2026-05-21, 01:51
  #1
Medlem
Internet skapades som ett desentaliserat nätverk. Sen utvecklades det till att bli ett nätverk för att övervaka gemene man.

Alla s.k entry points är övervakade. Alla exit points är också övervakade. All trafik som inte kan avkrypteras lagras för att avkrypteras senare.

Flashback använder tjänster från Google för att avfärda spam. TOR och all säker kommunikation idag använder kryptering som kan brytas med kvantdatorer.

Går det att vara anonym på internet idag?
__________________
Senast redigerad av Snabbluder 2026-05-21 kl. 01:56.
Citera
2026-05-21, 02:43
  #2
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nej, men det går att använda VPN och t ex protonmail så blir det svårare!
Citera
2026-05-21, 03:17
  #3
Avstängd
ja man kan t ex använda någon annans dator och dess internet när dom inte ser.
Citera
2026-05-21, 08:03
  #4
Medlem
sebastian66s avatar
Om du tar bort alla sociala och byter namn på Instagram och Facebook så kan du ju faktiskt vara anonym.
Man kan klara sig väldigt bra utan internet. Man kan även klara sig bra med internet om man sköter det väldigt snyggt.
Det känns inte som att det kan vara det största världsproblemet idag.
Citera
2026-05-21, 09:12
  #5
Medlem
bema56s avatar
Det är nog svårt. NSA, FBI och andra vassa säkerhetstjänster verka kunna hitta vem fan som helst på nätet även med VPN, TOR mm.
Citera
2026-05-21, 09:21
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Internet skapades som ett desentaliserat nätverk. Sen utvecklades det till att bli ett nätverk för att övervaka gemene man.

Alla s.k entry points är övervakade. Alla exit points är också övervakade. All trafik som inte kan avkrypteras lagras för att avkrypteras senare.

Flashback använder tjänster från Google för att avfärda spam. TOR och all säker kommunikation idag använder kryptering som kan brytas med kvantdatorer.

Går det att vara anonym på internet idag?
Nej, och det gick nog aldrig. Det var inte decentraliserat från början. Det skapades ju av militären som ett kommunikationssystem. Vill de så kan de nu och sedan tidigare alltid spåra upp någon.
Citera
2026-05-21, 10:40
  #7
Medlem
Går väl använda någon annans wifi-nät, typ ett café, med en dator som du bara har för att vara anonym. Inköpet av datorn kanske bör tänkas igenom också för att inte lämna nåt spår.
Citera
2026-05-21, 10:41
  #8
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Internet skapades som ett desentaliserat nätverk. Sen utvecklades det till att bli ett nätverk för att övervaka gemene man.

Decentralisering/centralisering och övervakning/anonymitet är två helt skilda aspekter.

Citat:
Alla s.k entry points är övervakade. Alla exit points är också övervakade.

Vad menar du? Det finns gratis wifi på många ställen. Har du en fräsch installation av operativsystemet och en surfplatta har du möjlighet att surfa anonymt.

Citat:
All trafik som inte kan avkrypteras lagras för att avkrypteras senare

Jaså. Skriv inget som kan identifiera dig då.

Citat:
Flashback använder tjänster från Google för att avfärda spam.

Ok, gratulerar?

Citat:
TOR och all säker kommunikation idag använder kryptering som kan brytas med kvantdatorer.

Sluta ljug. Det är symmetriska krypteringsmetoder som kvantdatorer är bra på att knäcka, men alla krypteringsmetoder är inte assymetriska. Det handlar om nyckellängd, det är enkelt att öka den om man vill. RSA-4096 (assymetrisk) exempelvis beräknas fortfarande inte kunna knäckas inom "överskådlig framtid", dvs 25 år. Är du riktigt paranoid kan du dubbelkryptera med BÅDE RSA-4096 och AES-256...

Citat:
Går det att vara anonym på internet idag?

Ja, om man verkligen vill (men man måste vara disciplinerad). Nästa fråga?
Citera
2026-05-21, 10:43
  #9
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Nej, och det gick nog aldrig. Det var inte decentraliserat från början. Det skapades ju av militären som ett kommunikationssystem. Vill de så kan de nu och sedan tidigare alltid spåra upp någon.

Jo det var och är decentraliserat, men ingen har sagt att decentraliseringen är fullständig. När det gäller t ex. domännamn kan ju de beslagtas av polis. Dock går det ju att kringgå domäner och använda andra metoder för att hitta varann.
Citera
2026-05-21, 10:46
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jo det var och är decentraliserat, men ingen har sagt att decentraliseringen är fullständig. När det gäller t ex. domännamn kan ju de beslagtas av polis. Dock går det ju att kringgå domäner och använda andra metoder för att hitta varann.
Jag vet inte. Jag vet att det utger sig för att vara decentraliserat, men jag har svårt att köpa att det är det i grund och botten. Nånstans finns det en ärke-dator som kan komma åt allt och alla. Men jag är naturligt skeptisk till det mesta.
Citera
2026-05-21, 10:53
  #11
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag vet inte. Jag vet att det utger sig för att vara decentraliserat, men jag har svårt att köpa att det är det i grund och botten. Nånstans finns det en ärke-dator som kan komma åt allt och alla. Men jag är naturligt skeptisk till det mesta.

Det man menar när man säger "Internet är decentraliserat" är nästan alltid att om en kabel går sönder så gör routrarna så att trafiken flyter via en annan kabel.

"Decentralisering" syftar då på en åtgärd som konstruktören vidtagit för att öka graden av decentralisering, och på en allmän ambition att ingen ska kunna släcka hela Internet med en välriktad bomb eller liknande. Det betyder alltså INTE att det är HELT decentraliserat och helt saknar centralpunkt.

Syftet med decentraliseringsåtgärderna har i sin tur varit att få Internet att vara tillförlitligt och tåligt, vilket var ett stort problem med datorteknik på den tiden då Internet uppfanns. Ett enda trasigt kretskort kunde stänga ett helt företag med tusentals anställda i dagar.

Det betyder alltså INTE att Internet är superanonymt.

Det närmaste "ärkedator" man kan komma är väl domänservrarna, men även dessa är redundanta. Man kan till och med dra ur sladden till en, och trafiken flyter automatiskt till den sekundära servern.

Torrent-tekniken däremot är jämförelsevis mer decentraliserad, men där finns ändå en ganska central punkt - seeding.
Citera
2026-05-21, 10:59
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det man menar när man säger "Internet är decentraliserat" är nästan alltid att om en kabel går sönder så gör routrarna så att trafiken flyter via en annan kabel.

"Decentralisering" syftar då på en åtgärd som konstruktören vidtagit för att öka graden av decentralisering, och på en allmän ambition att ingen ska kunna släcka hela Internet med en välriktad bomb eller liknande. Det betyder alltså INTE att det är HELT decentraliserat och helt saknar centralpunkt.

Syftet med decentraliseringsåtgärderna har i sin tur varit att få Internet att vara tillförlitligt och tåligt, vilket var ett stort problem med datorteknik på den tiden då Internet uppfanns. Ett enda trasigt kretskort kunde stänga ett helt företag med tusentals anställda i dagar.

Det betyder alltså INTE att Internet är superanonymt.

Det närmaste "ärkedator" man kan komma är väl domänservrarna, men även dessa är redundanta. Man kan till och med dra ur sladden till en, och trafiken flyter automatiskt till den sekundära servern.

Torrent-tekniken däremot är jämförelsevis mer decentraliserad, men där finns ändå en ganska central punkt - seeding.
Ja, på det sättet håller jag med och förstår. Jag tänkte mer på att ingen kan vara helt anonym, om någon bestämde sig för att spåra dig.

Sen finns det nog en Moder Dator, allas vår mor, den nya tidens centrala punkt. Fast det är inte bara en dator/domänserver, som du säger, som man kan dra ut sladden på och allt släcks ner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in