Citat:
Ursprungligen postat av
Blandadajente
Googla försöksbrott och 1:a april så får du några ledtrådar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse_hd0349/
Lagtexten är en ändring i BrB, SFS 2026:93
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2026-02/SFS2026-93.pdf
Betänkandet från Justitieutskottet kanske är en bra sammanfattning om vad lagen handlade om:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse_hd01juu19/html/
Straffansvaret för försök till brott utvidgas till att omfatta fall då fara för brottets fullbordan varit utesluten till följd av en myndighets åtgärd för att bekämpa brott. Detta ska dock inte gälla om gärningen varit uppenbart mindre allvarlig.
Det är bra länkar och mer hjälpsamt än många andra som påstår sig veta om lagen.
Dock vad jag kan se i de två första länkarna handlar det om annat än just fiktiva barn eller försök till våldtäkt av barn.
Första länken:
Citat:
Den organiserade brottsligheten är systemhotande och måste förebyggas och bekämpas med hela samhällets förmåga. För att på ett tidigt stadium kunna ingripa och förhindra att allvarlig brottslighet fullbordas föreslår regeringen att straffansvaret för försök, förberedelse och stämpling till brott ska utvidgas.
Vet att det stod något liknande i en annan jag läst ifrån regeringen där det stod med att försök till brott var sådant att brottets fullbordan inte kunde slutföras pga statens ingripande. De beskrev om hur exempelvis polisen tog över en chatt ifrån ett barn för att fortsätta samla bevis.
Andra länken:
Citat:
Den som har påbörjat utförandet av ett visst brott, utan att brottet full-
bordats, döms för försök till brottet om sådant ansvar är särskilt föreskrivet
och det har funnits fara för att handlingen skulle leda till att brottet fullbordas
eller sådan fara varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter.
Brottet kunde fullbordats men har inte av någon omständighet lett till brott. Fiktivt barn var inget brott tidigare så denna lag kriminaliserar inte detta.
Citat:
Oavsett vad som föreskrivs om fara i första stycket, ska det dömas till
ansvar för försök till brott om fara för brottets fullbordan varit utesluten till
följd av en myndighets åtgärd för att bekämpa brott.
Något liknande stod det i den andra jag nämnde, det är alltså ett krav att brottet skulle kunna genomföras om inte myndighet stigit in. Alltså tagit över chatten.
Således berör inte detta fiktiva barn då fullbordan av brottet grooming eller övergrepp på minderårig inte skulle vara möjlig då barnet inte finns.
Tredje länken:
Citat:
Straffansvaret för stämpling till brott utvidgas till att omfatta den som kommer överens med någon annan om att en gärning ska utföras.
Detta är det enda stycke som i detta fall skulle kunna vara aktuell. Där man kan gå tillbaks till Rallykalles inlägg med citering utav Sara. Då snackar vi att det måste vara tydligt utskrivet i texten om vad som skall ske eller beskrivet av gärningsmannen/den misstänkte.
Detta stycke skulle potentiellt kunna döma någon till brott ifrån en chatt med ett fiktivt barn.
Där tvivlar jag att "Jag vill du tar min oskuld innan jag fyller 15" med svar "Ok" skulle räcka.
Utan bör troligen vara beskrivet ålder och gärning på "offret" i fråga för att kunna hålla i rätten.
Jag tackar iaf för de länkar du gav, jag blev lite visare men tekniskt sett är ingen av dessa tre länkar något material som påpekar en "lex dumpen" utan en mer generalisering. Stor del så ser det ut som att de riktar in sig på gäng kriminella med dessa försöksbrott.