Citat:
Ursprungligen postat av
CountBuster
Jag vet inte. Jag vet att det utger sig för att vara decentraliserat, men jag har svårt att köpa att det är det i grund och botten. Nånstans finns det en ärke-dator som kan komma åt allt och alla. Men jag är naturligt skeptisk till det mesta.
Det man menar när man säger "Internet är decentraliserat" är nästan alltid att om en kabel går sönder så gör routrarna så att trafiken flyter via en annan kabel.
"Decentralisering" syftar då på en åtgärd som konstruktören vidtagit för att öka graden av decentralisering, och på en allmän ambition att ingen ska kunna släcka hela Internet med en välriktad bomb eller liknande. Det betyder alltså INTE att det är HELT decentraliserat och helt saknar centralpunkt.
Syftet med decentraliseringsåtgärderna har i sin tur varit att få Internet att vara tillförlitligt och tåligt, vilket var ett stort problem med datorteknik på den tiden då Internet uppfanns. Ett enda trasigt kretskort kunde stänga ett helt företag med tusentals anställda i dagar.
Det betyder alltså INTE att Internet är superanonymt.
Det närmaste "ärkedator" man kan komma är väl domänservrarna, men även dessa är redundanta. Man kan till och med dra ur sladden till en, och trafiken flyter automatiskt till den sekundära servern.
Torrent-tekniken däremot är jämförelsevis mer decentraliserad, men där finns ändå en ganska central punkt - seeding.