Igår, 12:06
Medlem
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam
Citera
Igår, 12:18
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorbajs
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam

Köplagen. Han behöver bevisa att felet fanns vid köptillfället och det är knivigt (no pun) när han redan undersökt den. Vad handlar det om för belopp?

Otroligt märkligt att motorn totalhavererar och knivarna går sönder dagen därpå. Och har han redan hunnit ha mekaniker där? Samma dag som den gick sönder?

Jag hade bett om kontaktuppgifterna till den mekanikern och kontaktat honom för att resonera vidare. Om du inte får det så är det nog stor risk att han fuckat upp i transporten.
Citera
Igår, 12:25
Medlem
NyaHenriksss avatar
Köparen har undersökt och testat den vid köpet.
Då läckte den ingen olja och han tyckte knivarna såg bra ut.
Att motorn börjar läcka olja dagen efter är en risk man tar när man väljer att köpa begagnat betydligt billigare än nytt med garanti.
Han kommer ingenstans i detta ärende.
Blockera hans nummer och lev ditt liv.
Citera
Igår, 12:27
Avslutad
Har ni kommit överens om eventuell ångerrätt eller något avtal? Om inte är det köplagen som är utgångspunkten och köparen är bunden av köpet punkt slut. Han har köpt den i befintligt skick, köparen har vidare provkört och tittat på den och den fungerade utan problem, han har alltså haft möjlighet att undersöka den och borde då ha upptäckt om den var trasig, finns heller inget i din berättelse som tyder på att du har handlat i strid mot tro och heder, vidare övergår risken från dig till köparen då objektet avlämnats så om den gått sönder under transport är inget du bör svara för heller. Tråkigt för båda parter men det är inget du bör stå för ekonomiskt.
Citera
Igår, 12:32
Medlem
Hobbybondes avatar
Ja alltså provkörde han den och det inte var några konstigheter då, och att det inte var något fel på den som du visste om så är det bara ignorera.
Troligast är nog att han precis som du misstänker vält upp den för att kolla knivarna och inte har haft koll på att olja kan ta sig upp i motorn, sen när han sett det blivit skraj och vill låta dig ta smällen.

Så jag skulle definitivt inte ta tillbaka den. Och han borde med all rimlighet inte ha någon som helst möjlighet att komma någonstans juridiskt.

Vet ju inte hur gammal klipparen var men oavsett så kan ju en klippare totalhaverera vilken sekund som helst, går ju inte lämna några som helst garantier utöver eventuell garanti från tillverkaren.

Jag köpte en åkgräsklippare för många år sen som gick hur bra som helst vid provkörning, när jag kom hem och skulle klippa dagen efter hann jag klippa i 15 minuter och sen sköt kolven rakt genom motorblocket och fortsatt en bra bit upp i luften.

Det är sådant man får ta om man köper begagnat
Senast redigerad av Hobbybonde Igår kl. 12:35.
Citera
Igår, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Köplagen. Han behöver bevisa att felet fanns vid köptillfället och det är knivigt (no pun) när han redan undersökt den. Vad handlar det om för belopp?

Otroligt märkligt att motorn totalhavererar och knivarna går sönder dagen därpå. Och har han redan hunnit ha mekaniker där? Samma dag som den gick sönder?

Jag hade bett om kontaktuppgifterna till den mekanikern och kontaktat honom för att resonera vidare. Om du inte får det så är det nog stor risk att han fuckat upp i transporten.

10 000 kr gäller det

Ja hela historien är ganska konstig och det är garanterat något han ställt till med själv.

Vad det gäller experten så är det säkert någon granne i vanlig ordning som servat sin båtmotor själv på 90talet och därmed har god kunskap inom området…

Ja vi får vart det leder, har aldrig varit med om något liknande faktiskt, får lite känslan av att han tror han köpt en klotgrill på Jula som han inte var nöjd med.

Dessutom gör det mig lite irriterad att han troligen maskar hans eget misstag och försöker få tillbaka pengarna pga något som är hans eget fel.
Citera
Igår, 12:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Köparen har undersökt och testat den vid köpet.
Då läckte den ingen olja och han tyckte knivarna såg bra ut.
Att motorn börjar läcka olja dagen efter är en risk man tar när man väljer att köpa begagnat betydligt billigare än nytt med garanti.
Han kommer ingenstans i detta ärende.
Blockera hans nummer och lev ditt liv.

Här håller jag helt med NyaHenrikss. 100%
Citera
Igår, 12:37
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
10 000 kr gäller det

Ja hela historien är ganska konstig och det är garanterat något han ställt till med själv.

Vad det gäller experten så är det säkert någon granne i vanlig ordning som servat sin båtmotor själv på 90talet och därmed har god kunskap inom området…

Ja vi får vart det leder, har aldrig varit med om något liknande faktiskt, får lite känslan av att han tror han köpt en klotgrill på Jula som han inte var nöjd med.

Dessutom gör det mig lite irriterad att han troligen maskar hans eget misstag och försöker få tillbaka pengarna pga något som är hans eget fel.
Åkgräsklippare för 10 000.. Då får man ha med i beräkningen att den kan hålla en halvtimme, eller 15 år. Vill man inte t den risken får man köpa nytt
Citera
Igår, 12:40
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Hej !

Till saken..

Som värst kanske du får påhälsning och lite ont i ansiktet - du verkar ju vara lite av en mes. Blockera fanskapet och gå vidare med livet.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
PutinDaAzzs avatar
caveat emptor

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vet ju inte hur gammal klipparen var

Står ju i TS.

Citat:
en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugelleffe
Låter som du sålt åkgräsklipparen till en arab.

Du har visat gräsklipparen vid försäljning, han har köpt den i befintligt skick.
Ignorera araben.
Det skulle man kunna tro men det här gäller en svensk man i 60 års åldern som verkar helt verklighetsfrånvänd som tror att man kan ändra sig efter man tagit sönder något självmant
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Som värst kanske du får påhälsning och lite ont i ansiktet - du verkar ju vara lite av en mes. Blockera fanskapet och gå vidare med livet.
Tveksamt.
Mes vetefan jag försöker bara sköta det snyggt att dumförklara och vara otrevlig leder ju ingen vart iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in