10
Medlem
Svidmyras avatar
Enligt lagen har säljare upplysningsplikt. Köpare har undersökningsplikt.

Du har sålt en 20 år gammal åkgräsklippare som enligt din uppfattning var fullt fungerande och i hyfsat skick. Inget säger att du måste ha låtit en fackman gå igenom klipparen innan försäljning

Köparen har, efter att ha tittat igenom klipparen och fått provköra den, köpt den för 10.000kr och sedan tagit hem den. Han har ansett sig kunna tillräckligt om åkgräsklippare för att inte behöva ta hjälp av en mer kunnig.

Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in