2026-05-21, 07:02
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Någon mer än jag som tycker att Dumpen tappat stinget på sista tiden och gäddorna är tråkiga som fan?
Folk som Bajshank och liknande tycks inte dyka upp mer..
Tycker inlägg likt detta är intressanta. Är inte syftet "rädda" barn? Ändå är kritiken att publiceringar är tråkiga.. det är märkligt. Om 1,323 barn räddas är väl det poängen?

Vill bara påpeka att du bevisar hela konceptet, det är nöje det handlar om, inte att rädda barn med påhittade historier och antaganden.

För övrigt så har dom det, det börjar spricka i fasaden som det heter. Tror inte dom är kvar speciellt länge till, trots Patriks A.I krönikor..
Citera
2026-05-21, 07:15
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Tycker inlägg likt detta är intressanta. Är inte syftet "rädda" barn? Ändå är kritiken att publiceringar är tråkiga.. det är märkligt. Om 1,323 barn räddas är väl det poängen?

Vill bara påpeka att du bevisar hela konceptet, det är nöje det handlar om, inte att rädda barn med påhittade historier och antaganden.

För övrigt så har dom det, det börjar spricka i fasaden som det heter. Tror inte dom är kvar speciellt länge till, trots Patriks A.I krönikor..
Kommentarsfälten försvann ju från Dumpen, det kanske är början på slutet. Men nog är det ett visst underhållningsvärde i spektakulära gäddor, antingen i vidrighet eller ren komedi. Bilden på Kinky-Brian helnaken fick mig att kikna av skratt, tyvärr har dom tagit bort den typen av bilder numera.

Så du tror att slutet är nära, varför... faller det med Sara & Patrik?
Citera
2026-05-21, 09:13
Medlem
Citat:
Det är inte riktigt så det fungerar heller. Finns mängder med brott i Sverige där straffet är "minst 2 års fängelse"; men kan lika gärna sluta med skyddstillsyn.

Det är hela apparaten, inte bara straffvärdet. Sverige vill undvika fängelse, och istället hjälpa människor. USA är tvärtom, där ska det straffas rakt av exempelvis.

Är dålig på straffrätt, men självklart kan man dessutom inte utdöma flera års fängelse för grooming, när en riktig våldtäkt renderar i samma straff.
Citera
2026-05-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är dålig på straffrätt, men självklart kan man dessutom inte utdöma flera års fängelse för grooming, när en riktig våldtäkt renderar i samma straff.
Grooming är böter upp till 2 års fängelse.
Våldtäkt av barn är fängelse 2 år upp till 6 år.

Dock kan man ju troligen lättare dömas för fler fall av grooming samtidigt då de högst troligt hittar bevis på fler i elektronisk utrustning, då blir ju straffet högre.

Så försöks brott ger ju lägre straff än fullbordat.
Citera
2026-05-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Googla försöksbrott och 1:a april så får du några ledtrådar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse_hd0349/

Lagtexten är en ändring i BrB, SFS 2026:93
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2026-02/SFS2026-93.pdf

Betänkandet från Justitieutskottet kanske är en bra sammanfattning om vad lagen handlade om:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse_hd01juu19/html/

Straffansvaret för försök till brott utvidgas till att omfatta fall då fara för brottets fullbordan varit utesluten till följd av en myndighets åtgärd för att bekämpa brott. Detta ska dock inte gälla om gärningen varit uppenbart mindre allvarlig.
Vidriga lagar. Det kommer säkerligen användas för att sätta dit diverse obekväma personer utan att de faktiskt är misstänkta för något brottsligt. Polisstaten är ett steg närmre.
Citera
2026-05-21, 16:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vidriga lagar. Det kommer säkerligen användas för att sätta dit diverse obekväma personer utan att de faktiskt är misstänkta för något brottsligt. Polisstaten är ett steg närmre.
Nu ska vi inte vara negativa.
Mycket bra lagar.
Ordning och reda ska det vara.
Citera
2026-05-21, 17:19
Medlem
Citat:

Nöje för flashback kanske. Men ärligt. Det finns inte en person här med insikt i någon gädda utan det är ju patetiska randoms som har sitt tidsfördriv här innan kistan... =)
Det Dumpen gör är stort och det finns massor av människor som stöttar. Man fattar ju att vanligt folk inte skriver på flashback. Det finns bara sådana som jag som kommer in och idiotförklarar alla. Någon måste säga sanningen!!! =)
Citera
2026-05-21, 18:50
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det är bra länkar och mer hjälpsamt än många andra som påstår sig veta om lagen.
Dock vad jag kan se i de två första länkarna handlar det om annat än just fiktiva barn eller försök till våldtäkt av barn.

Första länken:

Vet att det stod något liknande i en annan jag läst ifrån regeringen där det stod med att försök till brott var sådant att brottets fullbordan inte kunde slutföras pga statens ingripande. De beskrev om hur exempelvis polisen tog över en chatt ifrån ett barn för att fortsätta samla bevis.

Andra länken:

Brottet kunde fullbordats men har inte av någon omständighet lett till brott. Fiktivt barn var inget brott tidigare så denna lag kriminaliserar inte detta.

Något liknande stod det i den andra jag nämnde, det är alltså ett krav att brottet skulle kunna genomföras om inte myndighet stigit in. Alltså tagit över chatten.
Således berör inte detta fiktiva barn då fullbordan av brottet grooming eller övergrepp på minderårig inte skulle vara möjlig då barnet inte finns.

Tredje länken:

Detta är det enda stycke som i detta fall skulle kunna vara aktuell. Där man kan gå tillbaks till Rallykalles inlägg med citering utav Sara. Då snackar vi att det måste vara tydligt utskrivet i texten om vad som skall ske eller beskrivet av gärningsmannen/den misstänkte.

Detta stycke skulle potentiellt kunna döma någon till brott ifrån en chatt med ett fiktivt barn.
Där tvivlar jag att "Jag vill du tar min oskuld innan jag fyller 15" med svar "Ok" skulle räcka.
Utan bör troligen vara beskrivet ålder och gärning på "offret" i fråga för att kunna hålla i rätten.

Jag tackar iaf för de länkar du gav, jag blev lite visare men tekniskt sett är ingen av dessa tre länkar något material som påpekar en "lex dumpen" utan en mer generalisering. Stor del så ser det ut som att de riktar in sig på gäng kriminella med dessa försöksbrott.

Ok, men någon mer specifik lagstiftning än detta har inte införts, det är det som gör snacket om Lex Dumpen till ett enormt skämt.
Citera
2026-05-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Ok, men någon mer specifik lagstiftning än detta har inte införts, det är det som gör snacket om Lex Dumpen till ett enormt skämt.
Jag håller med, det finns inget med substans som säger att något som Dumpen vill påvisa är lagfört.

Samma om man läser Jimmies artikel i Expressen så lät det som att det var full krydda och specifikt skulle skydda barn.

Men i själva verket tycks det bara handla om gängkriminella men det pratas om det som att det är nya lagar som skyddar barnen och att det är lika förbjudet att sexchatta med fiktiva barn med mera.

Inget annat än valfjäsk ifrån SD, de pumpar hårt på just Dumpen för att försöka vinna röster.
Det visar ju också att dessa lagar och register det pratas hårt om troligen inte kommer att fungera i den upparbetade rättskultur vi har här.
Citera
2026-05-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Någon mer än jag som tycker att Dumpen tappat stinget på sista tiden och gäddorna är tråkiga som fan?
Folk som Bajshank och liknande tycks inte dyka upp mer..

Jag håller med dig, var längesen vi fick se såna mästerverk som Hank på Dumpen. Har Sara tappat stinget? Impulskollens guldkort höll på att flyga iväg när Hank läxades upp. Sara försökte sig även på den berömda Processtrappan som hon inte behärskar och lyckades få Hank förvirrad vilket var ett missbruk av trappan men vi tycker om fina Sara ändå. Det är inget fel på henne, hon är go.

Helvete vad snygg Sara var på den där klassiska lite äldre bilden som slängs upp på vita duken vid föreläsningen för #SD Strängnäs, fröken var ju fotomodell när det begav sig. Den finns även publicerad på Dimpen.

Det man undrar är om det var open season för snuskgubbar innan Sara tog fajten för fem år sen? Dumpen är väldigt bra på att få det att låta så i alla fall, staten och naturen lämnade walk over men Sara löser skiten så grabbarna i högstadiet blir glada? Räcker det med att vi säger tack varje dag och skickar pengar eller förväntar sig Dumpen mer?
Citera
2026-05-22, 21:57
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Jag håller med dig, var längesen vi fick se såna mästerverk som Hank på Dumpen. Har Sara tappat stinget? Impulskollens guldkort höll på att flyga iväg när Hank läxades upp. Sara försökte sig även på den berömda Processtrappan som hon inte behärskar och lyckades få Hank förvirrad vilket var ett missbruk av trappan men vi tycker om fina Sara ändå. Det är inget fel på henne, hon är go.

Helvete vad snygg Sara var på den där klassiska lite äldre bilden som slängs upp på vita duken vid föreläsningen för #SD Strängnäs, fröken var ju fotomodell när det begav sig. Den finns även publicerad på Dimpen.

Det man undrar är om det var open season för snuskgubbar innan Sara tog fajten för fem år sen? Dumpen är väldigt bra på att få det att låta så i alla fall, staten och naturen lämnade walk over men Sara löser skiten så grabbarna i högstadiet blir glada? Räcker det med att vi säger tack varje dag och skickar pengar eller förväntar sig Dumpen mer?
Dumpen gör att insikten för de unga killarna och för kvinnorna, förpassas till noll. De ser till att dessa går under radarn, varför bryr de sig endast om gubbarna?? De har all möjlighet att belysa även dem med deras etablerade kanaler.
Citera
2026-05-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Dumpen gör att insikten för de unga killarna och för kvinnorna, förpassas till noll. De ser till att dessa går under radarn, varför bryr de sig endast om gubbarna?? De har all möjlighet att belysa även dem med deras etablerade kanaler.

Högstadiekillarna är en bortglömd och utsatt grupp men det är dom som vinner mest på Dumpens framfart eftersom att svenska fjortisar gått bananas.
I början trodde jag inte på Saras stories men efter snart 800 uthängda vrak på Dumpen så är jag övertygad om att hon har helt rätt, synd bara att det inte går att hitta en (1) enda dom som styrker Dumpens påståenden om Lisa 14 som förför mongo-farfar online och inte tar in ett nej av gubben. Skönt med nya lagar där båda åker in några år.

Har alltid trott att tantsnusk med unga killar skulle vara betydligt lättare att få till i verkligheten, inte fan hade jag tackat nej till mormors väninna när jag gick i högstadiet men det hade jag aldrig berättat för Sara eller morsan för då hade det blivit enorma problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in