2026-05-21, 11:07
  #13
Medlem
Självklart går det att vara anonym på Internet idag. Det är inte ens svårt. Men det kräver lite datorkunskap och vett.

Vad du inte kan vara är anonym på samma nätverk, samma plats, via samma dator och samma uppkoppling hela tiden.

Du behöver inte ens använda kryptering för att vara anonym. Gör som alla hackare: kapa någon annans dator och slussa trafik genom den. Det kan man göra i en kedja med obegränsat många länkar. Börjar du via ett trådlöst nätverk utan fast adress så blir det svårt att hitta dig.
Citera
2026-05-21, 11:18
  #14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, på det sättet håller jag med och förstår. Jag tänkte mer på att ingen kan vara helt anonym, om någon bestämde sig för att spåra dig.

Sen finns det nog en Moder Dator, allas vår mor, den nya tidens centrala punkt. Fast det är inte bara en dator/domänserver, som du säger, som man kan dra ut sladden på och allt släcks ner.

Det låter fatalistiskt. Det är en populär myt att "allting går att hacka om man verkligen vill" och "alla går att spåra om man verkligen vill" låter snarlikt.

Men strängt taget stämmer det faktiskt inte.

Det som stämmer är att även en duktig hacker har väldigt lätt att göra ett misstag till slut, så att han kan bli spårad. Men det MÅSTE inte bli så. Det FINNS hackers som INTE har avslöjats också.

Samma med "det finns inget system som inte kan hackas". Om man med detta åsyftar vanlig hackning på avstånd så jo, det kan det faktiskt finnas. Inte ens världens bästa hacker är så magisk att han känner till säkerhetshål SOM INTE FINNS. Det är inte SÄKERT att alla system har ett säkerhetshål. Visst, komplexa system har inte sällan ett okänt säkerhetshål (alltså brist) som bara väntar på att bli hittad av någon hacker. Men det MÅSTE inte vara så. Det kan ju t ex finnas system, t ex någon filserver, som är så minimalistisk att det faktiskt inte finns några säkerhetshål. Utan säkerhetshål kan som sagt inte hackern trolla sig in i systemet. "Men det finns bakvägar" kanske någon säger då. Visst, med fysisk tillgång till datorn så! Men då snackar vi ju inte om hacking längre enligt den definition vi satte upp ovan. "Lösenord kan knäckas" kanske någon säger. Visst, men då är det ju inte servern du har hackat utan användarens lösenord. Om användaren har skrivit sitt lösen på en postitlapp som någon ser med teleskop, så är det inte servern som har hackats utan användaren.

Så det GÅR att vara anonym. Men det blir allt svårare i takt med att tekniken blir allt mer komplex. Och även om anonyma tjänster finns så är det svårt att veta vilka som är anonyma och vilka som inte är det (någon kanske är uppsatt av polisen (looking at you Flashback)).

Om vi begränsar scopet och fäller påståendet "det går att vara anonym på tjänsten X" (t ex Flashback) så skulle jag säga ja. Med en pålitlig VPN och om du skapar ett nytt dedikerat konto till det anonyma du ska skriva, med tillhörande anonym bekräftelseemailadress som du inte använt till annat eller som avslöjar dig, och ser till att alltid använda VPN när du loggar in på den mailtjänsten, så går det nog.

Ska du göra något riktigt kriminellt så se till att inte betala VPN-tjänsten med ett kreditkort som går att koppla till dig personligen. Använd en gratis trial eller något.

Och när du är inloggad med VPN, se till att inga spionprogram såsom Google-konto, Facebook-login e dyl går in på nätet för då kan VPNets IP-adress sättas i samband med det skumma du tänker göra. Se även upp med browser fingerprinting (ett unikt fingeravtryck kan bildas av vilken hemsida som helst baserat på kombinationen av parametrar såsom skärmstorlek, din klockas förskjutning, sättet som ditt grafikkort ritar text etc) och använd en nyinstallerad webbläsare/operativsystem för det du tänker göra.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2026-05-21 kl. 11:22.
Citera
2026-05-21, 12:38
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det låter fatalistiskt. Det är en populär myt att "allting går att hacka om man verkligen vill" och "alla går att spåra om man verkligen vill" låter snarlikt.

Men strängt taget stämmer det faktiskt inte.

Det som stämmer är att även en duktig hacker har väldigt lätt att göra ett misstag till slut, så att han kan bli spårad. Men det MÅSTE inte bli så. Det FINNS hackers som INTE har avslöjats också.

Samma med "det finns inget system som inte kan hackas". Om man med detta åsyftar vanlig hackning på avstånd så jo, det kan det faktiskt finnas. Inte ens världens bästa hacker är så magisk att han känner till säkerhetshål SOM INTE FINNS. Det är inte SÄKERT att alla system har ett säkerhetshål. Visst, komplexa system har inte sällan ett okänt säkerhetshål (alltså brist) som bara väntar på att bli hittad av någon hacker. Men det MÅSTE inte vara så. Det kan ju t ex finnas system, t ex någon filserver, som är så minimalistisk att det faktiskt inte finns några säkerhetshål. Utan säkerhetshål kan som sagt inte hackern trolla sig in i systemet. "Men det finns bakvägar" kanske någon säger då. Visst, med fysisk tillgång till datorn så! Men då snackar vi ju inte om hacking längre enligt den definition vi satte upp ovan. "Lösenord kan knäckas" kanske någon säger. Visst, men då är det ju inte servern du har hackat utan användarens lösenord. Om användaren har skrivit sitt lösen på en postitlapp som någon ser med teleskop, så är det inte servern som har hackats utan användaren.

Så det GÅR att vara anonym. Men det blir allt svårare i takt med att tekniken blir allt mer komplex. Och även om anonyma tjänster finns så är det svårt att veta vilka som är anonyma och vilka som inte är det (någon kanske är uppsatt av polisen (looking at you Flashback)).

Om vi begränsar scopet och fäller påståendet "det går att vara anonym på tjänsten X" (t ex Flashback) så skulle jag säga ja. Med en pålitlig VPN och om du skapar ett nytt dedikerat konto till det anonyma du ska skriva, med tillhörande anonym bekräftelseemailadress som du inte använt till annat eller som avslöjar dig, och ser till att alltid använda VPN när du loggar in på den mailtjänsten, så går det nog.

Ska du göra något riktigt kriminellt så se till att inte betala VPN-tjänsten med ett kreditkort som går att koppla till dig personligen. Använd en gratis trial eller något.

Och när du är inloggad med VPN, se till att inga spionprogram såsom Google-konto, Facebook-login e dyl går in på nätet för då kan VPNets IP-adress sättas i samband med det skumma du tänker göra. Se även upp med browser fingerprinting (ett unikt fingeravtryck kan bildas av vilken hemsida som helst baserat på kombinationen av parametrar såsom skärmstorlek, din klockas förskjutning, sättet som ditt grafikkort ritar text etc) och använd en nyinstallerad webbläsare/operativsystem för det du tänker göra.
Du kan mycket om det. Ja, det är nog inte lätt idag att vara anonym, om det ens går. Tror absolut underrättelsetjänster skapar appar och tjänster eller kapar dem som Encrochat.

Bästa sättet att vara anonym är nog att sitta under en stubbe och viska med sig själv...
Citera
2026-05-21, 18:33
  #16
Medlem
och ingen har nämnt whonix?
Citera
2026-05-22, 00:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det är nog svårt. NSA, FBI och andra vassa säkerhetstjänster verka kunna hitta vem fan som helst på nätet även med VPN, TOR mm.
Tja men inte lägger dom ner något jobb på det så länge du inte gör något kriminellt....
Citera
2026-05-22, 06:33
  #18
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja men inte lägger dom ner något jobb på det så länge du inte gör något kriminellt....
Nej, de scannar bara hela nätet efter markörer som indikerar kriminella handlingar och liknande.
En hedlig person behöver inte vara rädd för att få dörren inslagen av insatsstyrkan i en gryningsräd
Citera
2026-05-22, 12:55
  #19
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nej, de scannar bara hela nätet efter markörer som indikerar kriminella handlingar och liknande.
En hedlig person behöver inte vara rädd för att få dörren inslagen av insatsstyrkan i en gryningsräd
Räknar du dig själv som hederlig? Det som är lagligt idag kan bli olagligt imorgon. En snabb sökning på ditt användarnamn + "muslimer" visar att din dörr skulle bli inslagen, eller åtminstone påknackad, om vi får blasfemilagar liknande de som införts i UK.

Ca 30 personer per dag råkar ut för det: https://www.forbes.com/sites/steveforbes/2025/09/09/people-are-being-thrown-in-uk-prisons-over-what-theyve-said-online-can-free-speech-be-saved/

Citat:
The recent arrest at London’s Heathrow airport of a noted Irish comedian, Graham Linehan, for the “crime” of three politically incorrect tweets vividly illustrates how far Britain has fallen. After being detained for several hours, Linehan was released on the condition he not post any more tweets until his case is adjudicated.
Citera
2026-05-22, 12:58
  #20
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Går det att vara anonym på internet idag?
Snart kan du inte ens logga in i ditt operativsystem utan att identifiera dig: https://proton.me/blog/age-verification-operating-system
Citera
2026-05-22, 12:59
  #21
Medlem
Kevin Mitnicks bok "The Art of Invisibility" handlar om just om hur man kan gå till väga för att vara anonym på Internet. Den är lite utdaterad, men principerna gäller fortfarande. Kort sammanfattning av boken: Det går att vara anonym på Internet, men det är väldigt svårt och kräver mycket jobb och minst lilla misstag är förödande.

Boken finns som gratis PDF på nätet.
Citera
2026-05-22, 13:09
  #22
Medlem
Internet tillhör staten och de lyssnar på sina egna ledningar - noggrant

Vi kan ju tex ta min gamla käpphäst om att det är SÄPO som startat Flashback - Varför tror jag det?
Väldigt enkelt: Om jag hade varit säpo hade jag startat ett Flashback -

Kommer ni ihåg konspirationsteorin om ECHELON? Well det visade sig att USA avlyssnade ALLA. (fråga Snowden som avslöjade det hele)

Samtliga sociala medier är en massiv insamlingsoperation - Facebook, linkin, tiktok...och vad fan de heter allihopa.....syftet är att få fram vem som känner vem.
Citera
2026-05-23, 14:13
  #23
Medlem
st33rs avatar
Beror på vad man menar med anonym. Menar man att själva innehållet i en trafik absolut inte ska kunna läsas av av någon annan part i världen på vägen mot mottagaren? Det kanske kan vara svårt med tanke på echelon-aktiga grejer som finns runtom,.

Men om vi med anonym menar att du ska kunna skriva saker på nätet utan att det ska kopplas till dig som person. Att du inte vill kunna bli ihopkopplad med det den information du skickat.

Då gissar jag det beror på vad man gör på nätet. Detta påverkar väl i hur pass troligt det är att någon kommer anstränga sig för att ta reda på vem du är.

Gissningvis är det så att ju mer du går över gränsen desto mer måste du tänka på vad du gör. Dvs över gränsen mot antingen rent kriminella av myndigheter högprioriterade handlingar eller mot avancerad mobbing och trakasserier.

Vill du skriva bara skriva sura ej olagliga inlägg på forum eller på facebook krävs det väl mest att du tänker dig för, med alias, val av epostadress vid registrering som ej har ens namn eller används på andra ställen, vad man avslöjar om sig själv genom vad man skriver osv.
Isåfall är det väl mest slumpen då, om nån moderator som kan se ip dessutom råkar jobbar på din internetleverantör och dessutom har tillgång till såna loggar kunna få reda på vem just du är. Men det är väl en astronomiskt liten risk. Du kan ju också köra standardgrejer som att blockera cookies och script i webläsaren så gott det går.

Vill du göra nåt halvolagligt, typ köpa lite gräs för eget bruk, kanske köra från en begagnad laptop köpt på nån loppis? Surfa från offentliga nätverk, kanske även via TOR eller nån gratis vpn. Fast ska man köpa knark finns ju andra risker kring ens anonymitet i själva logistiken vid överlämnandet inte bara i tekniken..

Men börjar det handla om mord dödshot terrorplanering barnporr och sånt, då kanske du får börja oroa dig för att nån ska börja gå efter din position, triangulera dig, hacka dig och såna saker.
__________________
Senast redigerad av st33r 2026-05-23 kl. 14:22.
Citera
2026-05-25, 14:05
  #24
Avstängd
Ja, det går. Men det kräver mer obekvämlighet än vad gemene person är intresserad av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in