2026-05-21, 22:30
Medlem
Gällande strukturen följde jag artikeln.
En del av andra punkterna kan diskuteras,
MEN det är flera här som inte begriper att även hjärnan blir bättre av träning!
Det går ju att tänka ut en massa med logik/kreativitet.
Ju mer man tänker desto troligare är det att man kommer fram till smarta saker. Det är ett tydligt sammanhang. Gällande korrelation händer annorlunda saker EFTER man har tänkt bra
Och introverta tänker en massa undertiden som extroverta lägger en massa tid på socialt prat istället...

Och en del av er, som inte begriper ovan verkar hävda att ni skulle vara smartare än jag!
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tänk istället så här. Hade jag en bra dag? Funkade det som jag skulle göra? Hur kände jag inför det? Finns det något jag kan göra bättre som känns enklare som i slutänden ger en bättre känsla? Vad är mina mål? Är mina mål vettiga? Vad kan jag göra för att kolla om jag kan uppnå dem? Vilka mål har jag redan uppnått? Vad vill jag som människa? Påverkar jag i den riktning jag vill?
Ja, då ha du TÄNKT (fast en del sent). Ju bättre tankeförmåga och vana att tänka efter ordentligt INNAN i förväg, desto större chans att det blir bra...
Citera
2026-05-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Jag skulle våga påstå, enormt nyfiken, kan se lösningar och hur saker och ting hänger ihop blixtsnabbt. Gillar inte. ytliga samtal, humor i flera flager, logik och konsekvenstänk. Man gillar att optimera processer och logiskt tänkande mm.

Vilket utesluter facebook scrollande, tiktok scrollande -> leva framför mobilen livet överlag -> spellivet osv.
(Jag antar att du menar att du gillar logik och konsekventtänk.)
Just det. Att göra sådant ordentligt tar tid. Introverta lägger ner mer tid på att tänka...
Citera
2026-05-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
(Jag antar att du menar att du gillar logik och konsekventtänk.)
Just det. Att göra sådant ordentligt tar tid. Introverta lägger ner mer tid på att tänka...

Ja, precis så(man ska inte göra flera saker samtidigt). Om man är intresserad att faktiskt seriöst ta reda på var man ligger i skalan så rekommenderar jag att man testar sig och får ett svar på frågan.

Personligen tror jag det är ganska uppenbart vem det är som är intelligent i rummet och vilka som inte är det.
Citera
2026-05-21, 22:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Och en del av er, som inte begriper ovan verkar hävda att ni skulle vara smartare än jag!
Ja, då ha du TÄNKT (fast en del sent). Ju bättre tankeförmåga och vana att tänka efter ordentligt INNAN i förväg, desto större chans att det blir bra...

Absolut, om man redan har alla fakta då.

Men man kopplar alltid både bakåt och framåt i tiden.
Citera
2026-05-21, 22:50
Medlem
Ambivert är en fin balans. Då kan man både be cheferna dra åt helvete samtidigt som man behåller sin charm när när livet går åt skogen. 🤟
Citera
2026-05-21, 22:51
Medlem
Låt mig travestera Margareth Thatcher: Being intelligent is like being a lady. If you have to say you are, you aren't.
Citera
2026-05-21, 22:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har Mensa-IQ. Jag har inga vanor som jag kan stoltera med. Har nog mera ovanor....

Börjar gärna på saker och lär mig snabbt, men tröttnar snabbt och glömmer snabbt.
Tankarna och ideerna flyger fram i hög fart och om jag gör ngt på jobbet så blir jag distraherad av andra tankar.
Växlar fram och tillbaka mellan olika uppgifter.
Tröttnar snabbt på människor. Om jag är i ett sällskap eller fest så tar det inte länge innan jag sitter där uttråkad och vill gå hem.

Jag skulle gärna byta ut lite IQ mot bättre sociala förmågor.
Senast redigerad av feemaxxx 2026-05-21 kl. 23:00.
Citera
2026-05-21, 23:01
Medlem
Hrass avatar
För de flesta smarta går det bra i livet och man har bra karriär
För de flesta osmarta går det dåligt i livet och man har dålig karriär

Det är regeln, allt annat är undantag och cope. Lever man som ett mongo och går och pratar för sig själv om mongosaker är man fortfarande sannolikt primärt ett mongo och inget missförstått geni
Citera
2026-05-21, 23:14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
I flera trådar har extroverta hävdat att de i genomsnitt är lika smarta som genomsnittet av introverta! nu kom ytterligare undersökning som säger emot dem

De hävdar det fastän de saknar många av vanor, som är tecken på hög intelligens (i genomsnitt.) Man får inte högt IQ bara av att skaffa sig de vanorna som t ex gilla att vara för sig själv. Vilket INTE är samma sak som att vara ensam.
Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv
/Vanligt att helst jobba själv.
/Ofta ringande telefon och jobbar koncentrerat. MEN där sa de emot sig själva för om telefonen ringer hela tiden störs ju koncentrationen...
((Före mobiler hade jag telefonsvararen på nästan hela tiden och ringde tillbaka till folk då jag tog paus från koncentrerat jobbande. Vill leva långt från grannar för de stör.))

Sedan skriver de något jag hävdar är att de rör ihop olika saker.
"Nagelbitning syns nämligen oftare hos människor som ställer mycket höga krav på sig själva.
Vanans koppling till oro och perfektionism gör att forskare ser ett samband mellan stark koncentration och återkommande stress."
Perfektionism kan vara rätt MEN då det går över i oro, prestationsångest och stress HÄMMAR det ju tänkandet, speciellt den kreativa...
((Nu är det ändå lugnt för jag är "pensionär" men även då kalendern var full då jag skötte två företag med ganska många anställda, en sportförening, distriktskansliet, hade ett halvttidsnattjobb på hotell för att kunna se på amerikansk fotboll på TV före internet och privata sateliter, danser, tävlade i flera sporter själv... åt ofta middag från en kastrull i bilen mellan jobb och sportklubben, MEN blev sällan stressad...))
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/forskare-ser-%C3%A5terkommande-vanor-hos-personer-med-h%C3%B6g-intelligens/ar-AA23HYvh?ocid=winp2fp&cvid=c2961098d1cf4d8e82a3f9e 52ee07c52&ei=28
https://www.eleconomista.es/salud-bienestar/salud-mental/noticias/13928927/05/26/las-4-manias-que-practican-habitualmente-las-personas-mas-inteligentes-segun-los-expertos.html

Livsstilen påverkas mer av SJÄLVBILDEN (hur man uppfattar sig själv) än hur man faktiskt är.

Det finns människor som mitt i livet gör ett IQ-test och upptäcker att de är intelligenta, men de har inte vetat om det. De kanske haft dålig självkänsla och kanske kopierat lågutbildade föräldrars livsstil.

Även motsatsen finns - människor som gått länge i högskola och känner sig intelligenta, och börjar gå på opera och konstgallerier och låtsas gilla vad de ser, kanske till och med läser på om konst och gör egna analyser. Men när de gör ett IQ-test så kanske de bara visar sig ha IQ 85... Svensk högskola av idag klarar ju vilken idiot som helst att ta sig igenom, på vissa linjer hjälper det rentav att vara korkad.
Citera
2026-05-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
"Jag gillar inte att prata framför folk" till "Jag har social agorafobi" är begrepp som faller inom ramarna för introvert. ALLA är introverta på nåt sätt, och ingen som kallar sig introvert är introvert. Det är som att säga att man är mänsklig och det var det.
Extroverta är alla människor, men det kan betyda "jag gillar att vara med en kompis" till "jag har maniska episoder" eftersom det, som introvert, är en enkel beskrivning utan värde.

Alla är introverta, och alla är extroverta. Självdiagnosticeringen med saker som introvert/extrovert har blivit samma som "högkänslig" nu, det betyder inte ett enda jävla skit. Det är den billigare varianten av Meyer-Briggs och Meyer-Briggs är bara astrologi för akademiker.
Det har blivit för enkelt och populärt för folk att säga att dom är introverta ofta i svador som "tillskillnad från dig gillar inte jag att organisera stora fester och sen se till att dom funkar... jag är introvert".

Introvert betyder ingenting numera bara att man totalt saknar en personlighet och tror att andra människor njuter att fixa det sociala åt en.
Det är väl självklart att varje människa är mer komplex än vad som ryms inom din kategoriska värdering av introvert/extrovert. Det är bara ett par av alla begrepp som kan användas för att beskriva en persons relation till sin omgivning, som dessutom är starkt kulturellt betingade (som ju är en vanlig invändning mot MBTI). Extravert/introvert är inte en uppsättning diagnostiska sanningar utan neutrala begrepp som är språkligt ganska användbara eftersom de flesta kan förstå och relatera till dem.

Att det sedan finns en och annan pseudointellektuell yngling som bygger sin identitet på att vara introvert eller extrovert kan förstås kännas lite tramsigt och bajsnödigt, men det betyder inte att vi behöver bojkotta i grunden användbara termer.

Vad tror du att vi skulle tjäna på att överge dessa begrepp? Finns det några motsvarande termer du tycker är mer träffsäkra?
Citera
2026-05-22, 00:39
Medlem
Väldigt rörig trådstart, näe du är nog ute å cyklar. Folk med högt iq brukar kunna vara mer sammanhängande och mer precisa.
Citera
2026-05-22, 00:44
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Sannolikt inte att man anstränger sig för att verka smart.
Smarta människor brukar inte tro att de är så smarta om de inte är lite socialt inkompetenta.
Om inte annat så är det ett dåligt tecken om man inte förstår hur man framstår om man pratar om hur smart man är.

Har bara läst rubriken.

Skulle gissa på att blygsamhet kan vara ett tecken på skarpt intellekt. Då menar jag sann blygsamhet, inte humblebrags. Sedan är människorna som inte förstår en humblebag när den kommer lika dumma som de som utövar dem.
Senast redigerad av KapitalismKnullad 2026-05-22 kl. 00:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in