2026-05-25, 14:19
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Internet tillhör staten och de lyssnar på sina egna ledningar - noggrant

Vi kan ju tex ta min gamla käpphäst om att det är SÄPO som startat Flashback - Varför tror jag det?
Väldigt enkelt: Om jag hade varit säpo hade jag startat ett Flashback -

Kommer ni ihåg konspirationsteorin om ECHELON? Well det visade sig att USA avlyssnade ALLA. (fråga Snowden som avslöjade det hele)

Samtliga sociala medier är en massiv insamlingsoperation - Facebook, linkin, tiktok...och vad fan de heter allihopa.....syftet är att få fram vem som känner vem.
Ja så är det dom kollar allt avvikande.
Tror man iaf
Citera
2026-06-05, 09:41
  #26
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Snart kan du inte ens logga in i ditt operativsystem utan att identifiera dig: https://proton.me/blog/age-verification-operating-system
Den enda lösningen är att byta till operativsystem som inte kommer införa det där. GrapheneOS till mobilen och någon Linuxdist till mobilen
Citera
2026-06-07, 23:30
  #27
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrapheneOS
Den enda lösningen är att byta till operativsystem som inte kommer införa det där. GrapheneOS till mobilen och någon Linuxdist till mobilen
Tanken är ju att OS:et ska prata med web-siterna, så att web-siterna kan säga STOPP om du inte har legitimerat dig, för att von der Leyen & Co kan hålla koll på dina åsikter.
Citera
2026-06-07, 23:39
  #28
Medlem
zombie-nations avatar
Det går absolut. Det är inte främst "staten" som kommer att knacka på din dörr. Du kan vara anonym och försiktig. Men krävs bara ett svagt lösenord på ett ställe du blev kvar och skrev på fast du inte planerade det så att något bruteforcade det, och samma person hackade även en annan persons epost, till vilken du skrivit ditt telefonnummer som även fanns listat på Hitta.

Plötsligt insåg du då att du blivit doxxad genom skitsmå dumma detaljer och svaga lösenord.

Sedan hur stor roll sådant spelar, det beror väl lite på person.
Citera
2026-06-07, 23:54
  #29
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Internet skapades som ett desentaliserat nätverk. Sen utvecklades det till att bli ett nätverk för att övervaka gemene man.

Alla s.k entry points är övervakade. Alla exit points är också övervakade. All trafik som inte kan avkrypteras lagras för att avkrypteras senare.

Flashback använder tjänster från Google för att avfärda spam. TOR och all säker kommunikation idag använder kryptering som kan brytas med kvantdatorer.

Går det att vara anonym på internet idag?

Ja och nej. Såvida du endast lurkar å aldrig skriver ett enda ord eller siffra om dig själv offentligt/okrypterat (å som sagt - OM "rätt person" vill finna just DIG av nån jävla anledning så finns det nog inga hinder ens om du har krypterade tjänster) så borde ingen kunna räkna ut vem du ev är IRL utifrån endast dessa parametrar. Eventuellt blir du då registrerad någonstans (Pine Gap, Echelon, META osv) som "märkligt tyst/misstänkt lurker" (lol - eller vad man nu har för beteckning på det).

Om man utgår ifrån ovanstående nämnda parametrar (ord och siffror) så är flashback paradoxalt ett utav de minst anonyma ställen du kan sitta på - speciellt om du gillar att skriva mycket och ingående om dig själv. Var finns exempelvis funktionen "radera all historik" i din profil? "Radera post X från 2002" - etc? Fråga admin? Vi är väl FFS inte anställda hos flashback å måste fråga om lov för eventuell semester/etc? Jag bara frågar mig själv detta då och då. Svaren uteblir.
__________________
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-06-07 kl. 23:57.
Citera
2026-06-10, 15:13
  #30
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Tanken är ju att OS:et ska prata med web-siterna, så att web-siterna kan säga STOPP om du inte har legitimerat dig, för att von der Leyen & Co kan hålla koll på dina åsikter.
Det hänger ju på hur det införs och om hemsidorna inför det så är det ju jobbigt. Men för Play Store och det som verkar bli början så fungerar det ju bra med GrapheneOS.
Citera
2026-06-10, 16:35
  #31
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrapheneOS
Det hänger ju på hur det införs och om hemsidorna inför det så är det ju jobbigt. Men för Play Store och det som verkar bli början så fungerar det ju bra med GrapheneOS.


Graphene OS som nästan bara funkar till googles mobiler, google som kör med meta-data?
__________________
Senast redigerad av East.Clintfood 2026-06-10 kl. 16:38.
Citera
2026-06-10, 20:05
  #32
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrapheneOS
Det hänger ju på hur det införs och om hemsidorna inför det så är det ju jobbigt. Men för Play Store och det som verkar bli början så fungerar det ju bra med GrapheneOS.
För det som var början funkade det utmärkt med alla OS eftersom det i början inte behövdes id. Det räckte med att man angav sin ålder som 30 eller whatever. Dvs åldersdeklaration i st för åldersverifiering som Christopher Barnatt uttryckte det. Nästa steg i trappan är verifiering mha id och hur många steg som ska tas vet vi inte än, men WEF-klägget lär ju inte ge sig innan de har full kontroll över vad som läses eller skrivs på nätet.

Min gissning är att Keir Starmer kommer att vara först ut med samtliga eskaleringar.
Citera
2026-06-11, 13:44
  #33
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Graphene OS som nästan bara funkar till googles mobiler, google som kör med meta-data?
GrapheneOS är degoogled
Citera
2026-06-17, 08:59
  #34
Medlem
Man kan sitta här hela dagen och diskutera VPN:er, operativsystem och liknande tekniska detaljer, men det är sällan det som faktiskt gör att någon blir upptäckt.

Ta till exempel botmastern Kimmwolf. Han blev inte tagen på grund av sitt operativsystem eller sin VPN. Ibland använde han Windows 11, ibland Windows 10 och han använde Mullvad. Det som istället ledde till att han blev en måltavla var hans eget beteende och hans arrogans. Han fastnade i vanor som gjorde honom synlig och lätt att identifiera.

Poängen med det här inlägget är att det ofta är beteendet som spelar störst roll. Byt alias ibland, undvik att skryta och håll en låg profil.
Citera
2026-06-17, 09:05
  #35
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanillafazee
Man kan sitta här hela dagen och diskutera VPN:er, operativsystem och liknande tekniska detaljer, men det är sällan det som faktiskt gör att någon blir upptäckt.

Ta till exempel botmastern Kimmwolf. Han blev inte tagen på grund av sitt operativsystem eller sin VPN. Ibland använde han Windows 11, ibland Windows 10 och han använde Mullvad. Det som istället ledde till att han blev en måltavla var hans eget beteende och hans arrogans. Han fastnade i vanor som gjorde honom synlig och lätt att identifiera.

Poängen med det här inlägget är att det ofta är beteendet som spelar störst roll. Byt alias ibland, undvik att skryta och håll en låg profil.


Även ett supertydligt beteendemönster är lättspårat.

Tex att du går in på Flashback det första du gör när du startar datorn, eller annan webbadress.
Det är ett beteendemönster som framförallt är svårt att ändra hos sig själv men som utåt är lätt att matcha. Oftast gör man det samma tider också pga varagsrutiner. (efter man lagt barnen, kommer hem från jobbet/skolan. etc)
Citera
2026-06-17, 09:09
  #36
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Internet skapades som ett desentaliserat nätverk. Sen utvecklades det till att bli ett nätverk för att övervaka gemene man.

Alla s.k entry points är övervakade. Alla exit points är också övervakade. All trafik som inte kan avkrypteras lagras för att avkrypteras senare.

Flashback använder tjänster från Google för att avfärda spam. TOR och all säker kommunikation idag använder kryptering som kan brytas med kvantdatorer.

Går det att vara anonym på internet idag?

Ja, men då ska du vara duktig. Man kan väldigt lätt komma in i t.ex. din hemkamera eller webcam till och med.visst, om du ger upp alla konton du nu har, köper helt ny utrustning och reggae nya konton på rätt sätt (många går inte utan ID dock) så har du bättre chans såklart. Nu vet alla vad du vanligtvis gör på en tisdag eftermiddag och dina rutter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in